det stod neppe 12:5 - heller 12,5:1 . Forholdstallet går hele tiden mot 1 , som er volumet av kompressjonskammeret. Og når det står 12,5:1 så betyr det at sylindervolumet er 12,5 ganger større. Men om du skal måle så måler man ikke kompresjonsforholdet(det er tilnærmet statisk og oppgitt fra produsent), man måler kompresjonen som er trykket og da i forhold til omgivendetrykk(det trykket som er på utsiden av motoren)LordShaft skrev: 07 aug 2015, 10:55 1290 Super Adventure har 13.1:1 i ratio... Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hva forskjellen på de forskjellige ratioene er?Mener bmw'en min hadde 12:5 eller noe slikt
![]()
En slik kompresjonsmåling vil i øyeblikket gi en indikasjon på feil mellom de forskjellige stempler/sylindrer , og om man måler regelmessig kan det gi en indikasjon på normal slitasje.
Kompresjonskammeret er det tomrom som er igjen når stempelet er på topp -