Side 41 av 105

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 16:53
av LordShaft
thewiz skrev:Skal bytte dekk på sykkelen snart. Står mellom Michelin Pilot Power 3, men jeg ser også det er en Pilot Power 3 2CT?

2 CT er vel dual compound ellerno? Hva skal jeg velge? Noen som har erfaringer?
Du har nok sett feil. Michelin har pilot power 3, som er det nyeste og "beste" sport dekket i deres produktkatalog. Men de har også noen gamle dekk, som heter pilot power 2ct, veldig mange er godt fornøyd med disse dekkene, men det er en eldre teknologi i forhold til pilot power 3.

Jeg har ingen erfaring med 2ct dekkene selv. men veldig god erfaring med pilot power 3. Dette er kjempe god dekk, som er gode på vått føre og varmes fort opp. Det er definitivt de beste dekkene jeg har hatt til nå.... på mine sykler. Derfor blir det spennende å se om sport touring dekkene gir meg en bedre opplevelse enn sport dekkene :thumleft

Om jeg ikke tar helt feil, har alle dekkene til Michelin 2ct teknologien, altså dual compund.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:11
av ejs
:thumleft
Har alltid hatt minst mønsre igjen på siden av dekkene.
-venstre side slites mest.
Har ikke målt på Guzzien. Den er en helt annen sykkel. Klare å holde tempoet nede
på lovlig hastighet med den.

På 750turboen som jeg hadde før, var det typisk 1.6mm igjen på venstre side,
2,5mm på mitten av dekket, og 2 mm på høyre. (bytte tid)
Var enda mere mønster igjen i overgang mellom flate og side (skulder)
Gjeldt blant annet PR2 og PR3 og Diablo Strada
:mc7

ojda skrev:
ejs skrev::mk
Er ikke enig.
Bytter dekk når det trengs.............
Hva er du ikke enig i :scratch
At det er stor forskjell på nye og gamle utslitte dekk :-k


De som oftest sier sånn, er de som aldri bruker dekkene sine i nærheten av dekkets grenser :[-(
Å de burte i allefall bytte samtidig, da det jo er de som kjører de mest firkanta dekkene :-# :x

Jeg sliter litt i underkant av 2 sett dekk i året, fordekkene kunne kansje klart 2000-2500 km mer
Ca 1/6.del av dekkets livstid. Det blir 1/3.del av et 1200kr dekk i året, samt en tur spart
til den som legger om. = 400kr + mindre mas 1 gang per år. Det unner jeg meg :P :p

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:14
av mammut89
nytt dekk er litt glattere før slippmiddelet er borte. men heldigvis blir det borte etter knapt 100 meter med rulling på området. det er så tynt at det blir borte nesten i det dekket treffer asfalten. så i begynnelsen må man kjøre litt roligere og ta svingene rolig så krappere og krappere. lest flere steder at man må ta det rolig de første 10 kilometerne og de første 50 kilometerne og egentlig litt forskjellige tall. men etter min mening er en kilometer med litt variert kjøring mer enn nok. stadig vekk kjøper folk på rudskogen nytt dekk på banen og kjører ut, noen gidder ikke engang ta av klistremerket. jeg tror dette med at et dekk er glatt lenge er mer oppi huet på folk.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:36
av mortenolb
Slippmiddelet?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:39
av ZZR-Erling
mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:50
av Olden
Jeg gikk nå ifra Metzeler Sportec M7RR bakdekk og tilbake til Michelin Pilot Power 3 denne gangen pga. lengre rekkevidde med PP3.

Jeg merka veldig forskjell med å gå ifra Metzeler og tilbake til Michelin! Metzeler var bedre på tørt føre enn PP3!
Med PP3 så hender det at jeg får litt ukontrollert sleng på ræva, noe som aldri skjedde med M7RR. Kjørestilen er uendret!
Det virker også som om M7RR blir kjappere varmt enn hva PP3 gjør. Etter 2km kjøring her hjemme så er det noen hårnålsvinger i en oppoverbakke.
Her slipper PP3 nesten hver gang, noe jeg aldri opplevde med M7RR på samme sted.
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?

Jeg er nå veldig usikker på hva neste dekk blir. Jeg hadde tenkt å prøve PR4, men hvis det er på samme nivå som PP3 mht. grep så ender jeg kanskje opp med Metzeler igjen selv om jeg ikke får like mange KM ut av det som med Michelin!
Jeg følte meg mye tryggere med Metzeler enn jeg gjør med Michelin nå i hvert fall. PP3 er ett et bra dekk det også, men det mangler det lille ekstra! :-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 17:51
av mortenolb
ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.
Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lenger

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 18:08
av LordShaft
Olden skrev:
Dette burde vel indikere at M7RR har blitt litt varmere og har mer grep på samme sted etter lik kjøring enn hva PP3 har!?

)
Grepet behøver ikke være bedre, men at du får raskere temperatur i metzeler dekkene kontra power 3 dekkene som gir bedre grep der å da.

Pilot road 4 skal jo være enda lettere å varme opp, så mye mulig du vil føle langt bedre grep her enn med metzeler :thumleft




Note4

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 18:09
av ZZR-Erling
mortenolb skrev:
ZZR-Erling skrev:
mortenolb skrev:Slippmiddelet?
Sjekk siste linken min.
Står jo tilogmed i linken at de ikke bruker det lenger
..like langt læll:
"Even if they don’t use a release agent, tyre manufacturers use chemicals in the curing process to make the rubber flow better and reduce defects in the surface and tread pattern. This results in slick or glossy surfaces."

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 18:11
av ZZR-Erling
Er ihvertfall noe bra i den artikkelen Morten Olb :twisted

Bilde

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 18:43
av Bjerknez
LordShaft skrev:
Bjerknez skrev: Jeg har heller ikke helt skjønt det der, selv om jeg har fått det forklart flere ganger. Det holder vist bare med å få varme i dekket og kjøre ett par mil. Men personlig så tar det langt lenger tid enn det før jeg stoler på dekket og at dette silikonlaget er borte. Hvis noen har et korrekt og vitenskapelig svar her med videobevis etc. så kjør på. Hvordan kan det glatte laget fra dekksidene forsvinne helt kun ved hjelp av varme og uten at dekket toucher bakken? Spruter silikonet av når det blir varmt eller noe?
Hvordan har det seg at bensin forsvinner fra en overfalte om du søler litt :-k Denne forsvinner helt uten at noe spruter vekk eller du fysisk må tørke den vekk med klut/papir eller lignende :-)

Jo høyere temperatur, jo raskere forsvinner den.

Jo grunnen er enkel kjemi.... Samme med vann. Et stoff har agregat tilstander. Du har fast, veske og gass. Vann går fra fast til veske ved 0 grader. Vann går fra veske til gass ved 100 grader.
Det fordamper. Dette prinsippet kan brukes når du forklarer hva som gjør at dekket "tørker" uten at dekket er i berøring av asfalten.

Å når et sport touring dekk som pilot road 4 som er mulig å oppnå optimal driftstemperatur mellom -5 grader og 40 grader, så er det ved disse temperaturene at dekket har best avgassing som gjør at du har optimalt grep. Som igjen bidrar til at du sliter vekk det belegget som finnes på noen av dekkene. Noen dekk har ruglete overflate med silika greier som gjør at en har bedre grep fra første stund.

Håper dette var noe lunde enkelt forklart og forståelig forklart :redface
Høres fornuftig ut dette LordShaft. :thumleft
Men vil det da si at det er tryggere å legge de nye dekkene i solsteken midt på sommeren eller evt. Gir den noen runder med hårføneren før man kjører første gangen? Slik at man på den måten slipper å måtte gamble med eget liv siden man da ikke vet hvor glatt dekket er?

Det er jo rett og slett trafikkfarlig og det er merkelig at ikke dette belegget (eller hva det kalles) fjernes i utgangspunktet av produsent/montør før pålegg. Spesielt er jo vi mc førere utsatt for alvorlige ulykker grunnet dette?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 19:14
av LordShaft
Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst :thumleft
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.

Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep :-k

Note4

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 19:21
av ejs
:thumleft
Nye glatte bakdekk har jeg alltid fjernet bellegget på med å spinne.
Glatte fordekk er det bare å låse forhjulet i små intervaller. (uten ABS)
En veistubb på 200meter.
Deretter vanlig kjøring på hovedveien.
Er ikke alle nye dekk som er glatte.
Glatte dekk kan være så glatte at jeg har stått med bena foran fotvilerene og sykkelen spinner.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 19:23
av Toven
Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe :knegg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 19:40
av ZZR-Erling
Toven skrev:Kjøpe seg litt sandpapir å skrubbe i vei, så kan man til og med skryte på seg ingen kyllingstripe :knegg
Juks! :twisted

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 20:54
av cannon
Normalt er det bare å kjøre litt rolig de første 5 km. Deretter tut og kjør.
For de med ekstra angst: spray på bremserens og tørk bort. Ferdig.

Og de som kaller sidestriper på dekk for "kyllingstriper" er gjerne kyllinger selv. Blir ikke mindre kylling med sandpapir ;-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 22:07
av Bjerknez
LordShaft skrev:Jeg vet at de drev å stekte dekkene i gamledager på takene når solen stod på som verst :thumleft
Dette tror jeg ikke at jeg ville anbefalt i dag, men i teorien skal dette fungere ja.
Selv har det fungert for meg å ta det piano de første 5 km også gradvis utfordre dekkene i kurve.

Hvor hardt en skal spekulere i dette er jeg usikker på, men hvor glatt er disse dekkene da? Jeg har enda tilgode å ha så glatte dekk at jeg har mistet grep :-k

Note4
Litt merkelig... jeg har opplevd det både på cruiseren og på Streeten at dekkene er sykt glatte de første meterene. Det ene var et Dunlop K555 bakdekk og det andre var Michelin Pilot Road 4. Ga litt gass ut av en rundkjøring ca. 100 meter på asfalt etter omlegg og hjulet slapp. Neste gang så vurderer jeg å sette sykkelen i 5 gir på tomgang mens dekket snurrer og la den få et par runder med sandpapir for å være sikker.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 22:19
av LordShaft
Hmm :-k For meg er dette helt ukjent! Jeg har INGEN slike erfaringer overhodet. Men jeg er ekstremt forsiktig den første turen jeg kjører med nye dekk. Jeg svinger meg pent og pyntelig ned på motorveien, så kjører jeg en god halvtime mellom 80 og 100.... så kjører jeg noe rolige kurver før jeg begynner å presse dekket.

Men når jeg får lagt om mine pilot Road 4 skal jeg prøve å gje pedal (har jo DTC) og se om jeg får noe følelse av disse glatte dekkene :redface

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 22:36
av mortenolb
Har heller ikke den erfaringen, ikke med pr4 heller. De gangene jeg har fått slipp er det pga kalde dekk.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 mai 2015, 22:53
av hakhap
Ikke noen erfaring av slipp med nye dekk men så tar jeg det rolig de første km med gradvis mere nedlegg.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 mai 2015, 03:25
av Ashland
Fikk på ett nytt Dunlop Sportmax Roadsmart 2 dekk forran, det var som å kjøre på såpeføre til å begynne med... Neste service er rett rundt hjørnet, tenkte å rive i ett Michelin Pilot Power 4 bak da, blir spennende å se om det oppfører seg på samme måten

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 mai 2015, 06:08
av ZZR-Erling
Jeg har ikke tenkt å finne ut noe som helst, jeg simpelthen kjører rolig noen varierte mil. :mk

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 mai 2015, 07:23
av KawaKjetil
Tar du på slitebanen på et nytt dekk kjenner du at det er litt "fett". Dette "fettet" må kjøres av. Har gått mange på tryne pga dette!!

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 mai 2015, 07:35
av Bjerknez
Veldig merkelig at tilsynelatende erfarne mc folk her inne som kjører mye aktivt ikkehar vert borte i dette overhodet. Tenker da i hovedsak på LordShaft. Med den børsa du kjører med så burde du vel ha krefter nok i fleng til å fremprovosere DTC'en (eller hva det heter) med helt nye dekk.

Jeg kan ikke si annet enn at det er såpeglatt. Vertfall de to dekkene jeg har byttet. Men jeg snakker RETT etter omlegg her. De første 100 metrene. Når dem er såpass glatte de første 100 metrene, så tør ikke jeg å legge meg kraftig ned i sving før etter en god stund vertfall og veldig gradvis... :-)å

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 mai 2015, 07:41
av LordShaft
Ja der er mer enn nok krefter i sykkelen min til å fremprovosere dette (vil jeg tro) Men jeg har for vane å kjøre forsiktig de første 5 km når jeg har lagt om dekk.... Da har som sagt dettte ikke vært noe problem. Jeg har ikke kjørt super nervøst, men rolig gassrulle og rolige kurver.

Men skal som sagt se hvor mye jeg får DTC til å slå inn når jeg bytter til ny dekka i løpet av neste uke :redface Skal jeg komme med en tilbakemelding på akkurat dette. Er jo mulig noen dekk er verre belagt enn andre :-k Forstår ikke dette :scratch