Automatisk lett lappen?

Prat, råd og tips for dere med lett-MC, crossere o.l.
Svar
Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Kawasaki skrev:
jhn skrev:Nå skuffer du kawasaki, jeg hadde ventet noe mere enn dette. Jeg har funnet fram både tannbeskytter og hansker :dontknow

Hehe,beklager bryderiet.Men bare behold dem på,for sikkerhetsskyld :knegg Hva syntes du om vitsen,da?
Beholder bare den ene hansken på, må jo skrive litt også.
Men vitsen var god :thumleft

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Crinos »

Kawasaki skrev:
Crinos skrev:Note: mulig en moderator burde splitte denne over til en ny tråd om kursing? :)

Jeg mener at både A og B lappen burde ha obligatorisk teori og praktisk prøver med relativt tette intervaller. 5år eller noe slikt.

Det at "jeg fikk lappen for 30 år siden" trenger ikke å betyr at sjåføren er up-to-date på nye skilt, regler og lignende. Dog erfaringen er stor. Så kan det også være en del vranglære fra feil man har "tillært" seg.
Men så har man de sjåfører som går frem som eksempler for alle å følge. Målet er jo ikke å hemme dem, men de som ikke er dyktige nok til å være i et mer og mer hektisk trafikk bilde.

På MC har man jo også et fenomen som er veldig skummelt... De som fikk lappen for 10 år siden, og siden ikke kjørt en meter. Dog, de har kjørt bil hver eneste dag siden, og tror at det å kjøre MC er like dann som bil.
De folkene er livsfarlige for seg selv, og også for oss andre i trafikken...

rusteløs eller woblekurs bør det bli mer fokus på som kommer inn på et nytt tema... manglende baner å øve på.
For mange er det å oppsøke en bane man kan øve på et stort tiltak, og koker ned til null kurs. Som er dumt for både føreren, men også for alle oss andre. Som i at jo dyktigere en sjåfør er, jo tryggere blir helheten i trafikken for alle.
Staten burde fokusere mer på etteropplæring på alle type sertifikater og ikke bare for de av oss som også har flere bokstaver i førerkortet. :)
Et sånt innlegg fra en som kjører HD bekymrer meg. :sk? Lurer fælt på hva du jobber med også,eier du en kjøreskole,kanskje? :mk
Hvorfor er det bekymringsverdig fordi jeg kjører HD? :) For jeg tolker det som at det IKKE hadde vert til bekymring om jeg hadde kjørt noe annet.

Nei jeg eier ingen kjøreskole, skulle gjerne ha gjort det, men orker ikke 5 år på en skole i Stjørdal (no offence for de som bor i nærheten, det er ikke beliggenheten, men jeg har nå etablert meg med familie her).
Som bildet muligens kan røpe, så er dørvert et av mine yrker. Men fulltidsjobben min er nå for tiden i reisebyrå. Så nei, jeg har ingen økonomisk gevinst i at alle må ta oppfrisking.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Relax »

Jeg kjørte mye moped, tjuvkjørte også større sykler fra jeg var 15-18....både sommer og vinter. Tok bil lappen i 1978 og fikk automatisk lett sykkel lappen,,,,hvilket jeg ikke benyttet med av.......da :sk?
30 år senere kjøpte jeg 125 cc cruiser og cruiset rundt også med kona bakpå. Funderte ikke å mye over dette da fordi "dette kunne jeg jo ";)
Etter 6 mnd ble 125 cc for lite og jeg ville ta tung sykkel lappen. Teori var unødvendig, bare kjøring / oppkjøring obligatorisk,,,,
HELDIGVIS hørte jeg på skolelæreren som anbefalte teorikurset likevel selv om jeg ikke tok teoriprøven. Jeg trodde jeg kunne kjøre mc,og joda, jeg kunne det jo, men det var masse å tenke på som aldri hadde slått meg.. Så for å være forholdsvis tøff i tryne når jeg begynte kurset og kjøringen, ble jeg laaaaaaaaaaaaaaaaaangt mer ydmyk i løpet av kurset.

2 ting vil jeg spesielt nevne: kontrastyring og bremsing.
Kontrastyring ante jeg jo ikke hva var,,,og bremsing foregikk jo med bakbremsen :eh Sånn var det bare,,og det tok mye øving før forbremsen ble en vane og det tok mye øving for turte "panikkbremse" med forbrems osv.....og "tøff i trynet" er et dårig utgangspunkt for sikker kjøring..
"Do the right thing"

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Kawasaki »

Crinos skrev:Hvorfor er det bekymringsverdig fordi jeg kjører HD? :) For jeg tolker det som at det IKKE hadde vert til bekymring om jeg hadde kjørt noe annet.

Det er klart at kjører man HD el.l. som trenger kjettingtalje for å klare å "kontrastyre",så oppleves vel enhver kjøretur som å leke med både sitt eget og andres liv.
Men derfor er det ikke sikkert at vi som kjører litt mere styrevillige mopper har behov for å kurses før hver kjøretur.



:terge
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Twister
Innlegg: 354
Registrert: 26 aug 2010, 08:59
Motorsykkelen din: for få....
Sted: sandefjord

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Twister »

Dette har jo blitt en lang og tildels nyttig diskusjon syntes jeg, og jeg hadde egentlig ikke tenkt til å bli så engasjert... Men:
For meg blir diskusjonen om man kjører Cruiser eller RR helt feil og lite nyttig...
Det å mene at økt kompetanse (uansett hva vi snaker om) ikke er nyttig, er i mine øyne skivebom... vi får aldri nok kompetanse, tror jeg da...
Jeg tenker også på en annen ting, det ville jo vært rart hvis ikke kravet til opplæring ikke ble skjerpet når mengden trafikk har økt så betydelig og det er jo blitt så mye vanskeligere spille spillet i dag.

(selv kommer jeg fra en mellomstor by med opptil flere lyskryss, rundkjøringer osv osv... men en tur til Oslo eller enda lenger om jeg tør ;-);) , røper at jeg ikke har nok kunnskap og erfaring til å føle meg TRYGG i store trafikkmaskiner.
Det går rett og slett for fort til jeg rekker å ha følelsen av full kontroll før jeg må treffe et valg :8-[ ...)

Derfor tenker jeg som så: hvis en kjører til og fra butikken i sitt villaområde, eller bor i en liten bygd med et kryss og 3000 fastboende og ikke beveger seg mye på utsiden, er jo muligheten for å unngå situasjoner mindre en en som blir kastet ut i Oslotrafikken??
Men nå har jo de fleste som har tatt opp igjen, eller starter mc kjøringen "sent" i livet masse år med trafikkforståelse på nakken og kan nyte godt av det :prf .. Personlig tror jeg det handler mer om at når en er blitt "voksen" (uansett alder) er de fleste mer innforstått med at en faktisk kan skade seg.. det faktisk ikke bare "de andre".. vi har som oftest mistet den "supermann følelsen" :prop: på godt og vondt... mest godt når vi snakker om trafikk...
(Godt er det, da vi som faktisk er litt eldre enn de yngste har normalt noe dårligere reaksjon osv... :knegg )

Avslutningsvis vil jeg ta med ekkel tankevekker.. :sorry
Vi er på mcsiden.no nå 964 medlemmer, samferdsel forventer i en kunngjøring fra 2004 at det er 12 stk av oss som skal omkomme i mc ulykke og ikke mindre enn 482 stk som blir skadet ( ved en trafikant karriere på 50 år)
Kilde: http://samferdsel.toi.no/article18767-339.html
Håper det finnes lysteligere oppdaterte statistikker nå!!??
Dette forteller meg at opplæring og aldri kan bli for god og er helt sikkert ikke god nok i dag heller...
Selfølgelig kan ikke opplæring redde på langt nær alle, men la oss si at det er 1 av våre "12" sine venner, barn, foreldre e.l som får beholde sin kjære... :[-o<
Stor er den som vet, men større er den som vet hvor en kan spørre

Twisted V; CX500-82
Tripster; XS750-77
Lillegutt; CB350-69
El-Toro; VFR750F-87

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av MaxTron »

Blitt en bra debatt det her ja :thumleft

En debatt det ser ut som det er behov for!!

Trur faktisk den har fått noen til å tenke mere på behovet for både etteropplæring og egentrening.
Forslaget om en "resertifisering" hvert femte år syns æ var en MEGET god ide :=D>
Våge påstanden om at ingen er så flinke til å kjøre i trafikken, uansett kjøretøy, at de ikke bynner å bli litt slappe på noen småting og legger seg til uvaner etter 5 år!!

Våger også å påstå at de som er så overbevist over sin egen fortreffelighet i trafikken at de syns de IKKE har behov for dette sansyneligvis er de som er faligst både for seg sjøl og andre :[-X

Så no er det vel bare å stille sæ opp forran svartkruttmunnungene :notlistening
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

MaxTron skrev: Så no er det vel bare å stille sæ opp forran svartkruttmunnungene :notlistening
He He ja her e et par ledige plasser enda, men da må du kjappe dæ

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av AJ »

Svar avgis i skjemaet dere finner i første posten...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Svein2 »

MaxTron skrev:Så no er det vel bare å stille sæ opp forran svartkruttmunnungene :notlistening
Ser ikke ut som det er noe farlig å stå foran munningen her, hvis du ikke har tenkt å trekt av sjøl. :D
Jeg måtte lese tråden en gang til å det ser da ikke ut som om noen er uenige i att etteropplæring (rustløserkurs) og egentrening
er positivt. Ikke har jeg merket meg noen utpregede verdensmestere heller. Syns det ser ut som vi er enige jeg, men att det er mange måter å skrive ting på.
Da får vi bare kjøre da og gjøre så godt vi kan for at statistikken ikke gjelder oss.
(Jeg skrev IKKE at jeg tror statistikken ikke gjelder oss) :oh

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Duville »

Sikkert en del som kunne hatt god bruk for trening oppfrisking hvert 5 år, garantert. Derfra til å pålegge alle med sertifikat å koste på timer med kjøreskole hvert 5 år er ett forslag som er bare tull. Man har ett soleklart ansvar for selv å holde seg ajour.

Å kjøre i Oslo eller hvilken som helst annen by er ingen sak, selv om man kommer fra ei bygd UTEN trafikklys og hvor man diskutererer køa gjennom hovedkrysset når det var 4 biler som sto og ventet på klar bane på hjemveien. Bruker man mer enn 6 minutter hjem fra jobb så undres de på om det var problemer siden det tok så lang tid.

Nei - begrens dere med påleggene deres, sikker blir man aldri ute i trafikken, ting skjer og noen ganger må man bare ta sjansen på å gå utenfor stuedøra om det er aldri så farlig. :[-X

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av jhn »

Helt enig Duville, ikke no pålegg.
Æ synes ikke heller det e no problem å kjøre i større byer, selv om æ kommer fra ei lita bygd. Trafikkregler e jo felles for hele landet, så det burde gå bra for de aller fleste
Pussig nok så tok det nøyaktig 6 min å kjøre fra min tidligere arbeidsplass og hjem, hvis æ blei forheftet 23-24 sek så va det som regel pga trafikkkaos. Da va jo selvfølgelig middagen begynt å bli kald og hele ettermiddagen ødelagt
Men rundkjøring har vi, æ trudde lenge at vi hadde norges minste, men neida, det dukka opp en fyr som kunne fortelle at den minste lå i Svolvær i Lofoten. Det måtte æ jo kjøre nedover å sjekke og det viste sæ å stemme :ills
PS. Hvis det e noen Hammerfestinger her inne så kan æ opplyse om at vi e Norges nordligste by :terge

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

AJ skrev:Svar avgis i skjemaet dere finner i første posten...
ØØØØhhhh....?

feil post? eller Rødvin til lunch? :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Banditmannen
Innlegg: 2419
Registrert: 02 mar 2010, 18:40
Motorsykkelen din: 1995 Honda CB500
Sted: Skien

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av Banditmannen »

mekkern skrev:
AJ skrev:Svar avgis i skjemaet dere finner i første posten...
ØØØØhhhh....?

feil post? eller Rødvin til lunch? :lol
Var noe slikt jeg tenkte også, men ville ikke si noe... ;e

mekkern
Innlegg: 7628
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av mekkern »

Banditmannen skrev:
mekkern skrev:
AJ skrev:Svar avgis i skjemaet dere finner i første posten...
ØØØØhhhh....?

feil post? eller Rødvin til lunch? :lol
Var noe slikt jeg tenkte også, men ville ikke si noe... ;e
Du vet jo at jeg ikke har vett til å tie stille...husker vel det fra "Smia"? :redface
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38061
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Automatisk lett lappen?

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:
AJ skrev:Svar avgis i skjemaet dere finner i første posten...
ØØØØhhhh....?

feil post? eller Rødvin til lunch? :lol
:oh :lol

Ja, her har det skjedd en glipp så det holder, ja :knegg
Vel... denne tilhører nok messebillett-tråden...

Ja, ja... sånn kan det fort gå når man brekker ned en anelse for mye i svingene... :jada:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar