Det er ikke bare oppløftende historier fra enkelte Guzzi-verksteder her i landet. Det som gjerne går igjen er manglende kunnskap om basic Guzzi ting.
Et eksempel:
På de nye fireventilersmotorene må tennpluggkablene løsnes fra tennpluggen på èn bestemt måte. Gjør man dette på andre måter kan det i beste fall fungere helt fint, men som regel går det galt. Galt i den forstand at det opsptår et brudd mellom kabel og tennplugghette.
Dette er jeg ganske sikker på skjedde med min Stelvio på 10K, siden den ene sylinderen kuttet ut stadig vekk i tidfen etter for til slutt å endelig gjøre det slik at jeg ikke fikk kjørt videre pga. ingen tenning på den ene sylinderen.
Å bytte plugger på Moto Guzzi er uhyre enkelt. Det er også rimelig enkelt å røske løs tennpluggkablene, men dette er altså feil, feil, feil!!! måte å gjøre det på

.
For å unngå press på overgangen kabel og tennplugghette har Guzzi laget en spalte i sylinderen hvor man fører inn en skrutrekker (originalverkstøyet passer perfekt!), føler seg fram til den myke nedre kanten på tennplugghetta, skyver endedelen (flatjernet) til man kjenner at man er i berøring med selve pluggen.
Så gjør man en vippebevegelse med skrutrekkeren og har man truffet rett spretter plugghetta løs fra pluggen. Har man ikke truffet helt rett, gjør man et nytt forsøk.
Men unngå for all del å trekke løs kabelen fra sylindertoppen! Det skal utrolig lite til for at det blir brudd.
Det finnes flere basic ting som dette når det gjelder Guzzi.
Ellers må jeg si meg godt fornøy med det lokale
Guzzi-verkstedet 15 minutters kjøring fra her jeg bor.
Prisene er også til å leve med.
Og kunnskapen blir stadig bedre :-)
Vet også at mange er spesielt godt fornøyd andre steder i landet med
Haugen Motor i Hornhindal