Ingen er vel skyldig i noe som helst før det er bevist ?
På et treff eller en festival kan vel også andre enn HA-medlemmer skape bråk,eller er resten av billettene solgt til kristne,muslimer og andre "folkelige" ?
...og er en redd for eventuelt bråk kan en vel løpe så endetarmen henger som et rødt slips etter en om det oppstår noe ??
L-NA skrev:Det er ingen ting som er nytt med dette. Det er heller ett ønske om at Media og andre fokusere også på det som er positivt, -menneskelig med disse klubbene, og ikke utelukkende på det negative...
Jeg kjenner flere HA medlemmer, og de er som meg og deg. Det er mennesker med følelser under skinn vesten og ikke monstre som de fleste vil ha det til.
Men uansett hvor mye positivt de gjør vil det aldri bli lagt merke til siden 99% av folket har gjort seg opp en mening.
Det er veldig få kriminelle som er monstre, de fleste er bare større rasshøl enn normalt. At folk med mere rasshølaktig oppførsel også gjør hyggelig ting er ikke akkurat noe veldig fantastisk, det gjør "vanlige folk" også, de gjør bare mer av det og mindre av rasshøl-tinga. Jeg synes dette faller litt inn under den leksikalske holdningen "bu-hu jeg har lyst til å oppføre meg som jeg vil og si hva jeg vil uten å få sosial korreks/reaksjon". SLutt å sutre og bli voksen har jeg stort sett å si til det.
45316 skrev:Hvis en ser det fra den andre siden så blir det veldig mange artikler hvis det skal skrives om at kolleger/kamerater/familie brydde seg og viste omsorg ved en begravelse.
Ser ikke noen grunn til at det skal skrives om bare på grunn av at det er HA som har vist omsorg denne gangen.
Nei, det kan ikke jeg heller se, men jeg kan heller ikke se for meg hvorfor, ekstra overvåking blir brukt med begrunnelse for at det er HA, eller razzia pga. HA (eller en hvilken som helst annen klubb). Hva om en heller brukte resurser på å kikke inn i diverse kjellervindu, i bedehusene rundt om kring, eller sjekket opp rapportering av kollekt børsrenne i Kvinesdal???
Det er ikke særbehandling det er snakk om det er heller at jeg ønsker ett mer nyanser bilde.
Det er jo ikke tvil om at de kristne miljøene har mye svin på skogen.
Både økonomisk svindel av folk og av statlige tilskudd, men også misbruk av både barn og svake personer.
Hvis du har med HA og gjøre, vet du hva du hva du driver med og hva du kan forvente.
Men i Kirka eller på Bedehuset forventer du at de vil deg godt og ikke misbruke deg økonomisk eller på andre måter.
Du oppsøker kristne miljøer av helt andre grunner enn om du oppsøker HA, og forventer noe helt annet tilbake fra de som du stoler på.
Isteden blir du utnyttet på det groveste og det er veldig vanskelig å få hjelp siden dette ofte er lukkede miljøer med stor respekt blant folk og de opptrer som moralens voktere.
Og akkurat derfor har disse miljøene fått herje som de gjør uten at noe griper inn.
Mye lettere å få aksept for oppmerksomhet og rassia mot eks HA og andre MC-klubber enn mot en kristen menighet eller en eller annen pastor.
45316 skrev:Hvis en ser det fra den andre siden så blir det veldig mange artikler hvis det skal skrives om at kolleger/kamerater/familie brydde seg og viste omsorg ved en begravelse.
Ser ikke noen grunn til at det skal skrives om bare på grunn av at det er HA som har vist omsorg denne gangen.
Nei, det kan ikke jeg heller se, men jeg kan heller ikke se for meg hvorfor, ekstra overvåking blir brukt med begrunnelse for at det er HA, eller razzia pga. HA (eller en hvilken som helst annen klubb). Hva om en heller brukte resurser på å kikke inn i diverse kjellervindu, i bedehusene rundt om kring, eller sjekket opp rapportering av kollekt børsrenne i Kvinesdal???
Det er ikke særbehandling det er snakk om det er heller at jeg ønsker ett mer nyanser bilde.
Det er jo ikke tvil om at de kristne miljøene har mye svin på skogen.
Både økonomisk svindel av folk og av statlige tilskudd, men også misbruk av både barn og svake personer.
Hvis du har med HA og gjøre, vet du hva du hva du driver med og hva du kan forvente.
Men i Kirka eller på Bedehuset forventer du at de vil deg godt og ikke misbruke deg økonomisk eller på andre måter.
Du oppsøker kristne miljøer av helt andre grunner enn om du oppsøker HA, og forventer noe helt annet tilbake fra de som du stoler på.
Isteden blir du utnyttet på det groveste og det er veldig vanskelig å få hjelp siden dette ofte er lukkede miljøer med stor respekt blant folk og de opptrer som moralens voktere.
Og akkurat derfor har disse miljøene fått herje som de gjør uten at noe griper inn.
Mye lettere å få aksept for oppmerksomhet og rassia mot eks HA og andre MC-klubber enn mot en kristen menighet eller en eller annen pastor.
Det er snakk om gjenger som består av, var det 70 % straffedømte? Et gjeng som store deler av verden anser som en kriminell organisasjon. For få mnd siden ble ganske mange fra denne gjengen dømte til lange fengselsstraffer for alvorlige narkotikaforbrytelser. Hvorfor skal man fokusere på de triveligere sidene ved disse folka?
Fordi dere kjenner noen tilsynelatende greie gutter i disse miljøene, som dere vanskelig kan tro driver med noe lyssky greier?
Jeg kjenner også et par typer ... de har bekreftet at mye av det som påstås om HA stemmer ganske godt.
Men selvfølgelig ... de som har noen koselige historier å fortelle om disse folka må jo gjerne gjøre det, så kan jeg, og sikkert noen andre også, fortelle noen ikke fullt så koselige historier.
Jeg har hørt om folk som er så oppgitt over HA, at de bruker kraftuttrykk som "ryk og reis" ... og sikkert de som er verre enn det også
Sist redigert av jhn den 11 apr 2015, 11:47, redigert 1 gang totalt.
Ryk og reis er jo mitt annet hjem,og står for beslutningen som førte til navnet.
Kjører med logoen også,enten på refleksvesten eller påsydd kjørejakka.. ...og forbrytelser er jeg imot,uansett hvem som står bak...
[quote="L-NA"Men jeg er nok informert til å vite at det daglig skjer handlinger -både blant hvit snipper, og i religiøse sammenhenger, og i bedehus kjellere, og i mange organiserte sammenhenger, som IKKE blir hengt ut på samme måte som HA, og andre MC gjenger.[/quote]
Ingen tvil at det enkelte i kriminelle/straffbare handlinger i relgiøse miljøer også, men at de som utfører disse handlingene ikke blir hengt ut var nytt for meg. Min oppfatning er nok litt motsatt.
Media elsker jo å skrive om negtive ting i kristne organisasjoner, så denne særbehandlingen av HA klarer ikke jeg å se. Det er jo ofte via politiet at HA får de negative omtalene.
Intruder skrev:Ryk og reis er jo mitt annet hjem,og står for beslutningen som førte til navnet.
Kjører med logoen også,enten på refleksvesten eller påsydd kjørejakka.. ...og forbrytelser er jeg imot,uansett hvem som står bak...
Ja, jeg er klar over det, Intruder ... jeg nevnte det som en liten påminnelse til folket om en side ved disse gutta.
Det er jo et ypperlig navn på en gammelmanns MC-klubb ... og like ypperlig som en kommentar til HA og dets like.
Jeg ser NMCU-kalenderen reklamerer for MC- treff på Norway Rock i Kvinesdal, samtidig ser jeg også at
Styreleder i Norway Rock Festival, Sveinung Egeland, sier til NRK at festivalen ikke vil nekte kriminelle MC-klubber å komme inn på årets festival. Kilde fvn.no
Hva tenker MC-sidens lesere om dette?
Tenker at det antakelig ikke er noe å frykte for de som ikke har lagt seg ut med Hells Angels på noe vis.
Vanlig gnål fra media. Det er hva jeg tenker.
Her sitter HA leder Ove Høyland og en annen HA medlem og koseprater i sola med B-gjengens Shahid Rasool og en annen straffedømt B-gjengprofil. I følge dem selv er heller ikke B-gjengen en kriminell gjeng, bare en løs sammenslutning av sunne norsk-pakistanske venner.
Det er helt utrolig at ingen, for eksempel politikere eller menneskerettighetsgrupper tar tak i dette og får slutt på trakasseringen av vanlige norske borgere fra politiets side.
Skal ikke mene noe som helst om denne saken, det ender bare med pm fra "de grønne" og sletting av innlegg.
Men enig med deg, Lordshaft, jhn skriver godt.
Selv om jeg ikke skjønte bæra av hva han mente. Sikkert min feil.
Les også Crinos' innlegg på side 2 i denne tråden.
Crinos skrev:
Hat meg eller elsk meg... Det bryr jeg meg pent lite om, men vær så snill... Respekter meg for den jeg er!
Hva legger du i å "respektere" egentlig? Jeg ville nok neppe respektert særlig høyt folk som slå ned noen andre fordi de sa et vondt ord om besteforeldrene deres feks. Er ikke respekt noe man opparbeider? Eller mener du at du fritt skal kunne "være den du er" uten at andre bryr seg?
Crinos skrev:Som tidligere 1%er synes jeg hele denne biker frykten er høl i hodet...
Jeg er 100% i mot organisert kriminalitet, og fordømmer dette. Men det å nekte 1% på en festival, virker bare utrolig søkt.
For det første tviler jeg jussen vil tillate noe slikt, om det da ikke finnes smutthull angående bikere. (Noe jeg nesten anntar at det gjør).
Min første tanke er:
Om du nekter en biker entre til festivalen fordi han bærer feil ryggmerke. Hva da med den personen som ikke hadde på seg distiksjoner da han entret festivalen, men har fks 81 tattoovert over hele ryggen... (81 = HA) Eventuelt Big Red Machine.
Narkotika på en festival er det med 100% garanti i overflod av, uansett bikeres innblanding. Man trenger ikke å gå lengre enn til hvilken som helst nattklubb for at det florerer med dop.
Min tanke er. Om du kler på en soldat sivile klær, er han da en sivilist? Eller en soldat i sivilie klær?
For resultatet i en nekt av 1%ere vil jo bare være at de skjuler tilhørligheten sin, og ender opp med å være mindre synlige men fremdeles tilstedeværende.
Men om man er redd for rektutering.. Hvorfor stoppe med bikere.
Russere, bosnier og serbere er langt større trussel dopmessig enn hva klubber som HA og Bandidos er. SPESIELT på et stevne som Norway Rock der søkelyset er rettet mot dem.
Hva med svære bolejørgener.. Fulle av anabole steorider.. Det er en kjensgjerning at salget av "oppbyggende medikamenter" florerer under festivaler.
Hva med alle med mørkt hår... Er jo stemplet som satanister hele gjengen.. Kan jo ikke ha no slikt jævelskap. Tenk om de brenner ned ei kirke eller ofrer ei ikke fult så yndig jomfru?
JEg setter selvsagt ting på spissen, men i mine øyne er det kommet en frykt som i overskygger all sun fornuft.
Jeg fordømmer selvsagt all form for narkotika som er ett av hode argumentene til at de ønsker å forby 1%ere. (Jeg var faktisk slik for opp til bare noen få år siden at jeg sendte folk på legevakta i grisebanket tilstand om de tilbød meg dop, så jeg kan trygt si at jeg er motstander).
Som jeg innlegdningsvis skrev, er jeg selv en tidligere 1%er. Noe som gjør at jeg kjenner mange folk i miljøet.
Veldig mange er helt normale mennesker som du og meg, og som Globe har nevnt, har en litt større tilhørlighetsbeov enn oss 99%ere.
Sikkert mange som lurer på hvilken klubb jeg var medlemm av og det var ikke HA eller Bandidos. Det var et kristent alternativ som den gang da het Repent MC, som i dag har byttet navn og heter Conquest MC.
Så avsluttningen på mitt innlegg.. Skal også et forbud mot 1% gjelde snille og koselige gutter som faktisk hjelper til i Kristiansand og omeng for å forebygge dop, og har en egen avrusnings klinikk for unge menesker som de driver i sammarbeid med Shalam. Conqest MC er godt likt av både politikkere og Politi, og alle tanker som tidligere har vert om at "dette er bare et skalkeskjul" har forsvunnet for mange år siden...
Å nekte denne gjengen fordi dem er 1%ere er jo omtrent som å nekte Paven i Nidarosdomen fordi han er Katolikk...
Nå sitter jeg her å lurer på definisjonen på en 1%-klubb ... jeg har alltid trodd det dreide seg om et gjeng som ikke vil innordne seg samfunnets regler og lover ... folk med en egen forståelse av begreper som moral, etikk og rettferdighet osv.
Hvordan passer egentlig en kristen MC-klubb inn i 1%-begrepet?
Kanskje Crinos bare tror han har vært en 1%er?
@Jompa, bare spør om det er noe du ikke skjønner ..."skjønte ikke bæra ..." blir litt for altomfattende :-)å
Jeg leste bare siste innlegget ditt først, svaret på Intruders innlegg.
Nå skjønner jeg bæra, regner med at det er like altomfattende som å ikke skjønne bæra ?
Jeg mener selvfølgelig at man ikke skal straffe en hel gruppe for hva slags kriminelle handlinger enkelte i samme gruppe er ansvarlige for. Kollektiv avstraffelse er aldri bra.
Men jeg lurer på hvorfor ikke gruppen tar et oppgjør med de enkelte kriminelle elementene hvis klubben ønsker å fremstå som folk flest?
Og jeg lurer også på hva som er målet til Atle Jørgensen og organisasjonen Payback Norge som argumenterer for at disse klubbene er som folk flest? Skal A-J ha noen form for troverdighet så må jo HA og Bandidos selv gjøre en jobb med å isolere de brysomme som ødelegger deres gode navn og rykte :)
Og til slutt, mange ganger er det myndighetene som krever at festivaler og arrangører av MC-treff skal nekte å gi disse klubbene adgang. Gjør de det ikke, så kan de samme myndighetene nekte å innfri ønsket om skjenkebevilling. Dette ultimatiumet fikk blant annet BMC og NT i Bodø i fjor...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Jompa skrev:Jeg leste bare siste innlegget ditt først, svaret på Intruders innlegg.
Nå skjønner jeg bæra, regner med at det er like altomfattende som å ikke skjønne bæra ?
Javisst, bæra er altomfattende.
Jeg var redd jeg måtte forklare alt ... hadde ingen anelse om hvor jeg skulle begynne. Big Bang? Adam og Eva? Industrielle revolusjon? Jeg hadde ingen anelse ... men nå slapp jeg det
jhn skrev:
Nå sitter jeg her å lurer på definisjonen på en 1%-klubb ... jeg har alltid trodd det dreide seg om et gjeng som ikke vil innordne seg samfunnets regler og lover ... folk med en egen forståelse av begreper som moral, etikk og rettferdighet osv.
Hvordan passer egentlig en kristen MC-klubb inn i 1%-begrepet?
Kanskje Crinos bare tror han har vært en 1%er?
Har vansklig med å tru at noen (uten om Crinos) tenker på Holly Riders og andre kristne MC klubber når det blir nevnt 1%.
Tatt fra NMCU sin side.
Forbud mot 1% klubber?
Medlemmene i organisasjoner som Hells Angels, Bandidos, Outlaws og deres respektive støtteklubber definerer seg selv som ”one percenters” - den ene prosenten som velger å stå utenfor samfunnet. Så vidt NMCU kjenner til har ingen organisasjoner eller klubber som bærer 1% merket på vesten protestert mot å bli kalt 1% klubber, og så lenge dette er et faktum er bruken av begrepet 1% klubber relevant.
Når MC Norway (senere Hells Angels MC Norway) etablerte seg i Norge på begynnelsen av 90-tallet presenterte medlemmene seg som en elite som stod over alle andre motorsyklister. I et motorsykkelmiljø med lange, historiske tradisjoner på toleranse og likeverdighet var dette fremmed og provoserende. Etableringen av 1% organisasjonene i Norge førte med seg så mange trusler og voldsepisoder at NMCU og det ordinære motorsykkelmiljøet så seg nødt til å organisere store anti-voldsmarkeringer i Bergen, Stavanger og Oslo.
Etter hvert ble Hells Angels og Bandidos viklet inn i en ekstremt voldelig rivalisering. Voldsspiralen kuliminerte med bomben i Drammen i 1997, der en uskyldig forbipasserende ble drept. Som en konsekvens ville de nordiske justisministrene forby organisasjonene som deltok i det som har fått navnet ”The Great Nordic Biker War” og tillate at man brukte utradisjonelle etterforskningsmetoder mot disse organisasjonene.
Selv om NMCU og de andre nordiske interesseorganisasjonene for gatemotorsyklister tok sterk avstand fra den volden som beviselig kunne knyttes til konflikten mellom Hells Angels og Bandidos, advarte vi mot innføring av lover som kunne røre ved grunnleggende prinsipper som de nordiske demokratiene og rettsstatene er bygget på. De nordiske justisministrene tenkte seg om og gjorde ingen radikale endringer i lovverket.
De mange brutale episodene på 90-tallet har for alltid preget NMCUs og gatemotorsyklistenes forhold til 1% organisasjonene og gjort at gatemotorsykkelmiljøet i Norge ikke er veldig interesserte i å ha noe med 1% organisasjonene og deres støtteklubber å gjøre. Vi blir stadig minnet om konfliktene på 90-tallet gjennom medias ukritiske bruk av uttrykk som ”MC-bander”, ”MC-vold” og ”MC-kriminalitet”.
Det er imidlertid et faktum at i de snart 15 årene som har gått siden bomben i Drammen, har gatemotorsyklistene i Norge ikke hatt alvorlige uoverensstemmelser med noen av 1% organisasjonene.
1% organisasjonene er ekstremt lukkede og NMCU og gatemotorsyklistmiljøet vet derfor lite om disse organisasjonene indre liv og virksomhet. Politiet på sin side hevder at de gjennom etterretning har skaffet seg god kunnskap om 1% organisasjonene. Denne kunnskapen presenteres blant annet i Politidirektoratets rapport Politiets bekjempelse av kriminelle MC-gjenger i perioden 2011-2015. I rapporten sier Politidirektoratet at 1% organisasjonene og deres respektive støtteklubber er knyttet sammen i nettverk som driver med organisert kriminalitet. Det er imidlertid et faktum at selv om mange medlemmer i disse organisasjonene i årenes løp har blitt dømt for alvorlige kriminelle handlinger, har politiet ikke klart å få noen av organisasjonene dømt for organisert kriminalitet.
NMCU oppfatter at den nye strategien til politiet er å definere 1% klubbene som et samfunnsproblem som krever tverretatlig innsats. Vi er kjent med at Kommunenes sentralforbund (KS) i vår arrangerte et seminar med representanter for norske kommuner, og at KS i Østfold etter seminaret sendte ut en pressemelding der man tilkjennegir at samtlige kommuner bør erklære 1% klubber for uønsket.
Det er vel ingen i det norske samfunnet som lenger tror på 1% organisasjonenes forsikringer om at de er ”helt alminnelige MC-klubber for voksne menn med interesse for amerikanske motorsykler”. Og det er vel ingen som kjenner MC-miljøet som ikke forstår at den nystartede organisasjonen Payback har svært nære forbindelser til 1% miljøene i de nordiske landene.
Gatemotorsyklistene er ikke naive. Vi vet hva som er hva og hvem som er hvem. Og det må ikke være noen tvil om at NMCU støtter samfunnets kamp mot alvorlig kriminalitet. Likevel vil vi, på samme måte som vi gjorde i 1997, be det politiske miljøet om å tenke seg om to ganger før man går inn for en forbudslinje. Organisasjonsfrihet, ytringsfrihet og rettssikkerhet er helt grunnleggende rettigheter i et demokrati, og det bør derfor sitte langt inne å innføre forbud mot organisasjoner i fredstid.
Dessuten kan et forbud mot 1% klubber få utilsiktede negative konsekvenser. Et eksempel er den aktuelle saken om forbud mot MC-vester på utesteder i Haugesund. Det ville oppleves som underlig om en kafé på torget i Haugesund skulle måtte avvise en stortingsrepresentant fordi han var motorsyklist og hadde på seg klubbvesten til Løvebakken MC-Klubb. Politiet og kommunene bør være klar over at dersom et forbud rammer utilsiktet kan det virke stikk motsatt og føre til mer sympati og flere støttespillere for 1% organisasjonene.
Dessuten er det mange forvaltningsmessige spørsmål som bør være avklart før man går høyt ut på banen og erklærer 1% klubber for uønsket: Hva hvis en 1% klubb nekter å flytte på seg og rett og slett bare blir værende i lokalene, med klubbmerket på husveggen, rett ut mot riksveien? Ville ikke det være et uttrykk for maktesløshet? Og hva om 1% klubbene tar av seg 1% merket og erklærer at de ikke lenger er 1% klubber? Hvordan skal da definisjonen lyde?
Selv om vi i denne uttalelsen advarer mot tiltak som i verste fall både kan skape konflikter og bli et uttrykk for maktesløshet, må det ikke være noen tvil om at NMCU støtter samfunnets kamp mot alvorlig kriminalitet. Samtidig må det heller ikke være noen tvil om at det er politiets og rettvesenets oppgave å etterforske, tiltale og dømme enkeltpersoner som begår kriminalitet.
Etterforskning av alvorlig kriminalitet krever store ressurser. Politiet hevder at 1% organisasjonene og deres respektive støtteklubber er et nettverk som driver alvorlig, organisert kriminalitet. Politiet og rettsvesenet må derfor få de ressursene som kreves for å finne ut om påstandene er sanne og lar seg bevise, slik at det eventuelt kan tas ut holdbare tiltaler.
Når en 1% klubb premierer drap med opprykk fra prospect til fullverdig medlemsskap sier det allt om hva slags organisasjon dette er.
Synes det er latterlig at medlemmer står og prediker at dette har med motorsykkel og samhold å gjøre når realiteten er en helt annen.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Det er ganske merkelig at tilsynelatende lovlydige voksne mennesker, som påstår de ikke har noen forbindelser med 1%-klubber, forsvarer disse folka med nebb og klør ... i rettferdighetens navn?
Hva kommer det av? Er det uvitenhet? Det tror jeg ikke ... det finnes jo info lett tilgjengelig.
Har de sett en kul film eller tv-serie i sin ungdom? Tja, ikke usannsynlig
Jeg lurer fremdeles på hvordan en kristen MC-klubb passer inn i 1%-begrepet ... er det kostymet som er avgjørende?
Eller er det en klubb for kristne kriminelle ... eller er det for kriminelt kristne? Har de noen forbindelser med bedehusmiljøene i Kvinesdal, og kollektbøssene, som noen nevnte?
Er det problematisk å trekke seg ut av et kristent 1% mc-miljø?
Jeg må si som Jompa ... jeg skjønner ikke bæra