Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av SveinT »

Jompa skrev:
Bare synd at både Honda 750 og Kawa 900 begynner å få en betydelig Harryfaktor.
Det samme kanvel trygt sies om Kawa 750 H2.
Heisann, ja du mener vel det pga prisnivå, og at "alle"
skal være blodstrøkne og stå til pynt ? ;-)
Vel, de er i alle fall ikke sjeldne mer,
så mye som det har blitt bruktimportert de siste femten åra.

Harryfaktoren var kanskje vel så høy før i tia,
da var det jo gjerne frynsejakke og olavest med masse
påsydde troféer fra treff og gjerne reklame fra produsenter
som laget eksosanlegg som bråket aller mest.
Det var vel enn annen type harryfaktor da ... :jada:

Da jeg var i tenåra midt på 70 tallet, var det jo tøft å kikke
på store motorsykler, og tallene på speedometerskiva fortalte
litt om hvordan det kunne ligge an med toppfarta \:D/
Det var jo viktig, så hadde vi tråsykkelgutta litt å prate om på kiosken.
Men å klå noe på de syklene lot vi være, da noen av
disse eierne virket litt ustabile på den tida..
Både rundt avstraffelser for å klå, samt grisekjøring. :punch

Kawasaki 900 var det største av alt midt på 70 tallet.
Jeg husker jeg var med foreldrene mine i en Morris 1300
en varm sommerdag med nedrulla vinduer, da flere store motorsykler
kjørte forbi oss , blant annet en slik 900. Så interessen endret seg
kjapt fra modellflybygging til mopeder og motorsykler den gang ja., og den
første mopeden ble handla i 1977.. den første av mange ...

Husker en av de harde gutta hadde en ny Suzuki GS750, hvor _alt_
inni pottene var slått ut - to rake rør.
Han pleide å vaske den inne i vaskehallen på den lokale bensinstasjonen.
Den ble som regel starta der inne med bra pådrag på rulla, så det bråka jo bra.
Og det var jo tøft for oss som kjørte moppe så klart,
selv om en del andre der ikke syntes det var fullt så artig.. :knegg

Så skulle jo jeg, med min Suzuki AC50, prøve å være litt tøff også,
siden det satt noen smådamer ved brusautomaten på utsida der...
Følge opp litt med spinning og full gass, opp på bakhjulet osv...
Jeg avsluttet den imponerende oppvisningen rundt bensinpumpene da slangen
til den ene pumpa hektet seg fast i fothvileren på mopeden.
Sjelden har vel uttrykket "Opp som en løve, og ned som en skinnfell" passet bedre.... :sk?

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

SveinT skrev:

Så skulle jo jeg, med min Suzuki AC50, prøve å være litt tøff også,
siden det satt noen smådamer ved brusautomaten på utsida der...
Følge opp litt med spinning og full gass, opp på bakhjulet osv...
Jeg avsluttet den imponerende oppvisningen rundt bensinpumpene da slangen
til den ene pumpa hektet seg fast i fothvileren på mopeden.
Sjelden har vel uttrykket "Opp som en løve, og ned som en skinnfell" passet bedre.... :sk?
Skikkelig bra fortalt.
Hvorfor får jeg plutselig fullt av bilder av div mopedstunt inni hodet mitt ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Mye gode historier i denne tråden ja :notworthy:

Bære å fyll på med meir!! :prop:
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Jeg leste akkurat EtronX`s innlegg om å oppfylle drømmer.
Da jeg solgte GSen for 20 år siden var jeg innstilt på at mc-perioden var over. Punktum finale.
Nybygd hus, 2 småjenter, det passet ganske enkelt dårlig med en far som ragget rundt på sykkel.
Så kom perioden med Voyager og campingvogn, kanskje vi var harry, men vi hadde mange flotte turer både innenlands og utenlands, sommer og vinter. I lag med venner, og ofte bare oss i familien. Det var ei kjempefin tid.

Men drømmen om sykkel lå og skurret i bakhodet hele tida, selv om jeg prøvde å fortrenge den etter beste evne.
Så, i 2005 fikk jeg endelig tak i en Kawa 750 H2 som jeg hadde siklet etter i flere år. Sykkelen hadde stått ute i mange
år og var nærmest et vrak. Den første sommeren løftet jeg motoren ut av ramma, og fikk den opp på arbeidsbenken i garasjen. Det var alt jeg fikk gjort med sykkelen. Da jeg hadde fått sånn noenlunde oversikt over prosjektet,og litt peiling
på delepriser, fant jeg ut at dette muligens ble litt for svært for meg.
Heldigvis var det en kar i Trondheim som hadde fått nyss om at jeg hadde H2en. Han maste lenge om å få kjøpe den, og da han bydde en "eventyrlig" pris, ble det salg.
Jeg hadde fremdeles lyst på sykkel, og hadde kommet frem til at en 80-talls japse måtte være tingen. Den skulle være kjørbar samtidig
som jeg skulle ha et prosjekt å holde på med om vinteren.
Min bedre halvdel var ikke særlig begeistret da jeg solgte H2,en. Hun mente at den godt kunne stå i garasjen til jeg engang fant inspirasjon
til å begynne med den.
Men da jeg luftet tanken på en 80-taller, var hun helt med. Vel, det var bare å sette igang med å lete på Finn.no.
Etter å ha sett på flere hundre sykler, landet jeg til slutt på GPz,en. Den var snart veteran, ikke helt vanlig og selgeren påsto at den var i
god stand.
Sykkelen stod ca 55 mil hjemmefra, med skilt, så det var bare å hente den. Jeg gledet meg som en unge på julaften den dagen det bar ivei
til SørTroms. Den siste septemberdagen i 2009 som det gikk an å starte på langtur. Da jeg kom hjem sent på kvelden, frøssen men lykkelig,
var drømmen endelig gått i oppfyllelse.
Den vinteren ble det mange sene kveldstimer i garasjen. Det ble ganske mye dyrere og mange flere delebestillinger enn jeg hadde trodd, men skitt. Må man så må man.

Nå har jeg en ny drøm. Veldig oppnåelig. Harstadtreffet til sommeren.
Må bare komme meg dit!!!
Fikk ideen etter at jeg leste om MC-sidens roadtripp.
Det blir skitskøy å treffe dere fra forumet, flere av dere er jo allerede å regne som kjentfolk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Ser jo nesten ny ut den GPz'n din jo!!! :notworthy: :notworthy:

Håper også det blir tur og muligheter for å treffe en god del av forumfolket her :prop: :prop:

Når det gjelder dæ spesielt kan det bli ett lite problem, kommer vel til å se etter en fyr som ser ut som en oppbanka Jompa Tormann :lol :lol
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:Ser jo nesten ny ut den GPz'n din jo!!! :notworthy: :notworthy:

Håper også det blir tur og muligheter for å treffe en god del av forumfolket her :prop: :prop:

Når det gjelder dæ spesielt kan det bli ett lite problem, kommer vel til å se etter en fyr som ser ut som en oppbanka Jompa Tormann :lol :lol
Ok, Æ kan love at du kjenne meg igjen hvis du ser meg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:
MaxTron skrev:Ser jo nesten ny ut den GPz'n din jo!!! :notworthy: :notworthy:

Håper også det blir tur og muligheter for å treffe en god del av forumfolket her :prop: :prop:

Når det gjelder dæ spesielt kan det bli ett lite problem, kommer vel til å se etter en fyr som ser ut som en oppbanka Jompa Tormann :lol :lol
Ok, Æ kan love at du kjenne meg igjen hvis du ser meg.
He-He, ser det ikke som noe problem egentlig :D

Men er rart med det.. Æ har ivertfall en tendens til å forbinde personer på forum med profilbildet... kan jo være litt av hvert det :knegg
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Dexter »

Aaah, det blir jo supert om du kan komme å møte oss i Harstad Jompa! Fra Alta er det jo bare en lang dagstur til Harstad, så d burde gå fint :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

SveinT
Innlegg: 349
Registrert: 03 nov 2009, 23:49
Motorsykkelen din: Div japseveteraner + -97 VFR
Bosted: Lardal, Vestfold
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av SveinT »

Veldig pene linjer på den GPZ'en fra '83 , og den ser jo riktig så vakker ut.
H2'en hadde nok kosta en del mer å få strøken ;-);)

Det er ikke mange igjen av slike pene originale GPZ1100.
Her nede i nedre telemark vet jeg om kun én,
Totalt to eiere, førstemann var Kawaspesialisten,
så ble den solgt til andre eier, i 1984 mener jeg å huske... :D

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

SveinT skrev:Veldig pene linjer på den GPZ'en fra '83 , og den ser jo riktig så vakker ut.
H2'en hadde nok kosta en del mer å få strøken ;-);)

Det er ikke mange igjen av slike pene originale GPZ1100.
Her nede i nedre telemark vet jeg om kun én,
Totalt to eiere, førstemann var Kawaspesialisten,
så ble den solgt til andre eier, i 1984 mener jeg å huske... :D
Jo, han har fortalt at han hadde en, han kalte den "banan". Kanskje han mener den har litt laaaange linjer ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1621
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:
SveinT skrev:Veldig pene linjer på den GPZ'en fra '83 , og den ser jo riktig så vakker ut.
H2'en hadde nok kosta en del mer å få strøken ;-);)

Det er ikke mange igjen av slike pene originale GPZ1100.
Her nede i nedre telemark vet jeg om kun én,
Totalt to eiere, førstemann var Kawaspesialisten,
så ble den solgt til andre eier, i 1984 mener jeg å huske... :D
Jo, han har fortalt at han hadde en, han kalte den "banan". Kanskje han mener den har litt laaaange linjer ?
Kjenner jeg Brumle og GPZ1100 Uni-trac rett, er nok benevnelsen banan ment om rammas oppførsel i høy fart, når sykkelen har gått mer enn 30-40' km.
Ellers husker jeg en fra Grenland mc (Henry) som kom inn med en slike en som virkelig så ut som en banan. Den hadde gått av veien i en sving (en bolt hadde løsnet på kaliperen og forhjulet låste seg) og gått sidelengs inn i ett tre.
Ovenfra hadde sykkelen en perfekt bananform...
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Bosted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av janos »

Først vil jeg takke for my morsom lesning. Likte godt Gpz-en her. Fikk litt rar følelse fordi jeg hadde en maken 750 ett par år.. for ikke så lenge siden. Flott sykkel!

Har noen prosjekter stående her. Noen kjenner vel til de kanskje, da fra ett annet forum! Sånn privat så rykka jeg tilbake til start for ca 8 år siden. Så etter å ha passert 45- ble jeg far igjen. Lettere skremt med tanke på flere tusen bleieskift, gnål, mas, hyling, drit, piss, gulp..osv.. uten å ha noe eget. (les panikk) Fikk jeg slik "baremåha" noe jeg kan holde på med. Så det ble en Honda 500 K2 Four. Sykkelen hadde preg av og ha stått ute i flere år. men ribba den ned..pussa den opp. Men tank, sidedeksler er ikke lakkert....enda!
Må si den sykkelen har sikkert berget livet mitt! Takk :-)
Jentungen vokste da til og ble faktisk morsom og være i hus sammen med etterhvert.

Tanken er at den skal opp i lyset en vakker dag....om ikke lenge.

Legger ved ett bilde av min Fars søster på en AJS. Jeg synes det er ett knall bilde fra en gylden tid.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det var et knall bilde av tanta di :thumleft Hva slags sykkel kjører ho idag?

Og lykke til med Hondan, det ser ut som det er ikke så lenge til den er klar nå :thumleft

janos
Innlegg: 33
Registrert: 31 mar 2009, 11:18
Motorsykkelen din: Ducati 1000 SS- 04
Bosted: Melhus i Sør Trøndelag

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av janos »

ArcticTiger skrev:Ja det var et knall bilde av tanta di :thumleft Hva slags sykkel kjører ho idag?

Og lykke til med Hondan, det ser ut som det er ikke så lenge til den er klar nå :thumleft
Takk takk. Nå, Tante er vel rundt 80 år. hehe. Det er vel noe annet med hjul en bruker i den alderen.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av ArcticTiger »

janos skrev:
ArcticTiger skrev:Ja det var et knall bilde av tanta di :thumleft Hva slags sykkel kjører ho idag?

Og lykke til med Hondan, det ser ut som det er ikke så lenge til den er klar nå :thumleft
Takk takk. Nå, Tante er vel rundt 80 år. hehe. Det er vel noe annet med hjul en bruker i den alderen.
Ja rulator er vel vanligere, hehe! Men det finnes unntak, jeg har flere kjenninger rundt 80 år i USA som stadig er på drag-racing banen (med bil) og koser seg. Ikke akkurat i top-fuel klassen kanskje, men som en av dem sa "It keeps my brain young" :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Når du nevner rulator kommer jeg på en historie om en postmann som het Leif. Han kjørte post på 60-tallet med en DKW 250.
På den tida var det ikke krav om at poskassene skulle samles på stativ, så det var ei kasse i hver avkjørsel.
Når han kom frem til ei postkasse, og satte fra seg sykkelen, stoppet motoren alltid.
Så var det bare å begynne å skyve start, og iflg historien var sykkelen tungstarta. Men den smalt som oftest igang like før han
kom til neste postkasse langs veien.
Sette sykkelen på støtta, levere posten, og.. påan igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Banditmannen »

Jompa skrev:Når du nevner rulator kommer jeg på en historie om en postmann som het Leif. Han kjørte post på 60-tallet med en DKW 250.
På den tida var det ikke krav om at poskassene skulle samles på stativ, så det var ei kasse i hver avkjørsel.
Når han kom frem til ei postkasse, og satte fra seg sykkelen, stoppet motoren alltid.
Så var det bare å begynne å skyve start, og iflg historien var sykkelen tungstarta. Men den smalt som oftest igang like før han
kom til neste postkasse langs veien.
Sette sykkelen på støtta, levere posten, og.. påan igjen.
Jeg ser det for meg! :lol :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

"Drømmesykkelen" har vært alt ifra store turbusser til offroadere og R-sykler.
For noen år siden, da Harley begynte å bli "stueren" her i landet, hadde jeg dilla på Fatbob og ElectraGlide.
Drømmen var egentlig ganske fjern, med nytt hus, Voyager og småbarn. Men.. lykken står den kjekke bi.
En junidag for ca 10 år siden ramlet muligheten til en prøvetur omtrent rett i hodet på meg.

Et firma fra Ballangen (?) var på roadtour i hele Nordnorge med et ganske stort utvalg av Harlyer. Jeg hadde sett annonsen i avisa,
de skulle stoppe i Alta en lørdag i juni. Jeg gikk i flere dager og hadde djevelsk lyst på en prøvetur, men visste ikke om jeg turte, hadde
ikke kjørt sykkel på veldig mange år, og Harley er ikke akkurat noen moped.
Vel, lørdag formiddag, sludd i lufta, egentlig den perfekte kjøpesenterdagen. Jeg heiv en halvhjelm, solbriller og hansker inn i bilen, og tok
ullgenser under vinterjakken, sånn i tilfelle.

Da vi kom til sentrum, var utstillinga på plass, og prøvekjøringa såvidt igang. Jeg gikk lenge rundt grøten å bare studerte syklene, prøvde
sikkert å se passelig nonchalant ut. Etter ei stund kom en kar å spurte om jeg hadde lyst på en prøvetur.
Joda, jeg måtte innrømme det, og sendte kjerringa i bilen etter hjelmen.
Først ble det en snartur på en Hugger 883, bare for å se om jeg i det hele tatt kunne kjøre sykkel enda.

Da Huggern var parkert, var jeg endelig klar for Electraen.
Jeg satte meg ned i setet, kjente litt på styret og klipene og stilte speilene sånn noenlunde. Fy faen så svær den sykkelen var !
På med hjelm og solbriller. Sistnevnte for å holde sludden unna øynene. Inn med startknappen. Point of no return.
Jeg var mer enn passelig skjelven da jeg begynte å slure igang. Electraen var tung, ingen som helst tvil om det.
Hadde jeg kvalt motoren og mistet sykkelen overende, måtte jeg sansynligvis både ha byttet identitet og emigrert til et annet land.

Vel, jeg kom meg velberget ut fra parkeringsplassen og på veien. Fikk etterhvert roen og begynte å trives svært godt.
Jeg hadde hørt og lest at Electraen var tungkjørt, men det stemmer ikke. Den var faktisk veldig lett å kjøre når man bare kom litt i "siget".
Vel ute på riksveien var det tid for å studere litt på stereoen. På med radion, fant bare P1, men fikk ihvertfall skrudd opp volumet såpass
at de få fotgjengerne som var ute, ikke var i tvil om at her kom en med skikkelig anlegg.
Hver gang jeg møtte en bil, måtte jeg se om det var kjentfolk. De få jeg møtte, kjente selvsagt ikke meg igjen, enda jeg hilste så tøft
jeg bare kunne, med handa.
Hele turen ble på ca 2 mil. Jeg var gjennomfrossen men lykkelig da jeg satte sykkelen på sidestøtta etter en halvtime.
Fikk med brosjyrer og prislister hjem, tror til og med at jeg regnet litt i smug på hva et lån ville koste.
Harleydrømmen gav seg etterhvert, men den ene prøveturen var bare herlig, den tar jeg gjerne en gang til.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av ArcticTiger »

Hehe, ja bare stopp i Ballangen neste gang du er forbi, så har de nok litt forskjellig på lur som du sikkert får prøve! Så du får fornya den følelsen fra 10 år tilbake :lol

Og Mekka er ikke langt fra Ballangen vet du :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Søndag formiddag. 5-mila på TV.
Egentlig skulle jeg tatt en tur til fjells på scootern, men kom meg liksom ikke ut. Ble sittende i stua å se med ett halvt øye på tv`n,
samtidig som tanken på ulykka torsdag plager meg. 9 ungdommer legger ut på tur, og 3 av dem dør.
Vel, fakta er vel etterhvert kjent for de aller fleste, det er bare å lese nettutgavene av diverse aviser.

Det som gjør meg opprørt, er at hver gang det skjer ulykker, kan "alle" fortelle hva som skjedde, enda de ikke har vært der.
Jeg har opplevd dette mange ganger, og er selv med på "sirkuset" hver gang. I dette tilfellet ble det spekulert på om det var promillekjøring, hva de hadde å gjøre ute i stormen osv.
Når de som overlevde etterhvert har fortalt litt, hører vi at de skulle ta en veldig kort tur, i fint vær. Plutselig er stormen over dem,
og den ene uheldige omstendigheten fører til den neste.

En tragisk ulykke som alle kan lære noe av, men gjør vi det ?
Av og til kan man holde sine tanker for seg selv, og ikke legge ut teoriene sine på facebook og i alle andre fora.
Spekulasjoner og rykter gjør bare ulykker enda verre å takle for de etterlatte.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

VÅRFORBEREDELSER

Skulle vel egentlig lagt inn dette i en annen tråd, men siden jeg har min "egen", bruker jeg den.
Kjerringa er bortreist hele uka, så nå er Saaben kastet ut av varmgarasjen og sykkelen hentet inn fra den andre.
Jeg hadde tenkt å bytte kjede og drev i kveld, men det ble selvsagt mere omfattende enn først planlagt.

Kjededrev.JPG
Vel, man kan ikke la seg vippe av pinnen, av med kjeden og bakhjulet. Så bort med det bakre drevet. Navet var fullt av gørr ( gammelt kjedefett ) så det ble til at "delevaskeren måtte hentes frem. Selvsagt var jeg fri for Whitesprit, men heldigvis hadde fruen kjøpt inn lampeolje etter teorien om at jula varer helt til påske, så det var plenty igjen av den.
Hvis noen lurer: Lampeparafin egner seg ikke til å fjerne kjedefett av fin gammel årgang!
Vel, man tager hva man haver.
I mitt tilfelle ble det rødsprit, og etter en times gnikking og skrubbing var jeg blitt ganske heftig og begeistret. Men navet var rent !
Delevask.JPG
Endelig klart for montering. Trodde jeg.
Lageret i navet var ferdig, så i morgen blir det tur innom en verktøybutikk for å se etter lager og tetningstring.
Ferdig vasket.JPG
Det var årets første kveld i garasjen, jeg brukte bare tre timer, ikke verst. Det blir enda mange flotte kvelder før våren kommer, helt sikkert med nye overraskelser.

p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Steinkastar
Innlegg: 315
Registrert: 15 feb 2011, 20:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF-R6 2001
Bosted: Oslo

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Steinkastar »

p.s. Æ blir gørrsur hver gang Æ oppdage en ny feil, men desto mer fornøyd når den e reparert, det e det som e det fine med gammel sykkel.[/quote]


:thumleft ;e :thumleft ;e
Veritas Aequitas

LUHG

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.

Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.

Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2548
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Bosted: Nordmøre

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av MaxTron »

Jompa skrev:Der var begge drevene og bakhjulet på plass. Kjeden får vente til i morra.

Jeg har begynt å gruble litt på om jeg skal lage meg et testverktøy for å sjekke injektorene.
Trenger en beholder som tåler 4-5 bar, 1,5 volts batteri, bryter og måleglass med fin gradering.
Tanken er å sette bensintrykk på ei og ei dyse, koble på strøm i x antall sekunder og la bensina sprute ned i måleglasset.
Så vil jeg tro at man får en brukbar sammenligning, både av kapasiteten og i tillegg ser jeg om dysene holder tett når de er stengt.

Blir vel rene brannbomba, det må ihvertfall være "no smoking" så lenge testinga pågår.
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/
Bilde
karosseri er for biler!
'86 VMX12, '09 VMX17, '78 XS650, '97 TZR125, '21 CRF 300L

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, fremdeles

Legg inn av Jompa »

MaxTron skrev:
Har jo en dysetester her, men kanskje ikke helt det du er ute etter?? Og koster jo litt og da.. :http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Verkt ... sindiesel/
Bilde

Testern ser fin ut, men jeg trenger ikke skruekopling mot dysene, og trykket på mine er ikke mer enn 2,5 bar.
Så jeg "jobber" videre med min egen ide`.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar