fersk/frossen??? Sau og småtteri er jo greit...sveise stativ har jeg deler til-plass og grille også...

Edit:skal fikse kjele til kamelen også...20KWgassbrenner til å varme med..

Helt korrekt!Baron von Waffel skrev:Kanskje vi må kontakte dyreparken i Kristiansand. De produserer kameler.
Håper vi ikke blir avblåst for off topic nå. Må jo ha mat på tur. (Kanskje det er en annen tråd?)
Stakkars. Jeg kjørte til jobb i dag, jeg. Bare litt glatt de første metrene.Onsløv skrev:En gjeng gutter med PMS her ja....
Jeg vil prøve å oppklare noe som kanskje beror på en misforståelse. Hvem og hvorfor misforståelsen er der skal være usagt - for det vet jeg ikke. Slik jeg ser det så er det ikke hovedsaklig en interessekonflikt pga hvilken kjørestil en liker/foretrekker å kjør i. Slik stil du beskriver, som å dra på, legge seg godt ned i svingene og føle farten, da gjerne i svingete oppoverbakker osv. høres helt herlig ut. Så hvorfor i all verden vil ikke og kan ikke Godtvoksen tilpasse seg dette? Svaret er helt enkelt det at Godtvoksen ikke har mot, og kjørerfaring til slik kjøring...i alle fall ikke enda. Jeg husker også når jeg var 17 år og kjørte en gul Tempo panter og la meg godt over i svingene, og dro på det mopeden var god for. Det var en helt herlig følelse, men plutselig en dag så var det sand opp på asfalten i en sving, og jeg fikk jeg ublidt møte med asfalten. Når kan jeg få mot til å kjøre slik igjen? Etter tre-fire timers undervisning av en profesjonell MC-kjører el ? Vel, det er umulig å svare på.AJ skrev: Utfordringen, slik jeg ser det og som jeg kanskje har nevnt til fet kjedsommelige tidligere, er å gjøre alle til lags, som det heter.
Mange MC-kompiser jeg kjenner og som jeg kjører sammen med fra tid til annen, liker å holde jevnt tempo og jevn fart. og jada! det hender (dessverre...) at vi havner på den gale siden av fartsgrensene av og til. Og et høyt og tydelig ja! vi synes det er morsomt med svinger hvor vi virkelig kjenner at motorsykkelen er en motorsykkel :-) Og det hender også at vi utfordrer både oss selv og sykkelen noen ganger på svingete veier. Det samme på veier med bra stigning... I hvert vi som elsker sykler med høyt dreiemoment lavt nede på turtallsregisteret...![]()
![]()
Hvorfor nevner jeg disse tingene? Jo, fordi vi er forskjellige - enkelt og greit! Og forskjelligheten i kjøremønster og jakten på kjøreopplevelser (som å kjenne spenningen i litt "heftig" svingkjøring) kommer ikke bare til uttrykk i kjøringen, men også i diskusjoner som dette. Det må vi vel alle akseptere så lenge vi ikke begynner å stemple hverandre eller gi hverandre merkelapper ut fra hvordan vi foretrekker å kjøre, hva slags sykler vi har og meninger vi kommer med både her på MCsiden og når vi møtes langs veien på disse fellesturene våre.
Og fellesturene må jeg si at jeg setter stor pris på! Både når vi er mange og når vi er færre.
Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok trives med å kjøre sammen med folk som har samme kjøremønster som meg selv. Men sånn er det vel med oss alle, vil jeg tro?
Men det behøver slett ikke bety at jeg og andre ikke kan tilpasse oss de som ikke har... skal vi... like aktiv kjørestil som oss. Men blir det for stor forskjell mellom vår og andres kjøremønster vil det naturlig nok oppstå en slags interessekonflikt.
Du tenker her dele opp i "grupper" med mcister som kjører på samme måte og har de samme kjøreferdigheter? I så fall - blir det vel ikke en kolonne men flere grupper og det du skriver under her om Turkolonne, faller vel da bort:Globe skrev: Turkolonne
En slik turkolonne kan jeg ikke se for meg vil fungere med særlig mange på rekke og rad. Her må man legge opp til at en slik "Turkolonne" består av ulike grupper, rett og slett fordi man "angriper" føreforhold, veistandarden og trafikkbildet forøvrig på svært så ulike måter.
Globe skrev: Men...man må bestemme seg for hvilken rolle man vil ha i en slik turkolonne. Jeg har kjørt i slike kolonner hvor jeg har valgt "å gi slipp" på de foran meg, rett og slett for de jeg synes inngangen til enkelte av kurvene vi forserte ble for utfordrende for meg...der og da..jeg slakker da av, lar det bli en luke, men henter meg fort inn igjen når første rettstrekk kommer. Kjenner jeg at jeg blir avvikende også ved neste kurvede veistrekning, gir jeg signal bakover om at de som eventuelt ligger bak meg kan passere, om jeg ser at de ligger såpass tett på at det skulle kunne være av interesse å avansere i rekka. Viktig da, slik jeg ser det, er at om en lar seg passere med signal, ikke skal hente tilbake sin opprinnelige plass ved å avansere senere i "heatet". En typisk ledersykkel i en slik kolonne vil, basert på mine erfaringer så langt, angripe kurvene på en slik måte at kjøregleden for de som finner denne i kurveforsering tilfredsstilles og henter så innn kolonnen ved å jevne kjørestilen noe ved rettstrekninger.
Globe skrev:Nei, ikke ulike grupper med samme "kjørestil", det ville jo ikke hatt noen mening! Kjørestilen vil være ulik mellom gruppene.
Globe skrev: Men...man må bestemme seg for hvilken rolle man vil ha i en slik turkolonne. Jeg har kjørt i slike kolonner hvor jeg har valgt "å gi slipp" på de foran meg, rett og slett for de jeg synes inngangen til enkelte av kurvene vi forserte ble for utfordrende for meg...der og da..jeg slakker da av, lar det bli en luke, men henter meg fort inn igjen når første rettstrekk kommer. Kjenner jeg at jeg blir avvikende også ved neste kurvede veistrekning, gir jeg signal bakover om at de som eventuelt ligger bak meg kan passere, om jeg ser at de ligger såpass tett på at det skulle kunne være av interesse å avansere i rekka. Viktig da, slik jeg ser det, er at om en lar seg passere med signal, ikke skal hente tilbake sin opprinnelige plass ved å avansere senere i "heatet". En typisk ledersykkel i en slik kolonne vil, basert på mine erfaringer så langt, angripe kurvene på en slik måte at kjøregleden for de som finner denne i kurveforsering tilfredsstilles og henter så innn kolonnen ved å jevne kjørestilen noe ved rettstrekninger.
Nei, det stemmer, om man er ute etter den formelle definisjonen av en kolonne så vil en turkolonne, slik jeg oppfatter den, over et visst strekk ikke være alle på rekke og rad. Dette vil i såfall da bli en paradekolonne i mine øyne. Når man er på tur, må man (heldighvisGodtvoksen skrev:Globe skrev:Det var klossete formulert av meg, jeg mente selvsagt at kjørestilen til de ulike gruppene ville væres forskjellig. Men hovedpoenget mitt er fortsatt der, det blir ikke en kolonne lenger? Slik at dette faller jo bort:
Globe skrev: Noen små stunt hadde jeg....men det var kun for filmingens del
.
Og i kunstens navn er alt tillatt (film=kunst ikke sant?)Globe skrev:Noen små stunt hadde jeg....men det var kun for filmingens del
.
Jeg håper inderlig ikke at det var i et slikt tempo jeg kjørte rundt Randsfjorden. Jeg vet at det var det tempoet jeg kjørte i den gang du og jeg skulle på Rustløserkurset i Kristiansand når det var minus 5 grader over heia og jeg var livredd for islagte områder i skyggepartier. Har jeg kjørt i et slikt tempo rundt Randsfjorden, ber jeg alle om unnskyldning og lover at jeg skal få sjekket speedometeret på Silkesvarten. Jeg har dog vært yrkessjåfør i over 25 år (tro det eller ei) og vet hvordan slike lusekjørere kan få blodet til å koke over...Duville skrev: Det 85, kanskje 95 prosent av oss ikke klarer over tid er å kjøre i 75 i 80 km sona, 65 i 70 sona, 40 i 50 sona og når vedkommende på toppen av dette blinker med bremselysa foran alle svinger - ikke sikkert at det bremses men å blinke med lysa i ett sånt tempo er ett klart tegn på at man er svært usikker. Hvis dette skjer over lengre strekninger blir bakenforliggende utålmodig, irritert, sur, sinna og blåser forbi i en fart som egentlig ikke egner seg for kolonnekjøring i Norge.
hmmm...hvor kommer da "transportkolonne" inn?Globe skrev: Nei, det stemmer, om man er ute etter den formelle definisjonen av en kolonne så vil en turkolonne, slik jeg oppfatter den, over et visst strekk ikke være alle på rekke og rad. Dette vil i såfall da bli en paradekolonne i mine øyne.
Hvis du kjører i det vi kaller kolonne, uansett hvilken type, - du ikke er den som leder kolonnen. I denne settingen skal du (stort sett) ha en forran deg og en bak deg i det andre sporet.Godtvoksen skrev:Jeg håper inderlig ikke at det var i et slikt tempo jeg kjørte rundt Randsfjorden. Jeg vet at det var det tempoet jeg kjørte i den gang du og jeg skulle på Rustløserkurset i Kristiansand når det var minus 5 grader over heia og jeg var livredd for islagte områder i skyggepartier. Har jeg kjørt i et slikt tempo rundt Randsfjorden, ber jeg alle om unnskyldning og lover at jeg skal få sjekket speedometeret på Silkesvarten. Jeg har dog vært yrkessjåfør i over 25 år (tro det eller ei) og vet hvordan slike lusekjørere kan få blodet til å koke over...Duville skrev: Det 85, kanskje 95 prosent av oss ikke klarer over tid er å kjøre i 75 i 80 km sona, 65 i 70 sona, 40 i 50 sona og når vedkommende på toppen av dette blinker med bremselysa foran alle svinger - ikke sikkert at det bremses men å blinke med lysa i ett sånt tempo er ett klart tegn på at man er svært usikker. Hvis dette skjer over lengre strekninger blir bakenforliggende utålmodig, irritert, sur, sinna og blåser forbi i en fart som egentlig ikke egner seg for kolonnekjøring i Norge.
Nå ser det plutselig ut ut som vi er blitt to på det laget....mekkern skrev:Siden jeg i følge denne tråden er uegnet til å kjøres sammen med og tydeligvis har skapt mye frustrasjon og farer så skal jeg holde meg unna slik kolonnekjøring.
Problem solved.