Stian87 skrev: 05 jan 2018, 06:59
Jeg kan være enig i at økt hastighet kan øke sansynlighet for trafikkulykker. Jeg er imidlertid ikke enig i at det kan karaktiaeres som egoistisk i noen større grad enn at man i det hele tatt velger å ferdes på veien. Forøvrig så mener jeg også at økt hastighet alene ikke nødvendigvis øker risikoen i noen særlig grad. Det er en faktor, men har liten selvstendig verdi uten å kjenne til forholdene forøvrig, slik som type vei, veiens kurve, veiens stand, vær, antall trafikkanter, sikt osv.
Du skriver at man må tåle å bli imøtegått. Jeg er enig i det, men å karaktisere andre med negativt ladede ord slik som egoist har absolutt ikke noe med det å gjøre. Det er helt unødvendig, og det har ingenting med å imøtegå andre å gjøre. Hvis du ikke forstår forskjellen på å imøtegå argumenter og karaktisere personer bør du tenke deg litt om.
Angående skatt: Jeg regner med at de fleste forstår utgangspunktet for hvordan skattesystemer fungerer. Det var imidlertid ikke jeg som trakk parallell mellom beskatning og straff, det var det su som gjorde.
Jeg har forståelse for synspunktet ditt, jeg er imidlertid uenig. At andre lover er regulert slik er ikke relevant ettersom diskusjonen handler om hvorden man mener det burde være.
Du bruker personkarakteristikk av meg du ikke har grunnlag for å si noe om, du forsøker deg på hersketeknikker («Prøv å les, og forstå, det jeg skriver» og flere andre steder) likevel kritiserer du meg for at jeg oppfatter deler av det du skriver som misunnelse. Det kan være en idé å forsøke å se hvordan man selv uttrykker seg, før man kritiserer andre for det samme.
Poenget med straffelovgivning er at det skal gis samme straff for samme straffbare handling. Straffen må videre stå i forhold til den straffbare handlingen. Hvis målet med trafikkbøter utelukkende skulle vært å forebygge trafikkulykker er det enkelt å sette de opp generelt. Som du kanskje også selv har sett er de ikke spessielt høye.
Forøvrig kan det påpekes at fartsbøter i de aller fleste sammenhenger gis som forenklede forelegg av noen som i utgangspunktet ikke har anledning til å foreta en vurdering av overtreders økonomi. Om man skulle foretatt en mer komplisert utregning vil muligheten til å gi bot på stedet bortfalle, i tillegg til at antall straffesaker vil øke betraktlig. Politiet og samfunnet vil bruke vesentlig mer ressurser på administrasjon, noe som innebærer at andre samfunnsoppgaver vil lide. Fyllekjøring anmeldes alltid og besluttes av retten, og det er en helt klar forskjell på grovheten i overtredelsene.
For min del blir nok dette siste post i den sammenheng, jeg oppfatter det som lite fruktbart å fortsette diskusjonen.