Men først litt om hvordan maskineriet funket på turen.
Begge syklene kjørte problemfritt hele veien og jeg regner med at nikos TDM fortsatt oppfører seg eksemplarisk.
Men på eldre sykler må man alltid påregne et eller annet. Så det at speedometervaieren ga opp å vise farten kjørekompisen til enhver tid hadde, var ingen krise da det skjedde. Ergerlig når det skjer og vi ikke finner noen grøftekantfiks, men slike ergrelser legger man kjapt bak seg seg når man ikke får gjort noe med det.
KTM'en funka som bare det. Men før siste kjøredag, den langr etappen hjem, oppdaget jeg at det jeg trodde var en genial løsning, rene ingeniørkunsten, var gått i stykker.
Oljedysa til Tutoro kjedesmøreren hadde rett og slett funnet det for godt å forsvinne fra festepunket på oljeslangen. Bakdrevet og indre kjedegang fikk fortsatt litt smøring fra slangen, men det meste forsvant nok ut i friluft pga. avstanden til drev og kjede.
Så det første som ble gjort i dag var å fikse ny dyse. På vei hjem i går funderte jeg på hvordan jeg skulle finne den ultimate genistreken for at noe slikt ikke skal skje igjen. Det formet seg en løsning mens jeg suste avgårde i fint driv sørover fra Mosjøen.
Og i dag iverksatte jeg løsning og reduserte samtidig en ikke betydelig risikofaktor for at samme feil skjer igjen.
Jeg tok enkelt og greit tak i slangestussen bak nedre kjedebeskyttelse (den sorte plasbiten, oppned "haifinne") og dro den fram noen cm. Det var en god del å gå på slik at jeg fortsatt har den nødvendoge loopen/bøyen på slangen pga. svingarmens opp og ned bevegelse.
Så dyttet jeg inn en ståltråd av passe dimensjon inn i slangen ca. 1 cm. innenfor slangeenden. Sjekket så at det kom sivende olje, noe det gjorde. Bøyde til slangestussen med ståltråden slik at dyse/slangeenden lå godt inn i bakdrevsporet.
Dedretter testtur til Hønefoss og tiulbake, ca. 7 mil, og fikk bekreftet at dette ser ut til å fungere suverent.
Dermed har jeg eliminert risken for å miste en ny oljedyse under kjøring.
Genialt

Her bilder av løsningen, som også vil funke like godt på andre kjedesmørersystemer som bla. Scottoiler:
Dyseåpning der kjede og drevtann møtes. Ideel plassering iflg. Tutoroprodusenten. Olje ut i drevsporet som så distribueres langs drevkanten mot kjedet, som distribuerer oljen videre til begge sider av kjedeleddene og O/X-ringene.
"Skjult anlegg" med festepads og strips.