
Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Da har jeg relativt dårlige odds, da jeg blir bråvekket på nattestid relativt ofte når jeg er på jobb og alarmen går 

- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Jeg tror vel at støy først er helseskadelig (snakker ikke om hørseltap nå) når det fører til mistrivsel og nedsatt livskvalitet over lengre tid. Så vidt jeg har skjønt, har du verdens beste jobb ?LordShaft skrev:Da har jeg relativt dårlige odds, da jeg blir bråvekket på nattestid relativt ofte når jeg er på jobb og alarmen går

[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Den formen for støy som vi blir utsatt for, alarmen går og sirene på vei til skadested på natten når du egentlig ikke har våknet skikkelig bidrar nok til økt stress, men jeg har uten tvil verdens beste jobb, å trivselen er så høy at jeg kan knapt forestille meg at dette er helseskadelig, selv om jeg ikke har noe utdannelse eller faglig tyngde til å utelukke det ene eller andre
Note 4
Note 4
- Voodoodoo
- Innlegg: 1077
- Registrert: 07 mai 2012, 22:05
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
- Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Det som er støy for noen er musikk for andre
Sjøl har jeg sånn passe mye lyd på Hayabusa'n. Akkurat så høyt at jeg slipper igjennom støykontrollen på Ringen...

Sjøl har jeg sånn passe mye lyd på Hayabusa'n. Akkurat så høyt at jeg slipper igjennom støykontrollen på Ringen...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Byer er vel det stedet som har mest regler for å ivareta enkeltindividets trivsel. Blant annet regler om støyutslipp. Det er sikkert mindre regler i Sahara eller Amasonas?
Det finnes endel steder i verden som ikke har regler eller har regler som respekteres. Felles for alle disse stedene er at de er mindre suksessfulle i å skape et bærekraftig samfunn.
Det finnes endel steder i verden som ikke har regler eller har regler som respekteres. Felles for alle disse stedene er at de er mindre suksessfulle i å skape et bærekraftig samfunn.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
- Innlegg: 373
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Har man hjemmel til dette? Det er det delte meininger om.
Har man hjemmel til dette? Det er det delte meininger om.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Neppe noen grunn til å tvile på om hjemmelen er på plass når det gjelder detteDAE skrev: 04 apr 2025, 17:56 https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Har man hjemmel til dette? Det er det delte meininger om.
Og med støymåler på kontrollstedet er det nok ikke særlig tvil om disse avskiltningene.
Slike kontroller har mange av oss, i all beskjedenhet, varslet om i flere år allerede vil komme også her i landet. Nå er vi altså der.
Var selv ute en tur i dag med V7'ern og la meg etter en H-D retning sørover på Rv. 4 hvor en (AD

For egen del interessant å registrere at da høyrehanda til H-D føreren fikk vridningsspasmer kom det mye lyd, men ikke særlig mye økt fartsøkning...

V7'ern var kjappere uten tvil

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
HD'er bråker gjerne mer enn dem går, hehe.
- SveinHa
- Innlegg: 713
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Som poden sa en gang: HD have mastered the art of converting fuel to noise without the annoying side effect of generating power...

-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Mye har skjedd på mer enn 10 år siden denne artikkelen ble publisert 23. januar 2015 kl. 11:33...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 373
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Men er den farlig å kjøre fordi den bråke litt?
Eller kan den få mangellapp istedet for avskiliting?
Tvile på dei avskilte bil med hull i potta
Eller kan den få mangellapp istedet for avskiliting?
Tvile på dei avskilte bil med hull i potta
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Det handler neppe om hvorvidt det er farlig å kjøre med eller ikke, men om det er innenfor gjeldende regelverk eller ikke...DAE skrev: 04 apr 2025, 22:16 Men er den farlig å kjøre fordi den bråke litt?
Eller kan den få mangellapp istedet for avskiliting?
Tvile på dei avskilte bil med hull i potta
Avskilting eller mangellapp...?
Vel, det er er et åpent spørsmål man antakelig stiller på taperlaget i forhold til Statens Vegvesen

Dessverre kan man kanskje legge til...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Nei, de har ikke lovhjemmel til dette. Men tipper de bruker effektøkning som påstand for å ta skiltene.DAE skrev: 04 apr 2025, 17:56 https://www.nrk.no/innlandet/avskiltet- ... 1.17370184
Har man hjemmel til dette? Det er det delte meininger om.
Støy i seg selv er ikke grunnlag for avskilting.
Biltilsynet og politiet skal bare påse at lovverket blir fulgt, men det er stor mangel på jus i de kretser.
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Det menes mye om støy fra mc'er. Jeg har stor forståelse for at dette er irriterende og særlig i storbyer. Men hva bruker man denne lyden til ? Egentlig ingen ting. Det handler vel mer om å bli sett. Eller det kan være at det er et substitutt for liten pikk. Men kjører man mc for å bli sett eller for at det er morsomt/hyggelig/gøy osv ...eller? Jeg har en teori basert på Freud sine teorier. Jo mer støy man besørger fra eget kjøretøy, jo større er muligheten for at disse ikke ble sett som barn. Mc'n går ikke fortere fordi den støyer voldsomt. Jeg synes det er fullstendig meningsløst med overdreven støy og husk; en dag blir de rette personene lei. Og det er de som setter igang regelverksmølla. Så karmaen kommer og biter en selv i ræva på et tidspunkt. Trukket langt nok ut kan dette føre til at det blir forbudt å kjøre mc innenfor visse geografiske områder til bestemte tider. Ikke skyld på andre, det er kun bråkmakerene som kan lastes for dette men det blir alle som får ta støyten.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Bor selv med en del trafikk rundt oss, må ærlig innrømme jeg kan tolerere mye men det er sinnsykt irriterende når en lettvekter som støyer mer enn alt annet kjører frem og tilbake i gata spesielt på ettermiddag kveld. Nå i vår har jeg ikke sett eller hørt noe så kanskje han har kjøp bil 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Kanskje vi kan prøve og holde oss unna bruke av kjønnsorgan fraser her inne? Jeg tror ikke bråkepotter har noe med størrelsen på kjønnsorganet å gjøre.utc skrev: 07 apr 2025, 11:46 Det menes mye om støy fra mc'er. Jeg har stor forståelse for at dette er irriterende og særlig i storbyer. Men hva bruker man denne lyden til ? Egentlig ingen ting. Det handler vel mer om å bli sett. Eller det kan være at det er et substitutt for liten pikk. Men kjører man mc for å bli sett eller for at det er morsomt/hyggelig/gøy osv ...eller? Jeg har en teori basert på Freud sine teorier. Jo mer støy man besørger fra eget kjøretøy, jo større er muligheten for at disse ikke ble sett som barn. Mc'n går ikke fortere fordi den støyer voldsomt. Jeg synes det er fullstendig meningsløst med overdreven støy og husk; en dag blir de rette personene lei. Og det er de som setter igang regelverksmølla. Så karmaen kommer og biter en selv i ræva på et tidspunkt. Trukket langt nok ut kan dette føre til at det blir forbudt å kjøre mc innenfor visse geografiske områder til bestemte tider. Ikke skyld på andre, det er kun bråkmakerene som kan lastes for dette men det blir alle som får ta støyten.
Derimot tror jeg de som kjører bråkepottet gjør det av en til to grunner. Den ene grunnen for at dem tror dem blir sett og lagt merke til i trafikken fortere, og eller gjøre et intrykk av at motoren og eller kreftene i sykkelen man kjører er mer enn hva det er.
Jeg hadde selv bråkepotte å den første cruiseren jeg hadde. Den gangen synes jeg det var kult. Sikkert fordi jeg var fersk og synes det var kult med høy lyd.
Jeg har vel et ganske gjennomsnittlig kjønnsorgan og har hatt en særdeles fin oppvekst, så jeg tror ikke man skal legge for mye vekt på den påstanden.
-
- Innlegg: 373
- Registrert: 28 apr 2022, 16:35
- Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
- Bosted: Samnanger, Vestland
Re: Kjekt å vite? Høy eksoslyd - ikke hjemmel til avskilting
Eg skremme hjorten med min...