MC-ulykker

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MC-ulykker

Legg inn av joo »

Fidel skrev: De fleste stater har ikke krav til føreropplæring på MC. Det forklarer ganske mye.
Sikkert. Og de er jo veldig i mot hjelmpåbud...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

NickNei skrev:
Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

-------
Ja, kanskje mc-fører kunne gjort noe annerledes, men bilfører har allikevel alt ansvar, eller mener du at bilfører bare var uheldig som traff en mc-fører med liten erfaring?

For å ha det sagt, jeg skjønner hvor du vil, vi får aldri nok erfaring og trening, men det har bare ikke noe med hvem som har det fulle ansvaret å gjøre her.
For den uheldige MCsjåføren som i dette tilfelle desverre omkom betyr det ingen verdens ting hvem som har skyld og ansvar. Akkurat den bilisten er kanskje ute av trafikken men det er jo bare en og kanskje han generellt er en dyktig billist bare ett øyeblikks uoppmerksomhet som desverre ble fatalt for mcsjåføren..

Det er mange flere sånne bilister på veien. For den sak skyld er det mange andre som man ikke kan forvente kan eller holder regler, barn syklister, elg, hull i veien osv. Hvis vi ikke er forberedt og trener på å håntere mcen hele tiden og på den måten tar ansvaret for oss selv så ligger vi litt tynnere an dersom noe skjer....

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MC-ulykker

Legg inn av RuneMC »

Litt uoppmerksomhet fra en bilist er dessverre alt som skal til - uten å forskuttere konklusjon på aktuell sak.

Nødbrems og unnamanøver er utrolig nyttige øvelser sånn sett. Nødbrems spesielt og for en slik type sykkel så er vekten av motoren over forhjulet hvilket vil si at 90% av bremsekreftene ligger der. Stusser også på bremsespor av den grunn. Bakbremsen trenger man omtrent ikke røre. I tillegg er det lurt å ikke trykke inn clutchen (dvs la motoren dø) og man får da nesten en type ABS bremsing (selv uten ABS) på bakhulet.

Ser forresten at avkjøringen bilen tok av til ikke er noen vanlig lomme, og dermed uventet for de fleste, inkl motorsyklisten, så dette kan nok ha kommet overraskende på at en bil i det hele tatt skulle svinge over veien der. *Edit* ...så i Enebakk avis at det var "ved Petrus Oppegaards bauta i Kirkebygda" http://g.co/maps/qubkh - krigsminnesmerke.

Oppfølgings-artikkel idag http://www.enebakkavis.no/nyheter/article6063491.ece

Tragisk uansett.
Sist redigert av RuneMC den 18 mai 2012, 00:05, redigert 3 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

joo skrev:
Fidel skrev: De fleste stater har ikke krav til føreropplæring på MC. Det forklarer ganske mye.
Sikkert. Og de er jo veldig i mot hjelmpåbud...
Så vidt jeg vet er det to stater som ikke har hjelmpåbud, florida og texas. Men for passasjerer er det alltid påbud, og har ikke fører tatt kjøreopplæring og innehar mc-lappen er det også hjelmpåbud der.
Kjøreopplæringen er enten fraværende eller dårlig ja, det gjør nok mye.

Dette ble jeg fortalt når jeg var der...

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

Duville skrev:
NickNei skrev:
Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

-------
.
For den uheldige MCsjåføren som i dette tilfelle desverre omkom betyr det ingen verdens ting hvem som har skyld og ansvar. Akkurat den bilisten er kanskje ute av trafikken men det er jo bare en og kanskje han generellt er en dyktig billist bare ett øyeblikks uoppmerksomhet som desverre ble fatalt for mcsjåføren..

Det er mange flere sånne bilister på veien. For den sak skyld er det mange andre som man ikke kan forvente kan eller holder regler, barn syklister, elg, hull i veien osv. Hvis vi ikke er forberedt og trener på å håntere mcen hele tiden og på den måten tar ansvaret for oss selv så ligger vi litt tynnere an dersom noe skjer....
Ja, det er jo for meg selvfølgeligheter dette her.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

NickNei skrev:
Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

Selvfølgelig ser dette ut som om det er en vikepliktsbrudd. Jussen er kanskje relativt grei. Derfra til at en slik feil skal få fatalt resultat som i dette tilfellet skal det skje en del. Om billisten har ansvaret så er det ikke alltid nødvendig å stå på sin rett som motorsyklist.

Det er vel det motsatte som er smartest. Mulig billisten har skylden i denne ulykken men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren.

Ansvar og skyld kan andre fordele. Jeg har ikke så mye til overs for å fordele sånt, men hva kan vi andre kanskje lære av slike tilfeller? Ikke få panikk, da er du ferdig. Tren på stans av MC og finn ut hvordan handle ett tilfelle. Delta på rustløserkurs hvor kanskje unnamanøvre kunne vært brukt her..... å bare gi fordele skylda på mannen med hatt og kjøre videre hjelper ingen for dette kommer til å skje igjen - garantert! Er vi forberedt på det?
Sorry duville, dette ER et vikepliktsbrudd! Det skal ikke en del til før dette får et slikt fatalt resultat, det er 80-sone der, og bilen krysser veien foran mc-en, det skal faktisk en del til før det ikke blir fatalt. Tror du det er noen mulighet for at mc-fører her sto på sin rett? :scratch

Ja, kanskje mc-fører kunne gjort noe annerledes, men bilfører har allikevel alt ansvar, eller mener du at bilfører bare var uheldig som traff en mc-fører med liten erfaring?

For å ha det sagt, jeg skjønner hvor du vil, vi får aldri nok erfaring og trening, men det har bare ikke noe med hvem som har det fulle ansvaret å gjøre her.
Jeg blir litt engasjert når jeg leser denne diskusjonen :scratch Det virker jo som at det er hevet over enhver tvil at bilfører brøt vikeplikten, men som MC-fører er det min fordømte plikt, å være forberedt på nettopp slikt. Det nytter ikke for meg å sitte på en sky ved siden av St. Peter og forsøke å fortelle min 3 år gamle sønn at "det var ikke pappa sin skyld".... For meg som MC-fører er det bare en eneste regel som gjelder: Kjør som om alle andre er idioter, og ta høyde for at hva som helst kan skje.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

SuperMorten skrev:
NickNei skrev:
Duville skrev:
NickNei skrev:Må si det var mye sukkersøtt her. Det er greit at det sikkert er ok folk som dreper mc-ister ved å gjøre feil trafikken, eller dreper hvem som helst egentlig, men de gjør en feil med alvorlige konsekvenser. Du har et stort ansvar når du setter deg bak rattet.

Det er god oversikt på denne plassen dette skjedde, ingenting tyder på at motorsykkelen har holdt for stor fart, og det har da ingenting med saken å gjøre at mc-fører var fersk! Bilfører brøt vikeplikten, resultatet var at en ung mann døde.
Så kaller man det forhåndsdømming? Nei, ærlig talt.

Og har man ikke kontroll over hva man gjør fordi det har skjedd noe i livet, så kjører man ikke bil!

For meg ser dette ut som en klassisk ulykke mellom bil og MC. Det har vært mange slike med tragisk utfall.

Selvfølgelig ser dette ut som om det er en vikepliktsbrudd. Jussen er kanskje relativt grei. Derfra til at en slik feil skal få fatalt resultat som i dette tilfellet skal det skje en del. Om billisten har ansvaret så er det ikke alltid nødvendig å stå på sin rett som motorsyklist.

Det er vel det motsatte som er smartest. Mulig billisten har skylden i denne ulykken men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren.

Ansvar og skyld kan andre fordele. Jeg har ikke så mye til overs for å fordele sånt, men hva kan vi andre kanskje lære av slike tilfeller? Ikke få panikk, da er du ferdig. Tren på stans av MC og finn ut hvordan handle ett tilfelle. Delta på rustløserkurs hvor kanskje unnamanøvre kunne vært brukt her..... å bare gi fordele skylda på mannen med hatt og kjøre videre hjelper ingen for dette kommer til å skje igjen - garantert! Er vi forberedt på det?
Sorry duville, dette ER et vikepliktsbrudd! Det skal ikke en del til før dette får et slikt fatalt resultat, det er 80-sone der, og bilen krysser veien foran mc-en, det skal faktisk en del til før det ikke blir fatalt. Tror du det er noen mulighet for at mc-fører her sto på sin rett? :scratch

Ja, kanskje mc-fører kunne gjort noe annerledes, men bilfører har allikevel alt ansvar, eller mener du at bilfører bare var uheldig som traff en mc-fører med liten erfaring?

For å ha det sagt, jeg skjønner hvor du vil, vi får aldri nok erfaring og trening, men det har bare ikke noe med hvem som har det fulle ansvaret å gjøre her.
Jeg blir litt engasjert når jeg leser denne diskusjonen :scratch Det virker jo som at det er hevet over enhver tvil at bilfører brøt vikeplikten, men som MC-fører er det min fordømte plikt, å være forberedt på nettopp slikt. Det nytter ikke for meg å sitte på en sky ved siden av St. Peter og forsøke å fortelle min 3 år gamle sønn at "det var ikke pappa sin skyld".... For meg som MC-fører er det bare en eneste regel som gjelder: Kjør som om alle andre er idioter, og ta høyde for at hva som helst kan skje.
Er saken slik den er fortalt i media så brøt bilisten vikeplikten. Og du ser nok lett den klassiske situasjonen her du også.

Å si her at det er din plikt å se opp for slikt er greit, men har du i det hele tatt kjørt MC? Du kan da umulig få kjørt hvis du skal sikre deg mot alle feil alle andre kan gjøre. Du er og blir avhengig av at andre følger trafikkregler og ikke bryter de.
Ja, vi kan klare å unngå mange ulykker ved opplæring, og å være forberdet. Men du skal være fullstendig klar over at i mange situasjoner har du ikke en snøballs sjanse i helvete til å unngå en kollisjon med bil hvis fører av bil ikke overholder vikeplikten eller ser seg for. Derfor er det viktig at ansvaret legges der det skal være, og at følgende av å bryte vikeplikten bør være harde.

Det virker som de fleste blander sammen disse to sakene her, å trene på nødsituasjoner og være OBS, og det med at bilister må overholde vikeplikt, og at de har det fulle ansvar hvis de bryter vikeplikten med skade/død som resultat.

Hvis du sitter og luller deg inn i den troen at bare du er flink nok så vil det ikke skje deg noe i trafikken som MC-fører må jeg si du tar feil. Og St.Peter er eventyr det også... ;-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC-ulykker

Legg inn av ejs »

:thumleft

Enig med NickNei

Å kjøre sykkel er en kalkulert risiko..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

NickNei skrev: Å si her at det er din plikt å se opp for slikt er greit, men har du i det hele tatt kjørt MC? Du kan da umulig få kjørt hvis du skal sikre deg mot alle feil alle andre kan gjøre. Du er og blir avhengig av at andre følger trafikkregler og ikke bryter de.
Ja, vi kan klare å unngå mange ulykker ved opplæring, og å være forberdet. Men du skal være fullstendig klar over at i mange situasjoner har du ikke en snøballs sjanse i helvete til å unngå en kollisjon med bil hvis fører av bil ikke overholder vikeplikten eller ser seg for. Derfor er det viktig at ansvaret legges der det skal være, og at følgende av å bryte vikeplikten bør være harde.

Det virker som de fleste blander sammen disse to sakene her, å trene på nødsituasjoner og være OBS, og det med at bilister må overholde vikeplikt, og at de har det fulle ansvar hvis de bryter vikeplikten med skade/død som resultat.

Hvis du sitter og luller deg inn i den troen at bare du er flink nok så vil det ikke skje deg noe i trafikken som MC-fører må jeg si du tar feil. Og St.Peter er eventyr det også... ;-)
Kan vi ikke la være i å hetse hverandre fordi om vi har forskjellig oppfatning..
Jeg kjørte motorsykkel for første gang i 1986. Etter et lengre opphold, hvor det var bare bilkjøring, så har jeg kjørt tung MC igjen i de siste 4-5 sesongene. De nesten 25 årene jeg har kjørt bil, har jeg for det meste kjørt en eller annen amcar over 3,5 tonn. Da er det ikke problemer med å holde på retten. De aller fleste stopper når de skal, for de vet at det ikke er noe særlig hyggelig med 4-5 tonn amerikaner plassert midt i egen bil. (Ikke misforstå, har ikke for vane å kjøre på folk. Har kjørt skadefritt i alle år). Når jeg nå begynte å kjøre MC igjen, ble det naturlig nok en overgang. Det nytter ikke å stå på krava, og kreve sin rett når en medtrafikant ("mot-trafikant" ?) har bestemt seg for å late som han ikke ser deg. Selv om du har retten på din side, og den andre sannsynligvis vil både miste lappen og få ubetinget, så hjelper det så fordømt lite når du ligger 6 fot under torva med en diger stein over som forteller at du er dypt savnet.
Jeg har kjerring og unger, og for meg er ikke MC noen risikoaktivitet. Hadde jeg ansett det for å være farlig, hadde jeg begynt med frimerker i stedet. Men for all del, jeg tror nok at du har mye rett i det du sier. Jeg ser hver dag både billister og tohjulinger som leker med livet, og hvor flere nok vil ende opp med å bli en del av statistikken. Men jeg skal gjøre hva jeg kan for at jeg ikke skal bli det. Både på 2 og 4 hjul.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

Nicknei: Jeg har ikke sett noen innlegg her som sier at billisten definitivt er uten ansvar. Alle mener at billisten sansynligvis har enten hele ansvaret eller i hvert fall store deler av ansvaret. Det er faktisk ikke så interessant å diskutere fordi dette kommer opp i retten og vil bli avgjort der. Her er det deg som blander litt. Det som er interessant er å overleve til neste sesong fortrinnsvis uten (fatale) ulykker...

Hvis alle kjører etter alle regler til enhver tid så skjer det jo ikke ulykker. Det regulerer disse reglene. Det er når noen bryter de reglene vi kjører etter av en eller annen grunn, uoppmerksom, felivurderinger, fyll, rus, dyr, hull i veien, alle andre ting som kan skje i trafikken at ulykker skjer. Da kommer jussen inn og sier hvem som har gjort feil. Det vil jussen i dette tilfellet også. Den avgjørelsen kan vi vente på. Det har derfor ingen hensikt å fordele den skylda før en eventuell rettsak.

Vi kan likevel ha meninger slik at vi kan forberede oss på tilsvarende situasjoner. Det er vanligvis svært vanskelig å lære av andres feil men i slike tilfeller er vi nødt til akkurat det. Alternativet er ikke akseptabelt, derfor!

Her ser det ut til at Billisten har svingt over foran MCsjåføren og har skylda. Sånt gjør billister og hvis vi skal holde på retten vår så skjer slike ulykker igjen. At vi 40 - 50 åringer er dårligere mcsjåfører er nok riktig i de fleste tilfeller men lese trafikken kan vi som regel og en 70 åring som krysser over slik som her vil de som har kjørt noen år sansynligvis kunne "lese" slik dette er noe som kommer til å skje. Jussen er klar, det har han ikke lov til, konsekvensen er også relativt klar, det er oss det går ut over! så kan vi forholde oss til enten realitetene eller jussen og jeg er veldig klar på hva jeg vil velge.

Brukeravatar
NickNei
Innlegg: 339
Registrert: 20 feb 2009, 21:09
Motorsykkelen din: TS250 XL600V ZZR1400

Re: MC-ulykker

Legg inn av NickNei »

jada jada. Alt du sier er kjente og bra saker for oss mc-ister duville. Men når du sier at denne ulykken kunne vært unngått hvis mc-fører var mer erfaren, så mener jeg du tråkker helt feil. Denne ulykken ville vært unngått hvis bilfører fulgte med litt bedre, garantert.
Og du og et par til drar frem at man ikke skal kjøre på retten sin, det har da ingenting med dette å gjøre, så ikke la det se ut som om dette kan ha noen grunn for denne og andre mc-ulykker.

Det jeg reagerer på er at du og flere er så kjappe med å dra frem lite erfaring på mc-fører her som nærmest grunnen til at det gikk galt, det synes jeg er temmelig usmakelig overfor en død 18-åring som ikke hadde noe skyld, og ingen mulighet til å forsvare seg.

Supermorten: Det er ikke meningen å hetse deg, eller andre. Jeg kjører selv en flere tonns amcar som bruksbil, og har vært yrkessjåfør på betydelig tyngre kjøretøy før, så jeg vet en del om hva bilførere tillater seg å gjøre.
MC kjørte jeg første gang på 80-tallet ja.
Derfor vet jeg jo at vi kan trene så mye vi kan klare, men det hjelper ikke i altfor mange episoder, for det opphever ikke visse fysiske lover, alle mc-førere forsøker å unngå en ulykke. Så kjør ikke rundt i den troen at du kan komme deg ut av alle stuasjoner.
Og som jeg har sagt før, jo mer vi trener og jo flinkere vi blir til å lese trafikkbildet, jo flere situasjoner kan vi unngå. Men du kan bare ikke komme unna alt, derfor er det så viktig at bilførere gjør sitt riktig.
Jeg la forøvrig hjelmen på hylla en del år når ungene var små, siden familien var så avhengig av meg.
Og som EJS sier, dette er en kalkulert risiko :thumleft

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

MC-ulykker

Legg inn av SuperMorten »

Poenget mitt er vel bare at jeg har kjørt skadefritt i 25 år på både 2 og 4 hjul. Satser derfor på å klare de neste 25 også.
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MC-ulykker

Legg inn av poulet_cavalier »

FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: MC-ulykker

Legg inn av Duville »

-- Nicknei - hvis du skal referere hva andre sier så gjør det riktig! Ansvaret i en ulykke er det etter min menig forbeholdt retten å bestemme, ikke vi. Meninger kan vi ha men fasiten blir det opp til retten å gi. Hvis dette er bilisten sin skyld så blir han dømt og får sin straff.

Jeg har derfor ikke lagt skylda på noen som helst, ikke bilist og ikke mcsjåfør. Jeg skrev:

---- men kanskje, med litt erfaring så hadde ikke mcsjåføren låst hjulet, beholdt kontrollen og svingt unna en ulykke som desverre kun gikk ut over MCsjåføren....

- jeg skriver kanskje og mener kanskje fordi jeg ønsker ikke å legge skyld på noen av partene, hverken bilist eller mcsjåfør. Hvis vi kan påminnes litt om hva vi selv kan gjøre i slike tilfeller så kan vi kanskje spare en eller to mcsjåfører og da er noe oppnådd på tross av den fatale utgangen av denne ulykken.

Hvis du mener du er fullbefaren så er jo ikke du målgruppen for kommentaren. Du mener jo at mcsjåfør ikke kunne gjort noe i dette tilfellet. Dette kan stemme men ikke nødvendigvis. Spesielt "verdensvante" 18 åringer trenger kanskje å bli minnet om dette og se at eget reaksjonsmønster kan være avgjørende i en ulykke.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Sted: Sarpsborg

Re: MC-ulykker

Legg inn av lasse_hansen »

Enda en ulykke med mc og bil

http://www.f-b.no/nyheter/trafikkulykke ... -1.7315571" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjørte på akkurat det stedet rundt kl 18.00 - 18.30

Usj, ikke noe moro.. Håper det går bra med føreren

Svar