simpson skrev:Neida Bringisen, her er det ingen konklusjon.
Jeg mener prisen er uvesentlig når jeg skal ha sykkel så lenge jeg er fornøyd med valget.
Jeg kjøper det jeg har lyst på uavhengig av hvilken motor som sitter i, hadde ikke kjøpt en spesiell sykkel bare for det at det satt en V4 i den.
For meg betyr driftskostnader og serviceutgifter null nada.
Da hadde jeg kjøpt noe helt annet.
Motorsykkel er en lidenskap hvor jeg ikke går med på noen kompromisser.
Vil heller være uten sykkel en periode enn å kjøre noe jeg ikke liker bare for det jeg kanskje ikke har råd til det jeg egentlig vil ha.
Det tre siste syklene mine har vært Ducatier, men har hatt alle de fire kjente japsene tidligere.
Jeg kan sier ikke at det alltid skal være Ducati, men jeg med stor sikkerhet at det ikke blir japse.
Jeg er helt enig med deg Simpson Jaja , bortsett fra at jeg måtte byttet ut Ducati med BMW i de to siste linjene. :-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
Bringisen skrev: Jeg antar at jeg er helt enig med konklusjonen , vi er rett og slett for forskjellig til å kunne påberope seg retten til å fortelle andre "hva som er den beste sykkelen"
Som oftest kjøper man den beste sykkelen om man har råd til det
Nåja jeg får da et kick av å sitte på noe som bare er helt mitt jeg da .... :)
Og ikke er eid av banken med 50 %
Jeg kunne jo fint tatt mine hardt opsparte 160, og deretter lånt 100 til å fått en ny....
Men nå kan jeg heller bruke de 100 jeg ikke behøvde å låne til komme meg nedover i Europa som er min greie.
Jeg hadde dannelsesreise i Tyskland, og en egen alpetur i år :) Og slapp å betale noen månedsavdrag på sykkelen og bodde 5 stjerners der jeg hadde mulighet til det
Alpeturen brukte vi AZ til, den andre kjørte jeg tur\retur Budapest aleine, med stopp i Berlin, Leipzig, Dredsen, Praha, Bratislava og Budapest. Nedover cruisa jeg langs den gamle øst tyske grensa.
En annen ting er jo ikke om du har råd....men om hvor smart du er, kjøper du spiller nytt taper du mye de første årene, kjøper du en pent brukt som bare har gått 10 tusen så har andre tatt det tapet for deg... :-)å
Bringisen skrev: Jeg antar at jeg er helt enig med konklusjonen , vi er rett og slett for forskjellig til å kunne påberope seg retten til å fortelle andre "hva som er den beste sykkelen"
Som oftest kjøper man den beste sykkelen om man har råd til det
Nåja jeg får da et kick av å sitte på noe som bare er helt mitt jeg da .... :)
Og ikke er eid av banken med 50 %
Jeg kunne jo fint tatt mine hardt opsparte 160, og deretter lånt 100 til å fått en ny....
Men nå kan jeg heller bruke de 100 jeg ikke behøvde å låne til komme meg nedover i Europa som er min greie.
Jeg hadde dannelsesreise i Tyskland, og en egen alpetur i år :) Og slapp å betale noen månedsavdrag på sykkelen og bodde 5 stjerners der jeg hadde mulighet til det
Alpeturen brukte vi AZ til, den andre kjørte jeg tur\retur Budapest aleine, med stopp i Berlin, Leipzig, Dredsen, Praha, Bratislava og Budapest. Nedover cruisa jeg langs den gamle øst tyske grensa.
En annen ting er jo ikke om du har råd....men om hvor smart du er, kjøper du spiller nytt taper du mye de første årene, kjøper du en pent brukt som bare har gått 10 tusen så har andre tatt det tapet for deg... :-)å
For meg så er det utrolig viktig å kunne ta ut en helt ny sykkel , jeg har blitt vant til den følelsen og er innforstått med det større tapet enn en brukt sykkel. Med BMW så blir ikke tapet like vanvittig. Motorsykkel handler om følelser, og da er det etter min menig svært viktig at den følelsen er riktig, det handler ikke kun om å være smart
Tapet er verdt den følelsen for meg , akkurat som når naboen kverker en flaske Konjakk til 600,-
Følelsen ved å eie sykkelen har jeg også , forskjellen er at om jeg vil eller om banken blir vanskelig, kan jeg hente de 50% banken har lånt meg fra sparekontoen og innfri lånet i løpet av tre minutter på nettbanken.
Selv om jeg kanskje kunne tjent på det økonomisk ved å bruke sparepengene uten å ta lån på sykkelen , så føles det godt å ha oppsparte midler ved siden av lånet. Jeg hadde likevel sikkert brukt de pengene jeg betaler i låneutgifter på noe annet tull.
På den måten føler jeg at jeg får både i pose og sekk , sparepenger på bok og drømmesykkelen.
Når renten på lån med over 35% egenkapital er så gunstig ser jeg ikke problemet. Om renten skulle eksplodere , casher jeg inn restlånet
Men vi skulle vel ikke diskutere lån vs ikke lån i akkurat denne tråden, skulle vi
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
ZZR-Erling skrev:Er desmodromisk ventilstyring best? Hvem brukte det først?
Tja, best til hva?
Du får jo ikke ventilflyt på høyt turtall som du gjør med ventilfjører.
Du får også en mer økonomisk motor siden du ikke bruker av motorkraften til og presse mot ventilfjørene når de skal åpne.
Men de har jo bakdeler også.
L-NA skrev:.... ....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier
L-NA skrev:.... ....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Nå må Guzzi snart få en vannkjølt motor slik at de kan dra de svære skotørkerne inn der de skal være?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Når "Høneflokken" samler seg på McSiden, må vi nok regne med litt kakkling
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel )
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Jeg skal slett ikke påstå at de er ekte motorsykler kun de som har luftkjøling og de som har dette assistert av oljekjøling med oljekjølingsregister i tillegg.
Men jeg synes fortsatt det er fascinerende at det fortsatt finnes slike sykler i 2013/14.
Det er noe spesielt med med slike sykler. En liten detalj for mange, helt sikkert. Men for meg har det noe med hva motorsykler har vært i alle år inntil "effekthysteriet" fikk bre om seg i tillegg til støy- og utslippskrav. Nenver samtidig at Honda og Yamaha også har modeller hvor de holder på dette konseptet.
Synes ellers det er artig at Moto Guzzi greier å holde stand fortsatt. Nye California greide alle nye krav uten problemer med den nye 1400 motoren.
Oljekjøling = væskekjøling? Gjerne det. Men fortsatt med det "gode gamle" motorsykkelkonseptet i behold, etter min mening.
Likevel er det nok ingen vei utenom for Moto Guzzi heller. Ordinær væskekjøling kommer nok om ikke altfor lenge – med mindre ingeniørene finner nye funksjonelle løsninger med oljekjøling som evner å møte framtidens krav til både effektutnyttelse og støy- og utslippskrav.
Enn så lenge trives jeg utmerket med luft- og oljekjølt Guzzi uten at jeg av den grunn skal utnevne den som den beste motorsykkelen man kan skaffe seg. Selv om det ikke er langt unna
Mulig dette blir reprise, men :
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kanskje, men æ tilhøre ikke de som like den "konfigurasjonen", så før mæ e den ikke best.
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.
Kan ikke annet enn å si meg helt enig i det , funker faktisk relativt bra selv i dag
JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.
Egentlig ganske fantastisk at de som kaller japser kjedelig og intetsigende hyller en motor som høres ut som en sliten Subaru
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Ca 100 år siden den første termstatkontrollerte vannavkjølte v-motoren ble serieprodusert ... for bil riktignok, men likevel. Den er vel også brukt i alle verdens hjørner, i alle slags temperaturer.
Er det da det beste?
Vel, Guzzi lages i Italia, ikke sant ?
Det ville vært tragisk om den ikke tålte klimaet i hjemlandet :-)å
Tror ikke det er noe problem nei , har hørt at luftkjølte maskiner tåler ytre temperaturer ganske godt.