Fuel..

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Fuel..

Legg inn av rolf-arne »

LordShaft skrev: 07 aug 2015, 10:55 1290 Super Adventure har 13.1:1 i ratio... Er det noen som kan gi en enkel forklaring på hva forskjellen på de forskjellige ratioene er? :scratch Mener bmw'en min hadde 12:5 eller noe slikt :-# :x
det stod neppe 12:5 - heller 12,5:1 . Forholdstallet går hele tiden mot 1 , som er volumet av kompressjonskammeret. Og når det står 12,5:1 så betyr det at sylindervolumet er 12,5 ganger større. Men om du skal måle så måler man ikke kompresjonsforholdet(det er tilnærmet statisk og oppgitt fra produsent), man måler kompresjonen som er trykket og da i forhold til omgivendetrykk(det trykket som er på utsiden av motoren)
En slik kompresjonsmåling vil i øyeblikket gi en indikasjon på feil mellom de forskjellige stempler/sylindrer , og om man måler regelmessig kan det gi en indikasjon på normal slitasje.

Kompresjonskammeret er det tomrom som er igjen når stempelet er på topp -
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar