Uheldige følger av etanol i drivstoff
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Informasjonsmøte om drivstoff 2018 - Aurskog-Høland Gammelteknisk Forening
Informasjonsmøte om drivstoff 2018 - Aurskog-Høland Gammelteknisk Forening
10. april 2018 @ 19:00 until 21:00
Møtet dreier seg om utfordringene vi ofte opplever med moderne drivstoff, som har mer organiske tilsetninger enn tidligere. Åpent for alle, medlem eller ikke.
Punkter/temaer: *Hvorfor er drivstoff i dag så mye mindre egnet for lagring enn tidligere? (Miljøkrav, aromater etc.) * Hvorfor leveres ikke 98-oktan lenger? *Sommer-, høst-, og vinterdiesel, hva er forskjellen?
Anders Kleve Kleve Svela (Senior Fuel Product Manager) og Sergio Casadiego fra Circle K Norge AS vil holde hovedinnlegg og svare på spørsmål.
Siden plassen kan være begrenset, vil vi at dere melder dere på til dette møtet. Påmelding til epost april@gammelteknisk.no eller med SMS/tlf. 98 01 55 60. Påmeldingsfrist: lørdag 7/4-2018.
https://www.motorhobby.no/no/events-tmp ... k-forening
Informasjonsmøte om drivstoff 2018 - Aurskog-Høland Gammelteknisk Forening
10. april 2018 @ 19:00 until 21:00
Møtet dreier seg om utfordringene vi ofte opplever med moderne drivstoff, som har mer organiske tilsetninger enn tidligere. Åpent for alle, medlem eller ikke.
Punkter/temaer: *Hvorfor er drivstoff i dag så mye mindre egnet for lagring enn tidligere? (Miljøkrav, aromater etc.) * Hvorfor leveres ikke 98-oktan lenger? *Sommer-, høst-, og vinterdiesel, hva er forskjellen?
Anders Kleve Kleve Svela (Senior Fuel Product Manager) og Sergio Casadiego fra Circle K Norge AS vil holde hovedinnlegg og svare på spørsmål.
Siden plassen kan være begrenset, vil vi at dere melder dere på til dette møtet. Påmelding til epost april@gammelteknisk.no eller med SMS/tlf. 98 01 55 60. Påmeldingsfrist: lørdag 7/4-2018.
https://www.motorhobby.no/no/events-tmp ... k-forening
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
1997 Triumph Thunderbird 900, Mikuni forgassere.
Tbird’en gikk perfekt på 95 oktan Statoil-bensin gjennom hele 2017-sesongen etter forgasser-rens i mai.
Sykkelen ble satt i vinteropplag med full tank i slutten av oktober (uisolert kaldgarasje med kraftig avfukter).
Den ble tatt fram i midten av april (5,5 mnd. lagring uten start). Da gikk den ureint på lave turtall, i form av rykking/jaging/pottesmell. Lei tendens til motorstopp på tomgang, måtte kjøres på choke i bytrafikk. Normal gange på høyere turtall.
Merkeverksted brukte en og en halv time til å lete etter feil i forgassere og øvrig bensinsystem, uten å finne noe åpenbart.
Tømte deretter tanken for 95-oktanbensinen som ble fylt på i oktober, helte på en skvett Star Tron Enzyme Fuel Treatment og fylte opp med 98 oktan (Shell V-Power).
Resultat: Etter ti kilometer kjøring var sykkelen frisk.
Fra nå av holder jeg meg til 98 oktan, også gjennom sesongen, men vil sjekke jevnlig at den er E0. Blir også 98 oktan tilsatt etanol, blir det å tømme tanken og forgasserne fullstendig før vinteropplag.
Tbird’en gikk perfekt på 95 oktan Statoil-bensin gjennom hele 2017-sesongen etter forgasser-rens i mai.
Sykkelen ble satt i vinteropplag med full tank i slutten av oktober (uisolert kaldgarasje med kraftig avfukter).
Den ble tatt fram i midten av april (5,5 mnd. lagring uten start). Da gikk den ureint på lave turtall, i form av rykking/jaging/pottesmell. Lei tendens til motorstopp på tomgang, måtte kjøres på choke i bytrafikk. Normal gange på høyere turtall.
Merkeverksted brukte en og en halv time til å lete etter feil i forgassere og øvrig bensinsystem, uten å finne noe åpenbart.
Tømte deretter tanken for 95-oktanbensinen som ble fylt på i oktober, helte på en skvett Star Tron Enzyme Fuel Treatment og fylte opp med 98 oktan (Shell V-Power).
Resultat: Etter ti kilometer kjøring var sykkelen frisk.
Fra nå av holder jeg meg til 98 oktan, også gjennom sesongen, men vil sjekke jevnlig at den er E0. Blir også 98 oktan tilsatt etanol, blir det å tømme tanken og forgasserne fullstendig før vinteropplag.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Her fra instruksjonsboka på min 2017/18 modell bil:

dette bør stadfeste at det ikke er like bra bensin som før...Eller diesel...

dette bør stadfeste at det ikke er like bra bensin som før...Eller diesel...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag
.
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 594
- Registrert: 02 jan 2016, 13:39
- Motorsykkelen din: Mz Baghira 660
- Bosted: Talgje
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Må desverre kjøre 5 mil hver vei for å komme til nærmeste stasjon med 98AJ skrev: 27 apr 2018, 08:29 Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Tips, som jeg regner med du allerede har tenkt på, mens noen kanskje ikke har gjort det...?SverreOlsen skrev: 27 apr 2018, 09:12Må desverre kjøre 5 mil hver vei for å komme til nærmeste stasjon med 98AJ skrev: 27 apr 2018, 08:29 Full tank med 98, takk!
Så er du garantert en bekymring mindre når sykkelen tas ut om våren igjen.
Har gjort dette i flere år. Aldri no' tull, bare å tute og kjøre fra første sesongdag.
![]()
Fyll 98 hver gang du fyller i løpet av de siste kjøreturene i sesongen og sørg for å ha med en femliters kanne og fyll opp denne på den aller siste turen.
Så etterfyller du fra denne når du parkerer.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98 

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jeg benytter en Kawasaki 250R til ca 80 km pendling, daglig. Jeg fyller alltid 98 oktan V-power fra Shell, her til lands.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 09:41 Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98![]()
Til tross for dette gikk sykkelen dårligere enn vanlig på den fulle tanken, som hadde vært lagret siden november.
Særlig merkbart var det at akselerasjonen var dårligere på høye gear (ligger stort sett i 6. gear), og den var lite villig til å
passere et relativt høyt turtall, vesentlig lavere enn rødt felt på turteller (13 000 omdr./min).
Sykkelen ble tatt ut 24. mars, og benyttet sporadisk. På den vinterlagrede tanken målte jeg et forbruk på 0.46 liter / mil,
noe som lå markant over det høyeste jeg har registrert noensinne tidligere, som var 0.44 liter / mil.
I juli i fjor, like etter en service der plugger, luftfilter, olje, filter, kjede og drev ble skiftet, lå forbruket på i underkant av 0.38 liter/mil.
Bruksmønsteret mitt er relativt konstant, i og med sat mesteparten av kjøringen er pendling til og fra jobb.
Jeg antar en del av forklaringen på at motoren gikk dårlig på den første tanken eller så, skyldes at bensinen er forringet under
lagring, inkludert kondens i tanken. Så dersom 98 V-power fortsatt er etanolfri, så er det andre forhold som spiller en vesentlig rolle
når bensin forringes også. Burde spørre shell om de har begynt å blande etanol også i 98-oktan..
(Hadde liknende problemer på vårparten i fjor, og brukte litt Tunap servicekonsentrat, noe kondensfjerner, og stadig nyere 98 oktan..
Sykkelen ble også den gang "seg selv" etter noen få uker / 10-talls liter forbruk).
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
250en min startet veldig lett. Selv uten noen lading av batteriet på rundt 4 mnd var det som den hadde vært startet under ett døgn tidligere.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 09:41 Hadde ingen problem med syklene i år etter vinteren, begge stod fullagret med 98![]()
Den fyrte opp momentant. Men, den gikk dårligere den første tida.
På sykler med vesentlig kraftigere motor enn 250en kan jeg se for meg at man ikke merker evt effekttap som følge av forringet bensin, siden
man gjerne ikke er i nærheten av å ta ut motorens potensial / krefter i det daglige.
På "baby-Ninjaen" (som de kalles noen ganger) merkes dårlig drivstoff godt, feks i en forbikjøring oppoverbakke, i 6. gear..
Det tok en tid før sykkelen kom seg etter lagring på en låve, fra juli 2015 til ut juni 2016 og..
Tror nok bestemt det hadde med gammel bensin å gjøre, selv om det var Shell V-power 98 det var snakk om også da..
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Sendte epost til BunkerOil og ble akkurat oppringt av en hyggelig ansatt der.
Han fortalte at nå på vårparten i 2018 ble all bensin og diesel oppjustert til 7% biodrivstoff, ikke 5% før årsskiftet. Dette innebærer 7% etanol for all bensin.
Når det gjelder 98-oktan så er det *IKKE* tilsatt noen etanol. Dette fordi 98 er regnet som et drivstoff som blir brukt i mange applikasjoner som ikke tåler tilsetninger.
Han fortalte også videre at spesielt på eldre biler (30-40-tallet) så kunne man bruke 98-oktan for å bli kvitt etanolen, deretter tilsette noe parafin for å senke oktanen igjen
Her er en artikkel fra NAF datert 10. mars angående 7% bio. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... og-diesel/
Han fortalte at nå på vårparten i 2018 ble all bensin og diesel oppjustert til 7% biodrivstoff, ikke 5% før årsskiftet. Dette innebærer 7% etanol for all bensin.
Når det gjelder 98-oktan så er det *IKKE* tilsatt noen etanol. Dette fordi 98 er regnet som et drivstoff som blir brukt i mange applikasjoner som ikke tåler tilsetninger.
Han fortalte også videre at spesielt på eldre biler (30-40-tallet) så kunne man bruke 98-oktan for å bli kvitt etanolen, deretter tilsette noe parafin for å senke oktanen igjen

Her er en artikkel fra NAF datert 10. mars angående 7% bio. https://www.naf.no/tips-og-rad/bilhold/ ... og-diesel/
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det er et "kjent syndrom" at den overvintrede bensinen gir mindre "futt" enn ferskt nyfylt bensin.
Akkurat hva det er vet jeg ikke siden motorene starter lett og går stort sett som vanlig-men mangler noe krefter ved belastning.(og muligens noe høyere forbruk)
Akkurat hva det er vet jeg ikke siden motorene starter lett og går stort sett som vanlig-men mangler noe krefter ved belastning.(og muligens noe høyere forbruk)

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Fra AMCAR sine nettsider, 21. januar i år ( https://www.amcar.no/aktuelt/flere+posi ... amcar.html ):
"...Regjeringen gikk inn for 98E0 som sikringskvalitet (Prop. 1 S 2017–2018) - når man skulle fase inn E10. Den proposisjonen er behandlet av stortinget, som ordlyden refererer til. Og slik AMCAR oppfatter det er det en bekreftelse på at 98 okt E0 etableres som sikringskvalitet. I diskusjoner om hvordan dette skal gjennomføres er det kommet opp et forslag om at det skal ses på en regionsvis fordeling når det gjelder dekningsgrad for stasjoner som skal føre 98 E0. Det betyr at bruk av kjøretøy, som ikke kan bruke 95 okt E10 og kjøretøyhobbyen, sikres ved at det ved lov skal forefinnes sikringskvalitet 98 E0 drivstoffkvalitet på stasjonsnettet når man faser inn E10. ..."
"...Regjeringen gikk inn for 98E0 som sikringskvalitet (Prop. 1 S 2017–2018) - når man skulle fase inn E10. Den proposisjonen er behandlet av stortinget, som ordlyden refererer til. Og slik AMCAR oppfatter det er det en bekreftelse på at 98 okt E0 etableres som sikringskvalitet. I diskusjoner om hvordan dette skal gjennomføres er det kommet opp et forslag om at det skal ses på en regionsvis fordeling når det gjelder dekningsgrad for stasjoner som skal føre 98 E0. Det betyr at bruk av kjøretøy, som ikke kan bruke 95 okt E10 og kjøretøyhobbyen, sikres ved at det ved lov skal forefinnes sikringskvalitet 98 E0 drivstoffkvalitet på stasjonsnettet når man faser inn E10. ..."
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Nå har det vel vist seg at også noen nyere BMW sykler har fått problemer med Etanolen på tankmåleren,det har visst tatt knekken på en "målestrips" eller lignende..? 

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
For å opplyse noen, og irritere en del andre: 
https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+e ... indre.html :
"...Allerede med 10 % innblanding dukker det opp problemer med bensinslanger, bensinpumper, korrosjon og senere lekkasje i drivstoffsystemet. Slike problemer har igjen ført til driftsstans og bilbrann.
Etanol egner seg best for bruk i nyere kjøretøy som brukes daglig. Med etanolholdig drivstoff vil det, i et kjøretøy som står, allerede etter tre uker begynne å skje en prosess med drivstoffet som eldre kjøretøy takler dårlig, eller ikke takler i det hele tatt. Det er et faktum at ingen kjøretøy før 1987 er beregnet for å kjøres på etanolholdig drivstoff. Derfor har det vært viktig for AMCAR å være offensive i spørsmålet om innblanding av bio-etanol helt siden problematikken ble kjent for oss i 2013. ..."
Vi har minst 5 % etanol i det meste av drivstoff som selges her til lands. Og så er det ikke slik at det er først ved 10 % etanolinnblanding
at etanol kan forårsake problemer for motorer, gamle og nye.

https://www.amcar.no/aktuelt/etanol+-+e ... indre.html :
"...Allerede med 10 % innblanding dukker det opp problemer med bensinslanger, bensinpumper, korrosjon og senere lekkasje i drivstoffsystemet. Slike problemer har igjen ført til driftsstans og bilbrann.
Etanol egner seg best for bruk i nyere kjøretøy som brukes daglig. Med etanolholdig drivstoff vil det, i et kjøretøy som står, allerede etter tre uker begynne å skje en prosess med drivstoffet som eldre kjøretøy takler dårlig, eller ikke takler i det hele tatt. Det er et faktum at ingen kjøretøy før 1987 er beregnet for å kjøres på etanolholdig drivstoff. Derfor har det vært viktig for AMCAR å være offensive i spørsmålet om innblanding av bio-etanol helt siden problematikken ble kjent for oss i 2013. ..."
Vi har minst 5 % etanol i det meste av drivstoff som selges her til lands. Og så er det ikke slik at det er først ved 10 % etanolinnblanding
at etanol kan forårsake problemer for motorer, gamle og nye.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Vet at det har begynt å bli problemer med tankmåleren på en del nyere BMW sykler, er visst et "målestripe" inne i tanken som ikke liker høyere andel med Etanol. Ducatis plasttanker er jo et velkjent problem at sveller slik at monteringsskruene ikke passer når en har hatt av tanken for service. , eksempelvis Hypermotard.
Når det gjelde forbruk kontra ytelse så detter forbruket på bilen med en halv desiliter i snitt.. med 98oktan så går Fiestaen m 140hk motoren på under 0.5liter på mila ved langkjøring-turkjøring i telemark med kjøring over imingfjell og småveier der det ikke blir helt ideel flyt havner på 0.5. med 95 oktan/etanol så snitter den nærmere 0.6.. dette er vertifisert med kjørekomputer og fylling på samme pumper/bensinstasjon og speedo sjekket med gps, så det bør være reelle tall.
Forøvrig:

Når det gjelde forbruk kontra ytelse så detter forbruket på bilen med en halv desiliter i snitt.. med 98oktan så går Fiestaen m 140hk motoren på under 0.5liter på mila ved langkjøring-turkjøring i telemark med kjøring over imingfjell og småveier der det ikke blir helt ideel flyt havner på 0.5. med 95 oktan/etanol så snitter den nærmere 0.6.. dette er vertifisert med kjørekomputer og fylling på samme pumper/bensinstasjon og speedo sjekket med gps, så det bør være reelle tall.

Forøvrig:

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Togmannen
- Innlegg: 121
- Registrert: 23 jul 2010, 11:53
- Motorsykkelen din: Kawa Ninja1000Sx, Kawa Er-6n 2007
- Bosted: Oslo
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.htmlgsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.
- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
Kjør som om ingen andre ser deg.
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
Kawasaki Ninja 1000 Sx 2020
Kawasaki Er-6n 2007
X-Honda Vfr 800 2009
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?
Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hvis dette stemmer er det mye mer etanol i drivstoff her til lands enn det jeg var klar over.Togmannen skrev: 10 mai 2019, 15:21https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.htmlgsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.
- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
Vi får regninga, i form av skader på kjøretøy, og ulykker. Båt- og bilbranner, og etterhvert dødsfall?
Branner i tunneller har vi og sett en del av..

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Tviler på at du merker noe særlig på effekt eller oppførsel, normalt sett, men har sett at det ble påstått at en mc-motor gikk jevnere og bedre med etanolfritt drivstoff enn på drivstoff med etanol. Påstanden kom i Classic Motorcycle Mechanics, muligens.Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?
Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Tipper sykkelen din har bedre av 98 oktan enn 95. Det virker som en del tror at etanol ikke skader nye kjøretøy. Det tror jeg ikke på. Sjekk feks Cycleworld, et av de mer seriøse mc-tidsskriftene.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..
Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Nylig oppfordring fra American Motorcyclist Association, under. Dersom det er riktig at mye drivstoff her til lands allerede inneholder 15-20 % etanol, er dette oppsiktsvekkende, dersom AMA har rett. Men dersom det er 6.6 % i bensin, er det tross alt mye bedre enn 15 %..gsx750_80 skrev: 10 mai 2019, 17:11Hvis dette stemmer er det mye mer etanol i drivstoff her til lands enn det jeg var klar over.Togmannen skrev: 10 mai 2019, 15:21https://www.nettavisen.no/na24/blander- ... 36860.htmlgsx750_80 skrev: 27 apr 2018, 13:09Takk for info! Mindre enn 0.5 % får vi håpe har minimale praktiske konsekvenser. Det er jo gjerne 10 til 20 ganger så mye (5%-10%) etanol i diesel og 95 oktan, såvidt jeg har registrert.kgjersda skrev: 27 apr 2018, 11:55 Du kan se innholdet av etanol i sikkerhetsbladene til Shell:
https://www.shell.no/business-customers ... lader.html
For V-Power Nitro+ 98:
Etanol
CAS-nr.: 64-17-5
EC-nr.: 200-578-6
Flam. Liq. 2; H225;
Eye Irrit. 2; H319;
Innhold: ≥ 0 ≤ 0,5 %
Altså mindre enn 0,5% i blandingen.
I 2017 var det 6,6 % sprit i bensin, og 20% i diesel. Så lenge det er billigere å erstatte bensin/diesel med metanol så kommer det nok kun til å bli mer. Tallene for bensin er ikke fordelt på oktan, og hvis det samlede tallet for bensin er 6,6%, så er nok 95 oktan litt høyere siden 98 er spritfri.- Bensin og autodiesel blir tilsatt biodrivstoff. Foreløpige tall basert på oppgaver til Skatteetaten viser at det ble tilsatt 668 millioner liter bioetanol og biodiesel i 2017.
- Dette ga en innblanding på om lag 16 prosent for bilbensin og autodiesel som er langt over kravet om at drivstoff skulle innehalde 8 prosent biodrivstoff i 2017. Det vart tilsatt 74,3 millioner liter bioetanol som gir en bioandel på 6,6 prosent for bilbensin i 2017. For autodiesel vart det blanda inn 593,5 millioner liter som ga en bioandel på 19,4 prosent.
Vi får regninga, i form av skader på kjøretøy, og ulykker. Båt- og bilbranner, og etterhvert dødsfall?
Branner i tunneller har vi og sett en del av..
![]()
Oppose proposed year-round sales of E15
Year-round sales of E15 would increase the risk of misfueling
On March, 12, the U.S. Environmental Protection Agency announced it would makes regulatory changes to allow year-round sales of E15 fuel, a blend of gasoline that is 15 percent ethanol by volume, by waiving Clean Air Act requirements related to Reid Vapor Pressure. This action would put the owners of millions of motorcycles and ATVs at significant risk because the dangers of this fuel are not clearly identified at the pump, E15 can cause engine and fuel system damage to machines not designed for its use and use of E15 may void the manufacturers' warranty.
The American Motorcyclist Association opposes the proposed change and we are urging you to take advantage of the public comment period for this regulatory change and tell the EPA to reconsider this move and protect American motorcyclists from this unsafe fuel.
Take Action
In addition to the public comment period the EPA is hosting a public hearing on March 29th in Ypsilanti, Mi.
None of the estimated 22 million motorcycles and all-terrain vehicles in use in the United States is approved by the EPA to use E15 or higher ethanol blends. Not only does using E15 in motorcycles and ATVs violate federal law, it can cause engine and fuel system damage and may void the manufacturers' warranty.
In addition, the AMA is concerned that expanding the sale of E15 fuel will significantly decrease the availability of E0, fuel with no ethanol that is needed for older and vintage machines.
The rush to force more E15 fuel into the marketplace by the ethanol industry greatly increases the chances of inadvertent misfueling by motorcyclists and ATV owners-as well as owners of boats, small engines and other machines that are not warrantied for E15 use-due to blender pumps, confusing pump labeling and the lack of any significant consumer education by the ethanol industry or the federal government.
Thank you in advance for taking action on this important issue for motorcyclists.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det gjør de på en veldig enkel måte og som alle andre gjøre det. Det sitter er bankesensor som setter ned tenninga når du får tenningsbank.FredrikE24 skrev: 10 mai 2019, 18:25 Både sykkelen min og min fars K1300GT er anbefalt kjørt på 98Oktan, det stend i bokji, men kan kjøres på 95. Jeg får tenningsbank på 95oktan om jeg er litt ivrig på gassen på lavt turtall. "Snatrer" ganske bra. K1300GTen har svært høyt kompresjonsforhold og jeg finner det fascinerende hvor bra BMW har klart å få motorstyringen til å kompensere for 95Oktan for å hindre tenningsbank. Jeg aner ikke hvordan de får det til..
Når det gjelder etanolholdig bensin og BMW, har BMW tidligere gått ut og sagt at det ikke skal være større problemer tilknyttet dette. Dette gjelder både biler og motorsykler fra langt på vei tilbake(minst 25år).
At enkelte BMW-sykler har problemer med etanol og tankarmaturet/tankmåler kan sikkert være riktig, men tror neppe dette er særlig utbredt.
I USA er 87 oktan vanlig handelsbensin, og alle europeiske biler og mc går helt fint på dette også.
Oktantallet forteller bare om bankefastheten på bensinen, altså ett tall på når bensin selvantenner under kompresjon.
Tenningsbank er selvantenning av drivstoff før tennpluggen faktisk tenner, blir nesten som en diesel.
Mange tror motorer blir sprekere med høyere oktan, men det gjør den ikke. Men har du høyere kompresjon, må du ha høyere oktan for å unngå tenningsbank.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du kan fint fylle 98 okt og vil ikke merke en dritt forskjell.Bjerknez skrev: 10 mai 2019, 15:54 Så det vil si at jeg i dag kan fylle 98 Blyfri på min BMW S1000R uten at det oppstår noe som helst av problemer?
Hva vil jeg evt. merke av forskjell rent fysisk?
Hvertfall ikke negativt.