Endret ulykkesstatistikk.....

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

kjellv skrev: 18 apr 2017, 20:03 Kanskje man kan trekke den slutning at alle som kjører motorsykkel svinger ved hjelp av kontrastyring :-k
Men det er gjerne slik at det er en del av oss som ikke vet at de gjør det. De har lært seg teknikken som egentlig er den eneste som fungerer, men er kanskje i liten grad klar over akkurat hva de gjør.
Bevisst bruk av kontrastyring blir litt annerledes. Da gjør man en bevisst handling, noen ganger også planlagt når man ser et hull i veien eller et kumlokk man helst vil kjøre rundt. Man ser hindringen nærmer seg, og ved en viss avstand gir man den ene hendelen et bevisst dytt for å få sykkelen til å legge seg over til siden.
Når bevisst kontrastyring er innlært vil gjerne unnamanøvre bli langt mer effektive og presise.
Sikkert ikke pent å gjenta seg selv , men :

Jeg tror mange (alle?) kontrastyrer automatisk, dvs mange har ikke vært klar over ( vært bevisst) at det er det de gjør. Jeg kan inkludere meg selv her. Jeg tror at så lenge styret på sykkelen sitter lengre fram enn skuldra/ overarm så blir det automatisk kontra styring når vi legger oss over, dvs vi lener oss over og øker trykket på indre holke.( Og trykket blir litt framover også pga skulder/ overarm er bak holken)

Det som er greia, tror jeg, er at når vi blir dette mer bevisst, så kan vi gjøre dette mer kontrollert og utnytte teknikken bedre.
Det er utvilsom lurt å øve på! Morsomt er det og!
:)
"Do the right thing"

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av supersic »

De som har tatt lappen i nyere tid får det til å høres ut som om man ikke bedrev kontrastyring før i tiden og at de har lært noe magisk som gjør at unnamanøveren blir lekende lett.

DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL

Brukeravatar
Skogstrollet
Innlegg: 742
Registrert: 03 okt 2016, 13:29
Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
Bosted: Oslo

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Skogstrollet »

supersic skrev: 18 apr 2017, 21:03 De som har tatt lappen i nyere tid får det til å høres ut som om man ikke bedrev kontrastyring før i tiden og at de har lært noe magisk som gjør at unnamanøveren blir lekende lett.

DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL

Tror ingen her egentlig påstått at du klarer deg uten kontrastyring... :scratch

Vi er nok alle enige at man bruker kontrastyring når man kjører MC. MEN - som flere påpekt i tråden - så er det en ting å gjøre det automagisk/ubevisst, men en helt annen når man er bevisst om det og vet hvordan det faktisk fungerer.


Uansett, er en del intressante poenger og observasjoner i denne tråden :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

ejs skrev: 19 apr 2017, 00:47 Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
De trenger ikke å være veldig slakke heller,
Vanlig norsk landevei. Legger bare ned sykkel med tyngde og vrir hofta og sykkelen går på skinner gjennom svinga.
Vet noen kontra styrer i hver sving men det gjør jeg kun ved unnamanøver.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Stian87 »

Personlig har jeg ihvertfall hatt veldig godt utbytte av å forsøke å fokusere på de øvelsene som går frem av full kontroll boka :prf Jeg er verbevist om at det uansett ferdighetsnivå kan være lurt å terpe på en del av disse tingene :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cannon »

simpson skrev: 19 apr 2017, 05:37
ejs skrev: 19 apr 2017, 00:47 Slake banansvinger kan man gjøre med å lene seg, uten å ha hendene på styret.
Trykk /trekk i styret gir det jeg kaller kontra styring, å tvinge sykkel til å bikke.
De trenger ikke å være veldig slakke heller,
Vanlig norsk landevei. Legger bare ned sykkel med tyngde og vrir hofta og sykkelen går på skinner gjennom svinga.
Vet noen kontra styrer i hver sving men det gjør jeg kun ved unnamanøver.
Som Supersic sier:
"DET FINNES INGEN ANNEN MÅTE Å STYRE EN MOTORSYKKEL"
Svinging ved å "lene" seg inn i sving fungerer ikke. Bare å legge begge hender på tanken og prøve. Det blir nok gjort en ubevisst kontrastyring ifbm at man lener seg inn.
I Twist of the wrist filmen er dette behørlig testet og bevist, med fast styre og forsøk på å lene seg.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

Kanskje på tide at man definerer hva man diskuterer? :scratch

HVA er kontrastyring? ( ....når man snakker om å kjøre MC !!! )?
"Do the right thing"

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Kontrastyring er hvis du ved en unnamanøver presser styret motsatt vei av hva man vil svinge for å få sykkelen til å reagere kjapt og den vil legge seg over den veien du skal svinge.
Du må faktisk ta litt i for å få det til.
Noen velger også å presse styret motsatt vei på veien også for å få samme effekt.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Relax skrev: 19 apr 2017, 11:22 HVA er kontrastyring? ( ....når man snakker om å kjøre MC !!! )?
Kontrastyring er et fenomen som betyr at framhjulet på en mc først må bikkes litt i motsatt retning av den man skal svinge til, for å få sykkelen til å lene seg inn i svingen i den retningen man skal. Dette er en fysisk betingelse av flere årsaker, men som altså bare er egnet til å forvirre dersom man skal forklare det detaljert.

Men poenget er at bevisst bruk av kontrastyring, kombinert med vektøkning (tråkk) på fothvileren på samme side, gir at man får en umiddelbar reaksjon, i form av et kjappere nedlegg inn i sving.

"Push" og "tråkk", og du får et kjapt nedlegg. Veldig effektivt i hårnålssvinger, på bane, hvis du pluteslig må tighte opp sporet i en krapp sving på ukjent vei, eller ved behov for en kjapp unnamanøver.

Det er forøvrig greit forklart i NMCUs Full Kontroll. :)

olela
Innlegg: 133
Registrert: 26 jul 2016, 09:11
Motorsykkelen din: N/A
Bosted: Skien
Kontakt:

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av olela »

Her er fra filmen Full Kontroll viser de kontrastyring i praksis...

https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1446
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Relax »

olela skrev: 21 apr 2017, 07:25 Her er fra filmen Full Kontroll viser de kontrastyring i praksis...

https://www.youtube.com/watch?v=-z_8Ndb ... fOCo87W2i7

Jøss!!! Lett og godt forklart på 2 minutter!
OG, den forklarer hvordan man kan bruke kontra styring både ved unnamanøver, all annen svinging OG for å korrigere når man allerede er i sving. :thumleft
"Do the right thing"

Fidel
Innlegg: 394
Registrert: 07 nov 2008, 10:35
Motorsykkelen din: Guzzier og en KTM 690 Rally Replica

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av Fidel »

Bra filmserie, i grunnen 😉
HP

http://www.ridenorway.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »

simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll
Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring? :scratch

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Vinkelen regulerer du med vektforskyvning, det er meget behaglig å kjøre med lean in og ikke drive å dytte på styret.
Bruker kun kontrastyring ved unnamannøver.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

TGR skrev: 21 apr 2017, 17:03 Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring? :scratch
Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av TGR »

simpson skrev: 21 apr 2017, 18:44 Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?
Jeg har ikke påstått at det er slik. Jeg reiste bare et spørsmål om det kunne være en sammenheng. Hvis du leser innlegget mitt så er det et spørsmålstegn helt på slutten der. Det ser slik ut = ?
Jeg syntes det fremgår ganske tydelig av tråden her at mange ikke vet hva kontrastyring er.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Jeg sier ikke at du påstår det.
Har heller ikke sett en person eller innlegg som ganske tydelig ikke vet hva kontrastyring er.

Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: RE: Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »


simpson skrev:
TGR skrev: 21 apr 2017, 17:03 Litt tilbake on-topic, så kan det kanskje være slik at en medvirkende årsak til ulykkes-statistikken er manglende basiskunnskaper, feks om kontrastyring? :scratch
Tror neppe kontrastyring kan knyttes til noen ulykkestatstikk.
Hvordan kan dette være manglende årsak da det er en del av pensum for føreropplæring gjennom 30 år?
Hadde man ikke kontrastyrt hadde det vært forbundet med tilnærmet 100 % dødelighet å kjøre sykkel. Det går ikke an å svinge en sykkel uten å kontrastyre/gi styrekommando over en viss hastighet.

Du sier at du svinger ved å lene deg inn (noe du selvsagt ikke klarer uten å kontrastyre), men hva gjør du hvis du må slippe gassrulla i en sving uten å miste linjen? Lener deg enda mer inn?

Du kontrastyrer i hver sving. At du ikke er klar over at det er det du gjør er en annen sak.

Anbefaler du ser Twist of the wrist eller andre grunnleggende tutorials...



Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Brukeravatar
cevillan
Innlegg: 441
Registrert: 03 jun 2014, 23:20
Motorsykkelen din: Kawasaki Z900
Bosted: Ås

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av cevillan »

Du hopper altså over pkt 7?Bilde

Bilde

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk


Redigert: fuck it, gir opp bilder via Tapatalk

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av ejs »

ejs skrev: 21 apr 2017, 16:53
cevillan skrev: 21 apr 2017, 15:02
simpson skrev: 19 apr 2017, 09:46 Ingen problem å svinge uten hender på styret. Har gjort det mange ganger.
Kontrastyring er en bevist handling ved å dytte styret motsatt vei av svingen og det velger du helt selv om du vil gjøre eller ei.
Tror ikke alle har samme oppfatning av begrepet kontratyring,
Tror ikke du helt er klar over at du faktisk kontrastyrer når du kjører. Du klarer knapt å kjøre en eneste sving uten kontrastyring, med mindre man kjører ekstremt sakte og styrer på samme måte som man gjør med trehjulssykkel.

For alle motorsyklister er ikke kontrastyring en bevisst handling. Det skjer helt ubevisst for å klare å svinge en motorsykkel. Hvordan regulerer du nedleggsvinkelen nedover hvis du ikke kontrastyrer?
Kan regulere nedleggsvinkelen med kroppsplaseringen til en viss grad... :roll

Kontrastyring kan forklares 1000 ganger, noen vil ikke forstå. Vanskelig for noen at det mest effektive er å starte en venstresving med å først svinge styret mot høyre.. :twothumbs:
https://youtu.be/Ut7sDII5Ipc
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Endret ulykkesstatistikk.....

Legg inn av simpson »

Neste gang dere kjører så få en til å sitte bakpå.
Så skal han rette seg opp i en sving eller legge seg mer over.
Dere vil se at passasjeren fint kan styre sykkelen fra baksete.
Har selv hatt ubehagelige opplevelser der passasjerer blir redde i svingen og retter seg opp.
Husker også fra tiden.jeg tok lett mc da sjåførlæreren korrigerte og styrte sykkelen mens jeg kjørte.

Svar