Nytt fra Yamaha

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

I see :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

BIKE er ikke først ute med dette ser jeg. Mer fyldig artikkel her:
https://www.motorcycle.com/mini-feature ... s.html?amp


Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

I artikkelen står også mulig/sannsynlig årsak til volumøkningen. Utslippskravene i Euro5 er strengere enn i Euro4. Dette går naturlig nok ut over effekten, og den enkleste måten å kompensere for tapt motoreffekt er å øke sylindervolum.
Det samme er også gjort med Afrika Twin CRF1100L, Ducati Multistrada 1260 og BMW R1250.
Men i dette må vi nok regne med nok en avgiftsendring, hvordan det slår ut blir spennende. Avgiftene regnes etter sylindervolum og utslipp. Volum opp, utslipp ned denne gang.

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk


Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Audi Mannen »

Mere spent på hva Yamaha kommer med som en arvtager til FJR 1300, skal jeg bytte sykkel så er det mere den veien for min del tror jeg. Eller som konkurent til GS1250 for å erstatte Super Ténéré 1200. De må jo komme med noe som har litt omp og volum.... eller?? :-k
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

Audi Mannen skrev: 23 sep 2020, 11:27 Mere spent på hva Yamaha kommer med som en arvtager til FJR 1300, skal jeg bytte sykkel så er det mere den veien for min del tror jeg. Eller som konkurent til GS1250 for å erstatte Super Ténéré 1200. De må jo komme med noe som har litt omp og volum.... eller?? :-k
Ja, det bør absolutt komme gode erstattere for FJR'en og Super Ténéré 1200. Spesielt Super Ténéré'en :crazy: .
Her bør Yamaha fint greie å oppdatere denne, gjerne ved å øke kubikk og effekt og ikke minst gjøre noe drastisk med instrumentpanelet. Slik det et nå er Yamaha for lengst frakjørt av konkurrentene.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 870
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Audi Mannen »

Ser man litt stort på det så virker det som om veldig mye i Japan har gått litt trått i de siste årene. Det er nok en del problemer på andre merker også dersom man ser på bil bransjen. Se Mitsubishi som nesten legger ned i Europa. Nissan har vel ikke så mye å slå i bordet med heller. Honda er ikke noe stort merke i europa lengre, og da er det snart bare Toyota igjen som greier seg bra. De tenker vel kanskje mye på eget marked og verdensdel kanskje. Mye nytt og framskritt på Europeiske merker og da blir det ikke lett og være for konservativ selv om mye de lager er av god kvalitet. Men det var en avsporing.
Yamaha XJR 1300

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Vi må nok se det store bildet for å forstå dette. For Japansk motorindustri er det store volummarkedet i Asia. Alle de fire store Japanske MC produsentene selger sine produkter over hele verden, men det er likevel Asiamarkedet som er størst. Det aller største markedet er sykler under 300cc.
Likevel sloss de fire store om markedsandeler i Europa også. Med sine sære og firekantede forskrifter og begrensninger satt av herrene i grå dress og kontor i Brussel. De må i stor grad tilpasse sine modeller spesielt for Europa for å få solgt dem her, og gjør dette selv om salgsvolumet her ikke er stort større enn i en Asiatisk storby. For Yamaha sin del så vi at flere av de største modellene ikke ble oppdatert for Euro4, og forsvant fra markedet. Men flere av dem selges likevel andre steder i verden. Det er ingen av modellene igjen som har V-twinmotor større enn 950cc. Vmax (1700cc V4) forsvant også med Euro4. Nå går vi inn i det siste året før Euro5 regelverket må overholdes.
Vil Yamaha bruke mange millioner på å tilpasse FJR1300 og XT1200 motorene til Euro5, eller dropper de disse modellene i vårt lille marked? Vil de komme med nye modeller i 1200cc+?
Hvis ikke vil CP4 motoren med 1000cc (MT-10 og YZF-R1) bli de største i modellspekteret. Det er synd hvis dette skjer, og jeg håper mine pessimistiske tanker ikke slår til! Vi får se hva som skjer utover høsten :-k

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av SilverSmurfer »

EURO forskriften blir jo speilet i Japan med JLEV (?) og India med BS6. Så forskriftene er nok ikke hovedproblemet.

Spørsmålet er vel heller hvor mye vekt man bør legge på utviklingen av større MC motorer med tanke på fremtiden. Hvis feks CRF250L får Mekanisk Fuel Injection slik som patentene tilsier vil jo det være en sykkel som kan slå an stort i Asia, en sykkel man kan selge flere hundre tusen av, om ikke millioner. Tenere 700 har det vel derimot kun blitt solgt ca 9000 av siden lanseringen i fjor.

Megasykler tiltenkt det Europeiske og Amerikanske markedet er kanskje ikke verdt å satse på.

Selv vil jeg være godt fornøyd om fremtiden ligger i mellomstørrelse sykler, de syklene jeg har mest sansen for ligger alle mellom 471 og 800cc. Feks CB500X, Tenere 700, X-Adv, NC750X og KTM 790R.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

I dag ble nye MT-09 presentert, nå med 890 motor og 118 hk og klar for Euro5
2021_YAM_MT09_EU_MDNM6_STU_001_03_preview (2).jpg
2021_YAM_MT09_EU_DPBMC_STU_001_03_preview.jpg
2021_YAM_MT09_EU_PGD_360_001_03_preview (5).jpg
Her er hele pressemeldingen om noen er interessert.
Om ikke annet er den i hvertfall underholdende. Helt tydelig forfattet ved Yamahas Europeiske hovedkontor i Amsterdam, og oversatt til Norsk ved hjelp av Google Translate før de publiserte det på den Norske hjemmesiden..
Den helt nye MT-09 Hyper Naked med klasseledende spesifikasjoner.pdf
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

Skikkelig oppdatering i et segment med sterke konkurrenter fra BMW, KTM og Triumph.
Skal bli spennende å se hva prisene blir og ikke minst hvor godt nye MT-09 vil gjøre det på nysalgsstatistikken.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 27 okt 2020, 20:38 Skikkelig oppdatering i et segment med sterke konkurrenter fra BMW, KTM og Triumph.
Skal bli spennende å se hva prisene blir og ikke minst hvor godt nye MT-09 vil gjøre det på nysalgsstatistikken.
Introduksjonsprisen er 153.900,- men kan bli korrigert ved årsskiftet når neste års avgifter er satt. De skal være leveringsklar i løpet av mars 2021.

Brukeravatar
Ketil
Innlegg: 637
Registrert: 07 jun 2012, 11:00
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019
Bosted: Pasvik

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Ketil »

Hva om Yamaha hadde lansert en storebror til Tener 700 med utgangspunkt i Tracer 900? Med litt mer motor og litt større bensintank, og elektronikk med ulike kjøremodus og cruise-kontroll. Det hadde vært noe :twothumbs:

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Ketil skrev: 27 okt 2020, 20:58 Hva om Yamaha hadde lansert en storebror til Tener 700 med utgangspunkt i Tracer 900? Med litt mer motor og litt større bensintank, og elektronikk med ulike kjøremodus og cruise-kontroll. Det hadde vært noe :twothumbs:
XT900ZE :thumleft :yeyeye

Brukeravatar
Subsea79
Innlegg: 234
Registrert: 13 nov 2018, 09:28
Motorsykkelen din: 2020 BMW F900R

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Subsea79 »

hmmmmmm.......den frontlykten på Mt-09.
Umiddelbart så må jeg si at jeg ikke er fan...

Nå har disse tingene for vane å vokse på meg personlig, slik at det ser bedre ut etter en stund, men her er jeg usikker.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Nå ærlig si at den var stygg, rett og slett.

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kgjersda »

Ser ut som en MT-125... Ganske spinkel front for den sykkelen.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Nei nei nei. Denne var ikke veldig pen. Tenker da spesielt på fronten. Heldigvis får man den i det minste i helsort. De neonfargene er tydeligvis kommet for å bli på Yamaha. Blitt "fjortis". Skulle ønske dem kom i mer stilrene farger.

Den orange refleksen på fremhjulene ble skikkelig knall med en ellers turkis og rød sykkel. Turkis og rød???

Kommunegrå og neonblå ser ikke mye bedre ut den heller.

Men så lenge man får den i helsort, så er det greit. Desverre er fronten fullstendig misslykket synes jeg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Bjerknez »

Hvordan kan dem treffe så bra med bruk av farger på XSR900 og samtidig bomme fullstendig på MT09?

Bilde
2021_YAM_MT09_EU_PGD_360_001_03_preview (5).jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

kgjersda
Innlegg: 671
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: .
Bosted: Ukraina

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kgjersda »

Er det bare meg eller ser det enkelt ut å justere fothvilere opp og ned...?

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

kgjersda skrev: 29 okt 2020, 16:54 Er det bare meg eller ser det enkelt ut å justere fothvilere opp og ned...?
Ja jeg tror du har rett. Jeg fant et bilde i mediabanken som som tyder på at du kan velge lav eller høy posisjon på fotkvilerbraketten:

2021_YAM_MT09_EU_PGD_DET_007_03_preview.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 15:50 Nei nei nei. Denne var ikke veldig pen. Tenker da spesielt på fronten. Heldigvis får man den i det minste i helsort. De neonfargene er tydeligvis kommet for å bli på Yamaha. Blitt "fjortis". Skulle ønske dem kom i mer stilrene farger.

Den orange refleksen på fremhjulene ble skikkelig knall med en ellers turkis og rød sykkel. Turkis og rød???

Kommunegrå og neonblå ser ikke mye bedre ut den heller.

Men så lenge man får den i helsort, så er det greit. Desverre er fronten fullstendig misslykket synes jeg.
Det er jo slik at smak og behag er veldig forskjellig. Heldigvis. Det hadde ellers blitt kjedelig. Du sa vel omtrent det samme da 2018 modellen kom med ny front. Men ta en kikk på salgstallene.. :thumleft De tyder på at ikke alle er enig med deg.
For min egen del tror jeg faktisk at om jeg var i markedet for å kjøpe en ny 2021 MT-09, så ville fargen som har fått navnet "Storm Fluo" antakeligvis ha stått øverst på lista mi :-k
Den nye fronten er ganske lik fronten som kom på 2020 MT-125, med ei stor LED lampe midt i, og to skrådde LED striper på sidene. Antakelig er dette slik MT-serien vil bli noen år framover, enten Bjerknez liker den eller ikke.
2021_YAM_MT09_EU_PGD_DET_006_03_preview.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: 29 okt 2020, 21:34 Bilde
Jeg tenker nok litt slik at dette blir veldig mye lik det mange tenkte da KTM kom med sitt nye insektoide lyktedesign.
Mange stusset og syntes ikke noe særlig om dette.
Men etter hvert er det blitt godtatt, akseptert og likt av mange.
Sånn var det vel også med BMWs asymmetriske hovedlykt på 1000R/R modellen.
Eller kanskje ikke, siden BMW har gått bort fra dette... :scratch ?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Nå syns jeg ikke den nye lykta kan sammenlignes enten med bmw eller ktm da designen på disse er helt forskjellige(designspråk), men det her er såklart min objektiv mening. Yamaha har bommet helt med lykta. Ser ut som en forvokst Honda msx og går ikke i stil med sykkelen som helhet.

Brukeravatar
Juicebox
Innlegg: 849
Registrert: 11 mai 2015, 23:46
Motorsykkelen din: -

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av Juicebox »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 15:54 Hvordan kan dem treffe så bra med bruk av farger på XSR900 og samtidig bomme fullstendig på MT09?

Bilde

2021_YAM_MT09_EU_PGD_360_001_03_preview (5).jpg
Fordi det er to forskjellige målgrupper.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Nytt fra Yamaha

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 29 okt 2020, 15:54 Hvordan kan dem treffe så bra med bruk av farger på XSR900 og samtidig bomme fullstendig på MT09?

Bilde

2021_YAM_MT09_EU_PGD_360_001_03_preview (5).jpg
Veldig enkelt..
Den gule XSR900 var en av flere som kom i fargepaletten "60th anniversary bikes". Altså et begrenset antall sykler som i 2016 hadde denne fargen som en markering av at Yamaha feiret 60 år i MC-bransjen.
Denne gule fargen var også en av de klassiske racingfargene til Yamaha, og altså langt i fra noe nytt.
Her i landet var det 6 utvalgte modeller i denne fargen, hver modell i bare noen få eksemplarer. I andre land var det andre modeller fra Yamahas program med disse fargene.
https://www.google.com/search?sxsrf=ALe ... 95&dpr=1.5

Svar