Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Godtvoksen

Re: Kolonnekjøring--del erfaringer og meninger med andre.

Legg inn av Godtvoksen »

AJ skrev: Utfordringen, slik jeg ser det og som jeg kanskje har nevnt til fet kjedsommelige tidligere, er å gjøre alle til lags, som det heter.
Mange MC-kompiser jeg kjenner og som jeg kjører sammen med fra tid til annen, liker å holde jevnt tempo og jevn fart. og jada! det hender (dessverre...) at vi havner på den gale siden av fartsgrensene av og til. Og et høyt og tydelig ja! vi synes det er morsomt med svinger hvor vi virkelig kjenner at motorsykkelen er en motorsykkel :-) Og det hender også at vi utfordrer både oss selv og sykkelen noen ganger på svingete veier. Det samme på veier med bra stigning... I hvert vi som elsker sykler med høyt dreiemoment lavt nede på turtallsregisteret... :P :p

Hvorfor nevner jeg disse tingene? Jo, fordi vi er forskjellige - enkelt og greit! Og forskjelligheten i kjøremønster og jakten på kjøreopplevelser (som å kjenne spenningen i litt "heftig" svingkjøring) kommer ikke bare til uttrykk i kjøringen, men også i diskusjoner som dette. Det må vi vel alle akseptere så lenge vi ikke begynner å stemple hverandre eller gi hverandre merkelapper ut fra hvordan vi foretrekker å kjøre, hva slags sykler vi har og meninger vi kommer med både her på MCsiden og når vi møtes langs veien på disse fellesturene våre.
Og fellesturene må jeg si at jeg setter stor pris på! Både når vi er mange og når vi er færre.
Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok trives med å kjøre sammen med folk som har samme kjøremønster som meg selv. Men sånn er det vel med oss alle, vil jeg tro?
Men det behøver slett ikke bety at jeg og andre ikke kan tilpasse oss de som ikke har... skal vi... like aktiv kjørestil som oss. Men blir det for stor forskjell mellom vår og andres kjøremønster vil det naturlig nok oppstå en slags interessekonflikt.
Jeg vil prøve å oppklare noe som kanskje beror på en misforståelse. Hvem og hvorfor misforståelsen er der skal være usagt - for det vet jeg ikke. Slik jeg ser det så er det ikke hovedsaklig en interessekonflikt pga hvilken kjørestil en liker/foretrekker å kjør i. Slik stil du beskriver, som å dra på, legge seg godt ned i svingene og føle farten, da gjerne i svingete oppoverbakker osv. høres helt herlig ut. Så hvorfor i all verden vil ikke og kan ikke Godtvoksen tilpasse seg dette? Svaret er helt enkelt det at Godtvoksen ikke har mot, og kjørerfaring til slik kjøring...i alle fall ikke enda. Jeg husker også når jeg var 17 år og kjørte en gul Tempo panter og la meg godt over i svingene, og dro på det mopeden var god for. Det var en helt herlig følelse, men plutselig en dag så var det sand opp på asfalten i en sving, og jeg fikk jeg ublidt møte med asfalten. Når kan jeg få mot til å kjøre slik igjen? Etter tre-fire timers undervisning av en profesjonell MC-kjører el ? Vel, det er umulig å svare på.

Kanskje min svigerdatter har rett i sitt spørsmål til meg når jeg kjøpte stor sykkel: Er ikke du for gammel til å kjøre MC? :scratch
I år har jeg vel kjørt ca 12 000 km og har fått noe mer mot, men helt sikkert ikke nok til å holde følge med deg AJ og de som kjørte forbi meg i kolonnen vi kjørte ved Randsfjorden, enkelte nevnte vel at de svingene var trygge i 100 km/t

Så mitt poeng er faktisk at skal jeg være med på Road Trip 2011, så kan jeg ikke love og klare de tilpasninger noen mener og tror jeg bør klare. Og klarer jeg ikke det, så kan jeg selvsagt avtale og møte følget på steder en overnatter. Vel, da blir turen svært ensom for meg, ikke stort annerledes en å kjøre alene, så hvorfor i all verden skal jeg da melde på meg en slik fellestur :dontknow .

Brukeravatar
Globe
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Hei hei.... :vs

etter å ha vært på jobbreise i noen dager og kun fulgt denne debatten via mobil med en noe knotete og dermed begrenset svarmulighet, så velger jeg å ikke komme med noen innlegg som nå i ettertid siterer direkte innleggene da jeg nødig vil øke temperaturen i denne tråden ;e

Men, mine erfaringer og noen av mine opplevelser ønsker jeg uannsett å bidra med i denne aktive tråden. :skriver

Jeg er selv en sylfærsk mcfører (Kl. A Høsten 2009), og har, sammenliknet med en del andre her inne hatt en noe begrenset distanse i år med kun 7.000 km tilbakelagt i sesongen 2010. Men, i løpet av denne sesongen og de kjørte 7.000 km har jeg fått debutert innen mange av motorsyklistenens gleder og utfordringer. Blant disse nyervervede erfaringene har vært kolonne/turkjøring med alt fra å være 1 av 3 til å være 1 av et 30-talls mcister. I alle disse settingene (få eller mange) har jeg blitt utfordret hva gjelder mine egne kjøreferdigheter og dermed da også fått erfart, lært og utviklet min kjørestil og det er noe av hva dette handler om, slik jeg ser det.

Men dere.....vi snakker jo her om ulike kolonnetyper, tilpasset ulike målsettinger. Hvor skal vi, hva skal vi og når skal vi. Våger meg på noen definisjoner basert på mine erfaringer, så kan dere jo bygge ut med deres? Hvor mange kolonnetyper kan vi finne, og hva er deres erfaringer og meninger innenfor disse:

Jeg starter (basert på egne erfaringer):

Paradekolonne
  • Kolonnekjøring er jo så mangt. Jeg har kjørt paradekolonne...og her er vel det som her inne er blitt kalt en "Nazikolonne"...man har sin dedikerte plass, og oppgaven til hver enkelt er å holde plassen sin, holde avstanden og være en visuell og funksjonell del av kjeden som smyyyger seg frem. En slik paradekolonne er mest til for de som ser den komme, og en som enkeltfører er en del av et "markert fellesskap" ved å delta. Men noen kjøreopplevelse er det ikke snakk om i en slik setting. En slik kolonne har jeg kjørt gjennom bl.a. Trondheim sentrum. Utfordringen, for meg, i en slik kjørestil er å holde plassen, og ikke "messe up" formasjonen. En slik paradekolonne synes jeg har sin sjarm da den som regel er en del av en eller annen markering (motorsykkelens dag, ankomst til et eller annet mc-arrangement, annen markering) Sterkt sosial tilhørighet i kolonnen under kjøring.
Transportkolonne
  • Her er det "E6-kjøring" og/eller motorveikjøring det dreier seg om. Man kjører gjerne flerefelts vei og/eller lange strekk uten noen særlige kjøretekniske ferdighetsutfordringer. Hver fører holder plassen sin, som en del av en effektiv transportkolonne, farten er slik som normalt er tilpasset fartsgrensa og vær/føreforhold. Uannsett kjøretekniske kjøreferdigheter vil en slik kolonne kunne følges av alle deltagere så lenge alle respekterer "draget" fra første fører.
    En slik kolonne har jeg kjørt flere steder og mange ganger, man starter i en gitt formasjon og tar en stopp når man har passert avtalt transportetappe. En stopp blir da som regel ved en eller annen bensinstasjon som tilbyr kaffepåfyll og tilbehør, en lokal veikro eller rett og slett en passende rasteplass. Her er det sikkert lurt om første og siste fører er en erfaren fører og at de "ferskeste" kjører lengt mulig frem i kolonnen. Det er første og siste fører som skaper utgangspunktet for "orden i rekkene" ved å holde riktig sporvalg ved kolonnens start og slutt. Utfordringen i en slik kjørestil er å holde plassen, holde avstanden, holde hastigheten, være forutsigbar for den bak og den foran. Man kan, i en slik kolonne, slik jeg se det, ikke ri sine enkeltprisnipper om at en f.eks. skal ligge akkurat på fartsgrensa gitt sin egen speedometernål, ei heller få lyst til å drive trening på unnamanøver mellom vegmarkeringer og/eller retningspiler på asfalten. Sterk sosial og funksjonell tilhørighet i kolonnen under kjøring.
Turkolonne
  • Man planlegger noe mer, en slik kolonne vil bli endret underveis da veisterkningen som kjøres vil utfordre fører på så mange ulike måter. Vi snakker her om kurvete vei, ulike hastighetsregulativer (skiftende fra 50 til 90 km/t), ulikt trafikkmønster i medtrafikanter i samme og i motsatt kjørefelt og det vil oppstå "sprekker" i kolonnen da hastighetsendringer i kolonnen forplanter seg fort bakover hva gjelder avstanden mellom hver enkelt. En slik turkolonne kan jeg ikke se for meg vil fungere med særlig mange på rekke og rad. Her må man legge opp til at en slik "Turkolonne" består av ulike grupper, rett og slett fordi man "angriper" føreforhold, veistandarden og trafikkbildet forøvrig på svært så ulike måter. Men...man må bestemme seg for hvilken rolle man vil ha i en slik turkolonne. Jeg har kjørt i slike kolonner hvor jeg har valgt "å gi slipp" på de foran meg, rett og slett for de jeg synes inngangen til enkelte av kurvene vi forserte ble for utfordrende for meg...der og da..jeg slakker da av, lar det bli en luke, men henter meg fort inn igjen når første rettstrekk kommer. Kjenner jeg at jeg blir avvikende også ved neste kurvede veistrekning, gir jeg signal bakover om at de som eventuelt ligger bak meg kan passere, om jeg ser at de ligger såpass tett på at det skulle kunne være av interesse å avansere i rekka. Viktig da, slik jeg ser det, er at om en lar seg passere med signal, ikke skal hente tilbake sin opprinnelige plass ved å avansere senere i "heatet". En typisk ledersykkel i en slik kolonne vil, basert på mine erfaringer så langt, angripe kurvene på en slik måte at kjøregleden for de som finner denne i kurveforsering tilfredsstilles og henter så innn kolonnen ved å jevne kjørestilen noe ved rettstrekninger. Sosialt og en relativt sterk individuelt kjøreopplevelse i en slik kolonne
Fritt frem
  • Dette har jeg også deltatt i. Vi avtaler neste stopp da kommende veistrekning inneholder mange nyyyydelige forseringer....for de som liker slikt ;e . Sterkt sosialt og sterk individuell kjøreopplevelse :thumleft

Mange av de turene (dagsturer og lengre utflukter) jeg har hatt har kombinert disse kolonneformasjonene. Min turkolonneoppfatning har jeg også gjennomført under utflukter hvor vi har vært helt ned i 3 mcister :redface

Uannsett kolonnevalg har jeg aldri kjent på at jeg ikke skulle være en del av et fellesskap blant de jeg er på tur sammen med, uannsett om vi her snakker om 2 eller 30 "medmcister". Pausene, praten, erfaringsutvekslingene, humoren, kameratskapet ligger i interessen for å oppleve kjøregleden, uannsett individuell kjørestil langs med veien. Selv det å ta en tur alene er en stor sosial opplevelse når man f.eks. tar en stopp, kommer da fort i prat med andre mcister som er på sine turer, selv om man da tilfeldighvis ikke er på tur sammen med dem, så er man sammen om å være på tur og nettopp der ligger mye av fellesskapet....slik jeg ser det! :thumleft

Andre erfaringer og/eller meninger om det å kjøre sammen?

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Enig i det meste du sier her.En stor del av gleden med det å kjøre en lengere tur
ligger i stoppene på bensinstasjonene,der skjer det ofte at æ møte folk som har kjørt
halve verden rundt for å komme dit de er akkurat nå.Det e utrolig mange historier å høre
når man går rundt i mellom syklene å "sparker i dekkene" til hverandre
Veldig artig og lærerikt selv om det av og til e en del språkproblemer

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Turkolonne
En slik turkolonne kan jeg ikke se for meg vil fungere med særlig mange på rekke og rad. Her må man legge opp til at en slik "Turkolonne" består av ulike grupper, rett og slett fordi man "angriper" føreforhold, veistandarden og trafikkbildet forøvrig på svært så ulike måter.
Du tenker her dele opp i "grupper" med mcister som kjører på samme måte og har de samme kjøreferdigheter? I så fall - blir det vel ikke en kolonne men flere grupper og det du skriver under her om Turkolonne, faller vel da bort:
Globe skrev: Men...man må bestemme seg for hvilken rolle man vil ha i en slik turkolonne. Jeg har kjørt i slike kolonner hvor jeg har valgt "å gi slipp" på de foran meg, rett og slett for de jeg synes inngangen til enkelte av kurvene vi forserte ble for utfordrende for meg...der og da..jeg slakker da av, lar det bli en luke, men henter meg fort inn igjen når første rettstrekk kommer. Kjenner jeg at jeg blir avvikende også ved neste kurvede veistrekning, gir jeg signal bakover om at de som eventuelt ligger bak meg kan passere, om jeg ser at de ligger såpass tett på at det skulle kunne være av interesse å avansere i rekka. Viktig da, slik jeg ser det, er at om en lar seg passere med signal, ikke skal hente tilbake sin opprinnelige plass ved å avansere senere i "heatet". En typisk ledersykkel i en slik kolonne vil, basert på mine erfaringer så langt, angripe kurvene på en slik måte at kjøregleden for de som finner denne i kurveforsering tilfredsstilles og henter så innn kolonnen ved å jevne kjørestilen noe ved rettstrekninger.

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Nei, ikke ulike grupper med samme "kjørestil", det ville jo ikke hatt noen mening! Kjørestilen vil være ulik mellom gruppene. Noe jeg da også forsøker å beskrive litt i det jeg har opplevd i "Turkolonne" hvorpå jeg ved en anledning selv valgte å legge meg i en gruppe som ikke skrapte kyllingstriper, men som la seg en cm over dem ;e ...vi vi var samme gjengen på tur, hadde den samme sosiale opplevelsen, og den samme gleden av turen...vil jeg tro!

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev:Nei, ikke ulike grupper med samme "kjørestil", det ville jo ikke hatt noen mening! Kjørestilen vil være ulik mellom gruppene.

Det var klossete formulert av meg, jeg mente selvsagt at kjørestilen til de ulike gruppene ville væres forskjellig. Men hovedpoenget mitt er fortsatt der, det blir ikke en kolonne lenger? Slik at dette faller jo bort:
Globe skrev: Men...man må bestemme seg for hvilken rolle man vil ha i en slik turkolonne. Jeg har kjørt i slike kolonner hvor jeg har valgt "å gi slipp" på de foran meg, rett og slett for de jeg synes inngangen til enkelte av kurvene vi forserte ble for utfordrende for meg...der og da..jeg slakker da av, lar det bli en luke, men henter meg fort inn igjen når første rettstrekk kommer. Kjenner jeg at jeg blir avvikende også ved neste kurvede veistrekning, gir jeg signal bakover om at de som eventuelt ligger bak meg kan passere, om jeg ser at de ligger såpass tett på at det skulle kunne være av interesse å avansere i rekka. Viktig da, slik jeg ser det, er at om en lar seg passere med signal, ikke skal hente tilbake sin opprinnelige plass ved å avansere senere i "heatet". En typisk ledersykkel i en slik kolonne vil, basert på mine erfaringer så langt, angripe kurvene på en slik måte at kjøregleden for de som finner denne i kurveforsering tilfredsstilles og henter så innn kolonnen ved å jevne kjørestilen noe ved rettstrekninger.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

La meg si det veldig kort og tydelig uten å vise til personer eller kjørestil eller noe som helst annet.

Vi er stort sett alle svært tilpassningsdyktige de alller aller fleste av oss slik at dersom vi blir enige om å kjøre NAZIkolonne i 4 mil så klarer vi det, dersom vi ønsker slippe alt fritt så klarer vi det, alle aspektene midt i mellom så klarer vi det og de aller fleste av oss. Vi tilpasser oss til gruppa fordi kravene som stilles er normalt ikke større enn de vi måtte klare for å ta "lappen" i sin tid med litt kjøreerfaring etterpå. Er vi enige, så er vi enige.

Det 85, kanskje 95 prosent av oss ikke klarer over tid er å kjøre i 75 i 80 km sona, 65 i 70 sona, 40 i 50 sona og når vedkommende på toppen av dette blinker med bremselysa foran alle svinger - ikke sikkert at det bremses men å blinke med lysa i ett sånt tempo er ett klart tegn på at man er svært usikker. Hvis dette skjer over lengre strekninger blir bakenforliggende utålmodig, irritert, sur, sinna og blåser forbi i en fart som egentlig ikke egner seg for kolonnekjøring i Norge.

Siden en del vet at dersom din utfordring om kolonnekjøring tidligere får aksept så blir denne problemstillingen en realiteten og derfor sier alle ett veldig stille men likevel stort og rungende nei til dette.

Sånn kjøring egner seg kun til å slippe forbi alle som kommer inn bak, og det er helt greit, men ikke forsøk å få en sammensatt gruppe til å ligge bak deg i ett sånt tempo lengre enn 2 - 3 mil - uten at det politi som ligger forran og holder trafikken.
Det er bare sånn det er tror jeg, desverre.

Brukeravatar
Globe
Kontakt:

Legg inn av Globe »

Godtvoksen skrev:
Globe skrev:Det var klossete formulert av meg, jeg mente selvsagt at kjørestilen til de ulike gruppene ville væres forskjellig. Men hovedpoenget mitt er fortsatt der, det blir ikke en kolonne lenger? Slik at dette faller jo bort:
Nei, det stemmer, om man er ute etter den formelle definisjonen av en kolonne så vil en turkolonne, slik jeg oppfatter den, over et visst strekk ikke være alle på rekke og rad. Dette vil i såfall da bli en paradekolonne i mine øyne. Når man er på tur, må man (heldighvis ;e ) av og til kjøre forbi bilister....og om det da er noen som føler seg utrygge på forbikjøring...så vil kolonnen få et brudd allerede der. Man kan da ikke forvente at hele kolonnen skal holde igjen i tilfelle noen i den ikke skulle ønske, greie eller rett å slett ha lyst til å foreta forbikjøring. Og da er jeg av den klare oppfatning at den som sitter der å velger å ikke utføre forbikjøring må kunne tillate, etter en viss tid, at han/henne passeres slik at de som er lengre bak får gjennomført forbikjøringen og fortsatt turen opp i mot den gruppen som da ligger foran. Dette bør kunne gjennomføres uten noen form for risiko, ei heller uten noen form for ødelagt sosialt aspekt for den som selv velger å kjøre noe mer passivt. Og her snakker jeg altså om en turkolonne, slik jeg oppfatter den. Vi hadde er par slike under Randsfjordrunden, og den eneste som skal ligge fast, i en slik gjennomføring,slik jeg ser det, er første- og sistemann/-kvinne om turen er en "samlet tur" slik som vi hadde på Randsfjordtreffet, og under den runden var AJ i front og jeg lå bakerts...og bare så det er sagt...jeg hadde en fin, fin tur..og koste meg stort!! Noen små stunt hadde jeg :redface ....men det var kun for filmingens del :redface.

Duville
Motorsykkelen din: Honda --700-

Legg inn av Duville »

Globe skrev: Noen små stunt hadde jeg :redface ....men det var kun for filmingens del :redface.

HM - har nok ikke sett hele filmen, jeg - menjeg tok et par små sekvenser jeg da - av deg ---- bakfra----. Det er jeg sikker på!

Brukeravatar
Gizmodude
Motorsykkelen din: Honda CBR1000F 91'
Kontakt:

Legg inn av Gizmodude »

Globe skrev:Noen små stunt hadde jeg :redface ....men det var kun for filmingens del :redface.
Og i kunstens navn er alt tillatt (film=kunst ikke sant?) :knegg
'91 Honda CBR1000F

NAF-MC Trondheim

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Duville skrev: Det 85, kanskje 95 prosent av oss ikke klarer over tid er å kjøre i 75 i 80 km sona, 65 i 70 sona, 40 i 50 sona og når vedkommende på toppen av dette blinker med bremselysa foran alle svinger - ikke sikkert at det bremses men å blinke med lysa i ett sånt tempo er ett klart tegn på at man er svært usikker. Hvis dette skjer over lengre strekninger blir bakenforliggende utålmodig, irritert, sur, sinna og blåser forbi i en fart som egentlig ikke egner seg for kolonnekjøring i Norge.
Jeg håper inderlig ikke at det var i et slikt tempo jeg kjørte rundt Randsfjorden. Jeg vet at det var det tempoet jeg kjørte i den gang du og jeg skulle på Rustløserkurset i Kristiansand når det var minus 5 grader over heia og jeg var livredd for islagte områder i skyggepartier. Har jeg kjørt i et slikt tempo rundt Randsfjorden, ber jeg alle om unnskyldning og lover at jeg skal få sjekket speedometeret på Silkesvarten. Jeg har dog vært yrkessjåfør i over 25 år (tro det eller ei) og vet hvordan slike lusekjørere kan få blodet til å koke over...

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

E det flere enn mæ som synes at det her blir vel mye regler? Hvis man e enige om neste
stopp så vil resten som oftest ordne sæ uten så veldig mye om og men. Alle har lært
elementær adferd i trafikken,så hvis en eller annen føle sæ litt ukomfortabel med farta så vet han mest sannsynlig at han sinker de bak og da burde det ikke være noe problem å slippe forbi de som vil forbi.Æ synes jo også at det her med all tydelighet vise at kolonnekjøring ikke egne sæ så altfor godt til noe annet enn rein parade i lav fart.
Hvis man kjører f.eks. 50-60 mil hver dag etter landeveien over flere dager så vil man ganske hurtig bli mere komfortabel med litt høyere gjennomsnittsfart
Det e i hvertfall mi erfaring

Godtvoksen

Legg inn av Godtvoksen »

Globe skrev: Nei, det stemmer, om man er ute etter den formelle definisjonen av en kolonne så vil en turkolonne, slik jeg oppfatter den, over et visst strekk ikke være alle på rekke og rad. Dette vil i såfall da bli en paradekolonne i mine øyne.
hmmm...hvor kommer da "transportkolonne" inn? :knegg

Brukeravatar
Snikkeren
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015

Legg inn av Snikkeren »

Godtvoksen: Sendte deg en PM tidligere i dag. Vet ikke om du har sett det. :scratch
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

Er helt fersk jeg også og har brukt tiden siden jeg kjøpte sykkel i august til å føle meg fram og strekke noen egne grenser. Veldig fort har det ikke gått og det har hendt jeg har fått noen drittsekker av noen bilførere oppi bakskjermen, selv om jeg har holdt fartsgrensa + 10-20 km/t. :orefk

Meldte meg inn i Old Bikers MC Norge i høst, mest for å bli kjent med dem, før jeg begynner å kjøre sammen med dem til våren.
Er veldig spent på å få kjørt kollonne sammen med dem, men jeg håper att farten ikke er alt for høy.
Men klarer han som kjører før meg svingen, gjør vel jeg det også..... håper jeg :eh
Går det for sakte får jeg heller dra på fra Hamar til Elverum etter turen da jeg blir alene. :prop:

Uansett er jeg fast bestemt på å innrette meg etter fart og pauser i kollonna når jeg er med dem. :thumleft

Nå gleder jeg meg til våren nå.

Svar