'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Her kan byggentusiaster slå seg løs med bilder og info, råd og tips om egne og andres custombygde MC'er.
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Hvilke nettside bruker du … Selv har jeg brukt www.partzilla.com for å finne originale delenummer som jeg bruker videre i nettsøk og som referanse for å verifisere riktig del.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg har satt opp en prissammenligning for disse nettstedene for delene jeg har behov for:
Cmsnl.com
Partzilla.com
Megazip.net
Motorcyclesparyseurope.eu

Deletegningene de bruker er de samme, antagelig scannet fra en papirkatalog.

Jeg orker ikke å shoppe rundt, bestiller alt på samme sted. I øyeblikket ser det ut som om megazip har den beste samlede prisen for alt.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Det vil lønne seg å kjøpe alt på ett sted med tanke på frakt pris. Hvis du handler fra USA og eBay og du kjøper fra flere vil det lønne seg å opprette JetCarrier konto. Veldig mange sender internt i USA med fri frakt og da tar JetCarrier det samlet over.

https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=15939
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg har aldri brukt jetcarrier men kjenner tjenestene deres. Slik det ser ut nå vil delene komme fra Japan.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Toalmar »

Moro og følge med på sånne tråder :thumleft

Som ble nevnt tidligere i tråden er det for lite av disse dessverre.

Lykke til videre i prosjektet :D

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Hyggelig at dette vekker interesse hos flere!

Ryddighet kan av og til være nødvendig. Her er de 36 skruene som holder øvre og nedre del av blokka sammen sirlig merket slik at hver skrue kommer på riktig plass ved montering. Skruehullene er også nummerert på blokka slik at det skal være enkelt å få de på riktig plass.

De skruene som mangler står i blokka fremdeles, de er ikke mulig å ta helt ut uten å demontere bakre sylindere først.
56B78B7F-7529-4A5F-92E6-5F867D10D188.jpeg
Brukte kvelden i går til å rydde i garasjen. Flyttet også girene over i nedre del av blokka og fikk plassert de over skiftemekanismen.
E467C9B2-028F-45AF-8F30-7960209BBBFA.jpeg
Skiftet gjennom girene for å se hvordan denne leamikken fungerer og for å finne ut hvilket av drevene som er de ulike girene.
B70F0B40-9045-4171-ACD9-DA63BA0481F0.jpeg
Neste blir å demontere skiftemekanismen for å sjekke at skiftegafler og annet ikke er bøyd. Jeg vet ikke hvor enkelt de er å sjekk dette nøyaktig, kanskje like greit å bytte skiftegaffelen til 2. gir uansett?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
Atrox
Innlegg: 255
Registrert: 18 jan 2017, 21:44
Motorsykkelen din: GPZ500s, F650CS, XJ600, Breva 750IE

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Atrox »

Blir alltid nyskjerrig på hva slags bakgrunn dere som går løs på disse operasjonene har - jeg har fryktelig lyst å bli så god på å skru at jeg uten problemer splitter motor i atomer og setter den sammen igjen, men samtidig vet jeg jo at så langt ned i materien som dette hadde jeg aldri fått sammen igjen :)
Digger dette Brigg - stå på!

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Brigg finansierer sine hobbyer ved å jobbe som økonom.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Brigg skrev: 12 apr 2024, 12:31 Brigg finansierer sine hobbyer ved å jobbe som økonom.
Det var veldig beroligende :twothumbs:
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg tror hva man har av interesser er viktigere enn hva man har av utdanning og levebrød.

Hadde jeg stått på et verksted og skrudd på motorsykker hele dagen er det ikke sikkert jeg hadde orket et slikt prosjekt hjemme i garasjen. Men når man sitter på et kontor og glaner på en skjerm med masse tall hele dagen er det ren terapi å få holde på med noe praktisk.

Og det har aldri vært enklere å tilegne seg kunnskap. Verkstedmanualer kan lastes ned fra nettet, der finner man også splitt-tegninger og delelister som gir mye info om hvordan ting ser ut. Og så finnes det en rekke diskusjonsforum hvor andre allerede har skrevet om det jeg lurte på, eller hvor man kan spørre og få svar fra andre. Og ikke minst finnes det videoer på Youtube som viser nesten hva det skulle være man prøver å finne ut av.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Helt klart, … det lå ikke noe negativt eller tanker i den retning bak min kommentar.

Det er som du skriver det er en helt annen verden å tilegne seg kunnskap nå vs når jeg vokste opp. Vi må heller ikke glemme muligheten vi har til å skaffe oss deler i dag, du kan i teorien handle fra hele verden. Bare se på mitt siste prosjekt XS500’n der har jeg kjøpt brukte deler fra Molde, Haugesund og 4 plasser i USA som har gratis frakt til Delaware hvor JetCarrier tar over frakt til hyggelig pris samt ordner med Norsk mva uten gebyr. Dekaler får jeg produsert i England samt nye slite deler fra Yambits i England. Ser det er en del XS500 deler tilgjengelig i Tyskland, kan hende det blir noe derfra også. Fraktpriser bør du ha kontroll på hele tida, du må samle mest mulig når du først skal betale frakt. Her hjemme er det mange fraktalternativer som kan bli billig hvis du ikke må ha delene over natta. Det er helt klart muligheter for alle :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Jeg forsto humoren i kommentaren din @dypen :thumleft

Et eksempel på hvor lav terskelen egentlig er når man har god dokumentasjon på jobben som skal gjøres:

Jeg har aldri tidliger vært så dypt inne i en motor at jeg har hatt oljepumpen på benken. Når den først er der er det lurt å sjekke tilstanden. Verkstedhåndboka beskriver hvordan pumpa denonteres, hvordan man måler toleranser og hvilke toleranser som er akseptable, hvordan den monteres sammen igjen og hvilket moment som skal brukes ved tiltrekking av skruene. Her sidene som beskriver kontroll av toleranser.
D90EA693-4FB2-4C01-858D-CBF3D90AE5E0.jpeg
B4561982-5F02-44D3-97E9-B5404AD4FC37.jpeg
Nå driver bildene å snur seg av egen fri vilje, jeg beklager dette.

Alle tre angitte toleranser ble kontrollert og funnet godt innenfor kravene i boken. Pumpen ble skrudd sammen igjen og er klar til å monteres tilbake i motoren, men nå med kjent tilstand.

Med disse detaljerte verkstedhåndbøkene fra Yamaha får jeg tidvis flashback til tiden da jeg hjalp barna med å bygge techno-lego. Det er bare å følge instruksjonene bilde for bilde, så kan man bygge de mest utrolige ting.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Med bladsøker og en rettholdt kan du måle oljepumpa, men husk det er den delen som får raskt olje og har laaang levetid med mindre det er noe spesielt.

Det at bildene snur seg, du kan ta bilde å aktivere redigering da det kan være nok å bare snu det rundt og lagre så er det ok.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Da er skiftemekanismen demontert. Også her er det bare å følge oppskriften i boka.
C3182057-A8AD-46DA-A911-FC218B415506.jpeg
Skiftetrommelen roteres av skiftemekanismen når girskifteren betjenes, ett hakk i gangen. Så flyttes skiftegaflene sideveis pga sporene i skiftetrommelen og flytter tannhjulene sideveis slik at de går inn i/ut av gir.
7DF8E4FB-7D87-4A03-A2A2-E6B558C1F40D.jpeg
Langt der inne er giveren for girindikatoren som aktiveres av en tapp i enden av skiftetrommelen.
FA1DD9BA-9E13-4FE4-AA00-4C8D1D147292.jpeg
Skiftegaffelen til venstre betjener 2. gir som hopper ut av gir og som er årsaken til at jeg gjør denne jobben. Det er vanskelig å få frem på bildet, men når jeg sikter synes det som om skiftegaffelen til venstre bøyer ørlite til venstre ytterst. Nå har jeg ikke noe å sammenligne med, men jeg tror jeg bestiller en ny for sikkerhets skyld.
701958C1-9313-4DDE-9DF9-8A2C24D28143.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Hvordan er det med hjørnene på drivedog? Og sporet de går mot?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har ikke hatt fra hverandre girene enda. Stresser mest med å avklare hva som må bestilles av deler, så blir det tid til å se over saker og ting mens jeg venter på delene.

Men slik 2. gir «dogene» ser ut før giret er demontert heller det mot at det blir en runde med såkalt undercutting.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Brigg skrev: 13 apr 2024, 13:52 Har ikke hatt fra hverandre girene enda. Stresser mest med å avklare hva som må bestilles av deler, så blir det tid til å se over saker og ting mens jeg venter på delene.

Men slik 2. gir «dogene» ser ut før giret er demontert heller det mot at det blir en runde med såkalt undercutting.
Husk at skadde dogger ikke kan slipes da en går gjennom settherdingen før det blir brukanes. Og da er slitestyrken borte
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Tror jeg ber deg om å vurdere bilder når jeg kommer så langt @mekkern Det høres ut som om du har greie på dette.

Tror det er vanskelig å få tak i nytt tannhjul.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Det blir spennende å se hva dere vurderer å byttes ut av deler og selvfølgelig resultatet når det hele er kommet sammen igjen. Vil tro det ikke er noe tema å skru sammen igjen før alt i forbindelse med 2 gearet er vurdert både en og to ganger. Har du noen i nærheten som kan hjelpe til med kontroll / sjekk …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Strategien er å kartlegge alt og avdekke hva som må bestilles av deler. Jeg satser på en samlet deleordre på alt som har Yamaha delenummer. Yamaha har ikke repsett til forgasserne så det bestiller jeg utenom i stedet for å plukke alt som er i repsettet fra Yamahakatalogen. Nå gjenstår det bare å plukke ned forgasserne for å se om det er behov for deler utover det som er med i repsettene.

Og ja, målet er absolutt at både 2. gir og alt annet skal virke når motoren blir satt sammen igjen. Jeg har ikke lyst til å gjøre denne jobben en gang til.

Jeg kjenner ikke noen som har erfaring med å skru på girkasser. Men jeg har lest mye om temaet og jeg lyttet til innspill som kommer her i tråden. Og egentlig synes jeg at jeg har god kontroll. Men når du spør @dypen om jeg har noen som kan hjelpe meg med kontroll/sjekk så begynner jeg å lure på om du ser noe jeg ikke ser?
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

Har ikke studert bildene nøye eller sammenlignet med tilsvarende, det jeg la merke til var fargen på skiftegaflene rundt akslingen vs ute på kloa …

Erfaring med rep kit til forgassere, sjekk hva som faktisk er med da det kan hende du trenger mer når du stripper ned alt på en gammel sykkel.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av mekkern »

Når du sjekker skiftegafler så bruk en vinkel (som du vet at er rett) mot akslingen og sjekk for skjevhet og ujevne slitasjemerker der de går i sporene i drevene.-sjekk også akslene til gaflene.
Sjekk veldig nøye membranene i forgasserene-disse koster noen kroner men er lette å skifte nå hvis de begynner å se litt tvilsomme ut.

Så lenge ikke noe er ødelagt eller har synlig slitasje er det ofte ikke nødvendig å skifte noe i forgasserene-men husk å sjekke at flottørnålene tetter i henhold til nivå i spec-også med nye deler
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7076
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av dypen »

mekkern skrev: 14 apr 2024, 12:47 Sjekk veldig nøye membranene i forgasserene-disse koster noen kroner men er lette å skifte nå hvis de begynner å se litt tvilsomme ut.

Så lenge ikke noe er ødelagt eller har synlig slitasje er det ofte ikke nødvendig å skifte noe i forgasserene-men husk å sjekke at flottørnålene tetter i henhold til nivå i spec-også med nye deler
Da jeg skal demontere og sjekke forgasserene på XS500’n tar jeg med meg dine tips her @mekkern tror jeg har gummimembraner … Må sjekke manualen ved første anledning :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

mekkern skrev: 14 apr 2024, 12:47 Når du sjekker skiftegafler så bruk en vinkel (som du vet at er rett) mot akslingen og sjekk for skjevhet og ujevne slitasjemerker der de går i sporene i drevene.-sjekk også akslene til gaflene.
Godt tips med å bruke vinkel. Når jeg sikter ser det ut som skiftegaffel for 2./3. gir er bøyd, og denne er satt opp på bestillingslisten. Men tror jeg plukker mekanismen fra hverandre en gang til og sjekker alle gaflene med vinkel.

Fargeforskjellene på skiftegaflene som @dypen nevnte skyldes at gaflene er støpt og så er de maskinerte ytterst og der de går rundt akslingen. Dermed er fargen matt og sikkert farget av 40 år i motorolje på ikke-maskinerte overflater mens de er blanke der det er maskinert. Det er ingen synlig slitasje på skiftegaflene eller skiftemekanismen for øvrig.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Brigg
Innlegg: 250
Registrert: 11 aug 2023, 21:44
Motorsykkelen din: Yamaha XVZ 12 Venture Royale 1985

Re: '85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale - Back to Life

Legg inn av Brigg »

Har sjekket skiftegaflene en gang til, denne gangen med vinkel. Jeg finner at gaffel for 2. gir er bøyd og vil bli erstattet. De andre er ok.

Jeg skrev i et tidligere innlegg skiftegaffel for 2./3. gir. Dette blir feil. 2. gir har egen skiftegaffel mens 1. og 3. har felles, og 4. og . 5. har felles.

Ellers er forgasserne demontert.
9E8D2513-FD28-41D2-B8AD-63E77C20413C.jpeg
På to av forgasserne satt blandeskruen dønn fast. Dette er en fingjenget messingskrue som sitter i aluminiumsgodset i forgasseren. Må skrues ut med en sporskrutrekker. For å få skikkelig tak må skrutrekkeren ha så stor bredde som mulig. Jeg hadde ikke en passende så kjøpte en ny. Denne har riktig bredde på tuppen men er for bred litt lenger opp.
56A13461-063E-4E43-AC37-CE183A113161.jpeg
Etter en runde med dremelen ble det slik.
601096FE-E440-49D1-9F46-DE263EF8CCE6.jpeg
Da passer den i hullet til blandeskruen. Etter å ha dynket med rustløser i flere døgn og brukt forsiktig varme gjentatte ganger løsnet den ene av de to problematiske. Den andre sitter fremdeles dønn, og sporet i messingskruen begynner å bli slitt. Skruen sitter omlag 20 mm nede i et hull med diameter på 5 mm. Om jeg ødelegger sporet før skruen er løsnet sliter jeg. Tror det blir vanskelig å bore ut denne uten å ødelegge forgasserhuset.

Gode tips til hvordan jeg kan løse dette mottas med takknemmelighet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Trondheim
'85 Yamaha XVZ 12 Venture Royale

Tidligere tohjulinger verdt å nevne:
'83 Tempo Panter 50
'76 DBS Apache med speedometer og blinklys

Svar