UTC rullær & rullær

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
man kan justere demperene/fjæringen slik at den blir stivere... men man skal jo heller ikke ha den som en ren asfaltsykkel-da blir det for stivt på "terreng"
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 07 feb 2022, 01:42
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
man kan justere demperene/fjæringen slik at den blir stivere... men man skal jo heller ikke ha den som en ren asfaltsykkel-da blir det for stivt på "terreng"
Som de fleste vet, så er jo ikke akkurat jeg noen gruskjører, så du har nok rett. Men jeg tror jeg ville foretrukket mer "kontakt" uansett underlag. Jada, mye kan sikkert modifiseres helt klart. Det var bare en tilbakemelding om min opplevelse av den jeg kjørte. :thumleft

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
Takk for det Erik. Jeg har prøvekjørt denne ved tre tidligere anledninger. Opplever den som en del kvikkere i responsen enn 1250 GSA. Tror neppe at momentet har så mye betydning, iallefall ikke før den er tungt lastet.
Demperene på denne er justerbare på mange måter og stivere kan den bli. Jeg vet at BMW har den del kvalitetsutfordringer med demperene sine og det har jeg opplevd selv også. Det blir sagt i mange BMW-fora rundt på nettet at det er mye pes med de. Nå gjenstår det bare å se hvordan dette blir. :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Omdal skrev: 07 feb 2022, 00:21 Gratulerer med flott sykkel👍
TAkk for det Omdal :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

utc skrev: 07 feb 2022, 08:43
Bjerknez skrev: 07 feb 2022, 01:30
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
BMW har så vidt jeg vet mer sofistikerte dempere. (Dynamiske?)

Når jeg kjørte en 2019(?) modell Africa Twin så kan jeg fortelle at demperne forran var svært soft. Den dykket veldig mye ved bråbrems. Ubehagelig mye.

Jeg er ganske overbevist om at GS slår denne på de fleste områder. Bortsett fra utseende. Der vinner Africa Twin med tight margin synes jeg. Dyr er den faktisk også. Fra 250 laken?
Dynamiske eller ei, du må justere demperene på begge sykler ifht last og kjørestil.
Bmw har jo tre dempere foran hvorav den ene er justerbar, på ATAS så er det demperene i gaffelen som er justerbar.
Når det gjelder pris så er jo alt over 100 laken for en motorsykkel dyrt :-k GS/GSA er sikker noe bedre etter landeveien, men det er jo ikke det denne er tiltenkt.
Du blir sikkert fornøyd :)

Honda er jo kvalitet, så der bør du nok trolig ikke bekymre deg vertfall :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Du blir sikkert fornøyd :)

Honda er jo kvalitet, så der bør du nok trolig ikke bekymre deg vertfall :)
Det er jo det viktigste at jeg blir fornøyd. Uansett hva man kvitter seg med så vil nytt alltid bli sammenliknet med det. Mulig det er ting jeg kommer til å savne....antagelig :crazy:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Online
ErikW
Innlegg: 883
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av ErikW »

utc skrev: 07 feb 2022, 08:37
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
Takk for det Erik. Jeg har prøvekjørt denne ved tre tidligere anledninger. Opplever den som en del kvikkere i responsen enn 1250 GSA. Tror neppe at momentet har så mye betydning, iallefall ikke før den er tungt lastet.
Demperene på denne er justerbare på mange måter og stivere kan den bli. Jeg vet at BMW har den del kvalitetsutfordringer med demperene sine og det har jeg opplevd selv også. Det blir sagt i mange BMW-fora rundt på nettet at det er mye pes med de. Nå gjenstår det bare å se hvordan dette blir. :twothumbs:

Blir spennende videre dette :thumleft
En kar her i Skien prøvekjørte min 1250GS fullt turlastet og han ble overbevist av momentet i 1250`n. Han kjører en AF1100 2020 manuell. Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 07 feb 2022, 22:43
utc skrev: 07 feb 2022, 08:37
ErikW skrev: 06 feb 2022, 22:59 Gratulerer med nydelig sykkel. Digger den fargekombinasjonen der. Har ikke turt å prøvd en enda 🙈
Ikke det at du har fått testet det på 500 mtr, men kanskje har du prøvekjørt en tidligere. Hvordan er power i forhold til BMW’n Er jo litt moment forskjell på de.
BMW dykker svært lite med fronten ved nedbremsing og hvordan opplever du denne der?
Takk for det Erik. Jeg har prøvekjørt denne ved tre tidligere anledninger. Opplever den som en del kvikkere i responsen enn 1250 GSA. Tror neppe at momentet har så mye betydning, iallefall ikke før den er tungt lastet.
Demperene på denne er justerbare på mange måter og stivere kan den bli. Jeg vet at BMW har den del kvalitetsutfordringer med demperene sine og det har jeg opplevd selv også. Det blir sagt i mange BMW-fora rundt på nettet at det er mye pes med de. Nå gjenstår det bare å se hvordan dette blir. :twothumbs:

Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft
DCT'en på Africa Twin jeg kjørte reagerte utrolig tregt. Hadde jeg hatt en slik sykkel og MÅTTE ha DCT, ville den stått i sport 24/7. Da var den litt kvikkere. Men jeg synes ikke noe om DCT i det hele tatt, bortsett fra at det selvsagt er behagelig på landeveien, men det ga meg liksom ikke noe lyst til å "leke meg".

Quickshifter derimot er veldig gøy. Reagerer med EN GANG og det gjør kjøreopplevelsen litt mer inkluderende. :)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Bjerknez skrev: 08 feb 2022, 05:19
ErikW skrev: 07 feb 2022, 22:43
utc skrev: 07 feb 2022, 08:37 [

Kanskje DCT n på din gjør opplevelsen kvikkere. Må prøve en slik til sommeren :thumleft
DCT'en på Africa Twin jeg kjørte reagerte utrolig tregt. Hadde jeg hatt en slik sykkel og MÅTTE ha DCT, ville den stått i sport 24/7. Da var den litt kvikkere. Men jeg synes ikke noe om DCT i det hele tatt, bortsett fra at det selvsagt er behagelig på landeveien, men det ga meg liksom ikke noe lyst til å "leke meg".

Quickshifter derimot er veldig gøy. Reagerer med EN GANG og det gjør kjøreopplevelsen litt mer inkluderende. :)
Ingen tvil om at momentet er bra i 1250'n. Jeg hadde en gang en SAAB 900 som hadde samme momentet. Spørsmålet er om man har behov for et slikt moment ved vanlig kjøring.

Man kan kjøre DCT manuellt sånn til orientering. Og stod velgeren i D på AT'n så forstår jeg deg godt. Det blir aldri aktuelt å kjøre i D for min del, det må bli i S1 om ikke S2. Og det viktigste av for meg er at jeg opplever det som godt nok for meg. :twothumbs:
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24628
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av Bjerknez »

Jeg husket ikke at det var flere moduser på denne, men det kan være fullt mulig. Jeg satt den vertfall i den mest sportslige modusen og da var den vertfall litt bedre.

Manuell giring skjer i mine øyne for sent til at dette blir nor gøy. Blir som med automat på bil med girhendel på rattet. Man napper i spaken også tar det 1-2 sekunder før den girer. Med quickshifter skjer det med en gang man napper i girspaken. (uten sammenligning forøvrig).

Her står den vertfall i garasjen etter en ca. 10 mils tur :)
africatwin.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Påsken bød på mye gøy kjøring og kan endelig konkludere at Africa twin med DCT er en fantastisk sykkel. Jeg sier ikke det fordi jeg har kjøpt den men fordi den faktisk er det. Høy morrofaktor (som jeg aldri fant på GSA) og en ganske så sjuk gassrespons. Fatter at jeg jeg ikke har gjort dette før...... Fikk kjør på mange veier i indre Vestfold. Veien til varnes var full av strøsand og blir vel ikke å betrakte som ovefestlig før den er borte. Dagen i dag gikk med til å dra til Rakkestad for å se på tomt fro jeg fant noen veier jeg aldri har kjørt før i retning Haldenvassdraget og Ørje. Slang også en tur oppom vindmølleparken og endte opp på en litt klinete skgsvei. Kjenner at det er helt innafor med 21" fordekk.
IMG_20220417_163055.jpg
IMG_20220417_162936_edit_321122300618186.jpg
IMG_20220417_163114_edit_320899649869262.jpg
IMG_20220417_163103.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC og et rullende sirkus

Legg inn av utc »

Nå har jeg rulla 3k km på AT`n og blir mer og mer glad i denne herlige maskinen. Nå har den fått nye dekk og de er behørig prøvd ut på grus. Pirelli Rally Scorpion STR sitter godt i grusen og ligger voldsomt godt på asfalten også. Og milevis bedre enn karoo street på grus men det er kanskje derfor sistnevnte heter street :lol
Bjerknes: Du sa at dette var daue saker? Da tar du feil. Den duger veldig bra til meg.

Siden jeg ikke skulle ha alukofferter men klarer meg fint med to bager bakpå så lagde jeg likegodt et ekstender til bagasjebæreren , sånn istedenfor å bruke en masse penger på noe aluminiumsgreier. Materialkostnaden her ble den nette sum av Kr.52,50 for rustfrie bolter, skiver og nylock muttere. Det er kanskje ikke så pent men det er ille eksklusivt for det er antagelig verdens eneste bagasjebærer i eik på en ATAS. Når jeg ikke er på tur tar jeg den enkelt av igjen. Og ja, jeg har tatt argumentene med meg selv på rekke & rad.
IMG_20220518_194817.jpg
IMG_20220518_194810_edit_43301806112662.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Det er blitt noen kilometer på ATAS 'n siden forrige skriblerier her. Sånn ca 11000 kilometer cirka. Er fremdeles uhyggelig fornøyd med denne. Har gått et steg videre med dekk siden jeg kjører mest i skogen på "grusveier" med varierende underlag. Valget falt denne gangen på Mitas E-10. 180 kilometer på svenske skogsveier overbeviste meg. Lite trolig at jeg får så mange kilometer ut av dette bakdekk er men det gir en god mestringsfølelse utenfor asfalten. Så nå jakter jeg godt vær i morgen.

Har forøvrig lastet ned et kart fra svenskene som viser alle grusveier i hele kungariket. Nyttig verktøy.

Siden sist jeg oppdaterte tråden min så har vi flyttet. Kjempebonus å få en garasje med plass til bil, stor tilhenger og motorsykkelen. I etasjen under så er det like stort og det er min hule hvor kona ikke har et snev av medbestemmelse Bilde ikke nok med det men hun har også endret sivilstatus til gift (jeg ble med i dragsuget der også gitt) BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Mer kjøring i Sverige. Denne gangen ble det ille mye Feil navigering. Enkelte ganger visste jeg hverken ut eller inn..... tvertimot. 12 flotte timer om ikke annet. Regnet høljet ned i Viken mens det var tørt i Värmland BildeBildeBildeBildeBildeBildeBilde

Sent fra min VOG-L29 via Tapatalk

Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
hansiver
Innlegg: 433
Registrert: 23 mar 2022, 03:35
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Bosted: Buriram Thailand. Norge - Hurum
Kontakt:

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av hansiver »

Flotte bilder. Drømmer om en Africa Twin, men foreløpig har jeg ikke råd til en ny. Jakter brukt har i Thailand men ikke lett å finne
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

hansiver skrev: 25 jul 2023, 04:49 Flotte bilder. Drømmer om en Africa Twin, men foreløpig har jeg ikke råd til en ny. Jakter brukt har i Thailand men ikke lett å finne
Takk for det Hans Iver :twothumbs: Størrelse og vekt til tross oppfører den seg veldig lekent på det underlaget jeg kjører på. Finner du en innafor budsjett så er det bare å hive seg på.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

Jr og jeg tok en ettermiddagstur til Sverige. Her har jeg funnet en ufattelig bra avstikker med variert underlag. En Africa twin XRV750 og en Africa twin Adventure dct. Jr sin mc kjøpte han for snart et år siden og har brukt vinteren på å renovere den. Godt jobba spør du meg. Imidlertid ble det bråstopp in The middel of nowhere. Bensinpumpe gikk ikke lengre. Viste seg at det var et ledningsbrudd. Fikk den midlertidig igang med det holdt ikke helt hjem. Så var der bare å parkere den, hjem å hente bil og henger. For de som lurer, to på en sykkel med knastedekk er en rvilsom opplevelse :crazy:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av kjellv »

Hvordan er tilstanden på grusveiene etter flommens herjinger?
Nå var nok du en del lengre sør enn vi har planer om i morgen. Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

kjellv skrev: 13 aug 2023, 19:21 Hvordan er tilstanden på grusveiene etter flommens herjinger?
Veiene var faktisk overraskende bra, litt bløtt enkelte steder. Som du sier; vi var en del lengre syd (syd, sydvest i Värmland).
God tur, kjør forsiktig. Du kan jo sjekke TET og TET på Facebook og se om det er noen oppdateringer der.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
utc
Innlegg: 356
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av utc »

kjellv skrev: 13 aug 2023, 19:21 Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..
Hvordan har det gått på turen din ?
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av kjellv »

utc skrev: 24 aug 2023, 18:31
kjellv skrev: 13 aug 2023, 19:21 Vi kjører nok inn i Sverige fra Røros antakelig, og får bare føle oss fram derfra. Det er vanskelig å finne gode opplysninger om skader på veier som ikke er viktige hovedveier..
Hvordan har det gått på turen din ?
En fantastisk tur, ingen tvil om det. Neste år vil vi prøve det samme, og nå vet vi mer om hvordan vi skal planlegge og gjennomføre for å bli ennå bedre.
Vi startet egentlig litt for langt nord, gikk ut i fra at "Hans" hadde ødelagt for mye vei til at det var noen vits i å prøve å kjøre inn i de områdene flommen hadde herjet som verst. Så vi kjørte E6 nord til Snåsa, og inn via Lierne til Gäddede. Vi kjørte så sørover på vestsiden av Ströms Vattudal. Dette er 12 mil ubebodd område med bare grusvei. Deler av veien er kjent som "Bjørneveien" pga den høye tettheten av bjørn. Vi hadde i det minste håpet å se bjørn på turen, men det gjorde vi ikke. Men den var nok ikke langt unna. Vi så en fersk blåbærruke midt på veien omtrent midtveis, og veien ble skrapet med veiskrape samme dag. Vi tok den igjen en del lengre sør. Det var også et et par mil lengre sør vi begge kjente en svært intens og spesiell lukt. Denne lukten har ingen av oss kjent før. Bare ett innpust, og siden ingenting. Vi har googlet fenomenet, og lært at hannbjørn skiller ut en kraftig og spesiell lukt for å markere sitt territorie og seg selv overfor andre hannbjørner. Vi ser derfor som veldig sannsynlig at vi et sted passerte en hannbjørn nær veien som vi ikke så.

Fra Strömsund til Östersund kjørte vi en sløyfe østover gjennom gamle og stort sett fraflyttede bosetninger og skogsbilveier. Fikk 22 mil denne dagen på sikkert 95% grusvei. Noe torden og styrtregn på slutten av dagen. Fra Östersund kjørte vi over Frösön og til vestsiden av Storsjøen, sørover til Persåsen. Så var det grusvei vestover til Börtnan. Der krysset vi vassdraget og fortsatte vestover på sørsiden av Ljungdalen. Også her ble det mange mil på grus denne dagen. Så over Flatruet og til Funäsdalen. Litt shopping her, så kjørte vi et lite stykke tilbake og inn til Ljusnedal og videre på nordsiden av vannet Lossen til omtrent der vannet er smalest. Der overnattet vi i hengekøye ved siden av en gapahuk vi fant på vindskyddskartan. Den natta var jeg sikker på at vi fikk besøk av bjørn da jeg bråvåknet i 4-tiden på natta. Men det var en liten elgokse som sto bare 5 meter fra køya mi og snusa mot meg. Jeg luktet antakelig ikke så godt, for plutselig kasta den seg rundt og stakk av igjen.
Vi kjørte videre sørover gjennom reinbeitedistreiktene sør til Idre, tok så vestover og forlot Sverige ved Drevsjø. Så sør til Elverum før vi neste dag kjørte hjem.
Vi mener turen i helhet ble ca 50/50 grus/asfalt, mens kjørt strekning i Sverige lå på rundt 75-80% grus. Totalt 6 kjøredager og omtrent akkurat 200 mil.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7118
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: UTC rullær & rullær

Legg inn av dypen »

@kjellv dere har hatt fine dagsetapper men i snitt kanskje litt lange til å kjøre på grus. Hva tenker dere … På asfalterte veier er tilsvarende dagsetapper midt i blinken da rekker du litt annet og behøver ikke stresse hvis du er oppe på morningen. Oppleve noe annet enn asfalt ser veldig fristende ut og samtidig være litt «Monsen» med primus og telt :thumleft Men den bjørnen er ikke det som frister meg, ville kanskje valgt ett område som ikke er kjent for å huse bamsefar :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar