Duville skrev:Banditmannen skrev:jhn skrev: 
Ka skal man si til det her, bortsett fra at det e forholdsvis sjelden man ser så stor grad av paranoia. men du har jo mye mere anstendighet enn æ tydeligvis har
Jeg for min del, fatter ikke at folk tørr å bruke Internett! For ikke å snakke om mobiltelefon! Den kan jo spores med noen meters nøyaktighet... Ja, også har vi jo bankkort da...

-- startet på nyttårsfeiringen nå, ser jeg, for du er vel ikke edru vel?
Nei, klink edru, men I R O N I S K !
Når det gjelder opprinnelige emne, tvungen fartsregulering, regner jeg det som selvfølge at det kommer!
Hvorfor i all verden skal vi få lov til å kjøre kjøretøy som dobler og tripler fartsgrensene.
Jeg klarer ikke å finne noen gode argument mot en slik begrensning!
Jeg har noen heller dårlige, som at jeg bare bryter fartsgrensene når det er trygt... Og at jeg selvfølgelig alltid har full kontroll
Så jeg tror dette kommer, men ikke over natta... Først skal politikere og byråkrater si sitt, så kommer bilfabrikanter til å si noe, så skal man bli enig om et felles system, o.s.v...
Dette kommer til å ta TID! Og når det først kommer, blir det nok bare på nyere kjøretøy, da mange gamle rett å slett ikke har nok elektronikk til å kunne styres.
Selv tror jeg på et system ala det som finnes i den Japanske utgaven av Nissan GT-R, som har en fartssperre på 180 km/t på veien, men med en gang du kjører inn på en bane,
registrerer GPSen det, og du kan kjøre så fort du og bilen orker.
Så en eventuell sperre på 100 km/t i Norge, ville da kunne oppheves når GPSen skjønner at du er på autobanen i Tyskland, eller på en lukka bane.
Når det gjelder overvåkningsmulighetene her er jeg nok noe naiv, men ikke så naiv som enkelte andre,
som virkelig tror at myndighetene har kapasitet eller resurser til å følge med på hva hver enkelt av oss holder på med til en hver tid!
Mengden data er så enorm at man nok bare har kapasitet til å lagre den en kort stund, for så og eventuelt ha muligheten til å gå tilbake for å sjekke noen spesifikke opplysninger.
Vi har også, etter min mening, et ganske oppegående og strengt Datatilsyn, som setter klare begrensninger hva disse opplysningene kan brukes til.
Til sist, det jeg ironisk sa om mobiltelefoner, bankkort og internett, er jo faktisk sant! Så er man redd for overvåkning og registreringer, er jo dette områder som virkelig er skumle!