Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ErikW
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo

Re: Bjerknez' | Snart sommerferie! :)

Legg inn av ErikW »

Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:56 Skjønner ikke hva det er å bli svett av. Jeg har kjøpt basic campingutstyr fra billighyllen. Hva er problemet? :lol
Ingen problem. Mye bra er valgt og ser frem til status for turene. Det er ihvertfall deilig på MC tur PG også med telt, tarp ute i naturen 🏍️🥂

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 16 jun 2024, 11:29
Bjerknez skrev: 15 jun 2024, 23:56 Skjønner ikke hva det er å bli svett av. Jeg har kjøpt basic campingutstyr fra billighyllen. Hva er problemet? :lol
Ingen problem. Mye bra er valgt og ser frem til status for turene. Det er ihvertfall deilig på MC tur PG også med telt, tarp ute i naturen 🏍️🥂
Ut fra mitt behov er jeg ganske sikker på at jeg har landet på riktig utstyr vertfall. Så får jeg heller avansere hvis jeg ser dette går riktig veien :-)

Den oppblåsbare puten er den jeg fant som var tykkest i forhold til pris. Liggeunderlaget undervuderte jeg ved første kjøp og kjøpte ett som var bedre etter å ha testet det. Men det kostet ikke all verden. Hvis noen vil ha det så selger jeg det for 200 spenn + frakt. Det koster i skrivende stund 349 kroner hos fjellsport. Det er prøveligget en gang. Thats it.

Teltet like så. 1500 kroner for et telt jeg mener er verdt 3 ganger den prisen. Teltet ble kjøpt ut fra brukererfaringene det har fått samt Youtube videoer. Jeg tenkte at til den prisen må det jo være verdt å prøve... Jeg har hatt en Helsport Varanger lavvo til nesten 10.000 kroner som lakk vann i langt mindre regn enn det Urberg teltet har blitt utsatt for. Urberg teltet har tålt et døgn med massiv regnvær og mye vind. Nylig testet. Såpass mye regn at takrennene ikke klarte å ta unna for vannet. Jeg har også spylt på teltet med hageslange. Ikke en eneste dråpe kom igjennom.

Resten av utstyret skal det vel mye til blir galt. Soveposen i dun og liggeunderlag med R-verdi på 5 og den opplåsbare puten etc. kommer neppe til å ryke og om dem skulle gjøre det så er vel ikke det det verste som kan skje tror jeg :)

Det er uansett snakk om å i hivedsak campe i norske sommertemperaturer langt over 0 grader i lavlandet. Men jeg er ganske sikker på at utstyret også klarer seg en nett på fjellet i finvær. :)

Rapporter fra turen kommer selvsagt til å bli postet :twothumbs:

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sitter på Youtube og lører meg enkle men geniale knuter etc. her er en veldig simpel knute som gjør at man lett kan justere hlyden på en kaffekanne eller en kaserolle som henger over bålet :)

Man beveger bare pinnen opp og ned for å endre høyden.
IMG_1462.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Det ser ut til at jeg blir utrolig heldig med været hvis jeg skal tolke førstesiden på VG samt værgudene når jeg drar avgårde om en drøy uke :twothumbs:

Det er nesten så jeg vurderer å flotte meg litt, og bestille meg en håndholdt batteridreven vifte for litt luftsirkulasjon i teltet...

Lars Monsen hadde nok ikke blitt imponert, men jeg går nå mine egne veier og lever greit med det :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 19 jun 2024, 14:08 Det ser ut til at jeg blir utrolig heldig med været hvis jeg skal tolke førstesiden på VG samt værgudene når jeg drar avgårde om en drøy uke :twothumbs:

Det er nesten så jeg vurderer å flotte meg litt, og bestille meg en håndholdt batteridreven vifte for litt luftsirkulasjon i teltet...

Lars Monsen hadde nok ikke blitt imponert, men jeg går nå mine egne veier og lever greit med det :lol
Dukket opp en annonsesak om en nakkevifte da jeg var innom Nettavisen tidligere i dag. Fant den ikke igjen senere.
Men et nettsøk gjorde susen selvfølgelig.
Så en sånn vifte må du nok skaffe deg :knegg :

https://tekshop.no/products/ny-baerbar-nakkevifte

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 19 jun 2024, 16:37
Bjerknez skrev: 19 jun 2024, 14:08 Det ser ut til at jeg blir utrolig heldig med været hvis jeg skal tolke førstesiden på VG samt værgudene når jeg drar avgårde om en drøy uke :twothumbs:

Dukket opp en annonsesak om en nakkevifte da jeg var innom Nettavisen tidligere i dag. Fant den ikke igjen senere.
Men et nettsøk gjorde susen selvfølgelig.
Så en sånn vifte må du nok skaffe deg :knegg :

https://tekshop.no/products/ny-baerbar-nakkevifte
Har lest delte meninger om denne. Men kjøpte en USB vifte på Biltema i dag. Om jeg tar den med vet jeg ikke, men den kostet bare en drøy hundrings :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

I morgen skal jeg ta meg en liten kjøretur etter jobb for å teste ut den sammenleggbare kjelen jeg kjøpte. Da tar jeg med meg en skvett med vann og en liten boks pulverkaffe samt primusen og finner meg et egnet sted i nærområdet :)
IMG_0590.JPG
IMG_0591.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Etter helgen er det bare en uke til 4 ukers sommerferie starter!

Torsdag 27. juni (som faktisk er min bursdag) må alt være ferdig pakket og stroppet på sykkelen. Jeg drar ikke før søndag 30.juni men på fredag er siste arbeidsdag og da skal jeg og madammen samt et vennepar på revy i Fredrikstad så da blir det ikke tid til pakking av sykkel. På lørdag er nok ikke formen på sitt beste etc.

Men alt er klappet og klart ellers. Det er bare å putte i bagger og stroppe på sykkelen. :)

Har bestillt bra vær, så den biten er også i boks :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Driver å testpakker litt før ferien. Ser ut til at jeg får plass til alt med god margin :)
IMG_1464.jpeg

Brukeravatar
hansiver
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin 2024 Honda PCX 2012 til småkjøring
Kontakt:

Legg inn av hansiver »

:[-X Du trenger nok en sykkel med skikkelige bokser og en STOR toppboks. Nå ser det overlesset ut :lol
En Africa Twin eller GS kanskje :-k
Tidligere mc'er Norge: Tempo Corvette - Suzuki ac 50 - Vespa 50 - Honda 600 cbr - Honda 800 vfr - Honda 700 Deuville. Thailand: Honda Vawe 125 - Yamaha Filano 115 - Honda CBR 250. Kawasaki Versys 650.
I garasjen nå:Honda Africa Twin 1100 - Honda PCX 150
Min blogg
https://thailandlivet.wordpress.com/

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

hansiver skrev: 24 jun 2024, 02:17 :[-X Du trenger nok en sykkel med skikkelige bokser og en STOR toppboks. Nå ser det overlesset ut :lol
En Africa Twin eller GS kanskje :-k
Haha, legg merke til at alt er festet tight til sykkelen. Det minsker turbulens og får tyngdepunktet ned på sykkelen. En toppboks er festet med braketter og rammer lg sitter i så måte høyere på sykkelen. Ikke nok med det, men toppboksen måtte også blitt montert lenger bak, no som flytter tyngdepunktet både oppover og bakover. Selve boksen med festepunkter veier også mer enn mine vesker.

Utseendemessig synes jeg kin løsning ser "røffere" og bedre ut enn tre bokser som stikker ut på hver side. Selvsagt helt firkantet uten noe som helst tanke på at det skal være aerodynamisk. :)

Men en motorsykkel blir uansett ikke seende bedre ut med bagasje. Sykkelen er nok pakket mer eller mindre til randen ja, men det er kun snakk om 5-6 dager. Etter dette vil den største baggen forsvinne og resten av ferien kjøres med mer moderat opppakning.

Det fine med Rocket er at tyngdepunktet på sykkelen i seg selv er lavt og akselavstanden stor. Så den blir ganske stabil uansett.

Jeg har kjørt en Tiger 1200 Explorer med toppboks og sidekofferter. Disse skapte støy i høyere hastigheter og dem var på en måte alltid i veien. Man må liksom alltid tenke på at dem er der når man parkerer sykkelen eller snirkler seg frem.

Personlig synes jeg ikke sykkelen min ser overlesset ut. Det er en stor sykkel så det ser ikke rart ut synes jeg. Dessuten kan jeg justere dempere forran og bak uten problemer så den ekstra vekten merker jeg faktisk ikke. Dessuten får jeg også ryggstøtte med en bag på tvers bak meg. DET er helt konge :)

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Tjuvstartet dagen i dag før jobb og kjørte en tur på Hvaler for å nyte morgenkaffen samt teste primusen og kaffekjelen :)
IMG_0725.JPG

Rha
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Legg inn av Rha »

Det beste på det bildet er Mumi koppen :twothumbs:
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Rha skrev: 24 jun 2024, 10:05 Det beste på det bildet er Mumi koppen :twothumbs:
Haha, ja. Det tok overraskende lang tid før noen kommenterte den synes jeg :lol

Men jeg tok en kopp fra madammen. Min kopp hadde jeg allerede pakket dypt ned i sekken, så gadd ikke å dra den opp igjen :knegg

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Har dere delt skaffetøy og leirgods hos dere?

Svar