Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Kjellrf skrev:Hmm. Minner om tipset på gamle-Guzzier, ha alltid med ekstra tennplugg og plugghette, da det er noe av det første som tar i bakken ved evt velt...
Akkurat det problemet tror jeg de nye motorene er forskånet for. Tennkabelen på disse er rimelig godt beskyttet sånn sett.
Verre ved velt og støt mot overgangen mellom motorblokk og sylinder...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

knutk skrev:
L-NA skrev: Knekt bolte i ett motorfeste, og merke Norske skilt montert, så er det bare å nyte resten. Eneste problemet jeg hadde etter turen i går var at turen ble for kort. Mye forkort.. :-)
Norske skilt montert?
Nå ble jeg litt nyskjerrig..
Måtte du avskilte da den ble stående igjen i fjor, eller har du kjørt på skilt fra et annet land til nå?
Pga, at jeg reiser en del i jobben og er bortreist i perioder på 4 -6 uker, ble sykkelen stående på tollager i Fredrikstad frem til 2 Mai da den ble fortollet og jeg hentet den. Etter dette har jeg 30 dager hvor jeg kunne kjøre på Spanske skilter. Men av årsaker som lange køer hos biltilsynet, venting på deler hos merkeverksted etc. så fikk jeg ikke skiltenne på før 5 Juli da jeg var å hentet sykkelen hos MC Marine. Jeg var heldig og båten jeg arbeider på ble liggende i Bergen hele forige helg, noe som gav meg mulighet til å kjør ca 400 km rundt om i Bergen, eller for det meste oppe i Lindås, Manger, Radøy :-) Nydelig vær og fantastiske turer. Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen, og gler meg til Onsdag da jeg skal kjøre hjem fra Florø til Bømlo :thumleft

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Andreas »

L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi komer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi komer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Må si at Stelvio'en fungerte helt utmerket uten et eneste feilslag på Italia-turen vår.
Den hvite italieneren gjorde det den skulle så det holdt uten problemer, bortsett fra en liten bagatellmessig greie med høyre styreholke. Der løsnet festemutteren slik at styrevekta løsnet fra styreholken.
Ingen problemer med dette siden håndtakbeskytteren sørget for at festemutter og vekt holdt seg på plass.
Hvorfor festemytteren løsnet vet jeg ikke, men jeg tror dette kan ha sin årsak i at mekanikeren hos nå avviklede Motorport har skrudd til for hardt da varmeholker og håndtakbeskyttere ble montert. Ser ut til at gjengene er "skrudd ihjel"... :eh
Satser på at jeg får ny mutter på garantien...

Ellers kan jeg opplyse at Stelvio 1200, 2012 mod., holder stø kurs på motorveien i Tyskland med passasjer og full oppakning i 200+ km/t ... ;-) :prop:

Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av RuneMC »

200+ :-k da begynner det faktisk å bli interessant å vite hvilken hastighetsindeks det er på dekkene... dvs om en har H (maks 210 km/t) eller V (maks 240 km/t) eller W (maks 270 km/t) dekk.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ejs »

RuneMC skrev:200+ :-k da begynner det faktisk å bli interessant å vite hvilken hastighetsindeks det er på dekkene... dvs om en har H (maks 210 km/t) eller V (maks 240 km/t) eller W (maks 270 km/t) dekk.
:thumleft
Det står vel i vognkortet hva som er minimums krav til dekkene.

:yeyeye :mc7 :mc7
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:200+ :-k da begynner det faktisk å bli interessant å vite hvilken hastighetsindeks det er på dekkene... dvs om en har H (maks 210 km/t) eller V (maks 240 km/t) eller W (maks 270 km/t) dekk.
Tja...
må bare erkjenne at jeg ble noe usikker akkurat nå, gitt... :8-[
Kjører på Bridgestone Battle Wing
[video]http://www.youtube.com/watch?v=a0vNJp-4Lqo[/video]
som har vært helt upåklagelige i løpet av turen.
Meget gode dekk, ser det ut til.
Mye autobahn-kjøring uten at firkantprofilen gjør seg merkbart gjeldende etter mer enn 7K kjørte km...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av RuneMC »

Du får ta en kikk på dekkene. På mine er det et eget lite felt hvor det står "M/C 59V" på fordekket og V=240 km/t, som vel er den vanligste varianten. (Jeg kan f.eks. bestille enten H eller V versjonen av Anakee dekkene, har stort sett bestilt V, da jeg tenker at de er en nyanse sterkere)
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

L-NA skrev:
Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi kommer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)
Dette er vel kanskje ikke riktige tråden å legge ut MC Videoer, men siden det var her jeg lovet å dokumentere min Nordsjøtur med Stelvion'n så legger jeg ut en link til Youtube likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=DOhC4Bu_C64" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av SuperMorten »

L-NA skrev:
L-NA skrev:
Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi kommer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)
Dette er vel kanskje ikke riktige tråden å legge ut MC Videoer, men siden det var her jeg lovet å dokumentere min Nordsjøtur med Stelvion'n så legger jeg ut en link til Youtube likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=DOhC4Bu_C64" onclick="window.open(this.href);return false;
Måtte se (høre) den flere ganger, mens jeg fant frem den gamle Clapton CD'n :prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Andreas »

L-NA skrev:
L-NA skrev:
Andreas skrev:
L-NA skrev:Nå kjører jeg rundt på dekket i Nordsjøen :thumleft
Det må vi få se bilde av! Må vell ha en hot-work først da, er vell ikke EX-godkjent disse Guzziene heller :P :p
Uten permit og uten hjelm, :prop: har vert en del vitser om hvordan en event. NC raport ville se ut:-)

skal se om jeg får lagt ut en liten filmsnut når jeg kjører Stelvio i hjeltefjorden :-)
Men må vente til vi kommer inn og båndredden blir litt bedre. Så skal jeg se om jeg ikke får lagt den ut ;-)
Dette er vel kanskje ikke riktige tråden å legge ut MC Videoer, men siden det var her jeg lovet å dokumentere min Nordsjøtur med Stelvion'n så legger jeg ut en link til Youtube likevel.

http://www.youtube.com/watch?v=DOhC4Bu_C64" onclick="window.open(this.href);return false;
Litt komisk da at når jeg prøver å se klippet, så sier Youtube at "dette klippet er ikke tilgjengelig på denne plattformen" :P :p For huske det til jeg kommer i land da :vs

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Bosted: 4645 Nodeland

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av ejs »

AJ :vs
Har du sett dette.??


2013-08-01 (Published by NHTSA on 2013-08-08)
Recall Summary: Piaggio Group Americas (Piaggio) is recalling certain model year 2012-2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 motorcycles manufactured February 6, 2012, through April 10, 2013; and model year 2012-2013 Moto Guzzi Norge 1200 motorcycles manufactured January 25, 2012, through March 21, 2013; and model year 2012-2013 Moto Guzzi Griso 1200 motorcycles manufactured January 26, 2012, through April 29, 2013. Due to a manufacturing fault, the rear suspension connecting links could fracture.
Hazard: If the rear suspension links fail while riding, the rear suspension would suddenly collapse, increasing the risk of a crash.
Remedy: Piaggio will notify owners, and Moto Guzzi dealers will replace the rear suspension connecting links on the affected vehicles, free of charge. The recall is expected to begin in August 2013. Owners may contact Piaggio at 1-877-696-6864.
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

ejs skrev:AJ :vs
Har du sett dette.??
Å jada!
Fikk melding om dette fra mitt lokale Guzzi-verksted mens jeg var på ferie i Europa. Da jeg kom hjem var det gjort klar til å ta imot sykkelen og delen ble skiftet.
Da jeg kom hjem lå det også et rekommandert brev fra Loxkel med opplysninger om recall'en og ventet.

Merket for øvrig ingen svakhetstegn med lenke-delen på Europaturen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av Kjellrf »

RuneMC skrev: (Jeg kan f.eks. bestille enten H eller V versjonen av Anakee dekkene, har stort sett bestilt V, da jeg tenker at de er en nyanse sterkere)
Teori: V-dekk er stivere (følgelig litt mindre komfortable), og kommer ikke så fort opp i "driftstemperatur", da man må kjøre fortere med V-dekk for å komme opp i samme temperatur i gummien, i forhold til dekk med lavere spec. Derfor er lavest mulig klasse å foretrekke på norske veier, for bra grep.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

I forbindelse med reparasjoner, oppgraderinger og noen mer eller mindre nødvendige eller unødvendige duppeditter, osv. som jeg har shoppet til Stelvio'n siste året, har jeg gjort mine innkjøp både direkte hos forhandler i Norge, netthandel i Europa, og USA. Netthandel har jeg brukt mye, siden dette er både enkelt og billig. Men i går kveld ble jeg sittende og studere siste faktura fra merkeverksted i Norge, og denne er jo i seg selv ganske skremmende, da jeg begynte å sammenligne priser fra AF1 racing i USA , Stein-Dinse i Tyskland og MC marine i Bergen.
Må vel innrømme at enkelte produkter var betydelig dyrere fra forhandler, men når jeg hadde lagt til Toll , porto osv på sluttsummen for alle delene, så var min konklusjon - at den totale kostnaden og besparelsen var så godt som ingen ting. Og når vi som Guzzi eiere klager over dårlig forhandler nett, så blir det vel neppe noe bedre ved å bare handle på nett.
Så for min del ble jeg vel litt overasket, og har konkludert at jeg her etter vil benytte meg av og støtte det lille nettverket som vi har for Guzzi eiere, og skulle det mot formodning koste meg noen få kr ekstra, så får jeg heller stå i det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

Det er ikke bare oppløftende historier fra enkelte Guzzi-verksteder her i landet. Det som gjerne går igjen er manglende kunnskap om basic Guzzi ting.
Et eksempel:
På de nye fireventilersmotorene må tennpluggkablene løsnes fra tennpluggen på èn bestemt måte. Gjør man dette på andre måter kan det i beste fall fungere helt fint, men som regel går det galt. Galt i den forstand at det opsptår et brudd mellom kabel og tennplugghette.
Dette er jeg ganske sikker på skjedde med min Stelvio på 10K, siden den ene sylinderen kuttet ut stadig vekk i tidfen etter for til slutt å endelig gjøre det slik at jeg ikke fikk kjørt videre pga. ingen tenning på den ene sylinderen.

Å bytte plugger på Moto Guzzi er uhyre enkelt. Det er også rimelig enkelt å røske løs tennpluggkablene, men dette er altså feil, feil, feil!!! måte å gjøre det på :[-X .
For å unngå press på overgangen kabel og tennplugghette har Guzzi laget en spalte i sylinderen hvor man fører inn en skrutrekker (originalverkstøyet passer perfekt!), føler seg fram til den myke nedre kanten på tennplugghetta, skyver endedelen (flatjernet) til man kjenner at man er i berøring med selve pluggen.
Så gjør man en vippebevegelse med skrutrekkeren og har man truffet rett spretter plugghetta løs fra pluggen. Har man ikke truffet helt rett, gjør man et nytt forsøk.
Men unngå for all del å trekke løs kabelen fra sylindertoppen! Det skal utrolig lite til for at det blir brudd.

Det finnes flere basic ting som dette når det gjelder Guzzi.

Ellers må jeg si meg godt fornøy med det lokale Guzzi-verkstedet 15 minutters kjøring fra her jeg bor.
Prisene er også til å leve med.
Og kunnskapen blir stadig bedre :-)

Vet også at mange er spesielt godt fornøyd andre steder i landet med Haugen Motor i Hornhindal :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Jeg må nok innrømme at inntrykket jeg har etter å ha hatt Stelvio' n stående hos merkeverksted i Bergen i 1 mnd. Heller dårlig. Håper jeg tar feil, men det virket som om de ikke ante hva det var dei hadde begitt seg ut på.......helt sikkert dyktige mekanikere, men få eller ingen Stelvio tror jeg hadde vert innom de dørene før.....
ved neste service så tror jeg det kan bli at jeg tar turen til Stavanger for å prøve meg der. Eller vurdere å ta en langtur opp til Hornindal. Har lest at her finess mye god kompetanse på MG. .....

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Stelvio 2 Stelvio.

Litt interesan tur han karen her driver med. Jeg forstår ikke så mya av det han skriver, men fantastiske bilder :-)
Ja også hjelper det jo på interessen at det er en Stelvio... :-)

http://www.stelvio2stelvio.it/5066/woow" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

Fidel skrev 16 Mars 2012 ref:
Fidel skrev: Oljeforbruk: Ikke målbart. I alle fall ikke mellom servicene. Men obs: Man MÅ bruke XX-60-olje! Hvis serviceverkstedet sier at "det holder med XX-50 i vårt kalde klima": Bruk aldri mer det verkstedet, kjøp Agip 10-60 Sint, bytt oljen fortere enn svint, og finn deg et ordentlig verksted neste gang (Askim MC på Mysen er veldig flinke, men det finnes flere dugende verksteder, og Guzziene er lette å skru på).
Hallo,
Kan du utdype dette "kjøp Agip 10-60 Sint", bytt oljen fortere enn svint"

Jeg har nylig hatt olje skift på Stelvio'n hos MC Marine i Bergen som har brukt "CASTROL Power 1 Racing 4 takt SAE 10W/50 ". Og når jeg da begynner å få problemer med oljetrykk, så kom jeg til å tenke på dette som du en gang skrev.

Problemet oppstod første gang bare noen mil etter dette oljeskiftet. Etter at jeg har kjørt motoren godt varm, og tar en liten "pitt stop" så kommer lite olje/lavt trykk varselet opp i på instrument panelet alt før jeg starter(????). Jeg har peilet oljen og nivået er på høyeste strek med varm olje og pinnen trykket ned i peilehullet. Vidre så har jeg skjekket temeraturen på oljen som jeg synest er overakende lav. Denne ligger på ca 85 grader ved kjøring. Etter noen min. stopp, så stiger temperaturen (som normalt) til ca 90 95 grader. Det er da varselet kommer opp om lavt olje trykk. Og det rare er at varselet kommer ,som sagt, alt før jeg starter ????

Etter at motor er kald, viser alt normalt og varselet forsvinner.....så til slutt. Noen som vet hvor man får kjøpt "Agip 10-60 Sint" i Florø?

Fidel eller hvem som helst andre som har et inspill mottas med takk.

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

Her er listen av forhandlere som http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; oppgir.
Arve Magne Torvanger 6900 Florø

http://www.agip-olje.no/retailer_list.aspx?id=13
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av L-NA »

OMAAS skrev:Her er listen av forhandlere som http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; oppgir.
Arve Magne Torvanger 6900 Florø

http://www.agip-olje.no/retailer_list.aspx?id=13
Takk skal du ha :thumleft :D

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Moto Guzzi 8v 1200 Stelvio

Legg inn av AJ »

L-NA skrev: Fidel eller hvem som helst andre som har et inspill mottas med takk.
Har ikke så mye å komme med annet enn at jeg er påpasselig med å fylle på 10W60 olje. Nevner også dette til mekanikeren når sykkelen er på service.
Gjorde et mellomskifte selv før Europa-turen i sommer. Byttet da til AGIP Racing 10W60 - se bildet nedenfor - kun ca. 4000 km. etter oljebytte ved service på 10000.
Det var varmt nede i Italia spesielt på turen vår, ikke minst i Milano i bykjøring vi gjorde der (lav fart, noe køkjøring og tomgangskjøring). Men opplevde aldri et feilslag på sykkelen. Heller ingen varsellamper. Heller ingen tegn til skumming i olja, de gangene jeg sjekket.
Tenker at denne olja har alle de egenskapene som er nødvendig for slik kjøring. Positivt overrasket over dette siden varmen fra Guzzi-maskineriet var til "å ta og føle på" så det holdt. Dvs. mye varme fra den olje- og luftkjølte motoren!
Olja er uten tvil viktig i slike motorer hvor nettopp motorolja er viktig for kjøling av motoren.
Oljenivået er det samme som før turstart (ca. 6000 kjørte km), dvs. intet målbart oljeforbruk. Fargen er heller ikke veldig mørk enda. Den er mørk brun og langt fra å være sotsvart, for å si det sånn.

Kikket nettopp i brukermanualen for Stelvio'en og ser her at det anbefales ENI (AGIP) i-Ride PG RACING 10W-60, alternativt annen høykvalitetsolje med minimum CCMC G-4 API SG spesifikasjoner.
Og da lurer jeg på om den olja jeg puttet på med API SL spesifikasjoner er innafor det anbefalte...?
Noen som kan svare på dette?

Her olja jeg byttet til før turen:
AGIP10w60 API SL.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: Moto Guzzi NTX/8v 1200 Stelvio

Legg inn av omaas »

bruker samme olje sjøl.
Fra http://www.agip-olje.no" onclick="window.open(this.href);return false; no sin side:

AGIP RACING 4T 10W-60
En fullsyntetisk motorsykkelolje av ypperste klasse, produsert for å tåle racing og store påkjenninger. Gir maksimal smøreeffekt og prestanda. Esterbase er er noe av det råeste som finnes av baseolje. På grunn av meget temperatur stabil olje også velegnet for 4T snøscootere.

Oppfyller følgende spesifikasjoner:
- API: SG
- MV: APPROVAL
- CCMC: G5
- MOTO GUZZI: APROVAL
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar