Dette har jo blitt en lang og tildels nyttig diskusjon syntes jeg, og jeg hadde egentlig ikke tenkt til å bli så engasjert... Men:
For meg blir diskusjonen om man kjører Cruiser eller RR helt feil og lite nyttig...
Det å mene at økt kompetanse (uansett hva vi snaker om) ikke er nyttig, er i mine øyne skivebom... vi får aldri nok kompetanse, tror jeg da...
Jeg tenker også på en annen ting, det ville jo vært rart hvis ikke kravet til opplæring ikke ble skjerpet når mengden trafikk har økt så betydelig og det er jo blitt så mye vanskeligere spille spillet i dag.
(selv kommer jeg fra en mellomstor by med opptil flere lyskryss, rundkjøringer osv osv... men en tur til Oslo eller enda lenger om jeg tør

;) , røper at jeg ikke har nok kunnskap og erfaring til å føle meg TRYGG i store trafikkmaskiner.
Det går rett og slett for fort til jeg rekker å ha følelsen av full kontroll før jeg må treffe et valg

...)
Derfor tenker jeg som så: hvis en kjører til og fra butikken i sitt villaområde, eller bor i en liten bygd med et kryss og 3000 fastboende og ikke beveger seg mye på utsiden, er jo muligheten for å unngå situasjoner mindre en en som blir kastet ut i Oslotrafikken??
Men nå har jo de fleste som har tatt opp igjen, eller starter mc kjøringen "sent" i livet masse år med trafikkforståelse på nakken og kan nyte godt av det

.. Personlig tror jeg det handler mer om at når en er blitt "voksen" (uansett alder) er de fleste mer innforstått med at en faktisk kan skade seg.. det faktisk ikke bare "de andre".. vi har som oftest mistet den "supermann følelsen"

på godt og vondt... mest godt når vi snakker om trafikk...
(Godt er det, da vi som faktisk er litt eldre enn de yngste har normalt noe dårligere reaksjon osv...

)
Avslutningsvis vil jeg ta med ekkel tankevekker..
Vi er på mcsiden.no nå 964 medlemmer, samferdsel forventer i en kunngjøring fra 2004 at det er 12 stk av oss som skal omkomme i mc ulykke og ikke mindre enn 482 stk som blir skadet ( ved en trafikant karriere på 50 år)
Kilde:
http://samferdsel.toi.no/article18767-339.html
Håper det finnes lysteligere oppdaterte statistikker nå!!??
Dette forteller meg at opplæring og aldri kan bli for god og er helt sikkert ikke god nok i dag heller...
Selfølgelig kan ikke opplæring redde på langt nær alle, men la oss si at det er 1 av våre "12" sine venner, barn, foreldre e.l som får beholde sin kjære... :[-o<