Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Re: Dagens nyheter (mest om andre ting enn MC...)

Legg inn av gsx750_80 »

Greenone skrev: 05 jan 2018, 09:52
Stian87 skrev: 05 jan 2018, 06:59 Jeg kan være enig i at økt hastighet kan øke sansynlighet for trafikkulykker. Jeg er imidlertid ikke enig i at det kan karaktiaeres som egoistisk i noen større grad enn at man i det hele tatt velger å ferdes på veien. Forøvrig så mener jeg også at økt hastighet alene ikke nødvendigvis øker risikoen i noen særlig grad. Det er en faktor, men har liten selvstendig verdi uten å kjenne til forholdene forøvrig, slik som type vei, veiens kurve, veiens stand, vær, antall trafikkanter, sikt osv.

Du skriver at man må tåle å bli imøtegått. Jeg er enig i det, men å karaktisere andre med negativt ladede ord slik som egoist har absolutt ikke noe med det å gjøre. Det er helt unødvendig, og det har ingenting med å imøtegå andre å gjøre. Hvis du ikke forstår forskjellen på å imøtegå argumenter og karaktisere personer bør du tenke deg litt om.

Angående skatt: Jeg regner med at de fleste forstår utgangspunktet for hvordan skattesystemer fungerer. Det var imidlertid ikke jeg som trakk parallell mellom beskatning og straff, det var det su som gjorde.

Jeg har forståelse for synspunktet ditt, jeg er imidlertid uenig. At andre lover er regulert slik er ikke relevant ettersom diskusjonen handler om hvorden man mener det burde være.

Du bruker personkarakteristikk av meg du ikke har grunnlag for å si noe om, du forsøker deg på hersketeknikker («Prøv å les, og forstå, det jeg skriver» og flere andre steder) likevel kritiserer du meg for at jeg oppfatter deler av det du skriver som misunnelse. Det kan være en idé å forsøke å se hvordan man selv uttrykker seg, før man kritiserer andre for det samme.

Poenget med straffelovgivning er at det skal gis samme straff for samme straffbare handling. Straffen må videre stå i forhold til den straffbare handlingen. Hvis målet med trafikkbøter utelukkende skulle vært å forebygge trafikkulykker er det enkelt å sette de opp generelt. Som du kanskje også selv har sett er de ikke spessielt høye.
Forøvrig kan det påpekes at fartsbøter i de aller fleste sammenhenger gis som forenklede forelegg av noen som i utgangspunktet ikke har anledning til å foreta en vurdering av overtreders økonomi. Om man skulle foretatt en mer komplisert utregning vil muligheten til å gi bot på stedet bortfalle, i tillegg til at antall straffesaker vil øke betraktlig. Politiet og samfunnet vil bruke vesentlig mer ressurser på administrasjon, noe som innebærer at andre samfunnsoppgaver vil lide. Fyllekjøring anmeldes alltid og besluttes av retten, og det er en helt klar forskjell på grovheten i overtredelsene.

For min del blir nok dette siste post i den sammenheng, jeg oppfatter det som lite fruktbart å fortsette diskusjonen.
Bra Stian, helt enig med deg.
Sterke argumenter, fra Greenone! ;-)

Brukeravatar
Greenone
Motorsykkelen din: 2007 ZX-10R

Legg inn av Greenone »

gsx750_80 skrev: 05 jan 2018, 10:14
Stian87 skrev: 05 jan 2018, 06:59 Jeg kan være enig i at økt hastighet kan øke sansynlighet for trafikkulykker. Jeg er imidlertid ikke enig i at det kan karaktiaeres som egoistisk i noen større grad enn at man i det hele tatt velger å ferdes på veien. Forøvrig så mener jeg også at økt hastighet alene ikke nødvendigvis øker risikoen i noen særlig grad. Det er en faktor, men har liten selvstendig verdi uten å kjenne til forholdene forøvrig, slik som type vei, veiens kurve, veiens stand, vær, antall trafikkanter, sikt osv.

Du skriver at man må tåle å bli imøtegått. Jeg er enig i det, men å karaktisere andre med negativt ladede ord slik som egoist har absolutt ikke noe med det å gjøre. Det er helt unødvendig, og det har ingenting med å imøtegå andre å gjøre. Hvis du ikke forstår forskjellen på å imøtegå argumenter og karaktisere personer bør du tenke deg litt om.

Angående skatt: Jeg regner med at de fleste forstår utgangspunktet for hvordan skattesystemer fungerer. Det var imidlertid ikke jeg som trakk parallell mellom beskatning og straff, det var det su som gjorde.

Jeg har forståelse for synspunktet ditt, jeg er imidlertid uenig. At andre lover er regulert slik er ikke relevant ettersom diskusjonen handler om hvorden man mener det burde være.

Du bruker personkarakteristikk av meg du ikke har grunnlag for å si noe om, du forsøker deg på hersketeknikker («Prøv å les, og forstå, det jeg skriver» og flere andre steder) likevel kritiserer du meg for at jeg oppfatter deler av det du skriver som misunnelse. Det kan være en idé å forsøke å se hvordan man selv uttrykker seg, før man kritiserer andre for det samme.

Poenget med straffelovgivning er at det skal gis samme straff for samme straffbare handling. Straffen må videre stå i forhold til den straffbare handlingen. Hvis målet med trafikkbøter utelukkende skulle vært å forebygge trafikkulykker er det enkelt å sette de opp generelt. Som du kanskje også selv har sett er de ikke spessielt høye.
Forøvrig kan det påpekes at fartsbøter i de aller fleste sammenhenger gis som forenklede forelegg av noen som i utgangspunktet ikke har anledning til å foreta en vurdering av overtreders økonomi. Om man skulle foretatt en mer komplisert utregning vil muligheten til å gi bot på stedet bortfalle, i tillegg til at antall straffesaker vil øke betraktlig. Politiet og samfunnet vil bruke vesentlig mer ressurser på administrasjon, noe som innebærer at andre samfunnsoppgaver vil lide. Fyllekjøring anmeldes alltid og besluttes av retten, og det er en helt klar forskjell på grovheten i overtredelsene.

For min del blir nok dette siste post i den sammenheng, jeg oppfatter det som lite fruktbart å fortsette diskusjonen.
Mitt synspunkt er akkurat det samme som Stian sitt, viser derfor min støtte. Ser ingen grunn til å gjenta hans argumenter. Hvis du føler du trenger siste ord igjen, får du heller sitere meg en gang til ;)
Livet er ikke bare en lek, det er også en dans på roser

The older I get the faster I was

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

Greenone skrev: 05 jan 2018, 10:46
gsx750_80 skrev: 05 jan 2018, 10:14

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Hva i helvete
https://www.dt.no/nyhet/trafikk/politi/ ... -57-819002

misspelling with autocorrect

" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Grendel
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Legg inn av Grendel »

hakhap skrev: 30 jan 2018, 17:53 Hva i helvete
https://www.dt.no/nyhet/trafikk/politi/ ... -57-819002

misspelling with autocorrect
...spenstige folk! Nå kommer også disse idrettsgreiene, er det OL det heter? Da kommer det til å bli enda mer.
Dette lover bra.
Når får vi TV på MC'ene?

8-P
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

I den forrige jobben min fikk vi en gang ordre om at lokket på PCen skulle være lukket under kjøring, for hvis lokket ble stående å vibrere/ svaie kunne hengslene brekke. Lurer på om det var akseptert at lokket stod åpent hvis man tok større faktureringer :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Etterhvert som flere og flere biler blir levert med autopilot, så tror jeg dessverre dette problemet bare øker.

Brukeravatar
Fsva
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015

Legg inn av Fsva »

Da blir det oppskyting av SpaceX sin trippel-rakett, Falcon Heavy, i 19 tiden i kveld. Forhåpentligvis blir det også landing av 3 separate raketter noen minutter senere, de kommer ned på en eller annen måte uansett hvordan det går :crazy: . Det kan jo bli spennende å se på :prf

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

http://www.rbnett.no/nyheter/2018/02/24 ... 159643.ece
Hvem skulle tro dette var mulig.. og med livet i behold kunne fortelle om det. Trollveggen ned på ski :O
Men nå er det i alle fall gjort!
trollveggen på ski.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Motorsykkelen din: KTM 950SM

Legg inn av Ronning »

Blir klam i nevene bare av å se bildet der jeg. Folk gjør mye rått!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

Ronning skrev:Blir klam i nevene bare av å se bildet der jeg. Folk gjør mye rått!
Så langt har jeg sett Trollveggen bare nedenfra.. Dette er intet annet enn ufattelig! Det skal ikke være mulig..

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Fy flate! Det er helt utrolig, hadde jeg aldri turt.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Canutus
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Kontakt:

Legg inn av Canutus »

Enkelte må ha en selvsikkerhet, kontroll og tro på egne grenser som er hinnsides all menigmanns sunne fornuft.
Snakket en gang med han Tormod som noen år senere kjørte Mt Everest, og han sa da at "hvis han var redd for å falle, så ville han ikke kjørt utfor kanten".....
Skulle tro de hadde en opplevelse av tid lik en flue.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Spørs ikke dette er dødsstøtet for diesel selv om Euro6 motorene slipper unna:

https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... 27-02-18/5

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Blodtrimma elsykkel.
I Sverige. Så klart... :8-[ :

https://www.tv2.no/nyheter/9767539/

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

VW's dieselgate har ført til at den tyske bilfabrikken har måtte kjøpe tilbake noen hundre tusen dieselbiler i Unaiten.
Blir vel neppe lett å få solgt disse igjen... :-k :

https://www.nrk.no/urix/volkswagen-ma-l ... 1.13985894

Ingen køståing for en modifisert utgave av noen av disse for mitt vedkommende... :[-(

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Teslagründer Elon Musk tøyse og tullet litt på Twitter siden det var 1. april (Fool's Day) om at Tesla kom til å gå konkurs om ikke situasjonen bedret seg.
Dermed skalv aksjonærene i blådressene sine og Teslakursen gjorde et svalestup...

https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... 03-04-18/3

Ja, ja... skal ikke så mye til.

Verre med tilfellet til slutt i saken, om Teslaføreren som omkom som følge av at Teslaautopiloten åpenbart tolket det som at den var satt i drapsmodus...

Takke meg til! Nei takk!! til selvkjørende biler :[-( !

overlay
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS

Legg inn av overlay »

AJ skrev: 03 apr 2018, 20:15 Teslagründer Elon Musk tøyse og tullet litt på Twitter siden det var 1. april (Fool's Day) om at Tesla kom til å gå konkurs om ikke situasjonen bedret seg.
Dermed skalv aksjonærene i blådressene sine og Teslakursen gjorde et svalestup...

https://www.dn.no/lunchbrief/dagens-vik ... 03-04-18/3

Ja, ja... skal ikke så mye til.

Verre med tilfellet til slutt i saken, om Teslaføreren som omkom som følge av at Teslaautopiloten åpenbart tolket det som at den var satt i drapsmodus...

Takke meg til! Nei takk!! til selvkjørende biler :[-( !
Om jeg ikke husker feil så fikk føreren flere advarsler om å ta over før kollisjonen.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Tesla har fortsatt ikke gått i +.
Investere i dette gir direkte tap.
https://www.dagbladet.no/nyheter/skyter ... n/69430090
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kvase
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Kontakt:

Legg inn av kvase »

Jommen så gikk en på pluss sia for skatte oppgjøret for 2017 i år --kjekt
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

kvase. skrev: 03 apr 2018, 23:07 Jommen så gikk en på pluss sia for skatte oppgjøret for 2017 i år --kjekt
Det gjorde jammen jeg og :D Ikke stort mer enn at jeg har til en tank bensin på FJRen da, men jammen er det noen år siden sist jeg var på positiv side :yeyeye

Brukeravatar
kvase
Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
Kontakt:

Legg inn av kvase »

kjellv skrev: 03 apr 2018, 23:15
kvase. skrev: 03 apr 2018, 23:07 Jommen så gikk en på pluss sia for skatte oppgjøret for 2017 i år --kjekt
Det gjorde jammen jeg og :D Ikke stort mer enn at jeg har til en tank bensin på FJRen da, men jammen er det noen år siden sist jeg var på positiv side :yeyeye
Her ble det en kvart uførepensjon tilbake så noe gedigent beløp ble det ikke men holder til bensin på sommer turen i lag med kona / 190mil
Vespa Piago 75cc :crazy: Panter 50 cc :D Honda FT 500 cc :thumleft XT660 Z Tennere :thumleft KTM :twothumbs: 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R :prf
i tillegg en Suzuki DRZ 400 :lol
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/

overlay
Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS

Legg inn av overlay »

Gikk positiv retning her også, deilig :)

Brukeravatar
KåreDump
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Legg inn av KåreDump »

For første gang på sikkert ti år får jeg penger igjen på skatten!
Ikke rare greiene... 5-6 lapper, men en stoooor forbedring fra de 20-40 jeg har blitt skyldig hvert år det siste tiåret!!
:twothumbs: :twothumbs: :twothumbs: :twothumbs:
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Liten batterislitasje hos Tesla...

"Tesla battery degradation at less than 10% after over 160,000 miles, according to latest data"
160.000 miles = 257.000 km.

Om dette stemmer må det kunne ses på som en svært god nyhet. Eller?

Svar