BC45 BMW R1200RS logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

En erfaren motorsyklist og kollega byttet ut sin GSA mot en XR nylig. Veldig fornøyd med den, den har akkurat mange nok sylindre etter min mening(og hans mening). Vibrasjonsfri og masse drag og pønsj. Men den kunne nok fort for den som liker å trøkke hardt i svingene vært litt mer sportslig. Mot min K1200RS og en R1200RS som var med på tur så hadde den ikke sjangs på svinga når de kommer tett og farten er høy. Blir for mye å brøyte på, gaffelen dykker ned inn i sving og å legge over fra fullt nedlegg venstre over til full nedlegg høyre samtidig som gassen er i bånn blir litt too much. Roer man det ned et par hakk er den super. Når det var opphold med svinger kom den som et kanonskudd. Ganske stor mann som kjører den og synes det var like komisk hver fang han skulle opp på den, man må klatre litt.

Verdt å prøve, men kan ikke måle seg med en sportssykkel, men et svært godt kompromiss mellom alle "grener" i motorsykkelverden er det. Kanskje den beste der ute til og med.
Selv blir jeg bare mer og mer glad i Telelever, men det er både tungt og dyrt å lage. BMW satser på standardløsninger, S1000RR, R og XR, samt R1200RS kjører i utgangspunktet samme forstilling og bremser.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

FredrikE24 skrev: 23 sep 2017, 22:55 Men den kunne nok fort for den som liker å trøkke hardt i svingene vært litt mer sportslig. Mot min K1200RS og en R1200RS som var med på tur så hadde den ikke sjangs på svinga når de kommer tett og farten er høy. Blir for mye å brøyte på, gaffelen dykker ned inn i sving og å legge over fra fullt nedlegg venstre over til full nedlegg høyre samtidig som gassen er i bånn blir litt too much.
Høres rart ut. Kanskje den dykker inn i svingene fordi han slipper bremsene for sent, ellers er gaflene farlig myke (eller han farlig tung). Har han pakka med automatisk justerbare dempere?
Sist redigert av BC45 den 24 sep 2017, 00:23, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Dobbelpost igjen :P

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

AlleBrukernavnErTatt skrev: 23 sep 2017, 21:53 husker ikke hvor jeg fant linken, men så en fyr som rocket banekjøring med ktm adventure! kjøreren det går på som dem sier! på nybegynner nivå er vel alt gøy uansett?
Man kan sikkert ha det gøy nesten uansett sykkel, men en sykkel som ligger klistret i svingene er jo ekstra gøy :D

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

De er justerbare ja. Dykking er helt naturlig det på en slik forstilling, men man skal huske at den ikke er som en R eller RR og RS. Den har lenger fjæringsvei en disse. At den vil dykke mer ved hard oppbremsning er ganske soleklart.

Nå går han fra en GS med Telelever til en XR og overgangen er nok stor. En GS dykker ikke, og er derfor ganske god til offroad og vanlig vei.

Nå er det snakk om ganske frisk kjøring, ikke noe søndagskjøring. Men det er nå det jeg opplevde, at XRen stadig ble borte i speilet. Nå har det aldri vært ment at det skal være en rein sportssykkel, men et svært godt kompromiss/krysning. Så ser på det som ganske naturlig. Når svingen retta seg ut og fortsatte før neste sving kom den som nevnt som et kanonskudd, mens R1200RSen og min gikk med lett forhjulsløft og jevnet seg ut så kom XRen og tok oss igjen på strekkene.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Fant en sammenligningstest mellom BMW S1000RR og S1000XR på bane. XR`n var kun 1 sekund etter RR`n på rundetiden :roll
XR med elektronisk styrte dempere hadde i følge testen ingen problemer med dykking ved nedbremsing.
Det lover bra og jeg håper jeg får til en prøvetur i løpet av uka :D

https://www.youtube.com/watch?v=iKLCDOIQi5o

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Stian87 »

Får ikke lenken din til å fungere jeg :(
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Royal »

BC45 skrev: 24 sep 2017, 23:59 Fant en sammenligningstest mellom BMW S1000RR og S1000XR på bane. XR`n var kun 1 sekund etter RR`n på rundetiden :roll
XR med elektronisk styrte dempere hadde i følge testen ingen problemer med dykking ved nedbremsing.
Det lover bra og jeg håper jeg får til en prøvetur i løpet av uka :D

https://www.youtube.com/watch?v=iKLCDOIQi5o
Kjørelæreren min kjøpte seg en Slik XR. Han mente det var den beste sykkelen han har kjørt på flere år. Utssendet er også pent til å være touringsykkel og BMW. Synd det er kjedegang, men med tanke på at det er en racinginspirert motor så er det bare naturlig.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Stian87 skrev: 25 sep 2017, 09:41 Får ikke lenken din til å fungere jeg :(
Det var rart, det virker her hos meg :-k Har forresten fått klarsignal til prøvekjøring, så håper å få til det i morgen :)

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Stian87 »

BC45 skrev: 25 sep 2017, 11:25
Stian87 skrev: 25 sep 2017, 09:41 Får ikke lenken din til å fungere jeg :(
Det var rart, det virker her hos meg :-k Har forresten fått klarsignal til prøvekjøring, så håper å få til det i morgen :)
Var bare på iPhone den ikke fungerte. Utrolig kult å se, S1000RR ser jo bedre ut spør du meg, men bortsett fra det fremstår S1000XR som et bedre valg. Slik det fremstilles her er det jo noe overraskende at du hadde den opplevelsen du hadde da Fredrik. Kanskje det går på førerene :-k
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Stian87 skrev: 25 sep 2017, 11:41 Var bare på iPhone den ikke fungerte. Utrolig kult å se, S1000RR ser jo bedre ut spør du meg, men bortsett fra det fremstår S1000XR som et bedre valg. Slik det fremstilles her er det jo noe overraskende at du hadde den opplevelsen du hadde da Fredrik. Kanskje det går på førerene :-k
Utseendemessing er det kanskje ikke den sykkelen som gir meg mest "må ha" følelsen, men den er ikke stygg heller synes jeg. Det kan jo virke som det er en "alt mulig-sykkel" og det er jo egentlig ganske fristende. Sykler som passer like godt til bane som touring, finnes det ikke så mange av tror jeg.
Lenge siden jeg har gledet meg såpass før en prøvekjøring, håper at jeg endelig har funnet den sykkelen jeg er på jakt etter :)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Stian87 skrev: 25 sep 2017, 11:41
BC45 skrev: 25 sep 2017, 11:25
Stian87 skrev: 25 sep 2017, 09:41 Får ikke lenken din til å fungere jeg :(
Det var rart, det virker her hos meg :-k Har forresten fått klarsignal til prøvekjøring, så håper å få til det i morgen :)
Slik det fremstilles her er det jo noe overraskende at du hadde den opplevelsen du hadde da Fredrik. Kanskje det går på førerene :-k
Det har mye med fører å gjøre, men det jeg vil frem til(tror jeg) er at for den vanlige mann i gata er sykkelen et temmelig bra kompromiss mellom alle grener i motorsykkelverdenen.
I mitt tilfelle blir fører som er vant med telelever urolig når gaffelen dykker(alle slike gafler dykker mer eller mindre) ved kraftig nedbremsning og inngang i sving. Det er ødeleggende for helheten, turte ikke gå på gassen skikkelig før svingen var fullført mer eller mindre.
Fjæringsveien på en XR er langt større enn på R1200RS til tross for i bunn og grunn samme forstilling, noe som for oss amatører betyr at man heller vil foretrekke en RS når det skal kjøres det remmer og tøy holder gjennom svingene. Vanesak, helt klart, men det ligger nå litt begrensninger der.
Sist redigert av FredrikE24 den 25 sep 2017, 12:29, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Stian87 »

Du har ikke vurdert R1200RS da BC45? Synes den fremstår som et vel så godt alternativ. Bør være muskler nok i massevis selv om den vanskelig kan sammenliknes med S1000XR så er den jo en helt annen prisklasse også.

Enig i det Fredrik. Skulle likt å prøve begge for å sammenlikne. S1000XR fremstår som en mer brukanes sykkel til å kjøre over alt, noe jeg må si appelerer til meg. Samtidig har jeg kjørt godt på grus med min S1000R og det blir neppe noe mer ut i skauen for min del enn det tenker jeg. Sånnsett er muligens R1200RS det beste valget.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Han jeg kjenner som kjører R1200RS er godt fornøyd, er godt med trøkk i den nye LC-boxeren(man ikke finner i RNineT). I tillegg har den kardang, noe jeg som sikkert mange har fått med seg, setter pris på. Det er litt R1200GS-driv over det hele når han setter på cruisekontrollen og bare legger i vei.

Jeg ville prøvd begge. For meg ville motorene hatt mye å si, første generasjon boxer i R1200GS var grei den, men ingen høydare. Men føltes veldig "trygg" og til å stole på. Det verste var vibrasjonene. Etter hva jeg ser er ikke R1200RS med LC-motoren like utsatt for dette, og virker å være et helt annet "lynne" i denne. Jeg foretrekker som nevnt tidligere rekkefire, og jeg kunne nok valgt bort kardang for å få det i dette tilfellet.

En annet ting er tyngdepunkt og vekt. Fører av R1200RS sier den er "tungstyrt". Å kjøre slalom i la oss si 50-60 km/h, gjennom noen tenkte kjegler på veien er visstnok ganske tungt og krevende. For mitt vedkommende går dette som en lek med rekkefire, hvertfall K1300 jeg har kjørt, samt min egen. Fikk høre at også XR var veldig fin og manøvrerbar på den måten. Selv er det en hånd på styret og noen svake styrekommandoer som skal til. Går så midtstøtta skraper når man går fra side til side.

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

R1200RS var jo en penere sykkel. Har bare 125 hk, men prisen er jo en helt annen selvfølgelig. Hmm, kanskje den også må sjekkes ut :-k Speed Motorcenter i Sandefjord hadde både s1000xr og r1200rs klare til prøvekjøring i morgen, så da er morgendagen fullbooket med moro :twothumbs:
R1200RS.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Bosted: Ski

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Stian87 »

Har R1200RS kardang Fredrik? Jeg trodde det bare var de med K foran som hadde det. Dette navngivningssystemet til BMW kan du få billig av meg.

Jeg kjører jo mye i Oslotrafikken, en tungstyrt sykkel vil kunne være litt krevende i så måte, men mye av det er vanesak. Jeg hadde ikke problemer med multistradaen da jeg kjørte den.

Enig i at R1200RS er en veldig pen sykkel, spesielt den sorte fargen er nydelig, i tillegg får du vel alt det samme ekstrautstyret som på XR. Men som du sier, den har bare 125 hk :P Men den koster ca 40 lapper mindre også da :D Så får man spørre seg selv, ved vanlig kjøring, hvor mye får du glede av 165 hk. :O Selv om det er veldig gøy å dra fra absolutt alt i lyskryss da.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
BC45
Innlegg: 621
Registrert: 24 mai 2017, 18:37
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 800
Bosted: Bærum

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av BC45 »

Ser at Speed Motorcenter har en svart s1000r 2015 modell også. Da får jeg kanskje testet den også i samme slengen. Etter prøvekjøring av tre sykler slipper jeg antakelig ikke ut av butikken før jeg har signert en kontrakt :crazy:

AlleBrukernavnErTatt
Innlegg: 392
Registrert: 17 aug 2016, 12:32
Motorsykkelen din: StreetTriple RS '17
Bosted: Oslo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av AlleBrukernavnErTatt »

Spennende!
Braaaaaap

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Navnesystemet til BMW er logisk.

R - boxer m/Kardang
K - Rekkefire/rekkeseks m/ Kardang
F - Rotax med kjede eller reim
S - Platformen med S1000RR motor og kjede

Kubikk selvfølgelig og etterfulgt av R, RR, GT, RS, ST, C osv. Avhengig av utforming.
Unntaket for "regelen" er RNineT, som er en moderne R90( "" R ninety"", derav stor T for å legge trykk på rett sted).

125hk høres kanskje lite ut, men du vil nok merke deg at det er bra drag i den allikevel. Etter min mening en mye kulere sykkel som typisk er klassisk BMW. S-syklene synes jeg er langt utenfor. Merker dog at dette er på godt og vondt. Det gode er at det for BMW selger veldig bra og veldig standardisert.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av FredrikE24 »

Jeg har ikke prøvd R1200Rs selv, hva han tenker om tungstyrt vet jeg ikke. Men jeg reagerer litt på det, da min tyngre sykkel føles leken og temmelig lett å flikke på under kjøring. Jeg klarer meg bra i Oslo-trafikken jeg, bedre enn langt mindre sykler jeg møter innimellom.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av WikingTnT »

Har prøvd XR og at den er tregere i svinger enn en K1200 har jeg vanskeligheter med å svelge. Trur nok fører har mye å si her og ikke minst hva man er vant til å kjøre "fort" med fra før.Den har jo muligheter for å stramme opp fjæring med Dynamic og Dynamic Pro. Det er en kjapp sykkel - ingen tvil , selv om jeg ikke er fan av IL4 der ting begynner å skje for alvor etter 7000 omdr. Stor forskjell fra min R3 1130ccm som henter momentet en god del lengre ned i registeret - hvor jeg liker det.
Men bevares - hysterisk moro etter 7K og massevis av hjelpemidler. Litt for clean etter min smak - alt er veldig Tysk og in ordnung - ville tatt en tur på KTM 1290 SuperDuke GT for å sammenligne , er vel noe av det nærmeste man kommer ift ytelse/bruksområde og elektronikk.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Bjerknez »

Nå vet ikke jeg hva slags maskineri som sitter i K1200 som snakkes om her, men jeg har kjørt en BMW R1200RS. Sistnevnte hadde vertfall ikke hatt sjans på en bane med to identiske førere mot en XR. (jeg uttaler meg om XR siden den har samme motor som S1000R). Den har greit med krefter på lave turtall, men den mister pusten fort når man skal kjøre forbi etc. Da må det vertfall legges inn et girskift eller to.

EDIT:
I følge wikipedia har K1200 (2006 modellen) en firesylindret motor med 107NM. og 123HK'er. litt mindre moment ikke minst langt færre hester enn XR, samt at den veier nesten 100 kg. mer. Demperne fremme på XR'en har jeg hørt er litt myke ja, men selv med myke dempere burde vel en XR med identisk fører ta innersvingen på en K1200 vil jeg tro?

Uten at jeg sier at K1200 er noen dårlig sykkel. Kommenterer bare et tidligere utsagn.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av mekkern »

Mener k1200s har rundt 165hk så noen sinke er den ikke.
Vil faktisk tro at xr og k-en er ganske like på topp mens k har noe mer ompf i mellomregistret

K er lengre og tyngre hvilket er stabilt i høy hastighet men ikke så svingvillig som xr.
Men xr har mer fjæringsvei og dermed noe mer slapp i fjæringa-dette kan jo strammes opp men da går det ut over «hølete vei» egenskapene.

Med to kompetente førere er det nok minimale forskjeller på gata.


På bane derimot gjelder tilnærmingen til R segmentet.
Det ER en grunn til at tursykler ikke er ledende på bane.

Men en lett «guttunge» med baneerfaring og lite mentale sperrer på en aprilla Rs250 hadde nok kjørt ræva av oss alle på en svingete landevei.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 sep 2017, 11:18
Men en lett «guttunge» med baneerfaring og lite mentale sperrer på en aprilla Rs250 hadde nok kjørt ræva av oss alle på en svingete landevei.
Sant nok :lol
Men på langstrekket så tapær'n! (er det som teller!) :knegg

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Bosted: Trondheim

Re: BC45 på jakt etter neste sykkel

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev: 26 sep 2017, 11:21
mekkern skrev: 26 sep 2017, 11:18
Men en lett «guttunge» med baneerfaring og lite mentale sperrer på en aprilla Rs250 hadde nok kjørt ræva av oss alle på en svingete landevei.
Sant nok :lol
Men på langstrekket så tapær'n! (er det som teller!) :knegg
Antakelig den største løgnen dårlige førere med sprek sykkel sier til seg selv :-# :x :knegg

Svar