Endringer i Bruksbetingelsene

Info fra forumledelsen og spørsmål, tips, forslag og ros & ris fra brukerne.
Svar
Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Dexter »

MCsiden har ingen intensjon om å bryte noen lover. Nettopp derfor må vi ha vilkår. Sier åndsverksloven at man ikke kan avtale andre vilkår? Hadde MCsiden ikke hatt vilkår som beskrev dette så ville det vært mer betenkelig, enn at brukerne selv kan velge å gi tillatelse til at MCsiden låner bilder. Tillatelse eller aksept for lån er hele nøkkelen her!! Prøv å ikke lese bibelen/vilkårene på samme måten som fanden selv...

Hva foto.no skriver er ikke direkte overførbart til MCsiden. Foto.no har et helt annet fokus, der er det bildene som ligger i midten av det. Derfor skjønner jeg meget godt at det er andre vilkår som ønskes på den siden.

Det vil uansett vilkår som måtte komme være frivillig å bli medlem. Frivillig å dele bilder. Frivillig å ikke dele bilder. Frivillig å ikke bruke forumet likevel osv. osv.
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Kawasaki »

Dexter skrev:Det vil uansett vilkår som måtte komme være frivillig å bli medlem. Frivillig å dele bilder. Frivillig å ikke dele bilder. Frivillig å ikke bruke forumet likevel osv. osv.
Der kom den,syns det tok litt tid :thumleft
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

Og med det innlegget Dexter så er vi i gang igjen. Ingen som maler fanden på veggen her og ingen som egentlig har lyst til å melde seg ut, og de fleste vil nok gjerne dele bilder med de andre medlemmene her inne men mange som blir provosert av uttalelsene deres nå. Det virker nesten som om det ikke er så viktig med medlemmer....

Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TomB »

Her er det kun prinsiptrytteri fra forumledelsen......bøy av og gjør som han Kawasaki tullingen foreslo.

Kan da ikke være noe big deal?
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Jarodden
Innlegg: 114
Registrert: 19 jul 2011, 23:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
Sted: Kolbotn

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Jarodden »

Dexter skrev:.......

Det vil uansett vilkår som måtte komme være frivillig å bli medlem. Frivillig å dele bilder. Frivillig å ikke dele bilder. Frivillig å ikke bruke forumet likevel osv. osv.

Det er også:
frivillig å være litt ydmyk overfor andre,
frivillig å skjønne at man har "driti på draget"
frivillig å skjønne at uten fornøyde brukere, så vil forumet sakte men sikkert dø ut, og da har admin/moderatorer ikke mye igjen å administrere/moderere

Jeg pleier som regel å være relativt overbærende med mine medmennesker, men nå må jeg få si (med fare for å bli kastet ut av det "gode" selskap):

SKJERP DERE!
Dexter skrev:MCsiden har ingen intensjon om å bryte noen lover. Nettopp derfor må vi ha vilkår. Sier åndsverksloven at man ikke kan avtale andre vilkår? Hadde MCsiden ikke hatt vilkår som beskrev dette så ville det vært mer betenkelig, enn at brukerne selv kan velge å gi tillatelse til at MCsiden låner bilder. Tillatelse eller aksept for lån er hele nøkkelen her!! Prøv å ikke lese bibelen/vilkårene på samme måten som fanden selv...
Som jeg påpekte i et tidligere innlegg, dere kan IKKE sette avtalevilkår som er dårligere enn loven - samme hvor mye dere ønsker.

Sånn, da var det sagt.

Håper å se dere alle sammen videre i MC-sesongen og på forumet.

Kawasaki
Innlegg: 1200
Registrert: 13 nov 2010, 12:29
Motorsykkelen din: DBS

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Kawasaki »

TomB skrev: gjør som han Kawasaki tullingen foreslo.

Hei,pass kjæfften dinn,eillers så slætta e de fra mainntalle. Tjuvsvænske :knegg
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
ole m.
Innlegg: 313
Registrert: 07 feb 2010, 23:10
Motorsykkelen din: Flere forskjellige, se signatur.
Sted: Oslo

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av ole m. »

Snikkeren skrev:Jeg synes også det er synd hvis noen ønsker å melde seg ut pga dette. Jeg må understreke nok en gang at vi er ikke helt klare med teksten i reglene. Jeg tror vi havner på en løsning de aller fleste kan akseptere.
Det dere skriver her gir oss da ingen grunn til å tro at dette blir bra. Dere viser jo stadig at dere ikke har forstått loven, eller at dere tar innover dere kommentarene fra brukerne.
Snikkeren skrev:Jeg skjønner hvorfor dere kjemper for rettighetene til bildene deres, og det gjør de andre i teamet også.
Jeg er sterkt i tvil om dere har forstått dette. Gjorde dere det hadde dere hatt et annet alternativ klart for lenge siden, og ei heller kommet med den formuleringen i utgangspunktet.
Snikkeren skrev:Det jeg har reagert på er måten det blir argumentert på, men angrep på både administrator og moderatorer.
Det har da ikke vært angrep på dere her, det er brukerbetingelsene som administrasjonen her har laget som angripes. Og det med god grunn. At noen i administrasjonen føler dette sårende får så være, mitt råd i så måte er å ikke ta det personlig.

Og siden du er inne på temaet: Hva mener administrator og moderatorer om svaret AJ har gitt meg i denne posten, hvor det diskuteres delvis det samme som her? http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?f=2 ... &start=180" onclick="window.open(this.href);return false; En smule provoserende og arrogant? Litt barnslig også kanskje? Som leder må man tåle at folk spør om og vil ha svar på saker, og det forventes at man oppfører seg med noe som er i nærheten av normal folkeskikk. Som sagt i siste post der: AJ har fortsatt mulighet til å rette opp dette, om han har ønske om og vilje til det. Men tilbudet har en utløpsdato, det varer ikke evig.
Snikkeren skrev:Når vi ber om litt tid på oss for å endre de reglene som vi la ut, så virker det som om det ikke blir oppfattet at vi faktisk har tenkt å endre de.

Mitt råd er: Vent til de endelige reglene foreligger før dere gjør noe.
Om det foreligger endelige regler er det jo for sent å gjøre noe, annet enn å slette seg som bruker da. Brukerne her ønsker å påvirke reglene før de blir endelige, det er derfor man skriver her.

KTM 450 SX-F - 2010
KTM 990 Adventure - 2007
Yamaha YZ 490 T - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Moto Guzzi SP 1000 - 1984
Yamaha IT 490 K - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TomB »

Kawasaki skrev:
TomB skrev: gjør som han Kawasaki tullingen foreslo.

Tjuvsvænske :knegg
kort vei til billige polvarer osv :P :p
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av joo »

Dexter skrev:
Det vil uansett vilkår som måtte komme være frivillig å bli medlem. Frivillig å dele bilder. Frivillig å ikke dele bilder. Frivillig å ikke bruke forumet likevel osv. osv.
Ja, da kommer spørsmålet; da bør dere etterkomme mitt ønske om at jeg slettes fra siden? Da slipper dere i alle fall ei masekråke, må jo være en lettelse.

Jeg "kjemper" ikke for mine bilder spesielt, jeg påpeker bare at jeg ikke godtar at dere ikke vil følge en lov som er ment å beskytte alle fotografer. Dette er et prinsipp.
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av TomB »

joo skrev:
Dexter skrev:
Det vil uansett vilkår som måtte komme være frivillig å bli medlem. Frivillig å dele bilder. Frivillig å ikke dele bilder. Frivillig å ikke bruke forumet likevel osv. osv.
Ja, da kommer spørsmålet; da bør dere etterkomme mitt ønske om at jeg slettes fra siden? Da slipper dere i alle fall ei masekråke, må jo være en lettelse.

Jeg "kjemper" ikke for mine bilder spesielt, jeg påpeker bare at jeg ikke godtar at dere ikke vil følge en lov som er ment å beskytte alle fotografer. Dette er et prinsipp.
PS:

Profilene blir ikke slettet, hadde en profil her før, sletta den, skulle lage ny, men da var jammen den gamle ennå lagret!
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Carpa »

Tatt fra en helt annen kontekst men dette gjelder hele det norske lovverket:


Avtaler i strid med lovverket

Det er ikke anledning til å avtale seg bort fra loven. Hvis en arbeidsavtale inneholder forhold som er i strid med bestemmelser i lov eller forskrift, vil avtalen ikke være gyldig på disse områdene, selv om den er underskrevet av både arbeidsgiver og arbeidstaker. Hvis det for eksempel er avtalt en kortere oppsigelsestid enn det er anledning til i henhold til arbeidsmiljøloven, er det loven som gjelder.

Hentet fra http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78173" onclick="window.open(this.href);return false;

Mener ganske bestemt at dette må gjelde vilkår ved medlemsskap også. Loven har høyeste rang


Sent from my Galaxy using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Snikkeren »

TomB skrev:
Profilene blir ikke slettet, hadde en profil her før, sletta den, skulle lage ny, men da var jammen den gamle ennå lagret!
Dette stemmer ikke helt. Brukerne har ikke mulighet til å slette profilen sin selv, men dersom admin blir bedt om å slette den, så gjør han det. Han vil før han sletter den spørre deg om du ikke heller vil ta en pause, men dersom det ikke er ønskelig, så sletter han kontoen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av Globe »

Vi tillater oss å diskutere litt i mellom oss vi også....om enn ikke åpent her inne :knegg

..og annet arbeid gjør at jeg, for min del, har min "prime time"...i disse timer!

Legger til grunn gode forslag og i utgangspnktet, gode intensjoner, i diskusjonene her på forumet og internt, så kommer oppdatert og forhåpentlighvis oppklarende tekst når den er redigert ferdig.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av jhn »

Et lite spørsmål: Hvorfor ikke spørre eierne av bildene dere måtte ønske å bruke?
Kan ikke se at det er kommet noen forklaring på det. Enkelt og greit, og dere/vi slipper mere av denne noget idiotiske situasjonen

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: Endringer i Bruksbetingelsene

Legg inn av RuneMC »

Tror joo og TomB kanskje mente å spørre om å slette selve innleggene også... isåfall tror jeg man må gå inn på hvert innlegg, redigere bort teksten og sette f.eks. bare et punktum på hvert enkelt innlegg. Men det får man bare gjort før profilen slettes/deaktiveres... og det er jo en jobb av det kjedelige slaget...

Uansett - jeg er helt cool og avventer nye regler. 8)

Har vel en viss mistanke om at hhv MC-Messen og standen som aktualiserte både litt ekstra donasjons-etterspørsel og ønsket om å bruke noen gruppebilder/bannerbilder som reklame for forumet, var de 3 fjærene som ble til 5 høns... pluss litt sent-på-kvelden-og-litt-sliten kommentarer fra begge parter.

Personlig setter jeg pris på moderatorenes jobb, som vel blir å se på som noe på grensen mellom idealisme og hobby. Ihvertfall hvis man tar i betraktning det å følge med på kvelder og helger etc, som ellers i jobbsammenheng betraktes som 100% overtid.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Svar