OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

... om entusiastbiler, veteranbiler, verksted- og biltekniske spørsmål, andre bilprosjekter, bilrally osv.
Svar
Brukeravatar
NickNei
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: OT : Serviceintervaller bil (oljeskift)

Legg inn av NickNei »

Geare? Gearer vel ikke lenger i bil. og ikke svartlegger nye dieseler noe mer heller. Med DSG gerarkasse så er forbikjøring ikke noe problem. Mesteparten av de gamle negative sidene med diesel er borte. Men i samme tid har små bensin motorer også blitt bra.
Er det ikke slik at diesel forurenser mindre enn bensin globalt, men slipper ut mer svevestøv i nærmiljøet, noe som er betydelig redusert med partikkelfilter?

Svære bensinslukere er det jeg liker, men det går jo ikke å ha som bruksbil i det landet her hvis man skal kjøre mye. Men dieselbil har vært en positiv sak for min del, siden jeg kjøpte det for noen måneder siden.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

NickNei skrev:Geare? Gearer vel ikke lenger i bil. og ikke svartlegger nye dieseler noe mer heller. Med DSG gerarkasse så er forbikjøring ikke noe problem. Mesteparten av de gamle negative sidene med diesel er borte. Men i samme tid har små bensin motorer også blitt bra.
Er det ikke slik at diesel forurenser mindre enn bensin globalt, men slipper ut mer svevestøv i nærmiljøet, noe som er betydelig redusert med partikkelfilter?

Svære bensinslukere er det jeg liker, men det går jo ikke å ha som bruksbil i det landet her hvis man skal kjøre mye. Men dieselbil har vært en positiv sak for min del, siden jeg kjøpte det for noen måneder siden.
Kan ikke hjelpe deg, jeg aner ikke hva gire er lengre. Har helt glemt det. Ikke ser det ut som automaten girer så mye heller.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS

Legg inn av Andreas »

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16377129.ab" onclick="window.open(this.href);return false;

"...Jonas Borglund är reporter på tidningen Teknikens värld och begagnatexpert. Han är väl bekant med problemen och hävdar att de drabbade Audiägarnas misstag i stället är att de följt företagets rekommendationer.
– Det beror på de långa serviceintervallerna på 3 000 mil. Det är jättebra i marknadsföringen men i verkligheten måste man byta olja och oljefilter vid 1 500 mil för att motorn ska klara sig ifrån haveri..."

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

Det har han jo helt sikkert rett i. Men han sier ingenting om hvor mange hundre tusen man skal kjøre før dette havariet kommer.

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

I gjennomsnitt 73000km ifølge rapporten. Slett ikke langt i det hele tatt...

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
JohnnyTh

Legg inn av JohnnyTh »

gorbys skrev:I gjennomsnitt 73000km ifølge rapporten. Slett ikke langt i det hele tatt...

Sent from my C6903 using Tapatalk
Jøss da har jeg hatt flaks. Den ene audien er nå kjørt 360 000km den andre 185 000km. Og fulgt servicene hele veien. Dvs har syndet litt de siste 70 000km på den gamle.

Svar