popeye skrev: 28 feb 2022, 10:20
Ser det etterspørres førere av K1600 her.
Jeg ervervet en 2021 K1600 Grand America i fjor sommer. Noe begrenset kjørelengde da jeg ikke rakk å gå på mer enn rundt 700 mil før sesongen var over, men rakk jo å gjøre noen erfaringer.
Ja, den er stor (336 kg kjøreklar). Og ja, vekta forsvinner umiddelbart når du begynner å rulle. Dog er reversen en del brukt når en skal flytte sykkelen og det ikke er helt flatt. Komforten er det ingenting å utsette på. Grand America havner vel i Cruiser/Touring-segmentet. Jeg koser meg på langturer med denne, ikke fullt så mye i køkjøring. Alle vesker er fastmonterte noe som gjør sykkelen omfangsrik til alle tider.
Motoren er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Rekkesekser med 160hk/175nm uten antydning til vibrasjoner. Sparker godt fra seg om en vrir på gassrullen. Uten at det egentlig betyr noe for meg, er bensinforbruket overraskende lavt. Tror jeg havnet under halvliteren på mila sesongen sett under ett, da med 95% langkjøring. Med 26,5 liters tank er det behagelig å kunne får over 500 km på en tank.
Klonkinga i kardangen fikk de bort etter et par år, min har det ikke.
Eneste jeg ikke liker er gassresponsen. Med Euro4-tilpasninger er det et 'lag' ved pådrag. Merkes mest når en skal starte fra 0, har opplevd ikke sjelden at jeg kveler sykkelen. Dette er kjent og mye omtalt på K1600-forum rundt om og jeg vurderer å gå til anskaffelse av Brentuning sin ECU-oppdatering som eliminerer dette og i tillegg virkelig slipper løs potensialet i motoren. Grand America er og elektronisk sperret på toppfart til 101 mph. Denne forsvinner og ved en ECU-oppdatering, uten at jeg ser behovet med mitt kjøremønster.
Jeg er litt usikker på om jeg er klar for denne typen sykkel. Jeg byttet inn en 2020 S1000XR i denne. Uten tvil mye mer morofaktor med XR'n, men det er en sykkel i et annet segment enn K1600.
Etter mye hemmelighold ble K1600 videreført med Euro5 tilpasset 2022-modeller. Motoren er oppgradert/endret for å klare Euro5, nytt dashbord (TFT), nye lys, nye farger, dessverre uten avstandsradaren som gir adaptiv cruisekontroll som 1250RT kom med i fjor. Ellers er det stort sett samme sykkel.
Er jeg fornøyd med sykkelen? Ja, absolutt. Vurderer jeg å bytte? Muligens. Som nevnt over er jeg usikker på om jeg var klar for 336 kg reinspikka touringmaskin med setevarme og koppholder. Har sett en del på Multistrada V4S, nye Triumph Tiger 1200 og faktisk også 1250 GS/GSA. S1000XR er utelukket, men kun fordi at det har jeg prøvd og at den ikke er oppgradert i 2022.