Batterisager er helt fantastiske til sitt bruk. Det er ikek dne sagen jeg tar med meg i skogen for å felle tømmer, men veldig grei å ha hvis en skal kappe en stokk eller sage av ei grein man har glemt under kvistingen. Tømmerhengeren min tar ca 4 meter lange stokker, så de fleste trør må deles i 3. Til dette er batterisaga overlegen. Jonsred saga har stått mange timer på tomgang når jeg laster tilhengeren.dypen skrev: 28 des 2023, 22:40 Både Jonsered’n og Stihl saga di er i øvre sjiktet men Stihl saga er brutalDe elektriske vet jeg ingen ting om men sikkert fine de også.
Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Og jeg som tenkte bensinsag må til for å dele tømmer i riktige lengder … @JohnnyTh
Har montert og fyra JonCutter’n idag, ut av esken litt montering, justering, påfyll av olje og bensin. 45cc høres bra ut og gassrapp
Vi får se om den består test på kapping av tømmerstokker.
Har montert og fyra JonCutter’n idag, ut av esken litt montering, justering, påfyll av olje og bensin. 45cc høres bra ut og gassrapp

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Utsagn om Kina motorsag, du må skru selv dvs besørge alt vedlikehold. Garanti kan du sikkert bare drømme om med mindre du har kjøpt den her i landet. Det overrasker meg at profesjonelle tømmerhuggere bruker slike motorsager … ex Holzfforma G372XP
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =331687374
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =331687374
When buy Holzfforma saws they pay around 1/4 of the OEM price. And, also think they will need to spend 1/4 of their time on maintaintance compare to OEM saws. Unfortunately, it doesn't work that way. Either you pay full OEM price, and bring yours saw to a dealer every time you need carbs turned. Or, you pay 1/4 price and learn how to do everything yourself. After breaking-in period you will probably need to check yours saw, and re-adjust the carb. Holzfforma are good saws, but need some extra love and care.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1679
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Oregon sverd med 2 stk. kjeder 13" til 349, må vel være billig? Førpris 549,- står det og det er Jula så det har det sikkert kostet.
Kom tilfeldig over det og tenkte på denne tråden :-)
https://www.jula.no/catalog/hage/motors ... er-002576/
Kom tilfeldig over det og tenkte på denne tråden :-)
https://www.jula.no/catalog/hage/motors ... er-002576/
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Kjempebillig hvis det er bra saker :)Gammelsmurfen skrev: 02 feb 2024, 14:39 Oregon sverd med 2 stk. kjeder 13" til 349, må vel være billig? Førpris 549,- står det og det er Jula så det har det sikkert kostet.
Kom tilfeldig over det og tenkte på denne tråden :-)
https://www.jula.no/catalog/hage/motors ... er-002576/
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
- Innlegg: 98
- Registrert: 31 jan 2020, 16:31
- Motorsykkelen din: Suzuki dl 1000 2019.
- Bosted: Sira. Flekkefjord
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Oregon er bar saker. Vil si det er på høyde med orginal sverd
Suzuki dl 1000 v strom 2019.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
Honda cbr 1000 f 1987.
Suzuki dr650 1993.
Kawasaki kle 500 2002.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Oregon er bra, ikke tvil om det. Men de produserer mange forskjellige typer og kvaliteter, og selvfølgelig prisklasser. Det gjør Stihl også, den andre av de to store produsentene på verdensmarkedet. Men som alt annet, pris og kvalitet henger sammen.
Oregon sine sverd i størrelse 10" til 20" er faktisk produsert i Sarpsborg. Av Husqvarna. Jeg har vært der på omvisning for ca 10 år siden. Imponerende å se stålet til sverd kommer inn på rull i ene enden, og ferdige sverd kommer ut i andre enden. Nesten 7 timer senere, men likevel med bare noen sekunders mellomrom.
Oregon sine kjeder er produsert i USA, hos Oregon. Det er også Husqvarna sine, fra samme fabrikk..
Her er litt av det jeg har å velge i på jobb:
https://www.ariens.no/oregon-sverd?parent=10113
Oregon sine sverd i størrelse 10" til 20" er faktisk produsert i Sarpsborg. Av Husqvarna. Jeg har vært der på omvisning for ca 10 år siden. Imponerende å se stålet til sverd kommer inn på rull i ene enden, og ferdige sverd kommer ut i andre enden. Nesten 7 timer senere, men likevel med bare noen sekunders mellomrom.
Oregon sine kjeder er produsert i USA, hos Oregon. Det er også Husqvarna sine, fra samme fabrikk..
Her er litt av det jeg har å velge i på jobb:
https://www.ariens.no/oregon-sverd?parent=10113
-
OnlineJohnnyTh
- Innlegg: 3511
- Registrert: 24 aug 2010, 13:20
- Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
- Bosted: Lista
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Når jeg holder på med ved så er det som regel med trær på max 35cm. Så da holder batterisagen i massevis for å kappe opp lengder eller fjerne en gvist her og der. Vedmaskinen tar ikke mer enn 35cm i diameter, så de som er større får stå.dypen skrev: 03 jan 2024, 21:08 Og jeg som tenkte bensinsag må til for å dele tømmer i riktige lengder … @JohnnyTh
Har montert og fyra JonCutter’n idag, ut av esken litt montering, justering, påfyll av olje og bensin. 45cc høres bra ut og gassrappVi får se om den består test på kapping av tømmerstokker.
IMG_5424.jpeg
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Da har jeg vært på Jula og anskaffet meg en testvinner batterimotorsag
:
Sverd og kjede montert og justert, batteriet ladet og montert og fylt opp med sagkjedeolje i tanken.
Testkjøring i morra.
Funker denne like bra som mange gode tilbakemeldinger gir inntrykk av så kan det fort hende at Stihl bensinsaga settes på sidelinja som reserve.
MEECsaga har faktisk lenger sverd enn Stihlsaga og bør da kunne brukes på litt større trær.
El.motorsaga fra MEEC har visst en ekstra effektfunksjon når kjede møter på kvist, som man pleier å si. Altså mer kraft ved motstand.
Skal bli interessant å se hviordan saga som sådan fungerer ob spesielt denne ekstraeffektfunksjonen.
Ble litt lei vedhogst i fjor siden Stihlsaga ble mer og mer tungstartet. Renset luftfilteret og sjekket plugg, men har ikke prøvd å starte den etter det.
Kanskje vedhogsten står foran den ny giv med MEEC saga? Gjenstår å se...

Sverd og kjede montert og justert, batteriet ladet og montert og fylt opp med sagkjedeolje i tanken.
Testkjøring i morra.
Funker denne like bra som mange gode tilbakemeldinger gir inntrykk av så kan det fort hende at Stihl bensinsaga settes på sidelinja som reserve.
MEECsaga har faktisk lenger sverd enn Stihlsaga og bør da kunne brukes på litt større trær.
El.motorsaga fra MEEC har visst en ekstra effektfunksjon når kjede møter på kvist, som man pleier å si. Altså mer kraft ved motstand.
Skal bli interessant å se hviordan saga som sådan fungerer ob spesielt denne ekstraeffektfunksjonen.
Ble litt lei vedhogst i fjor siden Stihlsaga ble mer og mer tungstartet. Renset luftfilteret og sjekket plugg, men har ikke prøvd å starte den etter det.
Kanskje vedhogsten står foran den ny giv med MEEC saga? Gjenstår å se...
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Gratulerer med ny motorsag @AJ
Hva slags bensin bruker du på Stihl saga, håper du ikke bruker selvblanda 95 oktan …

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Bruker sånn miljøbensin som jeg kjøper på Felleskjøpet, der jeg også kjøpte saga.dypen skrev: 27 feb 2024, 18:04 Gratulerer med ny motorsag @AJHva slags bensin bruker du på Stihl saga, håper du ikke bruker selvblanda 95 oktan …
Startprobledmer har nok ikke med bensinen å gjøre, men heller at luftfilteret var rimelig tett. Og at jeg ikke helt har funnet ut av starftprosedyren

Er ikke bare å dra i snora...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 168
- Registrert: 22 mai 2020, 15:47
- Motorsykkelen din: 2005 Sportster 1200R/ 2005 Honda VFR800
- Bosted: Tønsberg
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Start med full choke, men så fort den får en liten tenning vipper du bryteren opp ett hakk til halv chioke. Hvis du ikke gjør dette kan du dra lenge i snoraAJ skrev: 27 feb 2024, 18:34Bruker sånn miljøbensin som jeg kjøper på Felleskjøpet, der jeg også kjøpte saga.dypen skrev: 27 feb 2024, 18:04 Gratulerer med ny motorsag @AJHva slags bensin bruker du på Stihl saga, håper du ikke bruker selvblanda 95 oktan …
Startprobledmer har nok ikke med bensinen å gjøre, men heller at luftfilteret var rimelig tett. Og at jeg ikke helt har funnet ut av starftprosedyren.
Er ikke bare å dra i snora...
21 BMW R1250RS 2025-
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
06 Honda Vfr800 2021-
05 HD Sportster 883R 2014-
03 Yamaha XJ600 2011-2014
85 Suzuki GSX 750ES 2002-2009
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Prøvde å finne igjen startprosedyreoversikten som jeg fant på nettet for noen måneder siden, men fant den ikke.Nineball skrev: 27 feb 2024, 20:28Start med full choke, men så fort den får en liten tenning vipper du bryteren opp ett hakk til halv chioke. Hvis du ikke gjør dette kan du dra lenge i snoraAJ skrev: 27 feb 2024, 18:34Bruker sånn miljøbensin som jeg kjøper på Felleskjøpet, der jeg også kjøpte saga.dypen skrev: 27 feb 2024, 18:04 Gratulerer med ny motorsag @AJHva slags bensin bruker du på Stihl saga, håper du ikke bruker selvblanda 95 oktan …
Startprobledmer har nok ikke med bensinen å gjøre, men heller at luftfilteret var rimelig tett. Og at jeg ikke helt har funnet ut av starftprosedyren.
Er ikke bare å dra i snora...
Uansett, det handler om, så vidt jeg kan huske, å dra forsiktig i startsnora noen ganger til første tenning. Deretter justere choken og løse ut kjedelåsen.
Litt omstendelig etter min smak, men får gjøre nye forsøk straks det er tid for vedhogst igjen i løpet av våren...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
Ganske sikker på at @Nineball sin prosedyre er riktig.
Sett på choke på fullt, pass på at stoppknapp er satt riktig, trekk hardt i startsnora.
Så fort saga tenner, skyves choke inn igjen, og du trekker på nytt i snora.
De motorsagene jeg har vært borti har alle hatt løsningen at når du takker ut choken så åpnes også gass spjeldet noe så man må ikke røre gass hendel før sagen har startet.
Kjedelåsen kan vel stå av uansett vil jeg tro
Sett på choke på fullt, pass på at stoppknapp er satt riktig, trekk hardt i startsnora.
Så fort saga tenner, skyves choke inn igjen, og du trekker på nytt i snora.
De motorsagene jeg har vært borti har alle hatt løsningen at når du takker ut choken så åpnes også gass spjeldet noe så man må ikke røre gass hendel før sagen har startet.
Kjedelåsen kan vel stå av uansett vil jeg tro
- SveinHa
- Innlegg: 695
- Registrert: 09 mai 2023, 23:46
- Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
- Bosted: Carten Island
- Kontakt:
Re: Motorsag til hjem, hage og skog (ved) …
En veldig vanlig feil er å ikke bruke ørene... Om den tenner bare bittelitt bør choken av eller ned til midtstilling i 2-3 drag. Jeg har vel 5 forskjellige Stihl enheter og en Castelgarden og samtlige starter greit med denne taktikken.AJ skrev: 27 feb 2024, 18:34Og at jeg ikke helt har funnet ut av starftprosedyren.
Er ikke bare å dra i snora...
Edit: Her var kommet mange gode svar som jeg ikke så i utgangspunktet...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/
Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808