Har noen erfaring med hjelm-kamera?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Svar
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Bringisen »

Heisann!

Fikk testet ut GoPro HD2 kameraet i pinsen. Synes det nå gir grei kvalitet tatt i betraktning at kameraet er så lite. Fine farger og fin vinkel. En snutt på ca ett kvarter filmet på en liten tur i området rundt vårt landsted på Sandøy i Gulen.
Når man ser videoen bør oppløsningen endres ved å trykke på den "mutteren" neders i bildet , mener videoen starter med dårlig oppløsning. :-)

[video]http://www.youtube.com/watch?v=2GjxNhVv ... e=youtu.be[/video]
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
boblehue
Innlegg: 237
Registrert: 11 sep 2012, 11:32
Motorsykkelen din: Honda - CBR 1100 XX SuperBlacbird - 99
Sted: Drammen
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av boblehue »

Har Contour GPS! :-)

Sent from my Galaxy SIII using Tapatalk 2
boblehue
Live to ride, ride to live.

[album]3790[/album]
Everyting looks better from inside of a motorcycle helmet.

Brukeravatar
Chevy1974
Innlegg: 190
Registrert: 27 aug 2012, 19:33
Motorsykkelen din: Suzuki Intruder VS700
Sted: Kongsberg

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Chevy1974 »

Eg kjøpte eit slikt Contour-kamera tidleg i sommar ein gong og er veldig fornøgd med det. Trur det er Roam-versjonen, det er i alle fall det billegaste (trur det var ca 1500,- då)

Fordelar:
- Vanntett
- Bra videokvalitet
- Opp til 1080
- Liten og fin form
- Oppladbart, lader via USB

Ulemper:
- Har ikkje stabilisator
- Gode feste-brakettar må kjøpast separat
- Ingen GPS eller blåtann (mulighet for ekstern skjerm)
- Ingen HDMI, berre filoverføring via USB

Storebroren (som eg ikkje hugsar namnet på) hadde bildestabilisator og GPS, men var ikkje vanntett. Mulig det er ein ny modell på veg som er både vanntett og har dei ekstra fordelane. Det hadde vore heilt supert :-)

Eg har ikkje noko feste til hjelm eller styre, så eg må prøve å få tak i dette.
Suzuki Intruder VS700
Blogg: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=4961
2012: Ca 1.700 km
2013: 900 km

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Har Contour+ og er godt fornøgd.
Blåtann er genialt då egn kan bruke smart mobil som søker og justering av oppsettet.
GPS delen er gull verdt på årets tur til Croatia,viser ruta på kart og en får med høgde og fart.
Har en slider på toppen som gjer det super enkelt å starte/stoppe opptaket men av/på knappen er litt knotete å bruke med hansker under fart.
170 vidvinkel og roterbar linse slika at en trenger ikkje å ha kameraet beint.
Det er ikkje vanntett men tåler regn.
Batteri tiden på 720p 30fps med GPS er i overkant av 1 time.
Voldsomt vindstøy men med ekstern mic så ordner det seg.

Her er første test tur. Måtte komprimere fila utat fan for at pc`n ikkje skulle bruke 14år på redigeringa.
Litt meir futt ved 4.40(ikkje mykje)
[video]http://www.youtube.com/watch?v=Tia9b-AizNQ&feature=plcp[/video]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Busa Trond »

Det er alltid moro med slike klipp ZZR-Tom :thumleft . Hvem program bruker du til redigeringa?
Hjemme her har jeg bare Icenett som internett leverandør, kan tro det tar lang tid å få det inn på "Tuben" da :scratch

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Tom skrev: Batteri tiden på 720p 30fps med GPS er i overkant av 1 time.
Såvidt meg bekjent kan ikke denne lades mens man filmer, men jeg tror man kan det med en go pro hd :)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Windows movie maker.
Har en laptopp som kostet 14000kr for 3 årsiden men der er skjermkortet heilt idiot så eg måtte låne en laptop som var mildsagt treig som f... og redigerte med notater. Så når sang 2 begynner så er det bere skjet flaks med timinga ;-)

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

AndreasB skrev:
ZZR-Tom skrev: Batteri tiden på 720p 30fps med GPS er i overkant av 1 time.
Såvidt meg bekjent kan ikke denne lades mens man filmer, men jeg tror man kan det med en go pro hd :)
Go pro veit eg ikkje men Contour så har du feil.
Men å ha en USB kabel fra hjelmen og fram til 12v utaket er eg ikkje begeistret for så eg har to ekstra batterier

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av AndreasB »

ZZR-Tom skrev:
AndreasB skrev:
ZZR-Tom skrev: Batteri tiden på 720p 30fps med GPS er i overkant av 1 time.
Såvidt meg bekjent kan ikke denne lades mens man filmer, men jeg tror man kan det med en go pro hd :)
Go pro veit eg ikkje men Contour så har du feil.
Men å ha en USB kabel fra hjelmen og fram til 12v utaket er eg ikkje begeistret for så eg har to ekstra batterier
Så contour kan lades mens man kjører? altså lade OG filme samtidig..

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Contour+ skal kunne gå. Det er ei lita luka bak som en kan plugge i uten å måtte åpne "hoved luka". Men eg bruker batteri siden eg ikkje vil ha ledning fra hjelmen og fram til 12v.
Go pro har litt bedre bilder, men contour+ har så mangen andre fordeler som eg verdsetter meir.
Gps logging er mindre intresant i heim traktene men dævn kor fint det er å bla gjenom x antal timer med innspilt video og sjå nøyaktig kor du er på kartet i det sekundet du filmer når en er på tur i utlandet.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av ZZR-Tom »

Men det er forskjellige contour kamera, vurderte å vere fornuftig å kjøpe roam, men den meiner eg at det ikkje går an å bytte betteri så då duger ikkje den. Gps utgaven har ikkje 170 vidvinkel så då var det kun + igjen. Normalt då så låg den på 4-5000kr men kom over et tilbud på 3500kr. Det er ca like mykje som go pro 2 med lcd skjerm.

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Jarodden »

ZZR-Tom skrev:Men det er forskjellige contour kamera, vurderte å vere fornuftig å kjøpe roam, men den meiner eg at det ikkje går an å bytte betteri så då duger ikkje den. Gps utgaven har ikkje 170 vidvinkel så då var det kun + igjen. Normalt då så låg den på 4-5000kr men kom over et tilbud på 3500kr. Det er ca like mykje som go pro 2 med lcd skjerm.
Se på den nye GPS+2

Villedende pris på 3.990,- på fotovideo.no

AndreasB
Innlegg: 738
Registrert: 08 jun 2012, 18:42
Motorsykkelen din: 02' Suzuki GSX-R 1000
Sted: Oslo!

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av AndreasB »

Boxer skrev:
ZZR-Tom skrev:Men det er forskjellige contour kamera, vurderte å vere fornuftig å kjøpe roam, men den meiner eg at det ikkje går an å bytte betteri så då duger ikkje den. Gps utgaven har ikkje 170 vidvinkel så då var det kun + igjen. Normalt då så låg den på 4-5000kr men kom over et tilbud på 3500kr. Det er ca like mykje som go pro 2 med lcd skjerm.
Se på den nye GPS+2

Villedende pris på 3.990,- på fotovideo.no
Hvordan forsvarer man å bruke så latterlig mye på bare et kamera?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av Globe »

AndreasB skrev:
Boxer skrev:
ZZR-Tom skrev:Men det er forskjellige contour kamera, vurderte å vere fornuftig å kjøpe roam, men den meiner eg at det ikkje går an å bytte betteri så då duger ikkje den. Gps utgaven har ikkje 170 vidvinkel så då var det kun + igjen. Normalt då så låg den på 4-5000kr men kom over et tilbud på 3500kr. Det er ca like mykje som go pro 2 med lcd skjerm.
Se på den nye GPS+2

Villedende pris på 3.990,- på fotovideo.no
Hvordan forsvarer man å bruke så latterlig mye på bare et kamera?
Øhhh....interesse, ønsker kvalitet, ønsker tilleggsfunksjonalitet ut over det å bare fange bilder i bevegelse, ønsker noe som er tilpasset tenkt bruk...and then some .... En får, stort sett, det en betaler for!

TheBandit
Innlegg: 367
Registrert: 17 okt 2010, 10:32
Motorsykkelen din: ---

Re: Har noen erfaring med hjelm-kamera?

Legg inn av TheBandit »

Ser at Sony hiver seg på bølgen av actionkameraer: Lyd & Bilde

Ser interessant ut :thumleft

Svar