Ønsker deg lykke til fremover, du har mye å glede deg til

Myst skrev:Grattis med første kjøretime vel stått, men syns det er en del som skurrer for meg. Jeg regner med du har kjørt masse før og har god kontroll? Hvilken trafikkskole har du begynt på, og hvor eksakt kjørte dere?
Beklager min skeptisisme, men syns dette høres veldig omfattende ut for en første kjøretime, særlig da en dobbeltime "bare" er 1,5 timer og går skikkelig fort når man setter seg på sykkelen. Jeg har litt vanskelig å tro at dere rakk alt det der ila den tiden, og at læreren tok deg ut i trafikken med en gang. Klart, kanskje du har A1/A2 lappen fra før og skal utvide til A. Baserer mine antagelser kun på det du har skrevet.
Jeg har bare et annet inntrykk av hvordan oppstarten til uerfarne begynnere er, for oss pleier første timen å handle om det grunnleggende; å bli kjent med sykkelen, ta sjekkontrollen og starte forsiktig med lav fart og prøve litt på egenhånd. Så går man videre avhengig av elevens egne ferdigheter. Det tok meg 4 dobbeltimer å komme til krypkjøring.
Trafikkskoler skal egentlig ha en fast læreplan å følge (læretrinner), mulig læreren ville vise hva du har i vente, det vet jeg ikke noe om. Vanligvis må man presisere kjøreteknikk før man går videre til trinn 3 og ut i trafikken.
Dette er ikke ment som kritikk eller anklaging, bare det er sagt. For meg hørtes det bare litt rart ut med en slik start. :-) Du er sikkert veldig flink og ønsker deg lykke til med opplæringen/utvidelsen.
Myst skrev: Joda, alt det obligatoriske er der for en grunn. Egentlig har jeg lite lyst å avansere bykjøring før alt sitter godt i trinn 2 (presis kjøreteknikk). "Men jeg kan tvinge deg ut" - lærerens ord - men hvis han selv syns jeg er god nok til det, så er det vel bare positivt. :-) :)
Nope, jeg tar A..Myst skrev: Du tar nok enten A1 eller A2 da, for vanlig A er sikkerhetskurs på vei på 8 timer, med 4 timer teori og 4 timer kjøring. Blir nok en herlig, men laaaang dag. :-)å
Jepp, du har rett i det. Man kan selvsagt øve seg til det uendelige, men en tid så må man bare stole på at man er god nok og ta det lugnt. Er bare en terskel man må over. Jeg gjør også fortsatt feil på bil en sjelden gang.detvarvondtdet skrev:*snip*
Sorry, my bad. Leste feil om hvilke sikkerhetskurs det gjaldt. Ser faktisk fram til sikkerhetskurset på bane, den er nok ikke så langt unna for min del heller.spidair skrev:*snip*
Man kan kjøre bil, eller MC, hver eneste dag i hundre år og fremdeles komme bort i situasjoner som man aldri har vært borti før... Men det er jo også grunnen til at det terpes så veldig på det grunnleggende, for har man det inne så "gjør" man veldig ofte de "rette" tingene når man kommer ut for en situasjon også....Myst skrev:Jepp, du har rett i det. Man kan selvsagt øve seg til det uendelige, men en tid så må man bare stole på at man er god nok og ta det lugnt. Er bare en terskel man må over. Jeg gjør også fortsatt feil på bil en sjelden gang. .detvarvondtdet skrev:*snip*
Vi (tre stykker) kjørte det meste av banekjøringen sammen med 7-6 mopedister. Da får vi også trening i å måtte forholde oss til en heller ustabil gjeng (et par av mopedistene hadde aldri kjørt før...) og de måtte forholde seg til sykler som gikk mye fortere enn deres mopeder.. Vi fikk forskjellige oppgaver som vi skulle gjøre som vi vekslet rundt på til vi fikk prøve "the unnamanøver", den vi også får på oppkjøringen og alt sammen gikk veldig bra. Klarte å presse farten opp i 65 på unnamanøveren, men det er også maks av hva den V strom sykkelen klarte, den er litt tyngre i "sessen" enn min KTM motard.. Alt i alt meget lærerikt og igjen fikk jeg erfare at blikk er kjempeviktig, også under hard bremsing....Myst skrev: Sorry, my bad. Leste feil om hvilke sikkerhetskurs det gjaldt. Ser faktisk fram til sikkerhetskurset på bane, den er nok ikke så langt unna for min del heller.
Enig! Det kan nesten virke som om du tenker dette i hjel, just do it. All tankevirksomheten som er negativ hjelper deg ikke å bli bedre. Heller det motsatte. I stedet for å tenke så mye på hva du gjør galt kan du før neste kjøretime sette deg stille ned, lukke øynene og visualisere at du gjør alt riktig... Det er en positiv bruk av hodet.SuperMorten skrev:Nå prøver jeg å lese alt du skriver, som forøvrig er velformulert og godt skrevetMen jeg gjør meg noen tanker. Det er mulig det er feil av meg, men jeg sier det allikevel. Ikke tenk så mye, men lek mere. La alle tekniske øvelser bli en lek mer enn terping på teknikk. Da kommer alt av seg selv.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Vel, bruker litt tid på å skrive alt ned da. :-) :) Feil nei, er takknemlig for all konstruktiv kritikk og råd jeg kan få. Nå skal hovedlæreren min være borte på neste time, så har planer om mer lek og moro. Mulig jeg går tilbake til A2 sykkelen, får se hvilken som er ledig.SuperMorten skrev:Nå prøver jeg å lese alt du skriver, som forøvrig er velformulert og godt skrevetMen jeg gjør meg noen tanker. Det er mulig det er feil av meg, men jeg sier det allikevel. Ikke tenk så mye, men lek mere. La alle tekniske øvelser bli en lek mer enn terping på teknikk. Da kommer alt av seg selv.
Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Ja jeg vet!Flanker skrev: Enig! Det kan nesten virke som om du tenker dette i hjel, just do it. All tankevirksomheten som er negativ hjelper deg ikke å bli bedre. Heller det motsatte. I stedet for å tenke så mye på hva du gjør galt kan du før neste kjøretime sette deg stille ned, lukke øynene og visualisere at du gjør alt riktig... Det er en positiv bruk av hodet.
Et tips: Jeg slet også med at jeg så ned på kjegleøvelser i starten. Kompenserte da med å bevisst løfte hele hodet opp/bakover. Det funket for meg. Øynene kan bare rotere så langt ned i skallen dinOg fokuser litt på pust før du starter, rolige og dype åndedrag. Utrolig hva 10 sek. med det gjør for spenningen i kroppen.
Lykke til videre, dette klarer du!