Så spør jeg HVEM skal bedømme dette "misbruket"? OG skal da straffen være døden???eller en par hundrelapper i bøter?(som er dødsstraff godt nok for mange mennesker rundt i verden)jhn skrev:Et spørsmål er kanskje: "Går det an å misbruke ytringsfriheten? I så fall ... bør man kunne stilles til ansvar for slik misbruk?mekkern skrev:Religion er makt.
Alle angrep på religion er et angrep på makten.
Religion blir da brukt for å utøve makt.
Religion er den mest effektive måten å lede store uskolerte masser på.(når jeg sier uskolerte mener jeg mennesker som ikke søker/tilegner seg/er isolert fra kunnskap)
Ytringsfrihet er ikke bare gjeldende religion men også politikk og samfunn.
Skal man begrense denne-HVOR skal grensen gå? og HVEM skal sette denne?(Denne har i Norge også visse begrensninger.)
En kan jo si at man ikke skal provosere men provokasjon er ofte et effektivt middel for å få ting frem og diskutert og belyst-Se også eksempelvis "pussy-riot" i Russland.
At tegningene hadde blitt slått brutalt ned på (underforstått dødsstraff) i en "shariadomstol" som en muslimsk leder uttalte i England nå viser jo bare at slike "religiøse holdninger" stiller på lik linje med andre ting som vi muligens ikke ønsker skal bli en del av vårt samfunn?
Personangrep/ærekrenkelse av person er en ting vi HAR i rettssystemet og er ikke helt samme sak som ytringsfrihet.
Tror nok verden hadde blitt bedre hvis religion kun hadde vært en personlig ting og ikke noe en skal påtvinges.
Men så lenge det er 2 mennesker igjen på jorden vil det være rom for konflikt.
Jeg vet ikke et eneste land hvor man har full ytringsfrihet. Også både Frankrike og Charlie Hebdo har sine svin på skogen i den forbindelse ... så deres ærefulle argumentasjon kan til tider virke litt hul.
At en kan finne "svin på skogen" eller andre overtramp rundt i verden er det en grunn til å avskaffe et prinsipp som er nedfelt i menneskerettighetene?
selv om de kun kan brytes av stater per definisjon mener jeg de bør ha en verdi mellom mennesker også:De viktigste menneskerettighetene er de rettighetene som naturretten innrømmer alle levende vesener, nemlig personlig frihet, næringsfrihet, organisasjonsfrihet og retten til å binde seg ved løfte, avtale eller skadegjørende handling. I den vestlige kulturen regner vi også retten til liv, ytringsfrihet, stemmerett, rettssikkerhet og religionsfrihet som viktige menneskerettigheter.