Men når du kjører sørover har du verdens beste tusenmetre..Jompa skrev: Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,
og du ser mindre enn du gjør en mørk høstkveld med regnvær.

Men når du kjører sørover har du verdens beste tusenmetre..Jompa skrev: Midnattsola e egentlig ganske oppskrytt, du får den rett i øyan når du kjøre nordover,
og du ser mindre enn du gjør en mørk høstkveld med regnvær.
Tror nok halve jobben er å begynne :)Jompa skrev:I går kom endelig en pakke med bremseklosser fra CMS.
Æ fikk bytta klossene i full fart på ettermiddagen, og ut på prøvekjøring.
Forbremsa lugge enda litt, men er blitt vesentlig bedre, Lugginga er mykere,
ikke kraftig vibrasjon som med de "gamle" klossene fra SBS.
Fikk meg en fin kveldstur i går.
Æ har ei favorittløype med fin blanding av lange, oversiktelige svinger og skarpe, ikke fullt så
oversiktelige svinger. Og noen rette strekninger som også er UP sine favorittstrekninger.
Men i går var drt ingen UP ute, og lite biltrafikk.
Først kjøring mot sola i pene hastigheter for å sjekke forholdene, snu og kjøre litt mere inspirert hjemover.
"Trivselsfarta" ligg rundt 130 på min sykkel.
Da har æ passelig støtte fra fartsvinden, og fjæringa jobbe fint.
Skal ikke lyge at æ kjørte i trivselsfart hele veien, men æ fikk absolutt prøvd![]()
Og oppdaga en ny feil på sykkeln :-)å
Av og til og særlig i det siste har æ merka at sykkeln har vært vanskelig å holde stabil gjennom svingan. Æ trudde nytt fremdekk skulle gjøre susen, men nei.
Av og til har æ hørt knepping fra en eller anna plass fremme på sykkeln, men hadde slått meg til ro
med at det sikkert var slark i gaffelen.
Knippinga kommer fra styrelagrene, ingen tvil om det.
I går kveld prøvde æ å vri styret fra side til side med hengende forhjul, og kjente tydelig at
lagrene ikke gikk lett.
Har også et "dødpunkt" når hjulet står rett frem.
Får bare bestille nye lager og forberede meg på jobben.
Lagerbytte ser ut som en ganske omfattende operasjon, men det er vel helst før man kommer i gang ?
Jompa skrev:Får vel hoppe noen tiår tilbake igjen, til det glade 80-tallet.
Æ va med og arrangerte drag-race en gang, på riksveien litt sør for Alta. Dvs Rv93, Kautokeinoveien.
Vi var et gjeng som kjørte ut en ganske sen kveld for å "teste".
En av guttan hadde pickup, så han måtte kjøre veiarbeidskilt og trebukker med bom som ble
'lånt" fra Veivesnet.
Så sperra vi av riksveien i begge endene av ei lang slette, merka opp start og mål med spraylakk og
plasserte en kar med stoppeklokke på målstreken. Samme kar var starter også,
når armen hans gikk ned var det full gass.
Æ kan ikke huske hvordan "stripa" var målt, definitivt ikke med Gps, og sansynligvis ikke målband
eller avstandskikkert heller. Det va nok helst triptellern på en sykkel som ble brukt,
så dragstripa var nok ikke nøyaktig 402 meter.
Min oppgave ble å stå vakt et stykke lenger ned mot Alta i tifelle "purken" sku dukke opp.
Hvis de viste seg, skulle æ kjøre opp å varsle de andre, helst så tidlig at det ble tid til å rydde bort
sperringene og skiltene.....
Det kom ikke noe politi, heldigvis, for da hadde æ vel drette i buksa.....
For evt yngre lesere e det vel på sin plass å nevne at på den tida var det bare trailersjåfører blant
"Vanlige folk ' som hadde tilgang til mobiltelefon...
Nå, draget ble avvikla på den måten at to og to kjørte mot hverandre, og halvparten gikk videre til
neste runde. Kan ikke huske hvem som vant, eller noen tider.
Men æ fikk da prøvd meg mot en GSX, og som venta kom GS 1100 G'en min til kort.
Det trengtes ikke målfoto.......som uansett hadde vært nødt til å fremkalles først,
hos Fotoknutsen i Oslo.
Æ va allikevel godt fornøyd, for æ klarte å løfte fremhjulet da æ gira fra første til andre.
Og det med kardangsykkel
Jeg hjalp en kompis i dag med å skru litt på en GPZ1100 85 modell. Han fikk problemer med en sensor etter at han byttet til gelbatteri. I den forbindelse kjørte jeg noen kilometer og ett eller annet var riv ruskende galt. Den har stått lagret i 4 år og det var lite luft i framhjulet og det var sikkert grunnen til at jeg etterpå kjøreturen konkluderte med at det var den mest trassige sykkelen jeg noen gang har kjørt :) Det var jo omtrent umulig å få til å svinge...Jompa skrev:Etter 2 uker med sommervær regna det kraftig i ettermiddag.
Fin anledning til å ikke klippe plenen, som jeg egentlig skulle. Hadde til og med funnet på det helt av meg sjøl.
Istedet ble det noen timer i garasjen, æ fikk nye styrelager i posten for noen dager siden, og de har ligget til modning på kjøkkenbenken.
Det var egentlig ikke store jobben, det værste var å få lokket av verktøykista, og resten var "bare skruing".
Såvidt kommet i gang. Har løsna på styret, gaffelkrona ifra gaffelbeina og tappa ut bremsevæska.
Og kommet litt lenger.
Da æ skulle løsne skruen som holder gaffelkrona fast i "kingbolten" oppdaga æ at den allerede var ganske løs.
Og den har æ ikke skrudd på før, så DET var ihvertfall ikke selvforskyldt.
Det kan være lurt å ta løs speedometerwiren før man skrur vekk mutterne som holder øvre styrelager.
Æ hadde ikke lagt noen skikkelig slagplan for arbeidet, og handboka lå igjen inne....
Meninga var egentlig å ta av forhjulet og skjermen før æ tok av gaffelen, men plutselig var gaffelen løs, og det oppdaga æ da æ va igang med å heise
opp sykkelen.
Var nok litt av et syn, da æ stod og holdt gaffelen med ei hand med andre handa på hendelen til jekkestroppa og enden av stroppa i kjeften.
Det gikk bra, ikke ramla gaffelen i golvet, og æ klarte å få låst lastestroppa før sykkelen tippa fremover.
Her er ytterringene til de gamle lagrene.
Vet ikke hvor godt det vises på bildet, men det er tydelige slitasjespor på lagerbanen.
Nedre styrelager på plass.
Det er ytterst viktig at man er sikker på at lagrene står godt mot ansatsene, ytterringene også.
Den oppmerksomme leser har sikkert allerede sett at det ikke er fett på lageret enda.
Måtte bare ta bilde først...
Det er ikke nødvendig å overdrive smøringa, men fettet må gnies godt inn i lageret. Bruk fingrene.
Gaffelen med hjulet på står forresten på golvet og er surra fast i skrustikka med en strengbit. Det fungerte alldeles utmerket.
Æ brukte de gamle ytterringene til å slå fast de nye, man hører godt nå lagrene er på plass, lyden fra hammerslagene forandrer seg.
Her er nedre ytterring på plass.
Måtte bare ta et bilde av motorn forfra uten hjulet i veien, så alle trippelfanatikerne kan få sjansen til å beundre en skikkelig firer.
Æ brukte fire tima på hele operasjonen, inkl lufting av bremse etterpå. Syns ikke det var så aller værst.
Skal enda skifte gass- og clutchwire når tanken allikevel er tatt av. Wirene har vært "på lager" i snart 2 år, og clutchen begynner å bli treg.
Æ prøvde å smøre wiren i forrige uke, og da blei den bare enda verre.
Det skyldes alderen det..Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen.
Regner med at du mente min alder ?SuperMorten skrev:Det skyldes alderen det..Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen.![]()
Jompa skrev:Regner med at du mente min alder ?SuperMorten skrev:Det skyldes alderen det..Jompa skrev: Det her "forholdet" varte bare noen få kveldstimer, og var helt uskyldig, trur til og med at æ glemte godnattklemmen.![]()
Det fine med å komme litt nærmere middelalder, e å kunne kunne være på fest i lag med
damer uten at jaktinstinktet våkner uiddelbartog sleppe den evindelige konkurransen med
med andre hanner, sånn som det var i tenårene og litt til...
Og hvis man til og med klarer og omgåes med veldig unge jenter uten å bli oppfatta som
Gammel Gris, ja da e det trivelig å være på fest!
Det siste e æ vel inhabil te å prøve meg på noen egen vurdering av![]()