Tvungen fartsregulering

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Banditmannen »

jhn skrev: :-k Ka skal man si til det her, bortsett fra at det e forholdsvis sjelden man ser så stor grad av paranoia. men du har jo mye mere anstendighet enn æ tydeligvis har
Jeg for min del, fatter ikke at folk tørr å bruke Internett! For ikke å snakke om mobiltelefon! Den kan jo spores med noen meters nøyaktighet... Ja, også har vi jo bankkort da... :confused

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

Banditmannen skrev:
jhn skrev: :-k Ka skal man si til det her, bortsett fra at det e forholdsvis sjelden man ser så stor grad av paranoia. men du har jo mye mere anstendighet enn æ tydeligvis har
Jeg for min del, fatter ikke at folk tørr å bruke Internett! For ikke å snakke om mobiltelefon! Den kan jo spores med noen meters nøyaktighet... Ja, også har vi jo bankkort da... :confused
-- startet på nyttårsfeiringen nå, ser jeg, for du er vel ikke edru vel?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Crinos »

Sporingsfobi er det bare til å legge fra seg i dag. Man blir jo sporet i absolutt alt man foretar seg for tiden, det være seg på nett eller mobilt, eller rett og slett bare bruker et betalingskort av en eller annen grad...

Å ha en sporings enhet i bilenmin er jeg ikke i mot. Den kan fks benyttes til å sende ut nødsignal om bilen registrerer at jeg har crashet og lignende.
Det jeg ER i mot, er at den skal aktivt være en "mobil dommer", som trer i kraft i det jeg prøver å foreta meg noe som er lovbrytende.
Fks forbikjøring er best å bli ferdig med så fort som mulig, i stedet for å bruke heeeeeeeeele sletta og litt av svingen, fordi du ikke skal bryte fartsgrensa.

En ting er sikkert... Aktiv fartsregulering kan og vil ikke fungere før absolutt ALLE veier har minimum to felter i en retning, slik at det vil være mulig med FLYT i trafikken.


Kom også på en annen ting... Trege traktorer har blitt nevnt tidligere... Disse burde jo også få installert en tilsvarende lik dings... Om du ikke holder fartsgrensa, så styres traktoren automatisk inn på nærmeste passende sidekant og bergningsbil blir rekvidert!

PS: Jeg har mer tro på tog-lignende løsning, som frakter biler i vogner i høy hastighet fra stasjon til stasjon, enn tvungen fartsregulering. Kanskje DA at dødsulykkene kan gå ned?
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

jhn skrev:Joda, snikkeren, det har jo det, men det ligger vel ved siden av det som diskuteres her, og det synes æ forsåvidt at det AJ og Duville skriver også gjør. Denne overdrevne frykten for myndighetenes trang til å sjekke og kontrollere den enkeltes liv, har ikke æ. Kall mæ gjerne både naiv og kommunist og uanstendig, men æ e en optimistisk fyr, og har tru på at samfunnet utvikler sæ i en litt mere positiv retning enn det disse to skisserer

Tror du utvikling den ene eller den andre veien er tilfeldig?

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Banditmannen »

Duville skrev:
Banditmannen skrev:
jhn skrev: :-k Ka skal man si til det her, bortsett fra at det e forholdsvis sjelden man ser så stor grad av paranoia. men du har jo mye mere anstendighet enn æ tydeligvis har
Jeg for min del, fatter ikke at folk tørr å bruke Internett! For ikke å snakke om mobiltelefon! Den kan jo spores med noen meters nøyaktighet... Ja, også har vi jo bankkort da... :confused
-- startet på nyttårsfeiringen nå, ser jeg, for du er vel ikke edru vel?
Nei, klink edru, men I R O N I S K ! :roll

Når det gjelder opprinnelige emne, tvungen fartsregulering, regner jeg det som selvfølge at det kommer!
Hvorfor i all verden skal vi få lov til å kjøre kjøretøy som dobler og tripler fartsgrensene.
Jeg klarer ikke å finne noen gode argument mot en slik begrensning!
Jeg har noen heller dårlige, som at jeg bare bryter fartsgrensene når det er trygt... Og at jeg selvfølgelig alltid har full kontroll :-J

Så jeg tror dette kommer, men ikke over natta... Først skal politikere og byråkrater si sitt, så kommer bilfabrikanter til å si noe, så skal man bli enig om et felles system, o.s.v...
Dette kommer til å ta TID! Og når det først kommer, blir det nok bare på nyere kjøretøy, da mange gamle rett å slett ikke har nok elektronikk til å kunne styres.

Selv tror jeg på et system ala det som finnes i den Japanske utgaven av Nissan GT-R, som har en fartssperre på 180 km/t på veien, men med en gang du kjører inn på en bane,
registrerer GPSen det, og du kan kjøre så fort du og bilen orker.

Så en eventuell sperre på 100 km/t i Norge, ville da kunne oppheves når GPSen skjønner at du er på autobanen i Tyskland, eller på en lukka bane.

Når det gjelder overvåkningsmulighetene her er jeg nok noe naiv, men ikke så naiv som enkelte andre,
som virkelig tror at myndighetene har kapasitet eller resurser til å følge med på hva hver enkelt av oss holder på med til en hver tid!

Mengden data er så enorm at man nok bare har kapasitet til å lagre den en kort stund, for så og eventuelt ha muligheten til å gå tilbake for å sjekke noen spesifikke opplysninger.
Vi har også, etter min mening, et ganske oppegående og strengt Datatilsyn, som setter klare begrensninger hva disse opplysningene kan brukes til.

Til sist, det jeg ironisk sa om mobiltelefoner, bankkort og internett, er jo faktisk sant! Så er man redd for overvåkning og registreringer, er jo dette områder som virkelig er skumle! :8-[

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

Duville skrev:Vi har også, etter min mening, et ganske oppegående og strengt Datatilsyn, som setter klare begrensninger hva disse opplysningene kan brukes til.

:lol :lol :lol :lol :lol det gir jo statlige organ blankt faen i-stikkord:rettsmedisinsk institutt?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Bosted: Skien

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Banditmannen »

mekkern skrev:
Duville skrev:Vi har også, etter min mening, et ganske oppegående og strengt Datatilsyn, som setter klare begrensninger hva disse opplysningene kan brukes til.

:lol :lol :lol :lol :lol det gir jo statlige organ blankt faen i-stikkord:rettsmedisinsk institutt?
Tror du må gjøre noe med sitatet, så det er meg som får skylda... :P :p

Vet ikke hvilken sak du sikter til, men tviler ikke på at det blir gjort tabber.
Så får man håpe at det gi lærdom. :-)

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

Hender det klikker...ikke bare meg men dataen også :lol

Det gjelder lagringen av DNA profiler på uskyldige personer.
lærte? de nekter rett og slett å slette dem og det er ikke noen som har sanksjonsmulighet mot dem...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Duville skrev:
jhn skrev:Joda, snikkeren, det har jo det, men det ligger vel ved siden av det som diskuteres her, og det synes æ forsåvidt at det AJ og Duville skriver også gjør. Denne overdrevne frykten for myndighetenes trang til å sjekke og kontrollere den enkeltes liv, har ikke æ. Kall mæ gjerne både naiv og kommunist og uanstendig, men æ e en optimistisk fyr, og har tru på at samfunnet utvikler sæ i en litt mere positiv retning enn det disse to skisserer

Tror du utvikling den ene eller den andre veien er tilfeldig?
Æ kunne jo ha sagt ja, utviklinga styres av de politikerne vi tilfeldigvis stemmer på, men det skal æ ikke si, æ skal heller omformulere den siste setninga.
.. æ e en optimistisk fyr, og har tru på at gjennomsnittspolitikeren, som e et tilfeldig utvalg av gjennomsnittsnordmannen, e i stand til å styre utviklinga i en litt mere positiv retning enn det dere to skisserer

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:gjennomsnittspolitikeren, som e et tilfeldig utvalg av gjennomsnittsnordmannen
njaaaa...det er jo snart bare avkom fra politikere(broilere)som aldri har hatt fast arbeid som styrer...selv om de er flinke til å snakke ut i fra et manus eller gjengi partiprogrammet gjør nok ikke dette politikere til "tilfeldig utvalg av gjennomsnittsnormann" tvært imot heller en "politisk elite" som igjen knytter tette bånd til næringslivet.

litt pussig hvis de jobber for folket og ikke for egen vinning når de går rett over til lederjobber/godt betalte lobbyjobber..eller innehar "dobbeltroller-fiskeriministeren.. :sk?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Jovisst finnes det en del broilere og en del dårlig plasserte ministre, som f.eks "lakselusa"
Men stortinget består også i stor grad av fiskere,bønder, jernbindere, lærere og mye annet rart, altså "hobbypolitikere" som vi har stemt inn fra mange små kommunestyrer. Det har til og med vært en selfanger som partileder. Det e ikke ut i distriktene det e størst tetthet av broilere
Men det e jo ikke sikkert det e bare negativt med en broiler eller to, som har fått en grundig opplæring i "politikerfaget" og diplomatiets kunst

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Æ rappa litt info fra et annet forum. No trur æ at æ vil ønske det velkommen, det burde vel bli litt færre fartskontroller?

"2002: Fikk skriftlig forsikringer om at MC skal unntas om det innføres
automatiske fartsholdingssystemer (ISA) i Norge
NMCU sørget for at det i Nasjonal handlingsplan for trafikksikkerhet på veg ble tatt inn
en paragraf om at motorsykler ikke kan omfattes av framtidige Intelligent Speed
Adaptation systemer (ISA), fordi det er farlig å overstyre en MC-førers gasskontroll"
http://nmcu.org/files/Hva%20har%20NMCU-010111_0.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

hva vi mener her i landet spiller nok ingen rolle for EU.. :[-X
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

Ser at tidligere veidirektør er flau over veistandarden her i landet.... Merkelig at han oppdager det nå etter noen år borte fra stolen han satt i... Han måtte vel sies opp for å se hvordan tilstanden i virkeligheten er..... hadde de bygget veer så hadde vi sluppet mye uhell rundt om....

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

Tja, ikke vet æ, men den mye omtalte rapporten fra blandt andre NMCU sier vel at det bare var noen få % av ulykkene som kunne tilskrives veistandarden

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

innrømmelser angående vei/ulykke sitter langt inne pga ansvarsforhold.se bare på gjærdrum ulykken-de legger veitrafikklovens paragraf 3 til grunn.
i følge den kunne vi kjørt på læirevelling-uansett er det førerens ansvar å skaffe tilsreklig veigrep og avpasse farten for å unngå skade. :evil
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av brap »

Duville skrev:Ser at tidligere veidirektør er flau over veistandarden her i landet.... Merkelig at han oppdager det nå etter noen år borte fra stolen han satt i... Han måtte vel sies opp for å se hvordan tilstanden i virkeligheten er..... hadde de bygget veer så hadde vi sluppet mye uhell rundt om....
Hvis du tar med en lenke eller på annen måte viser til hvor du "ser" så kan vi diskutere saken med et felles faktagrunnlag.

Forøvrig er det politikere som bevilger penger til vei, og ikke vegdirektøren.
mekkern skrev:innrømmelser angående vei/ulykke sitter langt inne pga ansvarsforhold.se bare på gjærdrum ulykken-de legger veitrafikklovens paragraf 3 til grunn.
i følge den kunne vi kjørt på læirevelling-uansett er det førerens ansvar å skaffe tilsreklig veigrep og avpasse farten for å unngå skade.
Det er riktig at veien bare ligger der, fri til å brukes av alle. Ansvaret for bruken og trafikken er beskrevet i VTL, mens veiens forfatning skal være i samsvar med vegnormaler og driftskontrakter.

Har du forslag til en bedre ordning enn dette?

Retten fant forøvrig at to ansatte i Mesta hadde opptrådt uaktsomt da de lot være å skilte ifm. den tragiske Gjerdrum-saken. http://www.rb.no/lokale_nyheter/article5566349.ece" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

uansett er det det offentlige som sitter med ansvaret for at veien er i forsvarlig stand,uansett underleverandør.

men slapp som vanlig unna ansvaret...OG erstatning...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

Link:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 31896.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Her sitter det alså en mann som har sittet i ledelsen av veivesenet og Vegdirektoratet - mange år som leder i. Mannen er flau over kvaliteten på veiene han selv har sittet og administrert i mange år.

Det er jo veldig lett å skylde på andre og politikerene har svært mye av skylden for den standarden som foreligger men når det sitter en fjott og kun administrerer politikerenes vedtak så gjør han ikke jobben. Han skal stå på for å bedre veinettet og fortelle i klare ord hva som skjer når ikke veien bygges i en slik standard veien bør bygges.

Så lenge det sitter administratorer, som i praksis skal ha fagkunnskap til å si fra om hva som skjer når politikerene ikke gjør jobben, så kan politikerene gjøre som de vil.

I Sverige klarte de å bygge veier som de i dag tjener stort på. 3 felt der det er behov og en standard som ligger milevidt over vår standard her i Norge.

Enten har vi hatt idioter til politikere eller så har vi hatt idioter som veiingeniører eller så er det en kombinasjon. Betegnende er det nå vi i 2000 bygget vei etter 1980 standard på europaveien. Den nye E39 over Kvinesheia. bygget 2000 - er SMALERE enn broa over Topdalsfjorden i Kristiansand - og den er bygget på slutten av 1950 årene.

Har vi penger til å bygge skikkelig? JA det har vi men vi gjør det ikke - hvorfor ikke?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Bosted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Crinos »

Duville skrev:Enten har vi hatt idioter til politikere eller så har vi hatt idioter som veiingeniører eller så er det en kombinasjon. Betegnende er det nå vi i 2000 bygget vei etter 1980 standard på europaveien. Den nye E39 over Kvinesheia. bygget 2000 - er SMALERE enn broa over Topdalsfjorden i Kristiansand - og den er bygget på slutten av 1950 årene.
Det er jo en kjennsgjerning at dagens politikkere var de som var mest "flower power" på 70-tallet. Med så mye syre som har svirret rundt i topplokket, er det jo et spørsmål om hvor klartenkte dem er!
Den yngre generasjons politikkere, er de som ØNSKET at dem var med på flower power revolusjonen og tar igjen for det tapte!


Den gyldne regelen er...
Det er ikke farten som dreper.. Men den dårlige veien! :ills
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av brap »

Duville skrev:I Sverige klarte de å bygge veier som de i dag tjener stort på. 3 felt der det er behov og en standard som ligger milevidt over vår standard her i Norge.

...

Har vi penger til å bygge skikkelig? JA det har vi men vi gjør det ikke - hvorfor ikke?
Hvis du setter deg inn i artikkelserien i Aftenposten så forklares jo dette.

Svenskene hadde mye penger på 60-70-tallet, og kunne derfor bygge med bedre standard. Svenskene hadde også en sunn og stor bilindustri, så mer penger til vei førte til bedre bilsalg, og dette førte til flere svenske arbeidsplasser og høyere skatteinntekter.

I dag går Sverige på dunken. Volvo eies av kinesere og Saab er konk. De tjener ikke stort på veiene sine lenger. Svensk ungdom kommer til Norge for å skrelle bananer.

Nå har vi penger til å bygge skikkelig, og for det meste gjøres nettopp det. Man finner alltids eksempler på det motsatte, men tilstanden er ikke så ille som enkelte ivrige svartmalere prøver å forestille.
Crinos skrev:Det er jo en kjennsgjerning at dagens politikkere var de som var mest "flower power" på 70-tallet. Med så mye syre som har svirret rundt i topplokket, er det jo et spørsmål om hvor klartenkte dem er!
Den yngre generasjons politikkere, er de som ØNSKET at dem var med på flower power revolusjonen og tar igjen for det tapte!


Den gyldne regelen er...
Det er ikke farten som dreper.. Men den dårlige veien! :ills
Det er jo ingenting av dette du skriver som er en kjensgjerning. Hvor tar du det fra?

Det første du skriver er for lavpannet til å gidde å kommentere, men når det gjelder dødsulykker med MC har vi nettopp fått en analyse av årsaksforhold til disse. Rapporten er diskutert i flere tråder på dette forumet. http://nmcu.org/analyse-av-d-dsulykker-p-motorsykkel-0" onclick="window.open(this.href);return false;

Sitat fra nettsiden: "Vegmiljøet var direkte årsak i bare 6% av ulykkene, og i disse var det først og fremst forhold som grus og dieselsøl som var årsaken."

Tar NMCU, UP og vegvesenet feil? Har du noe å bidra med?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av jhn »

mekkern skrev:innrømmelser angående vei/ulykke sitter langt inne pga ansvarsforhold.se bare på gjærdrum ulykken-de legger veitrafikklovens paragraf 3 til grunn.
i følge den kunne vi kjørt på læirevelling-uansett er det førerens ansvar å skaffe tilsreklig veigrep og avpasse farten for å unngå skade. :evil
Eksempler på "justismord" finner man mange av, i alle sammenhenger, det e aldri bra.
Ang. rapporten, så har jo NMCU vært med å analysere alle bakgrunnstall. De burde være på vår side og kunne gi rapporten litt bedre "balanse" enn en ren offentlig rapport.
Men så finnes det en del mennesker som har en ryggmargsrefleks som sier at alt som kommer fra det offentlige e enten feil pga udugelighet eller ren løgn, eller en blanding av de to.
Hvis man har det som utgangspunkt, så blir det nærmest umulig å diskutere noe som helst
No påstår ikke æ at du e et av de menneskene, man bør være litt tilbakeholden med å gi folk meninger og egenskaper de kanskje ikke har.

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av Duville »

brap skrev:
Duville skrev:I Sverige klarte de å bygge veier som de i dag tjener stort på. 3 felt der det er behov og en standard som ligger milevidt over vår standard her i Norge.

Har vi penger til å bygge skikkelig? JA det har vi men vi gjør det ikke - hvorfor ikke?
Hvis du setter deg inn i artikkelserien i Aftenposten så forklares jo dette.

Svenskene hadde mye penger på 60-70-tallet, og kunne derfor bygge med bedre standard. Svenskene hadde også en sunn og stor bilindustri, så mer penger til vei førte til bedre bilsalg, og dette førte til flere svenske arbeidsplasser og høyere skatteinntekter.
Artikkelen forklarer hva Veisjefen (sorry - tidligere veisjef) mener om dette. Svenskene bygde veier på 60 og 70 tallet - nå har de gode veier slik at samfunnet har ett godt grunnlag for å kunne gjøre det godt når konjunkturene bedres. Hva gjør vi her i Norge når det er spesiellt gode tider til å bygge veier av varig verdi? De veiene vi bygger tåler ikke en god norsk vinter, ødelagt dekke fra år 1, tunelltakene faller ned og i tillegg bygges veiene i småbiter, litt her og litt der, alt på grunn av fullstendig kompetansesvikt hos de som skal være normgivende for politikerene, for de vet faktisk bedre...

brap
Innlegg: 26
Registrert: 09 sep 2010, 14:41
Motorsykkelen din: R1

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av brap »

Jeg viste til artikkelserien.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 28642.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 29214.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 29204.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aftenposten.no/meninger/N-ha ... 28941.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Tvungen fartsregulering

Legg inn av mekkern »

jhn skrev:
mekkern skrev:innrømmelser angående vei/ulykke sitter langt inne pga ansvarsforhold.se bare på gjærdrum ulykken-de legger veitrafikklovens paragraf 3 til grunn.
i følge den kunne vi kjørt på læirevelling-uansett er det førerens ansvar å skaffe tilsreklig veigrep og avpasse farten for å unngå skade. :evil
Eksempler på "justismord" finner man mange av, i alle sammenhenger, det e aldri bra.
Ang. rapporten, så har jo NMCU vært med å analysere alle bakgrunnstall. De burde være på vår side og kunne gi rapporten litt bedre "balanse" enn en ren offentlig rapport.
Men så finnes det en del mennesker som har en ryggmargsrefleks som sier at alt som kommer fra det offentlige e enten feil pga udugelighet eller ren løgn, eller en blanding av de to.
Hvis man har det som utgangspunkt, så blir det nærmest umulig å diskutere noe som helst
No påstår ikke æ at du e et av de menneskene, man bør være litt tilbakeholden med å gi folk meninger og egenskaper de kanskje ikke har.

Hvis en ikke tenker ut i fra sine egne meninger men ser dette HELT nøytralt og vurderer hva lover og regler sier så er dette helt klart-FØRER sitter med det hele og fulle ansvar.
Hvis en har fulgt med så ser en at søksmål ved mot staten er per se tilnærmet umulig å få medhold, dette på grunn av at dette vil utløse et skred av rettssaker som vil overbelaste hele rettssystemet.

Når det gjelder undersøkelsen:
Dårlige veger er ofte beskrevet som en vesentlig risiko for motorsyklister. Analysen viser derimot at veg
og vegmiljø var årsak eller hadde en medvirkende årsak til kun 6 % av dødsulykkene. Da er det grus eller
dieselsøl i kjørebanen som ofte er årsaken knyttet til vegmiljøet.
Det er viktig å presisere at vegmiljøet ikke skal være årsak eller medvirkende årsak til noen ulykker. Det må
allikevel anses som lite når det er årsak i 6 % av dødsulykkene.(hva er grunnlaget for konklusjonen?det vet vi ikke)

Dette sier jo klart at veien IKKE skal regnes som ÅRSAK men medvirkende til skadeomfanget.

søl eller grus i vegbanen er en del av det som kalles påregnlige hindringer(trær/vilt/sprekker/hull) i vegbanen-igjen fartstilpasning av fører.

personlig synes jeg dette er ansvarsfraskrivelse for ikke å vedlikeholde vegnettet på en forsvarlig måte.men lovene er skrevet slik.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar