Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 sep 2024, 08:43 Trur elektrikeren må bytte batteri i kalkulatoren... om ikkje du har 400V i heimen
Mulig.....? Ikke vet jeg...

Har ikke 400V nei.

EDIT:
Jeg mente selvsagt 11kw. lading og ikke 22kw. Var ikke elektriker som sa dette men en skriveleif fra min side :)

Her er screenshot av en PDF jeg fikk fra elektriker:
Skjermbilde.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Bjerknez den 27 sep 2024, 09:28, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Rocket'en ligger som nevnt ute for salg. Har fått en henvendelse som ville bytte den i en GSA.... Men jeg takket selvsagt nei. Ellers har den mange klikk på annonsen og det er i skrivende stund den rimeligste Rocket'en som ligger på Finn.no av den nye typen å jeg vil si kanskje den mest strøkne rent estetisk.

28 stk. har lagt den som favoritt og annonsen har over 1000 klikk og 160 stk. har klikket mer enn en gang. Så jeg har troa på at henvendelsene dukker opp etter hvert. Uansett ingen hast for min del.

Men hvem skulle tro at jeg plutselig skulle få litt interesse for bil igjen. Ikke bare bil, men el-bil(!). Etter å ha kjørt noe annet enn madammens noe utdaterte VW e-UP så skjønte jeg jo fort at det har skjedd ting på elbil fronten de siste 5 årene. Jeg kjører en VW Caddy av nyere modell med 2.0L 140HK'er motor og jeg har også kjørt en Audi e-tron Q7 på jobben som da er en el-bil/SUV til nesten 1 million kroner. Jeg har også prøvekjørt som tidligere nevnt en Volvo EX30 High Performance AWD (som er bilen jeg skal ha). Jo mer jeg sitter bak rattet i en el-bil jo mindre savner jeg den ordinære motoren. Det føles nesten som å gå tilbake i tid når jeg setter meg inn i en bil med vanlig motor.

For det første så har jeg irritert meg over treigheten i disse automatkassene når man skal fort i gang i lyskryss etc. Er jo helt håpløst irriterende. For det andre så rister det og bråker og er det kaldt så tar det en evighet før bilen blir varm uten elektrisk eller bensindrevet varmer. For det tredje så har ikke bensinmotorer noe som helst og stille opp med effektmessig i forhold til pris.

Vanlige motorer lukter eksos (spesielt kaldstarter vinterstid) og i tillegg er det mye dyrere å kjøre en bil med vanlig motor hvor man motvillig må stå og glane på bensinmåleren som nesten hver gang man fyller runder 1000 kroner, å det skjer to ganger i måneden. Så kommer bompengene som foreløpig er halvert på el-biler.

Så jeg er så absolutt ingen motstander av el-biler og faktisk kan jeg si at jeg foretrekker dem og liker dem veldig godt. Nå begynner jeg også og få troa på el-mc, men der tror jeg dem kanskje ligger litt bak med tanke på utvikling....

Rekkevidden er det mange som bruker som argument når dem skal snakke ned el-biler og for dem som kjører ekstremt mye samt bedrifter som driver med transport etc. kan jeg delvis forstå. Men det er kun snakk om tid før disse også blir fornøyde.

Vi har tre selgere i jobben som kjører bil hele dagen i hele Norge. Alle selgerne har el-biler (Golf id4) og har ikke hørt dem klage enda. Det var en omstilling i starten og man må tenke litt annerledes, men det har gått seg til. Det er akkurat den forvandlingen mange kvier seg til tror jeg. Vi mennesker har som regel vanskeligheter med å forandre oss eller forlate komfortsonen et lite øyeblikk.

Men for oss småpendlere så mener jeg el-bil er det eneste rette. :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 04 sep 2024, 10:16 Nå begynner tankene mine å løpe løpsk igjen. Jeg føler at jeg går igjennom denne prosessen med gjevne mellomrom og det handler egentlig om hvor vidt jeg skal fortsette MC livet eller ikke.

Jeg merker at jeg er mett...på en måte. Helt flott de to ukene i året jeg er på langtur, men ellers blir det fint lite kjøring.

Men ingen avgørelser er tatt enda. Jeg har uansett mer enn nok å henge fingrene i så det er så absolutt ikke synd på meg. Men jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg til slutt bestemmer meg for. Uansett kan en sykkel enkelt kjøpes igjen ved behov. Men føler liksom at en "epoke" er over på en måte og jeg lengter kanskje etter nye beitemarker og ny kunnskap...

Men jeg bare lufter noen tanker her altså. Ingen dramatikk rundt dette :vs
Oj, mer dramatisk blir det jo ikke :O

Men også litt lei og vært en stund MEN synes moro med tur og se nye steder etc. og synes morsomt å kjøre svingete veier når først er der så ikke klar for å selge enda.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Megaoctane
Innlegg: 111
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Megaoctane »

Når man først har kjørt el-bil, så virker alt annet utrolig "gammeldags". Umiddelbar respons (avhenger av bilmerke) og nesten ingen støy. De nye EL-bussene til Ruter er jo så mye behageligere. Dieselbussene ristet som bare fy...

Var på en helgetur i London, leide bil, og fikk ekstremt godt tilbud på en Polestar 2 til 905kr for 4 dager.
De andre gutta i følget var skeptiske, men det var fullstendig uproblematisk å finne ladestasjoner for lading, og rekkevidde var ikke noe tema når bilen kan levere 500km på en lading.

Man kan si mye om de rødgrønne etc, men satsingen på elbiler er litt som med røykeloven. Det føltes rart når man ser noen røyke, og likeså var England så mye mer "støyende" grunnet alle bilene og bussene som fortsatt kjører på bensin/diesel.

Men - så det noe med den motorlyden da, som for testosteronet til å pumpe...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 27 sep 2024, 10:29
Bjerknez skrev: 04 sep 2024, 10:16 Nå begynner tankene mine å løpe løpsk igjen. Jeg føler at jeg går igjennom denne prosessen med gjevne mellomrom og det handler egentlig om hvor vidt jeg skal fortsette MC livet eller ikke.

Jeg merker at jeg er mett...på en måte. Helt flott de to ukene i året jeg er på langtur, men ellers blir det fint lite kjøring.

Men ingen avgørelser er tatt enda. Jeg har uansett mer enn nok å henge fingrene i så det er så absolutt ikke synd på meg. Men jeg skal tenke litt på saken og se hva jeg til slutt bestemmer meg for. Uansett kan en sykkel enkelt kjøpes igjen ved behov. Men føler liksom at en "epoke" er over på en måte og jeg lengter kanskje etter nye beitemarker og ny kunnskap...

Men jeg bare lufter noen tanker her altså. Ingen dramatikk rundt dette :vs
Oj, mer dramatisk blir det jo ikke :O

Men også litt lei og vært en stund MEN synes moro med tur og se nye steder etc. og synes morsomt å kjøre svingete veier når først er der så ikke klar for å selge enda.
Hehe, tror vi definerer ordet "dramatisk" litt forskjellig i så tillfelle :knegg

Jeg har jo ikke noe i MOT mc. Fint å være på tur, men det å kjøre mc kan også være (spesielt for min del) ganske slitsomt med tanke på ryggen også blir det jo ekstra kjipt hvis været blir dårlig. Vanskelig å planlegge noe som helst før noen få dager i forveien. Vertfall hvis man foretrekker å kjøre i mest mulig fint vær.

Med bil, så kan man planlegge når som helst og alt blir på en måte mer bekvemt. Man kan ta med seg teltet bak i bilen evt. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å kjøre mc i det hele tatt og det at jeg ikke har sykkel til neste år blir nesten en befrielse. Når bilen jeg skal ha også aksellererer like bra som en random motorsykkel så blir det jo litt gøy også.

Men nå har jeg alltid vært en som ikke veldig lett setter meg fast i EN ting. Jeg går all inn en periode, frem til jeg blir lei, for så og prøve andre ting. Det skal derimot sies at mc er den hobbyen jeg har holdt meg fast i lengst. Det er mange faktorer som er blitt lagt til grunn vedrørende salg av motorsykkel og hovedgrunnen er egentlig ryggen. Ikke fordi at ryggen værker som et h**** hele tiden, for det gjør den ikke, men ALT blir LITT mer slitsomt. Man blir fortere lei, får litt kortere lunte og man sitter og irriterer seg over ujevne veier i stedenfor å nyte turen etc.

Campingturen jeg hadde i sommer var den som slo spikeren i kista. Første kvelden var magisk. jeg var der jeg ville være. Tok en pils, så ut over vannet, pratet skjit med min makker og alt var flott. Men så våknet jeg om morgenen med stiv rygg og alt skulle pakkes ned igjen. Etter en natt på liggeunderlag var ryggen min kjørt allerede klokken 04:00 på natten og min makker våknet ikke før i 09:00 tiden. Humøret sank gradvis og for første gang ble jeg skikkelig irritert av knott og mygg når jeg pakket ned.

Jeg kom meg ikke skikkelig etter dette og gikk mer eller mindre med mer ryggsmerter enn vanlig de neste dagene. Såpass ille at jeg ikke engang gadd å ta meg en pils i Sundsvall i Sverige. Jeg ville bare finne meg en seng å legge meg ned. Å DET er det ikke ofte jeg velger når jeg er på ferie!

Så det er hovedgrunnen til at jeg legger det litt på hylla intill videre og prøver andre ting som er litt mer behagelig :)

men noe dramatikk rundt dette er det absolutt ikke :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Megaoctane skrev: 27 sep 2024, 10:52 Når man først har kjørt el-bil, så virker alt annet utrolig "gammeldags". Umiddelbar respons (avhenger av bilmerke) og nesten ingen støy. De nye EL-bussene til Ruter er jo så mye behageligere. Dieselbussene ristet som bare fy...

Var på en helgetur i London, leide bil, og fikk ekstremt godt tilbud på en Polestar 2 til 905kr for 4 dager.
De andre gutta i følget var skeptiske, men det var fullstendig uproblematisk å finne ladestasjoner for lading, og rekkevidde var ikke noe tema når bilen kan levere 500km på en lading.

Man kan si mye om de rødgrønne etc, men satsingen på elbiler er litt som med røykeloven. Det føltes rart når man ser noen røyke, og likeså var England så mye mer "støyende" grunnet alle bilene og bussene som fortsatt kjører på bensin/diesel.

Men - så det noe med den motorlyden da, som for testosteronet til å pumpe...
Enig.

Men jeg kan ikke si at testosteronet bruser veldig når jeg starter Caddy'en. Derimot får jeg en kick når jeg gir gass med EX30. 0-100 på 3.6 sekunder er rimelig heftig :)

Motorlyd er jeg ikek spesielt opphengt av...lenger....

Det skal sies at jeg ikke kjører el-bil grunnet miljøet. Den debatten overlater jeg til andre. I hovedsak gjør jeg det for å spare penger samtidig som jeg får mer aksellerasjon og en mer moderne følelse når jeg kjører.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av FredrikE24 »

Veldig merkelig av en elektriker og si 2x32A kurs? Man skal høre mye :)

Blir bra med EL-billader, får du økt inntaket ditt også? Hva er det du har idag? 3x40A?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 sep 2024, 19:01 Veldig merkelig av en elektriker og si 2x32A kurs? Man skal høre mye :)

Blir bra med EL-billader, får du økt inntaket ditt også? Hva er det du har idag? 3x40A?
Det må nesten elektrikern ta på sin kappe :)

Jeg jar 3x40A inntak ja. Kommer ikke til å øke dette ennå. Laderen blir satt til å begrense ladestrøm til maks 5kw..poenget er at jeg skal legge alt klart fra huset og ut i garasjen med 32A kurs og 4x6mm2 kabel. Da slipper jeg å strekke ny kabel den dagen jeg evt. ønsker å oppgradere til 3-fas.

Uansett er ikke målet mitt og få raskest mulig lading. Det blir fort veldig dyrt. Ikke bare i montering og utstyr men vil også merkes på strømregningen. Jeg tror 3.6-5.6kw er en god middelvei og mer enn raskt nok for hjemmelading. Vil gjerne prøve og holde meg under 10kw. Effektledd. Noe som kan bli hardt om vinteren skal sies... :)

Megaoctane
Innlegg: 111
Registrert: 28 aug 2023, 20:38
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Sport 850 2024
Bosted: Oslo

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Megaoctane »

En god kollega kjøpte EX-30, og han som er vant fra Q4 eTron og Q6 eTron ble mildt sagt sjokkert over akselerasjonen første gangen. Selv har jeg en EQB 350 4Matic og der spinner bakhjula i sport mode og bånn gass 😅
Skal bytte bil neste sommer, og det frister med EX30 eller Polestar 2...

Online
DAE
Innlegg: 372
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av DAE »

Putt 3x32A sikring og 230/400v trafo i garasjen, då kan du lade 9,5Kw, om man vil🙂spare so mykje i forhold til fossil at litt sponsing til sjefen i kraftlaget går fint

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 sep 2024, 21:24 Putt 3x32A sikring og 230/400v trafo i garasjen, då kan du lade 9,5Kw, om man vil🙂spare so mykje i forhold til fossil at litt sponsing til sjefen i kraftlaget går fint
Hehe, selv 5kw. Er overkill til mitt bruk. Kunsten er å lade så sakte som mulig uten at det hindrer meg å kjøre dit jeg skal. Det er null poeng i å lade bilen opp til 100% på 3 timer og betale 5-600 kroner ekstra den måneden for å ha brutt 2-3 effektledd når bilen allikevel skal stå i garasjen i 10 timer til. Det er jo bre fjernt. Da blir det billigere å kjøre ned på Circle K og lade den der inni mellom. Jeg har tilgang til en drøss med ladestasjoner i nærheten, også på jobben. Så jeg er dekket i hue og ræva. :)

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Toalmar »

Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Kjempekjekt og en grei måte og holde seg under f eks 10 kW om man ønsker.
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 28 sep 2024, 01:14 Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Kjempekjekt og en grei måte og holde seg under f eks 10 kW om man ønsker.
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.
Man får det samme med FutureHome laderen :)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 27 sep 2024, 10:54 Hehe, tror vi definerer ordet "dramatisk" litt forskjellig i så tillfelle :knegg

Jeg har jo ikke noe i MOT mc. Fint å være på tur, men det å kjøre mc kan også være (spesielt for min del) ganske slitsomt med tanke på ryggen også blir det jo ekstra kjipt hvis været blir dårlig. Vanskelig å planlegge noe som helst før noen få dager i forveien. Vertfall hvis man foretrekker å kjøre i mest mulig fint vær.

Med bil, så kan man planlegge når som helst og alt blir på en måte mer bekvemt. Man kan ta med seg teltet bak i bilen evt. Akkurat nå kjenner jeg at jeg ikke har lyst til å kjøre mc i det hele tatt og det at jeg ikke har sykkel til neste år blir nesten en befrielse. Når bilen jeg skal ha også aksellererer like bra som en random motorsykkel så blir det jo litt gøy også.

Men nå har jeg alltid vært en som ikke veldig lett setter meg fast i EN ting. Jeg går all inn en periode, frem til jeg blir lei, for så og prøve andre ting. Det skal derimot sies at mc er den hobbyen jeg har holdt meg fast i lengst. Det er mange faktorer som er blitt lagt til grunn vedrørende salg av motorsykkel og hovedgrunnen er egentlig ryggen. Ikke fordi at ryggen værker som et h**** hele tiden, for det gjør den ikke, men ALT blir LITT mer slitsomt. Man blir fortere lei, får litt kortere lunte og man sitter og irriterer seg over ujevne veier i stedenfor å nyte turen etc.

Campingturen jeg hadde i sommer var den som slo spikeren i kista. Første kvelden var magisk. jeg var der jeg ville være. Tok en pils, så ut over vannet, pratet skjit med min makker og alt var flott. Men så våknet jeg om morgenen med stiv rygg og alt skulle pakkes ned igjen. Etter en natt på liggeunderlag var ryggen min kjørt allerede klokken 04:00 på natten og min makker våknet ikke før i 09:00 tiden. Humøret sank gradvis og for første gang ble jeg skikkelig irritert av knott og mygg når jeg pakket ned.

Jeg kom meg ikke skikkelig etter dette og gikk mer eller mindre med mer ryggsmerter enn vanlig de neste dagene. Såpass ille at jeg ikke engang gadd å ta meg en pils i Sundsvall i Sverige. Jeg ville bare finne meg en seng å legge meg ned. Å DET er det ikke ofte jeg velger når jeg er på ferie!

Så det er hovedgrunnen til at jeg legger det litt på hylla intill videre og prøver andre ting som er litt mer behagelig :)

men noe dramatikk rundt dette er det absolutt ikke :)
Du skal ha for å ha gjort et ærlig forsøk med camping i hvert fall, synd ikke funket men vond rygg er absolutt gyldig grunn :sorry

Liker også egentlig godt å kjøre bil og med elbil får man jo MC prestanda uten at måtte selge huset. Selv om tross alt er morsommere med MC på svingete vei, man legger seg ikke over i svingene i bil, så har bil absolutt sine fordeler. Største fordelen med MC er forbikjøringer, uansett hvor mye hk en bil har, er det lettere å smette forbi med MC. For meg som er notorisk utålmodig og hater kø er dette gudesendt :thumleft

Ønsker deg lykke til med nye eventyr på 4 hjul og kanskje du finner et bruksområde for MC i fremtiden, en Bonneville for å svippe ned til caféen for en latte kanskje :knegg
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Ja, jeg har dratt den ganske langt. Kanskje FOR langt. Så skal jeg inrømme at et etter at jeg har kjørt noen elbiler og spesielt elbiler med respekt for seg selv så har jeg merket at vi mc folk blir skikkelig jtfordret med tanke på pretanda fra elbiler. En vanlig random motorsykkel er ikke lenger raskere når det kommer til dorbikjøringer enn biler. Man kommer også lenger pr "fylling" med elbiler. Jeg synes motorsykler i dag henger etter når det kommer til teknologi. De elmotorsyklene som har kommet er jo mildt sagt tragiske både i utseende og rekkevidde.

Dette ved siden av en andre litt atørre faktorer som allerede er nevnt har gjort at interessen har dar daler en god del. Det er veldig mange bekymringer vertfall for min del som forsvinner ved å bytte ut motorsykkelen. Den ene og kanskje den største bekymringen er som nevnt ryggen. Den liker seg langt bedre i en bil, i perfekt temperatur hvor været iutenfor spiller,liten trille. Motorsykkel for meg har gått fra å oppleves som ektefølt ren glede til noe skikkelig herk til tider. Hadde jeg harr en 100% frisk rygg hadde jeg fortsatt kjørt sykkel, men ikke med samme iver som når jeg først begynte.

Men nå er det ingen vei tilbake (vertfall på en stund). Om ett par uker kommer dem og monterer ny "smart" elbil lader i garasjen sok skal kunne lade med maks 7.4kw fra FutureHome og bilen har jeg allerede plukket ut. Jeg har fått tre henvendelser på motorsykkelen og merker at det tar seg opp. Jeg venter bud fra en av dem i skrivende stund og så fort sykkelen ruller ut av tunet, så er det en ny epoke som starter. :)

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 28 sep 2024, 05:00
Toalmar skrev: 28 sep 2024, 01:14 Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Kjempekjekt og en grei måte og holde seg under f eks 10 kW om man ønsker.
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.
Man får det samme med FutureHome laderen :)
Ikke Grid Rewards vel?
Nå er ikke det som du blir rik av uansett, men det hjelper på i hvert fall

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Toalmar »

Det jeg har erfart etter flere elbiler over mange år er hvor enkelt og godt det er og aktivere klimaregulering før man reiser med elbilen på vinteren. Aldri mer isete vinduer eller kald kupe, bare og sette seg inn, godt og varmt, varmet sete og ratt samt isfrie ruter.

Gled deg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 29 sep 2024, 18:37
Bjerknez skrev: 28 sep 2024, 05:00
Toalmar skrev: 28 sep 2024, 01:14 Easee lader, Tibber Pulse og strømabbonement fra Tibber da får du effektbalansering. :thumleft
Kjempekjekt og en grei måte og holde seg under f eks 10 kW om man ønsker.
I tillegg får du også Grid Rewards når det er tilgjengelig. Hvis bilen er tilkoblet og ikke er fulladet så kan du motta strøm som er tilgjengelig og samtidig få betalt :twothumbs:
Har dette oppsettet på hytta og har "fått" noen hundre kroner siden mai via Grid Rewards.
Man får det samme med FutureHome laderen :)
Ikke Grid Rewards vel?
Nå er ikke det som du blir rik av uansett, men det hjelper på i hvert fall
Usikker, men har uansett ikke planer om å tjene meg rik på og bruke strøm :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 29 sep 2024, 18:40 Det jeg har erfart etter flere elbiler over mange år er hvor enkelt og godt det er og aktivere klimaregulering før man reiser med elbilen på vinteren. Aldri mer isete vinduer eller kald kupe, bare og sette seg inn, godt og varmt, varmet sete og ratt samt isfrie ruter.

Gled deg
Ja, dette kan jeg faktisk med caddyen også, så ikke noe nytt det :)

ErikW
Innlegg: 879
Registrert: 17 des 2019, 13:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GS - Yamaha BT1100 Bulldog + Div. Tempo
Bosted: Skien

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av ErikW »

Etter min MC ulykke i min ungdom, der høyre legg ble helt Mos og 1,67 cm kortere har ryggen fått skjevheter som har de siste 10 åra gitt mye smerte. Måtte bytte bort min ny GS til en lettere 900XR en sommer pga. smertene. Den høsten bestemte jeg meg for å trene aktivt og styrke rygg og mave.
Det reddet det hele og da ble det en GS igjen og gleden kom tilbake.

I dagen trafikk er jo bil utrolig kjedelig :-)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

ErikW skrev: 29 sep 2024, 22:44 Etter min MC ulykke i min ungdom, der høyre legg ble helt Mos og 1,67 cm kortere har ryggen fått skjevheter som har de siste 10 åra gitt mye smerte. Måtte bytte bort min ny GS til en lettere 900XR en sommer pga. smertene. Den høsten bestemte jeg meg for å trene aktivt og styrke rygg og mave.
Det reddet det hele og da ble det en GS igjen og gleden kom tilbake.

I dagen trafikk er jo bil utrolig kjedelig :-)
jeg har to prolapser som er medfødt. Begge to sitter helt nederst i ryggen. L2 og L4 tror jeg det var. Jeg hadde en ryggoperasjon for 10 år siden etter at jeg hadde ekstreme smerter ned i det ene beinet. MYE værre smerter enn jeg har nå. Strålingen ned i beinet er nå borte, men bakdelen er at ryggen ellers på sikt ble dårligere i følge overlegen på Moss Sykehus. Det beste jeg kunne gjøre for ryggen var og holde meg aktiv i form av å holde meg i bevegelse. Problemet mitt er at jeg veldig ofte får slike "stikk" i spesielle situasjoner som føles som et kraftig støt gjennom hele kroppen. Det er nervene i ryggraden som kommer i klem. Det er disse stikkene jeg er mest redd for, for den smerten er såpass intens at jeg slipper alt jeg har i hendene, uansett hva det er. Står jeg øverst i en stige å får et slikt stikk, så faller jeg ned. Sitter jeg må sykkelen rett opp og ned så går det som regel bra siden man sjelden mister balansen etter 1 sekund som det stikket varer. Men det er utrolig slitsomt å ha det slik. Det fjerner mye av gleden.

Heldigvis klarer jeg meg helt utmerket i hverdagen for jeg har ikke smerter utover disse stikkene i stor grad. Når jeg tøyer ryggen kan jeg fremprovosere disse stikkene. Når jeg løfter ting og vrir ryggen samtidig kan jeg også fremprovosere stikk. Bare det å reise seg opp i spesielle stillinger gjør at jeg enkelte ganger får slike stikk.

På en motorsykkel hvor sittestilling etc. endrer seg hele tiden så kan dette bli en prøvelse. Ryggen har blitt gradvis værre de siste 10 årene og det er bare flaks om jeg kan holde ut i arbeidslivet til jeg runder 60 år.

Prolaps operasjon er uansett ikke noe dem gir til folk som fungerer mer eller mindre normalt ellers, siden det er en meget risikabel operasjon (2 stk. prolapser) og det krever massiv opptrening og man må nesten lære seg å gå på nytt. Jeg er usikker på om det er rette veien å gå, selv om jeg hadde fått det....

Da er det bedre å innse sine begrensninger og velge bort ting i livet som strengt tatt ikke er nødvendig. Som feks. Motorsykkel.

Hadde det bare vært å trene opp ryggen, så hadde saken vært løst ganske kjapt. Men når jeg ikke klarer dette grunnet smertene og kanskje faren for at denne nerven en vakker dag "henger seg fast" ett sted og gjør at smertene aldri forsvinner så er det egentlig ikke så veldig mye annet jeg kan gjøre.

Jeg kan forhøre meg litt hos fastlegen selvsagt. Har ikke vært kjemt for å fly ned dørene der, men fastlegen vet jo nada om min rygg og det eneste dem er gode på er å skrive sykemeldinger og resepter. Jeg må forbi fastlegen og da må jeg få en rekvisisjon. Noe som slett ikke er enkelt. Har prøvd det før. Det tok meg 6 måneder før fastlege sendte meg videre til rønken. Det var der dem fant prolapsene.

Før dette hadde fastlegen skrevet ut smertestillende til meg i et halvt år og selv ikke et brev fra en kiropraktor og to fysioterapauter overbeviste fastlegen om at noe var alvorlig nok. Jeg gikk 50% sykemeldt i over ett år, spiste sikkert flere kilo med smertestillende. Men fastlegen var fast bestemt på at det gikk over.

Til slutt så ble han vel trøtt på maset mitt og sendte meg videre til røndken. Etter at dem scannet hele ryggen, så ble jeg sendt rett til Moss sykehus og fikk operasjon. Dette gjaldt da strålingen ned i beinet. I dag er denne smerten borte og det er jeg takknemlig for, men med den bakdelen at dem fjernet mye vev og gjorde rom til nerven. I teorien hvis jeg ikke hadde fått disse stikkene kunne jeg trent opp ryggen, men det går rett og slett ikke.

Så løsningen for min del blir å unngå å få disse stikkene. Jeg har lært meg til hvordan jeg kan unngå dette til daglig, men uforutsette ting kan gjøre at disse stikkene kommer. Som feks. Når jeg kjlrer motorsykkel og treffer humper. Eller mister balansen mens jeg løfter noe etc. bare det å gå ned en trapp må jeg gjøre på en spesiell måte. Hvis noe gjør at jeg brått MÅ snu meg mens jeg går ned trappen kan dette være nok til at jeg får et slikt stikk og er trappen bratt kan jeg åke ned med hue først.

Puh... dette var j*** mye pjatt om ryggen min og historien er mye lenger enn det, men jeg tenker det rekker nå. Er vel uansett ingen leger her inne som kjenner MIN situasjon og det er enkelt å sitte på den andre siden og mene mye rart å det er greit, men jeg føler vel ikke at denne tråden eller forumet i det hele tatt er stedet hvor man løser dette problemet. Det er også utrolig demotiverende og ikke minst vannvittig kjedelig samtaleemne, men nå har jeg vertfall forklart litt rundt dette, så kan vi egentlig for min del la det ligge med det :-)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av pingvin »

Finnes ikke 2 like rygger så man ender litt med å måtte finne litt ut av det selv ifht hva som fungerer og ikke :-k
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

pingvin skrev: 30 sep 2024, 09:02 Finnes ikke 2 like rygger så man ender litt med å måtte finne litt ut av det selv ifht hva som fungerer og ikke :-k
Det er nok helt riktig. Så kan vi la det ligge med det tenker jeg :)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7102
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av dypen »

Gratulerer med Volvo EX30 :thumleft Det står mest om ladeboks og prolaps her :D Hvilke EX30 ble det to eller firhjulstrekk, 49 eller 64 kWt … og utstyr?
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24618
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | sin lille furtebu...

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 01 okt 2024, 11:18 Gratulerer med Volvo EX30 :thumleft Det står mest om ladeboks og prolaps her :D Hvilke EX30 ble det to eller firhjulstrekk, 49 eller 64 kWt … og utstyr?
Vi dropper prolapsen :)

Det blir bestilling av Volvo EX30 Ultra Long Range Twin motor AWD. (puh...)

Altså kort fortalt toppmodellen med mest utstyr, lengst rekkevidde og størst motor samt AWD.

Denne gjør 0-100 på 3.6 sekunder å jeg har kjørt den. Et helt hinnsides drag i den bilen. Skikkelig vanedannende :)

Det er ikke den bilen med lengst kjørelengde, men den holder i bøtter og spann for meg. Oppgitt rekkevidde 47 mil. I praksis ved normal litt aktiv kjøring i kupert terreng etc. så tenker jeg at 35-40 mil er innafor sommerstid og 25-30 mil vinterstid i temperaturer rundt -5 eller varmere.

Når man kan lade fra 10-80% på 26 minutter på hurtiglader så er dette null problem. Hurtigladere finnes det strengt tatt over alt i dag. Vertfall de stedene jeg ferdes. Lang E6 og turiststeder florerer det av ladere. Alle byer og tettsteder med respekt for seg selv har lademuligheter. :)

Svar