Krypkjøring "garasjeøvelsen"
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
En sykkel som en harley som har en gaffel som har relativt stor "rake" vinkel vil på grunn av geometri være mere stabil, dermed også ha innvirkning på hvordan du kjører sykkelen.
Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt.
På samme måte vil sentrifugal (sentripetal) kraften påvirke svingen, det er ikke fysisk mulig og svinge en sykkel når den står rett opp og ned og man ikke gjør noe med kroppen. svingkreftene, selv om de er så vil få den til å velte.
Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring.
Om sykkelen lener en vei så svinger du samme vei for å rette den opp.
På samme måte kan du lane sykkelen inn i sving ved å svinge feil vei for å få sykkelen til å lene seg over
Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt.
På samme måte vil sentrifugal (sentripetal) kraften påvirke svingen, det er ikke fysisk mulig og svinge en sykkel når den står rett opp og ned og man ikke gjør noe med kroppen. svingkreftene, selv om de er så vil få den til å velte.
Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring.
Om sykkelen lener en vei så svinger du samme vei for å rette den opp.
På samme måte kan du lane sykkelen inn i sving ved å svinge feil vei for å få sykkelen til å lene seg over
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 47
- Registrert: 21 jul 2020, 00:11
- Motorsykkelen din: Triumph Tiger 900 GT Pro (21)
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kan du forklare setningen:
Fra innlegget over? For jeg forstår den rett og slett ikke."Jeg bruker "kontrastyring i gangfart" på samme måte som man bruker styret for å holde sykkel oppe ved veldig sakte kjøring."
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Om jeg føler sykkelen tipper over mot venstre så vil jeg styre venstre. Svingkreftene vil da rette opp sykkelen.
Om du ser på nybegynnere (som meg selv) i kjøregården vil du se at det rattes fælt mye under krypkjøring rett fram, det er på grunn av dette
Om du ser på nybegynnere (som meg selv) i kjøregården vil du se at det rattes fælt mye under krypkjøring rett fram, det er på grunn av dette
If you gonna be dumb you gotta be tough
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
"Og likedan, om du kjører en liten Supermotard eller en goldwing vil ha noe å si, 500kg som lener seg over i sving er det fint lite du kan gjøre med bare med å flytte kroppen, 160 kg motard klarer du fint å balansere ved å flytte skinka litt."
Det eneste du trenger å gjøre for å styre en sykkel bra er å pushe på styret for å få den til å svinge så krapt du vil. Om det er Goldwing eller en CRF250 spiller ingen rolle. Driver du å flytter på skinka i hver sving så er dette bare bortkastet krefter da om du flytter på kroppen vil ha minimalt med sving utslag på alle sykler. Det er haugevis av videoer som viser proffe racing folk som bare lener seg til siden uten å røre styret og sykkelen svinger så vidt til venstre. Du må push styre uansett om du vil overleve normale svinger.
Du er en nybegynner ja. Var det jeg tenkte basert på dine svar her. Jeg har hatt MC lappen i 19 år og kjørt hver sesong. Hatt mange forskjellige sykler.
Alle sykler oppfører seg helt likt fysisk når det kommer til kontrastyring / lening. Er jo seff at noen sykler er mer lettkjørte enn andre, men jeg snakker om fysikken bak MC kjøring = to hjul, et av dem svinger og du har et styre. Samme prinsipp. Samme som på tråsykkel.
Du skrev også "Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte...." - 100 % feil:
Du klarte ikke svare på det jeg spurte om i innlegget ditt:
Helt annen måte sa du. Du mener da at om man kjører HD og så skal kjøre en R sykkel så må man ta MC lappen på nytt på R sykkel?
lol... lest mye svada i min tid, men du tar kaka
Det eneste du trenger å gjøre for å styre en sykkel bra er å pushe på styret for å få den til å svinge så krapt du vil. Om det er Goldwing eller en CRF250 spiller ingen rolle. Driver du å flytter på skinka i hver sving så er dette bare bortkastet krefter da om du flytter på kroppen vil ha minimalt med sving utslag på alle sykler. Det er haugevis av videoer som viser proffe racing folk som bare lener seg til siden uten å røre styret og sykkelen svinger så vidt til venstre. Du må push styre uansett om du vil overleve normale svinger.
Du er en nybegynner ja. Var det jeg tenkte basert på dine svar her. Jeg har hatt MC lappen i 19 år og kjørt hver sesong. Hatt mange forskjellige sykler.
Alle sykler oppfører seg helt likt fysisk når det kommer til kontrastyring / lening. Er jo seff at noen sykler er mer lettkjørte enn andre, men jeg snakker om fysikken bak MC kjøring = to hjul, et av dem svinger og du har et styre. Samme prinsipp. Samme som på tråsykkel.
Du skrev også "Geometrien på en HD som du har er veldig forskjellig fra sykkelen jeg har og dermed vil de også oppføre seg på en helt annen måte...." - 100 % feil:
Du klarte ikke svare på det jeg spurte om i innlegget ditt:
Helt annen måte sa du. Du mener da at om man kjører HD og så skal kjøre en R sykkel så må man ta MC lappen på nytt på R sykkel?
lol... lest mye svada i min tid, men du tar kaka
-
- Innlegg: 506
- Registrert: 28 feb 2021, 12:45
- Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
La oss bare alle håpe du aldri blir kjørelærer...
If you gonna be dumb you gotta be tough
-
- Innlegg: 372
- Registrert: 22 jul 2020, 13:31
- Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro
- Bosted: Østfold
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Tror dette er mye av problemet i denne diskusjonen. I mitt tilfelle så er det dette som har blitt lært på kjøreskolen, men også at pushteknikk, styrekommando, og kontrastyring er nøyaktig samme ting. For øvrig har det gjerne vært 30-40km/t som omtales som grensen for hvor det skal brukes.kjellv skrev: 03 jun 2021, 22:39 Men såkalt pushteknikk, som egentlig er ganske det samme som kontrastyring, benyttes først når hastigheten er større, fra ca 20 km/t og opp.
Når man sitter med forskjellige definisjoner av begreper og uttrykk så blir enhver samtale mer utfordrende

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg er total nybegynner, og var også litt forvirret i starten. På min kjøreskole ble det snakket om å "styre feil vei", og det tror jeg bare er egnet å forvirre. Hvis man skal skjønne dette, så er vel det grunnleggende at en sykkel med 90 grader (rett opp) styrerør ikke vil svinge hvis du legger den over. Kjøreskoler bør sveise seg en slik tråsykkel og demonstrere. Som nevnt av flere, det er geometri i ramme/ styrerør som gjør at gaffelen legger seg over og sykkelen svinger. Så var det det å få den til å legge seg over da. Slik jeg ser det , igjen som total nybegynner, er kontrastyring noe man gjør over en viss hastighet for å "miste balansen", rett og slett. Det er fysikkens lover om treghet og masse som spiller inn her. Sykkelen (massen) vil rett frem, men hjulbasen/linjen er bittelitt "off center", og da legger den seg over til siden (tyngdekraften, you know.. ). Så vil gaffelen følge etter, på grunn av nevnte geometri, og sykkelen svinge. Og ja, en lettere sykkel vil man kunne styre mer med kroppsvekt, i moderate hastigheter. Bare å prøve tråsykkelen, det, men du kan også kontrastyre om du vil . Har ikke alle her sykla uten hender på styret, i svinger, over 30 km/t ?!! Se på landeveisrytterne. De syklene veier for øvrig 7-8 kg. Poenget er at man med en motorsykkel, som er relativt tung, ikke har noe valg over en viss fart. Jeg vil tro at det er mange ulike "manøvre" som kan fungere i lav fart, men det er altså ikke nødvendig med kontrastyring slik jeg har forstått dette. Det kan f.eks funke i boksen, men akkurat for kjeglene tror jeg det er best å holde balansen. Du skal andre veien også, og da er det for lite bevegelse til at det vil funke med kontrastyring tilbake.
Btw, det holder ikke at man har vært instruktør i X antall år, hvis man ikke kan forklare fysikken. Den typen argumentasjon minner meg om jaktlaget mitt. Mange eksperter der, som har jaktet i maaange (40+) år, men i siste opphetede diskusjon (en sen kveld) var det ingen av dem som visste utgangshastighet på ammunisjonen sin, eller kulevekt de bruker, og langt mindre hva ballistisk koeffisient er. Kjedelig fysikk, men viktig av og til. Det er forskjell på jeger og skytter, og sikkert også mc-instruktør og fysiker.
Uten at jeg har noe peiling på det, så tror jeg Tom har mest rett hittil i tråden ..
Btw, det holder ikke at man har vært instruktør i X antall år, hvis man ikke kan forklare fysikken. Den typen argumentasjon minner meg om jaktlaget mitt. Mange eksperter der, som har jaktet i maaange (40+) år, men i siste opphetede diskusjon (en sen kveld) var det ingen av dem som visste utgangshastighet på ammunisjonen sin, eller kulevekt de bruker, og langt mindre hva ballistisk koeffisient er. Kjedelig fysikk, men viktig av og til. Det er forskjell på jeger og skytter, og sikkert også mc-instruktør og fysiker.
Uten at jeg har noe peiling på det, så tror jeg Tom har mest rett hittil i tråden ..

- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Jeg syklet mye uten hendene på styrer i min ungdom. Med å konsentrere ræva på sidene av setet kontrastyrte sykkelen og startet en sving.
Jeg holder sykkelen i lodd(i balanse) ved å dytte styret motsatt vei av den veien jeg vil at sykkelen skal rette seg opp. Ikke hele tiden, men for å i initiere oppretting. Blir det for mye, må jeg stoppe bevegelsen ved å dytte styret i motsatt retning.
Kan gjerne si at man kan flytte vekt, men dette er inneffektivt og mye jobb. Sykkelen min gjør hva faen den vil med en slik innstilling. Riktig bruk av styret er nøkkelen. En kompis prøvekjørte den. Ikke veldig erfaren. Han sa at han følte at han satt på og sykkelen kjørte selv. Den er ganske sporsikker og «treg» om man gjør ting feil. Men veldig artig om man lærer seg de rette teknikkene.
Slipper jeg styret i la oss si 50, så kan man til en viss grad få den til å svinge om man henger på ene sia. I 150 er det ingen reaksjon. I 10 blir det mye vanskeligere å få den til å gå i den retningen man vil.
Jeg holder sykkelen i lodd(i balanse) ved å dytte styret motsatt vei av den veien jeg vil at sykkelen skal rette seg opp. Ikke hele tiden, men for å i initiere oppretting. Blir det for mye, må jeg stoppe bevegelsen ved å dytte styret i motsatt retning.
Kan gjerne si at man kan flytte vekt, men dette er inneffektivt og mye jobb. Sykkelen min gjør hva faen den vil med en slik innstilling. Riktig bruk av styret er nøkkelen. En kompis prøvekjørte den. Ikke veldig erfaren. Han sa at han følte at han satt på og sykkelen kjørte selv. Den er ganske sporsikker og «treg» om man gjør ting feil. Men veldig artig om man lærer seg de rette teknikkene.
Slipper jeg styret i la oss si 50, så kan man til en viss grad få den til å svinge om man henger på ene sia. I 150 er det ingen reaksjon. I 10 blir det mye vanskeligere å få den til å gå i den retningen man vil.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du har på mange måter rett arilds. Det er spesielt i litt fart at kontrastyring går over til å nærmest bli den eneste måten du kan styre en motorsykkel på. I alle fall er det den raskeste og mest effektive. Det funker i lavere fart også, til og med i krypefart. Bare prøv.
I høyere fart er det spesielt gyrokreftene i hjulene som påvirker sykkelen ganske kraftig og hjelper til å holde sykkelen oppreist og kjøre rett fram. Jo raskere hjulene går rundt, jo kraftigere blir gyrokreftene.
I høyere fart er det spesielt gyrokreftene i hjulene som påvirker sykkelen ganske kraftig og hjelper til å holde sykkelen oppreist og kjøre rett fram. Jo raskere hjulene går rundt, jo kraftigere blir gyrokreftene.
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Du kontrastyrte med ræva?! Haha, om vi ikke har helt ulikt begrepsapparat,
så har vi i alle fall totalt forskjellig bæsjeapparat
så har vi i alle fall totalt forskjellig bæsjeapparat

Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hei Kjell, det er jo det jeg skriver, at det er mye som kan funke i lav fart, men for kjeglene (4 i tallet når jeg kjørte opp) så tror
jeg det beste er å holde lav fart, blikket rett fram, og styre som på barndommens 3-hjulssykkel.
jeg det beste er å holde lav fart, blikket rett fram, og styre som på barndommens 3-hjulssykkel.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Poenget mitt er at dersom jeg skulle til venstre så flytta jeg meg til høyre, deretter venstre etter at sykkelen da la seg mot venstre. Er det så vanskelig å tenke seg da?arilds skrev: 05 jun 2021, 21:16 Du kontrastyrte med ræva?! Haha, om vi ikke har helt ulikt begrepsapparat,
så har vi i alle fall totalt forskjellig bæsjeapparat![]()
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Kan godt tenkes det er det beste under oppkjøring/for en fersk fører. Det er mest konservativt på en måte, og lett å forstå. Mulig at ryggmargskontrastyring i lav fart er noe som kommer etterhvert og må læres inn. Det er jo ikke uvanlig med ting som er vanskelige å lære, men som er mye mer effektivt når man først kan det. Videoen fra Japan viser ganske tydelig at det er effektivt - selv om de færreste når det nivået.arilds skrev: 05 jun 2021, 21:24 Hei Kjell, det er jo det jeg skriver, at det er mye som kan funke i lav fart, men for kjeglene (4 i tallet når jeg kjørte opp) så tror
jeg det beste er å holde lav fart, blikket rett fram, og styre som på barndommens 3-hjulssykkel.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Hadde ingen argumenter, nei

Case closed.
- 127Tom
- Innlegg: 198
- Registrert: 01 apr 2021, 15:11
- Motorsykkelen din: HD FXDX, Intruder 1400, HD FXDWG
- Bosted: Oslo
Re: Krypkjøring "garasjeøvelsen"
Tror nok forvirringen her gikk i at når du f.eks skal svinge til venstre under krypkjøring så er det mange som bikker styret mot høyre (alså pusher på venstre siden) så sykkelen legger seg fort ned mot venstre, og at da hjulet kjapt etterpå også svinger krapt i venstre retning. Dette ser ikke jeg på som kontrastyring da du bare bikker sykkelen til å legge seg ned og så deretter peker jo styret krapt retningen du skal kjøre.
Mens under høye hastigheter så pusher man på høyre styre for å ta en høyre sving, og da peker jo hjulet rett frem / ørlite grann motsatt retning, og man må jo fortsatt holde pushen konstant eller pushe enda mer jo krappere og lengre svingen er.
Mens under høye hastigheter så pusher man på høyre styre for å ta en høyre sving, og da peker jo hjulet rett frem / ørlite grann motsatt retning, og man må jo fortsatt holde pushen konstant eller pushe enda mer jo krappere og lengre svingen er.