Sent from my GT-I9300
Det som TT skiver om at Lovgivningen regulerer ikke sykling i grupper spesielt. kan vel diskuteres. Det er jo noe som heter "Forskrift om sykkelritt på veg" der det fremgår følgende i §3 3.ledd: "(...) Fellesstart eller andre måter å sykle på med flere enn to i bredden, kan bare foregå når politiet foretar regulering av trafikken som nevnt. (...)" Det er jo merkelig hvis det skal være anledning til å sykle flere enn to i bredden i tja - "ukontrollerte ritt" enn i organiserte ritt, men nå er det jo ikke lover og forskrifter like klare alltid. Det er vel derfor advokatene gjør gode penger...mekkern skrev:Etter mye pes har de plutselig funnet ut at trafikkreglene ikke gjelder for sykkelistene allikevel....
trodde ikke vi kunne forandre på definisjonene etter hva vi mener det BURDE være??
lovteksten er jo klar og ikke åpen for synsing...
http://www.tryggtrafikk.no/Sykle+to+i+b ... wJrM2Z.ips
jaja-da kan jo vi andre tolke reglene slik det passer oss også da...
Mulig jeg husker feil ... men mener det ble sagt før i tiden at om man kjørte en saktegående moped, så skulle man være meget forsiktig med å ligge klistret til hvitstripa, og på den måten innvitere til forbikjøring uten å skifte kjørebane ... kan det være den filosofien syklistene bruker?RuneMC skrev:Er det noen som er i sykkelmiljøet eller har kontakter inn der?
Jeg lurer på om denne praksisen når det er kun 2 syklister som sykler 2 i bredden.
Jeg sendte epost til Syklistenes Landsforening og lurte på om det var offisiell "policy" - nei, de henviste til at syklistene skulle vise hensyn i sitt hefte (svarte de ihvertfall).
Bakgrunnen er daglige eksempler.
F.eks. igår var det et par som syklet i oppoverbakke, ved siden av hverandre ganske tett, de hører jeg kommer og syklisten nærmest midtstripa legger seg da klin opptil midtstripa.
Idag på vei hjem fra kundemøte/jobb så er det to syklister som kjører ut foran meg fra høyre, de har vikeplikt for meg (men vikeplikt gjelder jo ikke syklister) og de kjører i utganspunktet etter hverandre. Den ene ser seg bakover og legger seg så dobbelt - altså to i bredden. M.a.o. virker dette som en bevisst men dog idiotisk strategi (jfr at man ikke får passert de med like god avstand da).
Så, er det noen der med et ben i sykkelmiljøet som kan bekrefte at to-i-bredden-når-man-er-to er en slags gjeldende "policy" ?
Dette blir jo tøvete. Hva er et felt? Det er mange som "vet" der ute. Det er faktisk lov å sykle to i bredden under trening. Men det som ikke kommer frem her er at når en klynge sykler to i bredden så er det nesten uten unntak i realiteten en konstant forbikjøring av hverandre som skjer (rulle/kjede), og syklister har vel også lov til å sykle forbi hverandre, eller?Carpa skrev:Sykkeldebatten har rast på ha-halden.no de siste dagene, men ifølge Trygg Trafikk er reglene klare: Det er ikke lov å sykle i felt på offentlige veier utenom sykkelritt.
Ulovlig å sykle i felt
Slik som du beskriver det så er det ikke ok. Det har nok dessverre blitt mer og mer av slikt, det er mange syklister som virkelig tar seg til rette. Jeg sykler en del selv og slik oppførsel som du beskriver prøver vi virkelig å unngå.RuneMC skrev:Er det noen som er i sykkelmiljøet eller har kontakter inn der?
Jeg lurer på om denne praksisen når det er kun 2 syklister som sykler 2 i bredden.
Jeg sendte epost til Syklistenes Landsforening og lurte på om det var offisiell "policy" - nei, de henviste til at syklistene skulle vise hensyn i sitt hefte (svarte de ihvertfall).
Bakgrunnen er daglige eksempler.
F.eks. igår var det et par som syklet i oppoverbakke, ved siden av hverandre ganske tett, de hører jeg kommer og syklisten nærmest midtstripa legger seg da klin opptil midtstripa.
Idag på vei hjem fra kundemøte/jobb så er det to syklister som kjører ut foran meg fra høyre, de har vikeplikt for meg (men vikeplikt gjelder jo ikke syklister) og de kjører i utganspunktet etter hverandre. Den ene ser seg bakover og legger seg så dobbelt - altså to i bredden. M.a.o. virker dette som en bevisst men dog idiotisk strategi (jfr at man ikke får passert de med like god avstand da).
Så, er det noen der med et ben i sykkelmiljøet som kan bekrefte at to-i-bredden-når-man-er-to er en slags gjeldende "policy" ?
Gud hjelpe meg for noen holdninger du har, dersom det er sant det du sier om hva du gjør mot syklistene bør du vurdere behandlingVoodoodoo skrev:Når jeg er ute og ruller i bur hender det jeg tar igjen slike klaser med syklister på 35-55 år som ligger og viser fram de nye karbonsyklene sine.
Dette drar seg til opp mot den store dagen da de skal få lov til å sykle Trondheim-Oslo.
Det er et lite helvete å komme seg forbi slike "vogntog" av vimsete 2hjulinger, men av og til dukker det opp luker som er såpass at sjøl passelaten klarer å karre seg forbi.
De gangene jeg er så heldig å få dette til liker jeg å ligge i 15-40km/t å se hvordan svermen av sure svette bedriftsledere i trikot bukter seg i dieselos bak bilen.
Har jeg ungene med meg pleier de å få lov til å henge ut av bakvinduet å rope heia heia så disse trikotfantomene skal få litt Tour de France følelse.
Det som imidlertid ikke er så artig er når en og annen av de trikotkledde kommer med ukvemsord mot meg og min ekvipasje, spesiellt ikke med sarte barneører som tilhørere.
Nå i tiden fram til 22 juni er det plenty av slike grupper ute på vegen og jeg anbefaler alle der ute til å legge seg foran i moderat hastighet for å beskue fenomenet om de har mulighet.
Ser ikke greia her, jeg har slettes ingen negative holdninger til syklister, ei heller sykkelløp. Jegt har sett flere etapper av TDF samt vært tilskuer på Flandern rundt og Paris Roubaix. Jeg LIKER faktisk sykkelritt.Zadnez skrev:Gud hjelpe meg for noen holdninger du har, dersom det er sant det du sier om hva du gjør mot syklistene bør du vurdere behandlingVoodoodoo skrev:Når jeg er ute og ruller i bur hender det jeg tar igjen slike klaser med syklister på 35-55 år som ligger og viser fram de nye karbonsyklene sine.
Dette drar seg til opp mot den store dagen da de skal få lov til å sykle Trondheim-Oslo.
Det er et lite helvete å komme seg forbi slike "vogntog" av vimsete 2hjulinger, men av og til dukker det opp luker som er såpass at sjøl passelaten klarer å karre seg forbi.
De gangene jeg er så heldig å få dette til liker jeg å ligge i 15-40km/t å se hvordan svermen av sure svette bedriftsledere i trikot bukter seg i dieselos bak bilen.
Har jeg ungene med meg pleier de å få lov til å henge ut av bakvinduet å rope heia heia så disse trikotfantomene skal få litt Tour de France følelse.
Det som imidlertid ikke er så artig er når en og annen av de trikotkledde kommer med ukvemsord mot meg og min ekvipasje, spesiellt ikke med sarte barneører som tilhørere.
Nå i tiden fram til 22 juni er det plenty av slike grupper ute på vegen og jeg anbefaler alle der ute til å legge seg foran i moderat hastighet for å beskue fenomenet om de har mulighet.
Nå har jeg nettopp syklet til jobb, og jeg må si jeg syns jeg ser et mønster der det er to grupper syklister: De som er i et slags internt sykkelritt der "slipp meg fram" er altoverskyggende, og oss andre som forstår at når vi sykler i veien så har vi vikeplikt etc. som alle andre. Nesten hver dag jeg sykler ser jeg gående som smiler overrasket når jeg faktisk bremser og stopper for dem i fotgjengerfelt. Men jeg merker selv også at når man blir litt andpusten så er det mye lettere å bli mer "ego" i trafikken.RuneMC skrev:Når hele rekken av barn er på vei over fotjgengerfeltet kommer en sykkel imot, kjører forbi bilen og imellom skolebarna som har en halvmeter imellom...
Muligens en barnefar skal jeg gjette utifra alderen på syklisten.
Det er kanskje lov, men vil gjerne vite hvor det står?olepeder skrev:
Det er faktisk lov å sykle to i bredden under trening.
Det er ikke bare i Bergen...LordShaft skrev:De siste dager har jeg holdt på å kjøre i senk opp til flere sånne "tullinger" på kondisjonsmoped!
Jeg vet ikke hvordan det er andre plasser i landet, men her i Bergen finnes det ikke hensyn. De vingler i kjørebanen, går aldri av sykkelen eller viker for andre trafikanter. Å de sykler ALLTID uten unntak (hvertfall som jeg har sett) to i bredden! Å da gjerne i oppoverbakker hvor det går i sneglefart og skaper mye kø.
Hvem faen (unnskyld fransken) har ansvaret for at disse mosjonistene følger loven på lik linje med resten av oss som ferdes i trafikken?
Syklister får aldri respekt eller forståelse om det er slik de skal ta seg til rette i trafikkbildet.