Kan hende det har blitt gjort om, men har ihvertfall vært det før ja. Så kan nok hende du har rett, og at de landene det gjelder har fjernet det. Er ikke så lenge siden jeg fikk høre at til og med Tyskland hadde forbud mot kjørelys, men kan fort være utdatert informasjoncevillan skrev:Hvilke land er dette?Fjeldern skrev: Appropo det noen skrev her om at det ikke burde gå ann å slå av dagslys, så finnes det flere land i Europa hvor det ikke er lov med dagslys, så man MÅ ha lysene av når det ikke er nødvendig.
Meg bekjent er det kun Italia som hadde et spesifikt forbud mot bruk av kjørelys på dagtid i byer og tettsteder, men at dette nå er borte. Det at det ikke er påbudt i mange land, og folk der blir irriterte av å se deg med kjørelys, betyr det ikke at det ikke er lov...
Observasjoner fra trafikken...
-
- Innlegg: 249
- Registrert: 10 jan 2015, 22:17
- Motorsykkelen din: Yamaha Mt-09 Tracer
- Bosted: Hamar
Re: Observasjoner fra trafikken...
Re: Observasjoner fra trafikken...
God opplæring er viktig, men en jeg kjenner som drev kjøreskole før og han hadde en litt trist erfaring. Det var at det den flinkeste eleven han hadde hatt kjørte seg ihjel, og det har vist seg flere ganger at de som er flinkest på kjøreskolene ofte blir forulykket. Nå er ikke dette et forsøk på å si at god opplæring er noe tull, men at holdninger er like viktige.RuneMC skrev:Av det jeg har sett så er det en betydelig klasseforskjell mellom mopedister (bryter vikeplikt, plasserer seg feil, etc) og de som har tatt lett-MC opplæringen. Det er jo ellers samme alder og trafikkforståelse som utgangspunkt for disse to gruppene trafikanter. God opplæring skal ikke undervurderes.
Helt enig i at de som kjører lett MC ofte er mye flinkere i trafikken en mopedister. Dette tror jeg også skyldes at det ofte er en annen type folk som tar lappen på lett MC. De som er motorinteresserte og har kjørt mye lenge før de var gamle nok, ofte velger lett MC da dette passer mye bedre for de. Lett MC er jo både dyrere å kjøpe og dyrere sertifikat, så det er nok de litt mere interesserte som velger lett MC foran moped.
De som kjører moped skal ofte ha det for nå er de 16 og trenger å komme frem, og det er mer en nødvendighet enn en interesse.
En skal ikke undervurdere opplæring, men dårlige holdninger litt action er nok det som skader oss mest.
-
- Innlegg: 416
- Registrert: 22 des 2011, 15:05
- Motorsykkelen din: To Yama, to Kawa, Ural, Flakmop, Aprilia
Re: Observasjoner fra trafikken...
Mon tro om ikke den største synder-gruppen er vi, som har passert en eller annen middagshøyde og sitter tilbakelent i sofaen med forventninger om at "alle andre" skal lære poden trafikkultur. Når det gjelder opptrening til billappen så anbefaler statens vegvesen betydelig aktivitet fra hjemmefronten; 100-150 private kjøretimer med muttra eller stefatter'n før oppkjøring. Den forventningen kan man med fordel overføre til moppe-beviset :-)
Jeg kjører gammeljapsen bak, har på meg Bullfightervesten med hjemmelaget skrift "opplæring", Kina-intercom og rettleder poden foran på Aprilia'n.
Jeg må flere ganger i uka banke mitt eget hue i veggen og påminne meg om at fra nå av er jeg samhandlingstrafikant og ikke den gamle rettighetstrafikanten som tviholdt på sin rett; hadde jo bettalt veiavgifta vett'u - og skal f... meg ta jeg eie veg åsså.
Jeg kjører gammeljapsen bak, har på meg Bullfightervesten med hjemmelaget skrift "opplæring", Kina-intercom og rettleder poden foran på Aprilia'n.
Jeg må flere ganger i uka banke mitt eget hue i veggen og påminne meg om at fra nå av er jeg samhandlingstrafikant og ikke den gamle rettighetstrafikanten som tviholdt på sin rett; hadde jo bettalt veiavgifta vett'u - og skal f... meg ta jeg eie veg åsså.
Jeg visste det var smørenippel på bremsecalipperet!
- norse900
- Innlegg: 984
- Registrert: 18 sep 2013, 15:25
- Motorsykkelen din: BMW R1100RT
- Bosted: Stavanger
Re: Observasjoner fra trafikken...
Er helt enig i det du skriver her, Lauri. Tingen er bare at disse unge kaprylene ikke nødvendigvis er like obs og lydhør for foreldre-prat sammenlignet med kjørelærerens formaninger. (Og hvis jeg "kjenner etter", så tror jeg kanskje dette er en av de tingene hvor verden ikke har gått "fremover")



BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)
Re: Observasjoner fra trafikken...
Jeg jobber i Oslo sentrum, og bor litt på utsiden. Så det er inn og ut hver dag, som ho sa brura. (Sorry). Kjører da Mosseveien E18 fra sentrum og tar av ved Hvervenbukta. Uansett, det er mye trafikk, og jeg pleier å velge litt forskjellige ruter for ikke å kjede meg, men også i jakten på den perfekte ruten og flyten inn og ut av byen.
I dag valgte jeg å kjøre gjennom Grønland og på nedsiden av bussterminalen for å ta den hvite broen over mot Bjørvika/Øya. I strøket bak ved bussterminalen er det til tider helt floke, og det er som regel mulig for oss på MC til å snike litt forbi busser og biler som står bom stille. I dag var det gode muligheter for å filtrere gjennom og komme helt frem til lyskrysset før broen. Kommer mot rundkjøringen og flere er så hyggelige at de svinger litt unna for å slippe meg og noen fler fram. Men SÅ er det en dame i en hvit stasjonsvogn som bestemmer seg for å sette en stopper for dette. Scooteren foran meg får det ikke med seg og smetter så vidt forbi fronten hennes idet hun stenger luka mellom seg og en buss. Kroppsspråket mitt signaliserer at jeg vil forbi henne, men hun er tydelig forbannet og kjører heeeelt inntil bussen slik at jeg blir stående litt på snei inn mot rundkjøringa. Jeg står nesten foran bilen hennes. Det som så skjer er at jeg holder meg helt rolig og gir henne "The Evil Eye", altså et iskaldt dødsblikk som varer i vel ett minutt eller mer. Det liker hun absolutt ikke. Veldig tilfredsstillende å se.
Idet trafikken omsider beveger på seg igjen greier hun ikke lenger stenge meg inne pga andre rundt oss og jeg kommer meg forbi, og videre med livet mitt.
Det er ikke forbudt å "lane-splitte" på motorsykkel. Det er lov. Og jeg er alltid veldig forsiktig og hyggelig med andre trafikanter. Er det OK at folk sperrer for på denne måten?
I dag valgte jeg å kjøre gjennom Grønland og på nedsiden av bussterminalen for å ta den hvite broen over mot Bjørvika/Øya. I strøket bak ved bussterminalen er det til tider helt floke, og det er som regel mulig for oss på MC til å snike litt forbi busser og biler som står bom stille. I dag var det gode muligheter for å filtrere gjennom og komme helt frem til lyskrysset før broen. Kommer mot rundkjøringen og flere er så hyggelige at de svinger litt unna for å slippe meg og noen fler fram. Men SÅ er det en dame i en hvit stasjonsvogn som bestemmer seg for å sette en stopper for dette. Scooteren foran meg får det ikke med seg og smetter så vidt forbi fronten hennes idet hun stenger luka mellom seg og en buss. Kroppsspråket mitt signaliserer at jeg vil forbi henne, men hun er tydelig forbannet og kjører heeeelt inntil bussen slik at jeg blir stående litt på snei inn mot rundkjøringa. Jeg står nesten foran bilen hennes. Det som så skjer er at jeg holder meg helt rolig og gir henne "The Evil Eye", altså et iskaldt dødsblikk som varer i vel ett minutt eller mer. Det liker hun absolutt ikke. Veldig tilfredsstillende å se.
Idet trafikken omsider beveger på seg igjen greier hun ikke lenger stenge meg inne pga andre rundt oss og jeg kommer meg forbi, og videre med livet mitt.
Det er ikke forbudt å "lane-splitte" på motorsykkel. Det er lov. Og jeg er alltid veldig forsiktig og hyggelig med andre trafikanter. Er det OK at folk sperrer for på denne måten?
Re: Observasjoner fra trafikken...
Kan vel evt komme i konflikt med §3, men tror ikke bilisten får bot for det. Er først hvis det blir en ulykke at de kan få lovboka i hodet - men da er jo pri1 for forsikringsselskapene å prøve å få til skylddeling... Men 99,9% samarbeider jo ved lanesplitting da, så ikke noe å bruke for mye energi på. Opera-kvartalet er jo ellers egnet til å gjøre noen og enhver frustrert - skyr det som pesten i rushtiden.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
Re: Observasjoner fra trafikken...
E18 inngående mot Oslo - avkjøring Fornebu - endel grus i vegbanen grunnet at Vegvesenet har lagt ut grusfelle (evt via entreprenør) - da det er lagt endel løsgrus i vegkanten som dras ut av biler, busser og tungtrafikk. Det har ikke vært et gruskorn der tidligere i sesongen og det er et paradoks at grusen er "sponset" av Vegvesenet som liksom skal gjøre veiene tryggere. Exit i denne svingen er en fjellvegg...
Skuffende å se at det NMCU og Vegvesenet ble enige om:
a) Komprimere grusen
b) Legge et lag kald asfalt oppå
IKKE følges opp av etreprenørene.
http://nmcu.org/sterk-resolusjon-om-vegvedlikehold
175 varslet kl 07:29
Edit 08.09 - ikke feid 1 døgn etter...
Skuffende å se at det NMCU og Vegvesenet ble enige om:
a) Komprimere grusen
b) Legge et lag kald asfalt oppå
IKKE følges opp av etreprenørene.
http://nmcu.org/sterk-resolusjon-om-vegvedlikehold
Som skattebetaler undres man på om entreprenørene får 100% betalt for 50% jobb ??Problemet kan se ut til å oppstå fordi entreprenørene ikke alltid forholder seg til Statens vegvesens retningslinjer for hvordan slike arbeider skal utføres, og bruker uegnet masse, unnlater å komprimere ny kantmasse, unnlater å feie og unnlater å varsle gjennom korrekt skilting.
175 varslet kl 07:29
Edit 08.09 - ikke feid 1 døgn etter...
Sist redigert av RuneMC den 08 sep 2015, 11:38, redigert 2 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: Observasjoner fra trafikken...
Var helt sikker på jeg lå bak Lordy på vei inn på E18 idag.
En ADV sykkel med en fører i "racing" dress.
Det var ikke Lordy så jeg kjørte videre
En ADV sykkel med en fører i "racing" dress.

Det var ikke Lordy så jeg kjørte videre

- Bjerknez
- Innlegg: 24628
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Kjente du ikke lukten av baby wipes, så tror jeg ikke du skal regne med det var Lordyhakhap skrev:Var helt sikker på jeg lå bak Lordy på vei inn på E18 idag.
En ADV sykkel med en fører i "racing" dress.![]()
Det var ikke Lordy så jeg kjørte videre

-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Hahaha en skal aldri undervurdere kraften i en wetwipes 
Note4

Note4
Re: Observasjoner fra trafikken...
"Close Call" forbi Sandvika i morgenrushet :-)å Retning mot Oslo så kaster jeg et blikk mot påkjøringen rett etter å ha passert avkjøringen til Sanvika. Kun en liten lastebil og en på MC bak kommer den... men jeg har klar bane og god margin på å komme foran de og retter blikket framover igjen - akkurat idet en nyere svart Volvo V70 blinker og legger seg inn mot forhjulet mitt. (Sjåføren skal altså "snike" det lille stykket mellom avkjøring og påkjøring og har tydeligvis ikke sett meg. Det er kokllektivfelt her og det er jo uansett vikeplikt ved feltskifte.)
Jeg viker kjapt til siden samtidig som jeg bremser så jeg havner bak Volvo'n - på med fjernlys og laaangt tut. (Det skal visst være best å forholde seg heeelt rolig ifølge MC-kollega på jobben, men det klarer jeg ikke i en slik situasjon). Den legger seg inn litt før påkjøringsfeltet tar slutt og kollektivfeltet begynner igjen og jeg gir igjen laaang tut og tapper pekefinger på hjelmen
(Vurderer å stoppe for å lekse opp sjåføren, men dette er absolutt ikke et trygt sted å stoppe.)
Første gang denne sesongen at noe i nærheten av dette har skjedd.
Jeg viker kjapt til siden samtidig som jeg bremser så jeg havner bak Volvo'n - på med fjernlys og laaangt tut. (Det skal visst være best å forholde seg heeelt rolig ifølge MC-kollega på jobben, men det klarer jeg ikke i en slik situasjon). Den legger seg inn litt før påkjøringsfeltet tar slutt og kollektivfeltet begynner igjen og jeg gir igjen laaang tut og tapper pekefinger på hjelmen

Første gang denne sesongen at noe i nærheten av dette har skjedd.
Sist redigert av RuneMC den 23 sep 2015, 18:40, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Observasjoner fra trafikken...
Jeg har begynt å kjøre bil i rushen nå inn og ut fra jobb og ja jeg bruker litt lenger tid men jeg unngår også og bli irritert og alle de farlige situasjonene som fort kan oppstå , syntes det virker farligst med mc i rushen og ikke er det gøy å kjøre da heller så da er igrunnen bil best er min mening . Annet en at jeg bruker litt lengre tid ...
Er ikke lenge siden jeg leste om en som bråslengte seg over i kollektivfeltet og rett inn i en BMW gs der fører ble kastet inn mot autovernet med sykkel og ble liggende og ri på armen sin bortover til han fikk hoppet unna ... Den armen så ikke særlig god ut , og hans mening var at kollektivfeltet var den farligste plassen nettop pga disse brødhodene som har stått opp litt for seint og skal spare inn de 2 ekstra minuttene med å snike seg inn i kollektivfeltet og stressa som de er så kjører de som de er med i en actionfilm ihvertfall med tanke på hastigheten på filskifte ...
Det er heldigvis lenge mellom hver gang, men når det skjer og det skjer for fort så er man ofte sjanseløse .
Sent from my iPhone using Tapatalk
Er ikke lenge siden jeg leste om en som bråslengte seg over i kollektivfeltet og rett inn i en BMW gs der fører ble kastet inn mot autovernet med sykkel og ble liggende og ri på armen sin bortover til han fikk hoppet unna ... Den armen så ikke særlig god ut , og hans mening var at kollektivfeltet var den farligste plassen nettop pga disse brødhodene som har stått opp litt for seint og skal spare inn de 2 ekstra minuttene med å snike seg inn i kollektivfeltet og stressa som de er så kjører de som de er med i en actionfilm ihvertfall med tanke på hastigheten på filskifte ...
Det er heldigvis lenge mellom hver gang, men når det skjer og det skjer for fort så er man ofte sjanseløse .
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Observasjoner fra trafikken...
Du kjører bil for å unngå farene med mc? Å kjøre i rushet er arbeidsdagens høydepunkt. Det å lanesplitte til og fra jobb på 20 min istedet for 45 min er fryktelig tilfredsstillende og vanedannende. Men ja, man kan dø av all slags.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Observasjoner fra trafikken...
neida jeg kjørte mc helt frem til i høst , men nå som jeg skiftet jobb så ble jeg avhengig av bil i jobben og måtte derfor begynne og kjøre bil istedenfor og syntes det er greit. formulerte meg nok litt feil, men uansett kjøring i rushen er ikke den store mc glede oss meg det er på en lite trafikkert svingete landevei...
men hadde jeg ikke vært avhengig av bil så hadde jeg fortsatt kjørt mc, jeg mener bare at det ikke er den typen kjøring jeg liker så godt.
men hadde jeg ikke vært avhengig av bil så hadde jeg fortsatt kjørt mc, jeg mener bare at det ikke er den typen kjøring jeg liker så godt.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Jeg har gjentatte ganger (underdrivelse) observert biler og lastebiler som ikke gir tegn. Dette er UTROLIG plagsomt da det bidrar til dårlig flyt i trafikken.
Mange bilister/motorsyklister tror det ikke er noe problem å unnlate å gi tegn dersom det ikke er andre biler rundt dem. Jeg bruker tråsykkel hver dag til og fra jobb i Oslo sentrum. En syklist er vanskelig å se, men min framferd i trafikken blir MYE sikrere om bilister blinker uansett om de "tror" de er alene eller ikke.
Selv politibiler glemmer blinklyset støtt og stadig. Så nylig en politibil i bussfeltet (ikke under utrykning) som ikke blinket.
Mange bilister/motorsyklister tror det ikke er noe problem å unnlate å gi tegn dersom det ikke er andre biler rundt dem. Jeg bruker tråsykkel hver dag til og fra jobb i Oslo sentrum. En syklist er vanskelig å se, men min framferd i trafikken blir MYE sikrere om bilister blinker uansett om de "tror" de er alene eller ikke.
Selv politibiler glemmer blinklyset støtt og stadig. Så nylig en politibil i bussfeltet (ikke under utrykning) som ikke blinket.
Re: Observasjoner fra trafikken...
Noen her inne som driver denne kanalen?
Makan te kjøring fra politiet

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Observasjoner fra trafikken...
Ja, det går faktisk an - for noen...
Mange av oss har vel vært i samme situasjon uten at det har låst seg fullstendig, slik tilfellet er her...:
http://www.tv2.no/2015/10/07/nyheter/sy ... kk/7473387" onclick="window.open(this.href);return false;
Mange av oss har vel vært i samme situasjon uten at det har låst seg fullstendig, slik tilfellet er her...:
http://www.tv2.no/2015/10/07/nyheter/sy ... kk/7473387" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jongsanim
- Innlegg: 1008
- Registrert: 20 mai 2013, 18:51
- Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013
Re: Observasjoner fra trafikken...
Tror ikke han er her. Kjører noe med ham. Var han som hjalp meg med å legge om til knastedekk på Tigern i årToven skrev:
Noen her inne som driver denne kanalen?
Makan te kjøring fra politiet

Han lurer på om de sjekker nummerskiltet for stjålne sykler.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Endelig! Kraftig økning for bruk av håndholdt mobil.
Gode nyheter, slik jeg ser det:Tobben84 skrev: 12 jun 2015, 19:01 Blir så inderlig forbannet over folk som ikke bare snakker i mobilen, men også bestemmer seg for at det er lurt å skrive sms på motorveien i 100 km/t. burde vært sykt mye høyere bøtesatser for det.
Og helt enig med Elolz, det er uoppmerksomhet som er den aller største faren i trafikken....
https://nmcu.org/mobilbruk-i-bil/11543/
Fra dagens 1700,- kr. i bot til 5000,- kr. og prikker i førerkortet

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.