Jeg vil prøve å oppklare noe som kanskje beror på en misforståelse. Hvem og hvorfor misforståelsen er der skal være usagt - for det vet jeg ikke. Slik jeg ser det så er det ikke hovedsaklig en interessekonflikt pga hvilken kjørestil en liker/foretrekker å kjør i. Slik stil du beskriver, som å dra på, legge seg godt ned i svingene og føle farten, da gjerne i svingete oppoverbakker osv. høres helt herlig ut. Så hvorfor i all verden vil ikke og kan ikke Godtvoksen tilpasse seg dette? Svaret er helt enkelt det at Godtvoksen ikke har mot, og kjørerfaring til slik kjøring...i alle fall ikke enda. Jeg husker også når jeg var 17 år og kjørte en gul Tempo panter og la meg godt over i svingene, og dro på det mopeden var god for. Det var en helt herlig følelse, men plutselig en dag så var det sand opp på asfalten i en sving, og jeg fikk jeg ublidt møte med asfalten. Når kan jeg få mot til å kjøre slik igjen? Etter tre-fire timers undervisning av en profesjonell MC-kjører el ? Vel, det er umulig å svare på.AJ skrev: Utfordringen, slik jeg ser det og som jeg kanskje har nevnt til fet kjedsommelige tidligere, er å gjøre alle til lags, som det heter.
Mange MC-kompiser jeg kjenner og som jeg kjører sammen med fra tid til annen, liker å holde jevnt tempo og jevn fart. og jada! det hender (dessverre...) at vi havner på den gale siden av fartsgrensene av og til. Og et høyt og tydelig ja! vi synes det er morsomt med svinger hvor vi virkelig kjenner at motorsykkelen er en motorsykkel :-) Og det hender også at vi utfordrer både oss selv og sykkelen noen ganger på svingete veier. Det samme på veier med bra stigning... I hvert vi som elsker sykler med høyt dreiemoment lavt nede på turtallsregisteret...![]()
![]()
Hvorfor nevner jeg disse tingene? Jo, fordi vi er forskjellige - enkelt og greit! Og forskjelligheten i kjøremønster og jakten på kjøreopplevelser (som å kjenne spenningen i litt "heftig" svingkjøring) kommer ikke bare til uttrykk i kjøringen, men også i diskusjoner som dette. Det må vi vel alle akseptere så lenge vi ikke begynner å stemple hverandre eller gi hverandre merkelapper ut fra hvordan vi foretrekker å kjøre, hva slags sykler vi har og meninger vi kommer med både her på MCsiden og når vi møtes langs veien på disse fellesturene våre.
Og fellesturene må jeg si at jeg setter stor pris på! Både når vi er mange og når vi er færre.
Men jeg skal ikke legge skjul på at jeg nok trives med å kjøre sammen med folk som har samme kjøremønster som meg selv. Men sånn er det vel med oss alle, vil jeg tro?
Men det behøver slett ikke bety at jeg og andre ikke kan tilpasse oss de som ikke har... skal vi... like aktiv kjørestil som oss. Men blir det for stor forskjell mellom vår og andres kjøremønster vil det naturlig nok oppstå en slags interessekonflikt.
Kanskje min svigerdatter har rett i sitt spørsmål til meg når jeg kjøpte stor sykkel: Er ikke du for gammel til å kjøre MC?

I år har jeg vel kjørt ca 12 000 km og har fått noe mer mot, men helt sikkert ikke nok til å holde følge med deg AJ og de som kjørte forbi meg i kolonnen vi kjørte ved Randsfjorden, enkelte nevnte vel at de svingene var trygge i 100 km/t
Så mitt poeng er faktisk at skal jeg være med på Road Trip 2011, så kan jeg ikke love og klare de tilpasninger noen mener og tror jeg bør klare. Og klarer jeg ikke det, så kan jeg selvsagt avtale og møte følget på steder en overnatter. Vel, da blir turen svært ensom for meg, ikke stort annerledes en å kjøre alene, så hvorfor i all verden skal jeg da melde på meg en slik fellestur