Prøvekjørt BMW K1600GT

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1065
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

dypen skrev: 19 feb 2022, 22:17 Ser den! Hvorfor utelukker du den første årgangen 2011 som ble presentert medio 2010 ?? Er det store endringer for 2012 modellen …
Utelukker ikke 2011 mod, men å finne en bra 2011 med under 50t på telleren er vell ikke så lett tenker jeg. Ligger en 2015 ute nå med 5000 km, men jeg synes 250 t er litt mye å bruke på en sykkel - skal også ha en KTM 390 adv - Honda CB 500X eller en Yamaha 03, som hverdags sykkel i tillegg. Blir litt mye med en 350 kg sykkel til det synes jeg. Så derfor tenker jeg at en 2012-2014, under 50t på telleren og til 165-210 tusen. Da blir det rom for en liten sykkel også :)
Finner jeg en 2011 innenfor kriteriene, så handler jeg :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1065
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

AJ skrev: 19 feb 2022, 22:20 Ja, det er vel nå eller aldri, Tore L ;) , om man skal satse på en tungvekter som BMW 1600.
Straks man drar litt mer på årene vil antakelig de fleste av oss nedskalere.
300 kg. + er ikke like lett å håndtere for oss opp i sekstiårene som en som er 20 år yngre, vil jeg tro... :-k

Selv merker jeg (selvfølgelig...) stor forskjell på dette når det gjelder 390'en kontra 1290'en...
Helt enig Anders - det er nå eller aldri :)
Synes det var stor forskjell på GT og GSen jeg hadde, ca 50 kg forskjell mellom de også.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Personlig synes jeg BMW sine touring sykler ser litt "gubbete" ut. Jeg tror jeg heller ville gått i retning Kawasaki H2 sin sports tourer. Den er mye lettere, har mer gamp og ikke minst ser mye tøffere ut. Prisen er vel omtrent den samme.

Nå er jo kanskje ikke hester og moment alt som betyr noe. Heller ikke for meg (lenger), men utseendet derimot er veldig viktig. Men som alt annet er jo smaken når det gjelder nettopp det ganske forskjellig. :)

Men at K1600 er en skikkelig kjøremaskin betviles dog ikke.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

Selv om jeg ikke er 60 ennå så har jeg heller aldri likt sykler med mer enn max250kg..helst under 200 og hurra for under 150kg...
men har heller aldri hatt behov for å ha størst eller dyrest..
Selv om jeg har kjørt mye rart. :lol

Frister liksom ikke med et bælverk på 2 hjul..og stort sett alt over 125ccm greier å holde farta selv med passasjer hvis man vil..
Greit nok så liker jeg litt power men egentlig mest artig med noe som har litt særegenhet.. :roll

Gamle cbr`n er en grei nok tursykkel og greit nok med futt og kan kjøres 40-240 på samme gear men det er litt bælete til kosekjøring synes jeg..med sine 262kg fulltanket.
Sist redigert av mekkern den 20 feb 2022, 10:57, redigert 1 gang totalt.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39793
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 20 feb 2022, 10:52 Frister liksom ikke med et bælverk på 2 hjul..
Veldig enig!
Skal ikke gå god for uttrykket "bælverk", men kan si såpass at jeg synes 1290'en bare så vidt holder seg innafor det jeg kan like angående fysisk størrelse. Så noen fysisk større sykkel enn dette kommer nok aldri på tale.

Motorkraften derimot, er godt innafor :P :knegg .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av mekkern »

som jeg nettop skrev så er cbr`n på grensa med sine 262kg fulltanket..men med lavt tyngdepunkt er det ikke helt ille.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Trådtittel sier alt her, K1600 fra 2011 (2010) og nyere som er innen rekkevidde fra området ca 100k og oppover avhengig av årsmodell, km, modelltype, utstyr, etc Har ingen erfaring med K1600 men har hørt lyden, sett flere i følge på veien fullasta og med to personer ombord som er ett flott skue og sikkert samme følelse kjøremessig. Har vel egentlig aldri vært tilhenger av store tunge touring maskiner, slanke lette motorsterke maskiner med lett oppakning er mer meg. Men i det senere fascinerer disse lokomotivene som ofte følger hverandre som skygger, en godt ivaretatt eldre modell er oppnåelig for alle som fortsatt er masse mc som gir opplevelser og kjøreglede. Må ikke glemme att jeg har passert 60 da :crazy:



dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1065
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Er helt enig at sykkler på over 300 kg er mye, og egentlig ikke ønskelig fra min side heller, med å prøve en K1600 en sesong hadde jeg ikke hatt noe i mot. Har en bekjent som kjører en K 1600, er også som meg passert 60 og sier at det er den beste tursykkel han har kjørt.
Jeg snakker om Tursykkel og ikke den en skal bruke vær dag, det blir for stort og tungt for meg å kjøre med en 300 kg +. Jeg hadde 4 Porscher på en gang også, så å ha 2 sykler må jo være innafor :) Som mekkern påpeker 150 -200 kg sykkel er mer en nok og utmerket til å bruke når en skal farte rundt på kveldsturer og i nabolaget. Har egentlig en super tursykkel i K1200 GTen, så jeg trenger ikke noe bedre, men lysten til å prøve noe annet er der vettu :) Vi får se hva som dukker opp, og hva som skjer når jeg henter sykkel ut fra sin vinter dvale. Kanskje en er fornøyd med det en har en sesong til :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

K1600GT/GTL er høyst kapabel til å parkere de fleste om man er en over middels god fører. Jeg har selv mange mil bak en K1600GTL med en flink sjåfør, og det er heftig hvor lekent det er. Man merker mest vekta når man står stille og skal buksere på sykkelen. Her må man ta sine forhåndsregler.

For to år siden kjørte vi over noen grusbelagte fjelloverganger, så kjørte vi så grusen spruta i svingene begge to i tresifrede hastigheter. Det var fryktelig moro.. De adventure-syklene vi blåste forbi på veien fikk seg en overraskelse tror jeg..

Tror uansett det er mer morro med en lettere sykkel, typ under 200kg, men det er rekkevidden og komforten man får igjen for.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 20 feb 2022, 20:14 K1600GT/GTL er høyst kapabel til å parkere de fleste om man er en over middels god fører. Jeg har selv mange mil bak en K1600GTL med en flink sjåfør, og det er heftig hvor lekent det er. Man merker mest vekta når man står stille og skal buksere på sykkelen. Her må man ta sine forhåndsregler.

For to år siden kjørte vi over noen grusbelagte fjelloverganger, så kjørte vi så grusen spruta i svingene begge to i tresifrede hastigheter. Det var fryktelig moro.. De adventure-syklene vi blåste forbi på veien fikk seg en overraskelse tror jeg..

Tror uansett det er mer morro med en lettere sykkel, typ under 200kg, men det er rekkevidden og komforten man får igjen for.
Kan nok være en mulighet for at de på adventure syklene ikke akkurat trodde det var snakk om kappkjøring ;)

For på humpete grusbelagte veier med samme kjøreferdighet hadde nok en sjåfør på en GS parkert en K1600. Kreftene har lite og si på slike veier.

Alt til sitt bruk sier nå jeg. K1600 egner seg nok best på landeveien samt motorveier.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Vi innhentet disse og passerte de med et blaff og en støvsky. Jeg tror nok de selv syntes det gikk fort nok.
Har nok mest med fornuften i hodet på den som kjører. Jeg tror nok både jeg og han med K1600GTL hadde store horn i panna.

En sportstourer med gode støtdempere svelger unna mye humper uten problem. Når vi snakker om tælehiv så blir det fort noe annet. Det er først på slike veier jeg kunne tenkt meg en adventure-sykkel, men kjøregleden på en mer fremoverlent sykkel er for stor til at jeg ønsker å gjøre et bytte.. Når demping er nevnt. Min sykkel har samme fjæring som en GS, bare kortere fjæringsvei, K1600GT/GTL har den videreutviklede duolever-varianten som er enda bedre. Legger man til ESA så er det riktig så komfortabelt ut på humpete vei ser det ut til.

Har ikke nevnt noe om krefter.
Jeg har sett nevnte K1600GTL fører også stå på fothvilerne å spinne bakenden ut til siden gjennom de grusete svingene beskjedent speedway-style.. Det hadde nok ikke jeg turt å gjøre på en slik..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 21 feb 2022, 13:26 Vi innhentet disse og passerte de med et blaff og en støvsky. Jeg tror nok de selv syntes det gikk fort nok.
Har nok mest med fornuften i hodet på den som kjører. Jeg tror nok både jeg og han med K1600GTL hadde store horn i panna.
Ja, det gjorde dem nok muligens. Derfor skrev jeg hvis alle hadde hatt samme kjørekunnskaper så hadde nok han på GS'en eller adventure sykkelen fått et forsprang.

Hvor du vil med "fornuften" her vet jeg dog ikke. Å passere andre i en stor støvsky som åpenbart ikke hadde samme erfaringen som deg ser ikke jeg noe fornuft i. Ikke for at jeg ikke hadde gjort det selv hvis jeg hadde hatt muligheten, men fornuft kan man vel ikke kalle det?

Hele poenget slik jeg ser det med en K1600 er kjørekomforten spesielt i høyere hastigheter og over veldig lange avstander. Jeg er ikke spesielt begeistret for GS eller adventure sykler, men at dem er gode å kjøre med er helt sikkert. Hvis man ser bort fra vindskjermen. Men den vindskjermen ser ikke ut til å være noe særlig på K1600 heller i følge tester jeg har sett.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Usikker på om dette har vært tema tidligere men kanskje noen med synspunkter eller erfaring ??

»K1600 high milage» … tittet litt på nettet over hva som er mulig å få ut av en K1600 med tanke på kilometer ved normalt vedlikehold uten å overhale motor / gear og andre større vitale komponenter i løpet av kilometerne.

Vet ikke hvor troverdig siden jeg fant er men det nevnes 20 år og 240k kjørte kilometer eller 150000 miles.

150,000 Miles (mi) = 241,401.6 Kilometers (km)
Here is the short answer to how long BMW K1600s last:

The BMW K1600 can last more than 100,000 miles. BMW Motorrad designed the K1600 tour line to last for the long haul. Based on an annual mileage of 5,000 miles, if well maintained and serviced regularly, a K1600 could last over 20 years.

How Many Miles Can a BMW K1600 Last?

The K1600 has only been around since 2012 so there’s not a huge amount of data, but we are confident these machines should last for a very long time, and even 150,000 miles is not an unrealistic expectation.
LINK til artikkel: https://enginepatrol.com/how-long-bmw-k1600-last/

“I think you might be fine with racking up 100,000 miles. I am now at 129,600 miles on a 2012 GTL with no engine, final drive, transmission problems. I have had the typical issues: water pump, switches, front wheel bearing, and one coil. The bike feels better than when it was new. Oil consumption is about 1/2qt./6000 mile. Tires have been the most significant expense over time.”

There you have it, folks; the K1600 is more than capable of hitting a hundred k.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1065
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Erfaring har jeg ikke, siden jeg ikke har eid en, men jeg tenker at det skulle vell ikke være noe spesielt og ikke kunne kjøre disse sekserne 200.000 Km eller mer. Honda sine Gold Wing har ingen problemer med å nå dette. BMW sine R 1200 RT / GS, har heller ingen problemer med det. Var en tur på mobile.de og der ligger det flere R 1200 som har passert 200.000 km - så jeg ser ikke på dette som noen stor sensasjon at en K1600 skal klare å kjøre 200.000 km +
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av FredrikE24 »

Nevnte turfølge har kjørt sine K1600GT/GTL over 100k før de har blitt bytta ut med ny. Det har ikke vært noen problemer med de bortsett fra at de bruker litt dekk.

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 869
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Yamaha XJR 1300
Bosted: Kristiansund

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Audi Mannen »

Tore L skrev: 19 feb 2022, 23:24
AJ skrev: 19 feb 2022, 22:20 Ja, det er vel nå eller aldri, Tore L ;) , om man skal satse på en tungvekter som BMW 1600.
Straks man drar litt mer på årene vil antakelig de fleste av oss nedskalere.
300 kg. + er ikke like lett å håndtere for oss opp i sekstiårene som en som er 20 år yngre, vil jeg tro... :-k

Selv merker jeg (selvfølgelig...) stor forskjell på dette når det gjelder 390'en kontra 1290'en...
Helt enig Anders - det er nå eller aldri :)
Synes det var stor forskjell på GT og GSen jeg hadde, ca 50 kg forskjell mellom de også.
Dere tenker helt rett, man må gjøre det før man blir for voksen. En kollega av meg har nylig bestilt en flett ny K1600GLT med helgardert utstyrsliste. Den ble i farge hvis og han bytta den brune salen med en i svart. Riktig valg etter mitt syn. Produksjon i uke 8 som er denne uka og han kommer på jobb hver dag med hjerteflimmer.
Men som han sier selv så har han kjørt sykkel siden ungdommen og Honda CBX var ny i butikken og tiden var nå moden for å bytte R1200RT'n. Han har akkurat passert 60 og tenker at dette blir den siste ordentlige store sykkelen. Men det er jo revers på disse beistene så håndtering er ikke så ille som man skulle tro, og som Fredrik nevner så "forsvinner" vekta på disse syklene så fort man er i gang på en merkelig måte. BMW har nok greid det denne gangen også skal vi se.
Yamaha XJR 1300

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Vekta merker man nok trolig ikke noe til før man står stille eller evt. presser den til ytterpunktene. De færreste av oss presser sykkelen til ytterpunktene og dermed tror jeg vekten på en sykkel i normale hastigheter ikke merkes nevneverdig. Den fysiske størrelsen derimot merkes nok bedre når man skal snirkle seg mellom biler i tett trafikk.

Med sykkelen jeg har bestillt (uten sammenligning forøvrig) som befinner seg i et helt annet segment har jo en ganske dårlig nedleggsvinkel før fotpinnene treffer bakken, men så føler jeg vel at jeg har utforsket den biten av MC kjøringen nok nå, i en alder av 45 år.

Jeg må innse at jeg er faktisk har rundet 45 år med god margin og at nedlegg og bajasskjøring ikke er noe klokt for meg å satse videre på. Jeg har bestemt meg for at MC livet for meg heretter kun skal være "kos". Komfort teller mer enn det gjorde før, men ikke nok til at jeg så langt vurderer en sykkel ala K1600.

Med en rygg som hangler allerede nå, så tror jeg at jeg gjør lurt i å legge den delen av meg på hyllen og heller klappe meg selv på skulderen for at jeg faktisk fikk oppleve det, for det VAR faktisk gøy! :)

Når det er sagt, så er ikke K1600 den SISTE sykkelen jeg ville valgt hvis jeg skulle på jordomreise på to hjul. Da hadde den nok vært midt i blinken. men med en tur til vestlandet og omegn en gang i året skal jeg fint klare på den sykkelen jeg har bestillt og mere til. :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

C28EDEB2-275B-4627-9CB9-7C456127B599.jpeg
7CC741CF-00E7-4059-B41C-D3C10B1CDA98.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Tore L
Innlegg: 1065
Registrert: 08 jul 2014, 12:25
Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Tore L »

Tror nesten du må kjøpe deg en jeg dypen :)
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Tore L skrev: 25 feb 2022, 22:54 Tror nesten du må kjøpe deg en jeg dypen :)
Vi får se da :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

popeye
Innlegg: 47
Registrert: 03 mar 2017, 10:16
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 1200 GT Explorer - 2024

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av popeye »

Ser det etterspørres førere av K1600 her.
Jeg ervervet en 2021 K1600 Grand America i fjor sommer. Noe begrenset kjørelengde da jeg ikke rakk å gå på mer enn rundt 700 mil før sesongen var over, men rakk jo å gjøre noen erfaringer.
Ja, den er stor (336 kg kjøreklar). Og ja, vekta forsvinner umiddelbart når du begynner å rulle. Dog er reversen en del brukt når en skal flytte sykkelen og det ikke er helt flatt. Komforten er det ingenting å utsette på. Grand America havner vel i Cruiser/Touring-segmentet. Jeg koser meg på langturer med denne, ikke fullt så mye i køkjøring. Alle vesker er fastmonterte noe som gjør sykkelen omfangsrik til alle tider.
Motoren er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Rekkesekser med 160hk/175nm uten antydning til vibrasjoner. Sparker godt fra seg om en vrir på gassrullen. Uten at det egentlig betyr noe for meg, er bensinforbruket overraskende lavt. Tror jeg havnet under halvliteren på mila sesongen sett under ett, da med 95% langkjøring. Med 26,5 liters tank er det behagelig å kunne får over 500 km på en tank.
Klonkinga i kardangen fikk de bort etter et par år, min har det ikke.
Eneste jeg ikke liker er gassresponsen. Med Euro4-tilpasninger er det et 'lag' ved pådrag. Merkes mest når en skal starte fra 0, har opplevd ikke sjelden at jeg kveler sykkelen. Dette er kjent og mye omtalt på K1600-forum rundt om og jeg vurderer å gå til anskaffelse av Brentuning sin ECU-oppdatering som eliminerer dette og i tillegg virkelig slipper løs potensialet i motoren. Grand America er og elektronisk sperret på toppfart til 101 mph. Denne forsvinner og ved en ECU-oppdatering, uten at jeg ser behovet med mitt kjøremønster.
Jeg er litt usikker på om jeg er klar for denne typen sykkel. Jeg byttet inn en 2020 S1000XR i denne. Uten tvil mye mer morofaktor med XR'n, men det er en sykkel i et annet segment enn K1600.
Etter mye hemmelighold ble K1600 videreført med Euro5 tilpasset 2022-modeller. Motoren er oppgradert/endret for å klare Euro5, nytt dashbord (TFT), nye lys, nye farger, dessverre uten avstandsradaren som gir adaptiv cruisekontroll som 1250RT kom med i fjor. Ellers er det stort sett samme sykkel.
Er jeg fornøyd med sykkelen? Ja, absolutt. Vurderer jeg å bytte? Muligens. Som nevnt over er jeg usikker på om jeg var klar for 336 kg reinspikka touringmaskin med setevarme og koppholder. Har sett en del på Multistrada V4S, nye Triumph Tiger 1200 og faktisk også 1250 GS/GSA. S1000XR er utelukket, men kun fordi at det har jeg prøvd og at den ikke er oppgradert i 2022.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

Tusen takk for ditt K1600 "resyme" etter dine første 700 mil :thumleft Slik jeg har forstått manualen på GT og GTL kan kofferter kneppes av men ikke på "Grand America" i følge din beskrivelse her …
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7086
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av dypen »

GTL uten kofferter …
7398E17F-FF67-485E-8854-FD9A58F73358.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

Schaaf har prøvekjørt K1600:


Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24606
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Prøvekjørt BMW K1600GT

Legg inn av Bjerknez »

popeye skrev: 28 feb 2022, 10:20 Ser det etterspørres førere av K1600 her.
Jeg ervervet en 2021 K1600 Grand America i fjor sommer. Noe begrenset kjørelengde da jeg ikke rakk å gå på mer enn rundt 700 mil før sesongen var over, men rakk jo å gjøre noen erfaringer.
Ja, den er stor (336 kg kjøreklar). Og ja, vekta forsvinner umiddelbart når du begynner å rulle. Dog er reversen en del brukt når en skal flytte sykkelen og det ikke er helt flatt. Komforten er det ingenting å utsette på. Grand America havner vel i Cruiser/Touring-segmentet. Jeg koser meg på langturer med denne, ikke fullt så mye i køkjøring. Alle vesker er fastmonterte noe som gjør sykkelen omfangsrik til alle tider.
Motoren er et fantastisk stykke ingeniørkunst. Rekkesekser med 160hk/175nm uten antydning til vibrasjoner. Sparker godt fra seg om en vrir på gassrullen. Uten at det egentlig betyr noe for meg, er bensinforbruket overraskende lavt. Tror jeg havnet under halvliteren på mila sesongen sett under ett, da med 95% langkjøring. Med 26,5 liters tank er det behagelig å kunne får over 500 km på en tank.
Klonkinga i kardangen fikk de bort etter et par år, min har det ikke.
Eneste jeg ikke liker er gassresponsen. Med Euro4-tilpasninger er det et 'lag' ved pådrag. Merkes mest når en skal starte fra 0, har opplevd ikke sjelden at jeg kveler sykkelen. Dette er kjent og mye omtalt på K1600-forum rundt om og jeg vurderer å gå til anskaffelse av Brentuning sin ECU-oppdatering som eliminerer dette og i tillegg virkelig slipper løs potensialet i motoren. Grand America er og elektronisk sperret på toppfart til 101 mph. Denne forsvinner og ved en ECU-oppdatering, uten at jeg ser behovet med mitt kjøremønster.
Jeg er litt usikker på om jeg er klar for denne typen sykkel. Jeg byttet inn en 2020 S1000XR i denne. Uten tvil mye mer morofaktor med XR'n, men det er en sykkel i et annet segment enn K1600.
Etter mye hemmelighold ble K1600 videreført med Euro5 tilpasset 2022-modeller. Motoren er oppgradert/endret for å klare Euro5, nytt dashbord (TFT), nye lys, nye farger, dessverre uten avstandsradaren som gir adaptiv cruisekontroll som 1250RT kom med i fjor. Ellers er det stort sett samme sykkel.
Er jeg fornøyd med sykkelen? Ja, absolutt. Vurderer jeg å bytte? Muligens. Som nevnt over er jeg usikker på om jeg var klar for 336 kg reinspikka touringmaskin med setevarme og koppholder. Har sett en del på Multistrada V4S, nye Triumph Tiger 1200 og faktisk også 1250 GS/GSA. S1000XR er utelukket, men kun fordi at det har jeg prøvd og at den ikke er oppgradert i 2022.
For det første så tror jeg at jeg holder med deg når det gjelder ditt synspunkt rundt S1000XR. Jeg har jo hatt gateversjonen av denne (S1000R) som har den samme motoren.

Derimot synes jeg ikke en 4-sylindret "racing" motor "passer" i en sykkel som XR. En sykkel som XR kler best 2-3 sylindrede motorer synes jeg. mest med tanke på lydbildet etc.

Men når du først så vidt har kikket på en K1600. Har du ett eller annet sted langt mangt inne vurdert å se nærmere på en Rocket 3?

Sittsestillingen er nok ganske lik (avhengig om du velger GT eller R utgaven) motormessig får du trolig en opptur og utseendemessig er min ikke akkurat objektive mening at den ser veldig mye bedre ut.

Med orginale sidevesker, tankveske og et bagasjebrett med en liten tail bag på så får du plass nok til å ta med deg mye. også en passasjer.
Det skal dog sies at det nok ikke er noe luksus for en passasjer å sitte bak på Rocket over lenger tid.

Rocket blir på en måte en litt mer "posør"-sykkel.

Nå erikke poenget mitt her å sammenligne K1600 og Rocket, bare så det er sagt. Jeg bare lurte på om du kanskje har vudert og prøvekjøre en slik :)

Svar