Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev: Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,
og du ser mindre enn du gjør en mørk høstkveld med regnvær.
Men når du kjører sørover har du verdens beste tusenmetre.. :lol :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

I går kom endelig en pakke med bremseklosser fra CMS.
Æ fikk bytta klossene i full fart på ettermiddagen, og ut på prøvekjøring.
Forbremsa lugge enda litt, men er blitt vesentlig bedre, Lugginga er mykere,
ikke kraftig vibrasjon som med de "gamle" klossene fra SBS.

Fikk meg en fin kveldstur i går.
Æ har ei favorittløype med fin blanding av lange, oversiktelige svinger og skarpe, ikke fullt så
oversiktelige svinger. Og noen rette strekninger som også er UP sine favorittstrekninger.

Men i går var drt ingen UP ute, og lite biltrafikk.
Først kjøring mot sola i pene hastigheter for å sjekke forholdene, snu og kjøre litt mere inspirert hjemover.
"Trivselsfarta" ligg rundt 130 på min sykkel.
Da har æ passelig støtte fra fartsvinden, og fjæringa jobbe fint.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd :thumleft

Og oppdaga en ny feil på sykkeln :-)å
Av og til og særlig i det siste har æ merka at sykkeln har vært vanskelig å holde stabil gjennom svingan. Æ trudde nytt fremdekk skulle gjøre susen, men nei.
Av og til har æ hørt knepping fra en eller anna plass fremme på sykkeln, men hadde slått meg til ro
med at det sikkert var slark i gaffelen.

Knippinga kommer fra styrelagrene, ingen tvil om det.
I går kveld prøvde æ å vri styret fra side til side med hengende forhjul, og kjente tydelig at
lagrene ikke gikk lett.
Har også et "dødpunkt" når hjulet står rett frem.

Får bare bestille nye lager og forberede meg på jobben.
Lagerbytte ser ut som en ganske omfattende operasjon, men det er vel helst før man kommer i gang ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:I går kom endelig en pakke med bremseklosser fra CMS.
Æ fikk bytta klossene i full fart på ettermiddagen, og ut på prøvekjøring.
Forbremsa lugge enda litt, men er blitt vesentlig bedre, Lugginga er mykere,
ikke kraftig vibrasjon som med de "gamle" klossene fra SBS.

Fikk meg en fin kveldstur i går.
Æ har ei favorittløype med fin blanding av lange, oversiktelige svinger og skarpe, ikke fullt så
oversiktelige svinger. Og noen rette strekninger som også er UP sine favorittstrekninger.

Men i går var drt ingen UP ute, og lite biltrafikk.
Først kjøring mot sola i pene hastigheter for å sjekke forholdene, snu og kjøre litt mere inspirert hjemover.
"Trivselsfarta" ligg rundt 130 på min sykkel.
Da har æ passelig støtte fra fartsvinden, og fjæringa jobbe fint.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd :thumleft

Og oppdaga en ny feil på sykkeln :-)å
Av og til og særlig i det siste har æ merka at sykkeln har vært vanskelig å holde stabil gjennom svingan. Æ trudde nytt fremdekk skulle gjøre susen, men nei.
Av og til har æ hørt knepping fra en eller anna plass fremme på sykkeln, men hadde slått meg til ro
med at det sikkert var slark i gaffelen.

Knippinga kommer fra styrelagrene, ingen tvil om det.
I går kveld prøvde æ å vri styret fra side til side med hengende forhjul, og kjente tydelig at
lagrene ikke gikk lett.
Har også et "dødpunkt" når hjulet står rett frem.

Får bare bestille nye lager og forberede meg på jobben.
Lagerbytte ser ut som en ganske omfattende operasjon, men det er vel helst før man kommer i gang ?
Tror nok halve jobben er å begynne :)

Pass på å sett inn koniske lager, husker ikke hva som er originalt, men ofte løse kuler. Koniske lager gir større overflate mellom gaffel og ramme = mer stabil sykkel.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Det er allerede koniske lager, og halve jobben er nok å begynne.
Akkurat som når man skal male, det verste er å få lokket av malingspannet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Får vel hoppe noen tiår tilbake igjen, til det glade 80-tallet.
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".

En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.

Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.

Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....

Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....

For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...

Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.

Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.

Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av DrGreve »

He, he. Fornøyelig lesning :lol
Vi hadde også en stripe hvor vi sjekket forholdene først den ene veien og hvis det var klart, så var det full gass :)
Dette var jo på E-6, så noe dragrace ble det ikke men fort gikk det hvis alt klaffet.
Her er strekningen vi brukte.. kan vel tippe den var ca. 3 km.
[img]http://i1295.photobucket.com/albums/b62 ... 327c54.jpg[/img]
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av L-NA »

Jompa skrev:Får vel hoppe noen tiår tilbake igjen, til det glade 80-tallet.
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".

En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.

Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.

Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....

Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....

For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...

Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.

Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.

Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel
:thumleft DRITBRA :thumleft

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Nebbdyret, menneskets beste venn ?
Like sikkert som at snetittingen og grågåsa kommer hver vår, dog noen uker senere, kommer nebbdyrene.
Når du møter dem langs veien legger du merke til nebbet og to lysende øyne.
Alene eller i små grupper, med rytter på ryggen og kløv bestående av alukasser bak på ræva.

Nebbdyrene kommer fra hele Europa, og skal uten unntak til Nordkapp, og i dag har jeg møtt mange av dem.
I 20 plussgrader over vidda ser det bare helt herlig ut, og jeg unner turistene av hele hjertet å oppleve Finnmark i sånt vær.
Sant og si er jeg ikke lite stolt over å bo her på en sånn dag.

Og tenker med meg sjøl; hvorfor i all verden tar ikke jeg en Nordkapptur ?
Skal se hva det blir til i sommer.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av Jompa »

Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".

Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
DSCF2392.JPG
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
DSCF2393.JPG
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
DSCF2400.JPG

Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.

Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
DSCF2403.JPG
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.

Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
DSCF2405.JPG
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
DSCF2411.JPG
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
DSCF2412.JPG

Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".

Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
DSCF2392.JPG
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
DSCF2393.JPG
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
DSCF2400.JPG

Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.

Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
DSCF2403.JPG
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.

Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
DSCF2405.JPG
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
DSCF2411.JPG
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
DSCF2412.JPG

Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Jeg hjalp en kompis i dag med å skru litt på en GPZ1100 85 modell. Han fikk problemer med en sensor etter at han byttet til gelbatteri. I den forbindelse kjørte jeg noen kilometer og ett eller annet var riv ruskende galt. Den har stått lagret i 4 år og det var lite luft i framhjulet og det var sikkert grunnen til at jeg etterpå kjøreturen konkluderte med at det var den mest trassige sykkelen jeg noen gang har kjørt :) Det var jo omtrent umulig å få til å svinge...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, sesongstart og nye styrelager

Legg inn av Jompa »

Et lite jubileum i dag, 40 000 visninger i bloggen er passert.
Æ hadde vel ikke ant at det skulle bli så mange da æ begynte å skrive for omtrent to og et halvt
år siden. :scratch
Regner med at de fleste visningene og har vært "lesninger", at ikke folk bare har klikka feil :scratch
Nå, kommentarene fra andre forumister tyder ikke på feilklikk.

Begynte med å skrive om gamle mc-blader og min egen ungdom.
Æ e vel etterhvert blitt en ganske typisk 80-taller, selv om æ aldri fikk prøvd meg som japp.
Liker fremdeles 80-talls sykler, 80-talls musikk mm best. Er til og med gift fremdeles med
ho som var kjæresten min på 80- tallet.

Æ hadde ikke noe bestemt mål med å begynne å blogge, har prøvd å holde meg innenfor
en hviss ramme, dvs ikke alt for mye utenom mc.
Har vel klart det sånn bob-bob.

Blitt litt kjent med veldig mange trivelige folk, og truffet utrulig mange av de samme trivelige folkan.
Fikk plutselig en fornemmelse av å ha skrevet den forrige setninga en gang før... :scratch
Vel, det gjør sikkert ikke noe, det er vel fler enn meg som slit med hukommelsen.

Her skulle det vært ei jublende avslutning på innlegget, men hauet gikk tomt..............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Bosted: Notodden

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av dag-zzr »

Gratulerer med jubileet Jompa. Ser frem til fortsettelsen.:mrgreen:

Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Carpa »

Wow, imponerende jubileum. Men bloggen din er morsom å lese den, til og med for meg som ikke bryr meg særlig mye om å mekke sykkel :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
taco
Innlegg: 401
Registrert: 25 okt 2011, 10:31
Motorsykkelen din: 02' Yamaha xj900 Diversion
Bosted: Oslo

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av taco »

Grattis! Er jo ikke så rart!
Det er alltid interessant å se hvordan du løser de forskjellige utfordringene (ikke problemer) med sykkelen. :thumleft

Har jo en forkjærlighet for de gode gamle syklene jeg da. Har hatt Yamaha 350, Suzuki GT 750, 3 stk Kawa Z650. Men det krever ofte litt mer vedlikehold enn de nyere. Fordelen er at det er lettere å gjøre tingene selv, enn å måtte sette bort alt.

Stå på!
:vs
2012: 7500 km
2013: 7400 km(mindre? Hmm..)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Bosted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Intruder »

Gratulerer Jompa,og har du tenkt deg sørover en gong så kan jeg fortelle deg hvor jeg bor !! :rose
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bosted: Melhus

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av omaas »

Gratulerer jompa, har vært interessant å følge med din oppussing av sykkel!
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Takk alle sammen, både dere som har kommentert og dere som "bare" leser.

Det har blitt litt kawing denne uka med bytte av styrelager og clutchwire og prøvekjøring i kveld.
Gode styrelager anbefales på det varmeste !
Bør byttes minst hvert 30. år :prop:

Ellers sitter jeg og gremmes over at det ikke ble Norgestreff på meg i år.
Hadde tilbud om å låne sykkel av en forumist sørpå.....
Vel, det kommer nye sjanser, det ser ut som Norgestreffet kan bli i Bodø neste år.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Æ har prøvd å finne fortellinger og bilder fra Norgestreffet, men det ser ut til å være lite. Kommer kanskje mer etterhvert ?
Skulle gjerne ha vært der, men med mange hobbyer blir det crash til stadighet.
Denne helga var det korpsstevne på Sortland, en rask busstur på 70 mil. Med noen pils, underbuksehumor og ellers en "livat gjeng" går en
sånn tur unna ganske radig.
2 dager med marsjering, konserter, festmiddag of fest. Det er stort sett korpsfolk som spiller for hverandre. "Vanlige" folk bryr seg ikke om korpsmusikk.

Var heldig og fikk meg "stevnekjærest".
Ei jente som æ kjenne sånn halvveis fra før. Da æ va i begynnelsen av ten-åran spilte ho i et anna korps her i Alta og æ hadde et godt øye til ho.
Søt jente med klarinett :P :p , noen få år yngre enn meg.
Og i helga fikk æ danse med ho, tilogmed flere enn en dans. Må vel inrømme at æ aldri har vært noen Fred Astaire på dansegolvet......
men vi hadde det kjempeartig, og hadde mye gamle historier å mimre om.

Vel, da æ va ung var det sånn at "stevnekjærester" var man bare i 2 dager, så lenge stevnet varte.
Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
Det skyldes alderen det.. :knegg :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:
Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
Det skyldes alderen det.. :knegg :prop:
Regner med at du mente min alder ?

Det fine med å komme litt nærmere middelalder, e å kunne kunne være på fest i lag med
damer uten at jaktinstinktet våkner uiddelbart :sk? og sleppe den evindelige konkurransen med
med andre hanner, sånn som det var i tenårene og litt til...

Og hvis man til og med klarer og omgåes med veldig unge jenter uten å bli oppfatta som
Gammel Gris, ja da e det trivelig å være på fest!

Det siste e æ vel inhabil te å prøve meg på noen egen vurdering av =; :scratch
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:
SuperMorten skrev:
Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen. :redface
Det skyldes alderen det.. :knegg :prop:
Regner med at du mente min alder ?

Det fine med å komme litt nærmere middelalder, e å kunne kunne være på fest i lag med
damer uten at jaktinstinktet våkner uiddelbart :sk? og sleppe den evindelige konkurransen med
med andre hanner, sånn som det var i tenårene og litt til...

Og hvis man til og med klarer og omgåes med veldig unge jenter uten å bli oppfatta som
Gammel Gris, ja da e det trivelig å være på fest!

Det siste e æ vel inhabil te å prøve meg på noen egen vurdering av =; :scratch

Jepp. Burde ha klipt litt. Svaret var med tanke på at du glemte godnatt-klemmen.. :knegg

Og forøvrig var jeg jo på One Direction kosert med 18000 hylende fjortis-jenter. Og nei, ikke noe jaktinstinkt våknet der heller.. :prop:
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Jeg har fundert litt på å ta meg en jubileumstur til Gællivarretreffet siste helga i juni.
Det er 25 år siden sist jeg var på treff der, i 88 hvis ikke hukommelsen lurer meg..... :scratch

Jeg husker ihvertfall at på den tida var turen til treffet et "race", med flere alvorlig skadete hvert år,
promillekjøring inne på treffplassen og på veien utenfor, og burning og rusing halve natta.
Nå var ikke jeg aktivt med på noen av disse aktivitetene, men nøyde meg med å drikke til jeg spydde.
Det siste kan jo sees på som et lavterskeltilbud.

Regner med at dette treffet har utvikla seg omtrent som de norske treffene, at de aller fleste både
kjører og oppfører seg som folk.
Og at gjennomsnittalderen på deltakerne fremdeles er som for 25 år siden, altså min alder.... :gk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, jubileum

Legg inn av Jompa »

Det måtte jo bare skje igjen........ forgaffelen begynte å pumpe ut olje i går kveld.
Oppdaga lekkasjen under den obligatoriske stoppen på Statoil.
Rett hjem, inn i garagen å demontere. Æ begynne å få litt rutine på den her "skiten" så
etter en og en halv time var gaffelen delt opp i sine enkelte faktorer.
Tettingene, som var nye i fjor, ser ok ut, men gaffelen har for mye slark, særlig på den nedre foringa.

Æ prøvde å lage shims av en ølboks å legge bakom foringa, men det ble for trangt.
Øl-boksen har ,1 mm tykkelse.
Så idag blir det å finne tak i 0,05 mm shimfolie. Skal også prøve med sae 20 gaffelolje istedetfor sae 10.

Så langt ser det ut som Gallivare-turen kan gå i dass.
Ikke bare pga sykkeln, men det er mye mulig at fruen må bort på jobb hele neste helg.
Og da må "noen" passe hundene.....

Ettermiddag

Her skulle det vært noen bilder av "operasjonen", men kameraet var fritt for strøm.

Fikk ordna med shimsfolie hos Fagverktøy og lagt ei remse mellom innerrøret og nedre foring på
begge sidene.
Tetningsringene så fine ut, sku bare mangle, de va nye i fjor, men da de skulle på plass
var det omtrent bare å slippe dem ned i toppen av gaffelrøret.
Vel, æ gjorde ikke verre enn at æ la pakningsmasse på ytterkanten av ringene og trøkte dem på plass.

Husker ikke sikkert, men tetningene var nok orginaldeler fra Kawaspecialisten, så de kan ha
vært på lager i veldig mange år og kanskje krympa på diametern ?

Har ikke fått prøvekjørt enda, men blei litt skeptisk da gaffelen satt bom fast da æ slapp sykkeln ned fra
støtta.
Med litt gynging fikk æ bevegelse i rukkelet, får håpe den ikke låse seg når æ kommer på veien igjen.
Det e tydelig at yttrrørene er mest slitt på "midten" og mindre ut mot endene.

Det blir ingen prøvetur i dag, for nå regner det.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, finvær og parkert sykkel

Legg inn av Jompa »

I løpet av siste døgn har æ fått meg en 100-mils tur langs veiene i Vestfinnmark og Nordtroms, langs E6 for et meste.
Har vaktuke, og med rolige hverdager slår fanden til i helga, nesten en naturlov.
Turen gikk til Senja, første gang æ har vært det. Det skal visstnok være veldig pent på Senja,
bjørkeskog, fjell, myrer, spredt bebyggelse og jorder ser man vel ikke mange andre plasser, eller hur ?

Nåja, mulig æ e litt trøtt og sur enda, hele turen tok 16 timer..
Det blir litt tid til fundering på en såpass lang tur, særlig om natta med minimalt av anna trafikk,
" ugyldige 60-soner " , tørrprat på radioen og best underholdning på gps,en og kjørecomputern.
Nøkkeltall fra turen : gjennomsnittshastighet, 79 km/t, dieselforbruk 1,12 l/mil, total kjøre og hviletid forbigåes i stillhet.

Æ klarte nesten å bestemme meg for å ikke kjøre på treff i Gællivare neste helg,
Hvorfor i svarte h..... skal man bruke fritida langs de samme veiene som man hater å bruke mye av arbeidstida på ?
Ganske meningsløst, ikke sant. Og hvis æ enda tenke på at æ sjøl skal legge ut på sykkel blant
trailersjåfører, bobilsjåfører og andre som kan være minst like trøtt og uoppmerksom som æ sjøl va de siste 20 - 30 milene hjem i ettermiddag......

Nå, æ får vel et litt mere positivt syn på tingan før neste helg, hvis bare det her faens regnet gir seg.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, regnvær og parkert sykkel

Legg inn av Jompa »

Etter å ha gått glipp av Norgestreffet, Harstadtreffet og motorsykkelens dag både i Alta og Hammerfest blir det endelig treff til helga.
Gællivare i Sverige, bare 48 mil å kjøre.
Pakking i morra kveld og start litt utpå dagen fredag......er ihvertfall planen så langt.

Og værmeldinga ? Rundt 20 grader og oppholdsvær hele helga, perfekt :thumleft
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar