Oppover vestsiden av Tinnsjø var det forresten svært liten trafikk. Ikke tok jeg igjen noen og ikke var det noen som tok igjen meg :-)
Så å starte sånn i 9-tiden på en lørdag er tydeligvis et fint tidspunkt for lite trafikk.
Svingte av oppover Fv651 og det var visse tegn på at vannet hadde arbeidet her med grøfter som plutselig var blitt større, et lite jordras og et lite strekk der asfalten på kanten av veien var gravt ut - men alt sikret og markert fint.
Oppi bakken tok jeg et stopp utenom utsiktsplassene. Her er det såpass bratt at teknikken er å stoppe MC'n mens den står i gir. Slake oppover/nedover bakker lar jeg den oftest bare stå med motoren igang og i fri. Hender jeg bruker fri pluss bakbrems, men da er det ikke fullt så stabilt med bare ett ben i bakken.
Uansett flott utsikt over Rjukan der nede
[img]http://farm8.staticflickr.com/7426/8829 ... f3aa_b.jpg[/img]
Litt lenger opp er det en plass med avkjøring midt i en skarp sving
Oppover mot Gaustatoppen
Østover der jeg kom kjørende fra
Veien blir litt smalere og mer småhumpete over selve fjellområdet, og her er ca det nærmeste en kommer Gaustatoppen
Flott natur er det uansett
Og et lite posørbilde av MC'n må til som viser høyden på snøskavlen :-)
Før en fortsetter til nye utsikter rundt hver sving
Høyeste punkt på veien tipper jeg siden det er markert (?)
Litt lenger nedover mot Tuddal - bilde tatt retning østover
Ned til Tuddal er det forøvrig noen skikkelig krappe svinger kombinert med litt vaskebrett-asfalt, så pleier å ta disse relativt sakte.
Idag var det selve veien forbi Gaustatoppen som var målet, og hva er vel da bedre enn å kjøre samme vei tilbake. Veien mot Notodden er grei nok, men ikke i samme klasse når det gjelder utsikt - og det å kjøre motsatt vei er nesten som å kjøre en ny vei. Så etter kort proviantering/pause ved Joker'n i Tuddal kjørte jeg tilbake. Oppdaget da et bygdetun som jeg har oversett tidligere. Lett å bare frese forbi mange severdigheter når en har blikket låst på veien

(det var endel flere bygg her også, så da har dere en grunn for å se med egne øyne...)
Her en liten stopp hvor jeg festet Gopro kameraet på hjelmen. Film kommer etterhvert, siden jeg filmet hele veien herfra og ned til Rjukan-siden.
Utsikt nordvestover fra samme sted - minner jo om litt landskapsmaleri
[img]http://farm3.staticflickr.com/2838/8829 ... 6b49_b.jpg[/img]
Utsikt østover
En liten fotostopp ble det selv med kamera på hodet - rett før veien går nedover mot Rjukan
Vel nede igjen var planen å kjøre mot Vegglifjell, og da følger man skilt mot Austbygde i første omgang
Her et bilde tatt sørover mot veien jeg kom opp tidligere på dagen
Videre mot Austbygde og tilbake mot Kongsberg, er det igrunnen bare å følge veien (ikke kjør av mot venstre når det kommer skilt til Austbygde, men følg veien et stykke opp i bakken, så kommer det et eget skilt til Vegglifjell). Møtte forresten et par stykker i motsatt retning der den ene hadde GS med rødt "nebb" - tenkte umiddelbart om det kunne vært
Joo, men det finnes selvfølgelig flere sånne GS'er.
Skiltet til Vegglifjell hadde forresten en tape-stripe tversover, så var usikker på om det betydde at den var stengt, men kjørte nå bare videre og satset på at den var åpen.
Utsikt mot Vegglifjell
Veien er for det meste asfalt men et stykke før toppen og nedover mot Veggli på andre siden er det grus. Litt snø igjen her også, men ikke noe i veien som var tørr og fin.
[img]http://farm4.staticflickr.com/3686/8829 ... ee86_b.jpg[/img]
Retning syd
Rett over høyeste punkt av veien og på vei nedover mot Veggli - her er det hyttegrend bl.a.
Det er en automatbom lenger ned rett før man kommer på asfalt igjen, og MC kan da passere på ene siden der det er åpning for det. (Går muligens ikke hvis man har på svære sidekofferter etc).
Det var ihvertfall gratis for MC fikk jeg vite da jeg mailet eieren ifjor...
Nede i Veggli satte jeg kurs for Lampeland, for jeg tenkte jo å få med meg Bingen-området samtidig. Ganske fine svinger nedover før det blir mer rett-strekninger nærmere Flesberg og Lampeland.
Fylte tanken i Lampeland og fortsatte videre mot Lyngdal og Bingen. Utover elver med mye vannføring så jeg egentlig ikke noe tegn på flommen. Jeg tenker vel at mye av "katastrofen" egentlig er naturlige sesongvariasjoner, men så er det både offentlige og private som bygger for lavt i terrenget og da blir det jo "katastrofe" når vannet finner på å stige til det som
egentlig ikke er så høyt nivå.
Den fiine grusveien fra Litmo til Bingen (Fv63)

Bra vannføring i bekken langsetter veien også
Alt i alt en meget bra tur - men kanskje litt drøy, merket det litt i kroppen å ha sittet i salen i ca 7 timer
Google maps av turen:
http://goo.gl/maps/Z6WMz