utc skrev: 24 aug 2023, 18:31
kjellv skrev: 13 aug 2023, 19:21
Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..
Hvordan har det gått på turen din ?
En fantastisk tur, ingen tvil om det. Neste år vil vi prøve det samme, og nå vet vi mer om hvordan vi skal planlegge og gjennomføre for å bli ennå bedre.
Vi startet egentlig litt for langt nord, gikk ut i fra at "Hans" hadde ødelagt for mye vei til at det var noen vits i å prøve å kjøre inn i de områdene flommen hadde herjet som verst. Så vi kjørte E6 nord til Snåsa, og inn via Lierne til Gäddede. Vi kjørte så sørover på vestsiden av Ströms Vattudal. Dette er 12 mil ubebodd område med bare grusvei. Deler av veien er kjent som "Bjørneveien" pga den høye tettheten av bjørn. Vi hadde i det minste håpet å se bjørn på turen, men det gjorde vi ikke. Men den var nok ikke langt unna. Vi så en fersk blåbærruke midt på veien omtrent midtveis, og veien ble skrapet med veiskrape samme dag. Vi tok den igjen en del lengre sør. Det var også et et par mil lengre sør vi begge kjente en svært intens og spesiell lukt. Denne lukten har ingen av oss kjent før. Bare ett innpust, og siden ingenting. Vi har googlet fenomenet, og lært at hannbjørn skiller ut en kraftig og spesiell lukt for å markere sitt territorie og seg selv overfor andre hannbjørner. Vi ser derfor som veldig sannsynlig at vi et sted passerte en hannbjørn nær veien som vi ikke så.
Fra Strömsund til Östersund kjørte vi en sløyfe østover gjennom gamle og stort sett fraflyttede bosetninger og skogsbilveier. Fikk 22 mil denne dagen på sikkert 95% grusvei. Noe torden og styrtregn på slutten av dagen. Fra Östersund kjørte vi over Frösön og til vestsiden av Storsjøen, sørover til Persåsen. Så var det grusvei vestover til Börtnan. Der krysset vi vassdraget og fortsatte vestover på sørsiden av Ljungdalen. Også her ble det mange mil på grus denne dagen. Så over Flatruet og til Funäsdalen. Litt shopping her, så kjørte vi et lite stykke tilbake og inn til Ljusnedal og videre på nordsiden av vannet Lossen til omtrent der vannet er smalest. Der overnattet vi i hengekøye ved siden av en gapahuk vi fant på vindskyddskartan. Den natta var jeg sikker på at vi fikk besøk av bjørn da jeg bråvåknet i 4-tiden på natta. Men det var en liten elgokse som sto bare 5 meter fra køya mi og snusa mot meg. Jeg luktet antakelig ikke så godt, for plutselig kasta den seg rundt og stakk av igjen.
Vi kjørte videre sørover gjennom reinbeitedistreiktene sør til Idre, tok så vestover og forlot Sverige ved Drevsjø. Så sør til Elverum før vi neste dag kjørte hjem.
Vi mener turen i helhet ble ca 50/50 grus/asfalt, mens kjørt strekning i Sverige lå på rundt 75-80% grus. Totalt 6 kjøredager og omtrent akkurat 200 mil.