Flankers rare turer og fjas! - Stenger sjappa :-/

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

En uke siden langturen vår nå, og en uke med lite kjøring. Et helvetes regnvær og en særdeles vond skulder har sørget for det. Nå er været bedre og skuldra under reparasjon hos naprapat, så i går skulle jeg ta sykkelen til jobb igjen. Den ble satt inn kliss våt og møkkete sist søndag, og jeg kunne kjenne det stinket kokt kattepiss og fordervelse når motoren ble litt varm. Monsen til naboen er under mistanke! Ihvertfall ble sykkelen grundig vasket i går ettermiddag, så nå er man klar for tur igjen...

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Intruder »

Kattefaaner holder bygda rein for mus og andre plager,men ellers er det joggu bære hyling i brunstperioden og mer faanskap.. :prop:

Jobba forresten noen måneder på Sande Tresliperi i 1972,bra sted i Moelvenbrakke og godt øl og...you name it--- :-)å :vin :cheers
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av DrGreve »

Flanker skrev:En uke siden langturen vår nå, og en uke med lite kjøring. Et helvetes regnvær og en særdeles vond skulder har sørget for det. Nå er været bedre og skuldra under reparasjon hos naprapat, så i går skulle jeg ta sykkelen til jobb igjen. Den ble satt inn kliss våt og møkkete sist søndag, og jeg kunne kjenne det stinket kokt kattepiss og fordervelse når motoren ble litt varm. Monsen til naboen er under mistanke! Ihvertfall ble sykkelen grundig vasket i går ettermiddag, så nå er man klar for tur igjen...
Let opp en suppetallerken i stål som du fyller med melk eller fløte. Deretter finner du en stålring som har litt større diameter enn tallerken. Til slutt finner du ett bilbatteri hvor du kobler suppetallerken med plusspolen, og minuspolen på ringen..
Jeg tviler på om kattfaen står der så lenge at den klarer å drikke opp innholdet eller tør å komme tilbake..? :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

Bare gode nyheter i dag: Kattelukta er vekk, det hjalp med en vask! Jeg har kjørt første turen på over en uke også i strålende sol, om enn noe kjølig. Jeg hadde trengt et par nye hansker.

Høstforkjølelsen begynner endelig å slippe taket, så i dag dristet jeg meg ut. Ble en rask sving til Drammen, fylling av bensin og så hjem igjen. Kan konstatere at BMWen har brukt 0,52 på mila under svensketuren, med passasjer og alle kofferten på. Et greit tall det.

Planen er å kjøre småturer ihvertfall ei uke til før sykkelen får oljeskift x3 (motor, gir og kardang) og settes bort for vinteren. Heier på yr.no om dagen :-)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

Fortsatt på veien ja, selv om termoforet har funnet veien inn i kjøreklærne nå. I kveld ble det en rask sving til Drammen, en kaffe fra 7-11 på Kubikken før man satte nesa hjemover igjen om Sande. Fruen var også med bakpå, vesentlig bedre enn å sitte hjemme og visne bort i sofaen!

Bilde

Holdt greit varmen begge to, selv om jeg absolutt bør kjøpe et par hansker til meg selv som ikke er rene sommerhansker! Men disse duger selv ned til 6-7 grader bak håndtaksbeskytterne på GSen, med varmen på...

Bilde
Tror ikke jeg har lagt ut noe bilde av meg selv før? Sånn ser man ut på sykkeltur.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

Skru og mekk i dag... Sånn at sykkelen er klar for å settes inn, noe som vil skje ila. de neste 14 dagene.

Byttet først motorolje. Det er bare 2000 km. siden sist, da jeg fylte på Biltema 20W-50 mineralolje. Etter det synes jeg motoren fikk en litt "rå" gange, og jeg klarte liksom aldri helt å stole på den oljen. Nå ble det fylt noe i motsatt ende av skalaen: Agip 20W-50 fullsyntetisk (esterbase), og jeg syntes å merke en forskjell. Men i realiteten sitter det sannsynligvis i hodet mitt.

Girolje ble også byttet. Ja BMW bokseren har egen olje på girkassa... Ifølge boka skulle den vært byttet på 40000 km. men det tror jeg neppe er gjort. Oljen jeg tappet ut så helt grei ut, men luktet rett og slett møkk. 850 ml. ny, helsyntetisk girolje ble puttet inn. Den luktet svært lite og behagelig!

Dessverre gikk det med såpass mye olje på girkassa at jeg ikke hadde nok igjen til å ta kardangen i samme slengen, så det får bli litt senere. Kjipt å måtte kjøpe 1l. olje når man egentlig bare trenger 180 ml.

Brukeravatar
TomB
Innlegg: 283
Registrert: 26 des 2012, 11:07
Motorsykkelen din: Versys 650 2015 mod
Sted: på ei øy

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av TomB »

Har du satt fordekket på skikkelig prøve ennå?
Båndrag?


Det holder med 2 sylindre på mc, kan godta 3.
4 rekke motor er kjeeedelig

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

TomB skrev:Har du satt fordekket på skikkelig prøve ennå?
Har vel rundt 100 mil på det nå, og må si meg fornøyd. I et sabla regnvær gav det aldri så mye som en mikroskopisk antydning til slipp i løpet av 3 timer. Det føles svært stabilt og ved godt nedlegg og gir god feedback, som i mitt tilfelle hindres noe av Telelever gaffelen til BMW og derfor er vanskelig å si noe veldig presist om. Den største forskjellen jeg har merket kontra Tourance EXP er at Next ikke sporer eller blir urolig på samme måte langs f.eks. veimerking. Jeg har ihvertfall ikke noe vondt å si om dette dekket...

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Helgetur til Fjällbacka (

Legg inn av Flanker »

Det kjøres fortsatt dere, og denne uka kan de som allerede har parkert for vinteren angre bittert. Det er nesten sommerlige temperaturer ute, selv om det blir tidlig mørkt. Skal man få en skikkelig tur må man ut rett etter middag nå.

Og i dag salet fruen og jeg opp for en av mine lokale favorittrunder. Turen gikk fra Berger til Sande og opp over Hanekleiva i lav kveldssol. Deretter til høyre mot Berg/Røed før en rask stopp på Eidsfoss. Her forsøkte jeg å få tatt noen bilder med min iPhone, som bestemte seg for å dø etter litt fotografering på tross av at den like før viste nesten 50% batteri. Camera+ appen min er tydeligvis ikke helt på nett med iOS 7 enda og har litt bugs, men men... Her er det som kom ut av stoppet:

Bilde

Bilde

Bilde

Fantastiske høstfarger ute nå, en virkelig fryd for øyet! Apropos fint og foto: Jeg har omsider dratt ut fingeren og bestilt nytt (brukt) kamera. Speilrelfeksen er for mye å dra på, så jeg slo til på et pent brukt Fuji X100 Black Edition. Langt mer egnet verktøy til mitt generelle bruk nå om dagen, så snart skal folket her inne slippe så mange mobilbilder fra denne karen!

Turen fortsatte opp langs Eikeren. Her er det utrolig nok fortsatt veiarbeid. Vanvittig hvor lang tid dette skal ta, de har jo holdt på siden mai eller noe! Vær obs på flere midlertidige 50-soner med dårlig dekke, partier med grus, hull i veien, lysregulering, fargeblinde bilister osv.

I Vestfossen ble det tatt av til høyre på gamleveien mot Mjøndalen. Her har jeg aldri kjørt før. Flott vei som dessverre er besudlet av mye 40-sone og fartsdumper de første km. fra Vestfossen. Rullet inn i Mjøndalen og kom plutselig på at jeg trengte både girolje for å bytte på kardangen og litt annet småtteri, så det ble en uplanlagt pitstop på Biltema. Til fruens tørre kommentar: "Du er rar!" :-)

Nå begynte det å blir raskt mørkt, så turen herfra og hjem ble lagt til E134 og E18 i greit tempo. Totalt ble det 2 timer på veien inkl. stopp. Måtte dagens temperaturer holde leeeenge...
Dagens rute er her: http://goo.gl/maps/BdS2G" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Det kjøres fortsatt :-)

Legg inn av Flanker »

Og eeeenda en liten ettermiddagstur, denne gangen til Drammen, langs kysten av Hurum til Verket og hjem igjen med ferga... Rute her: http://goo.gl/maps/vDDrq" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjermbilde 2013-10-09 kl. 19.55.17.png
Denne gangen var min nye venn Fuji X100 med på turen, og fy flate! Kamerateknologien har gått fremover siden jeg kjøpte min Pentax K-7 speilrefleks :[-o<
Foruten å putte 18 liter bensin på tanken når vi kom til Klokkarstua var det et stopp langs fjorden, når solnedgangen i et kort øyeblikk slo til. Resultatene i "stigende rekkefølge", og disse er JPEG rett fra kameraet.

Bilde

Fruen er fornøyd med turen!
Bilde

Dagens høydare på fotofronten :prf f2, ISO 200, -2/3 EV, 1/170 sek, Velia-filmsimulasjon og en dose innebygd blitz fra kameraet
Bilde

Mens vi ventet nede på fergeleiet ble det skikkelig mørkt, og jeg tenkte jeg skulle sjekke hvordan kameraet taklet en skikkelig utfordring. Mørke, motlys fra bil osv. Slett ikke verst!
Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Tinnoset and back again!

Legg inn av Flanker »

Da her man hjemme igjen etter det som kanskje ble årets flotteste MC opplevelse, kanskje med unntak av Telemarksturen tidlig på sesongen... Det som skulle bli en liten sving til Kongsberg med fruen bakpå ble en smule lengre kan man si! Her er dagens rute: http://goo.gl/maps/X8Xk5" onclick="window.open(this.href);return false;

Og for en uforglemmelig tur det ble... Opp til Kongsberg gikk turen via Hvittingfoss og Lågendalen, foruten Hanekleiva en nokså begivenhetsløs rute som jeg har kjørt mange ganger før. Like etter at man passerer ei bro over Numedalslågen, rett før Efteløt kirke, er det en liten veistubb som går ned til elven. Og her ble det et kort stopp og noen bilder. Her kan man jo faktisk skryte på seg å ha vært en runde off-road også i dag :knegg

Bilde

Bilde

Været var fantastisk, med knallblå himmel og høstfarger som virkelig tok fullstendig av. Å snu i Kongsberg var ikke tema, og beslutningen ble tatt om å kjøre opp Jondalen. En ny vei for meg... Litt våt vei det første stykket opp mot kirka (hvorfor er jeg så opptatt av kirker plutselig??), der sola ikke hadde gjort sitt enda. Men for en fantastisk vei dette er! På vei oppover mot Gransherad ble det et par stopp...

En liten stopp ved Storaas:
Bilde

Bilde

Bilde


Den fantastiske veien ville ingen ende ta, og rundt en sving litt senere var det bare å kaste seg ut til venstre, stoppe og forevige utsikten over Bolkesjø:
Bilde


Videre gitt turen til Gransherad og opp til Tinnoset, som gjorde tjeneste som raste- og snuplass i dag. Dessverre lå ikke jernbaneferga her i dag. Noen som vet hvor den er? Jeg trodde en lå ved Rjukan og en på Tinnoset...
Bilde

Bilde


Fra Tinnoset kjørte vi tilbake til Gransherad og ut på E134, som dessverre var infisert ved vel mange biler i litt under fartsgrense i dag. På Notodden ble det lunsj på Bergbys (http://www.bergbys.no/" onclick="window.open(this.href);return false;), et sted med den skjeldne kombinasjonen McDonalds-liknende-konsept og bra kvalitet på maten. Og det uten at man ble flådd!

Over Meheia, der trafikken deler seg litt opp igjen sør for Kongsberg, ble det igjen litt bedre å være motorsyklist. Vi valgte Rv286 i dag, og her bydde GPSen på en høydare som jeg dessverre ikke har bilde av. Den tok oss av til høyre på Fv71 (Åssideveien), noe som Google Maps heller ikke vil samarbeide om å vise riktig. Ihvertfall er navnet treffende, ettersom denne veien med god standard går litt oppi åssiden med flott usikt nedover mot Fiskum. Siste rest hjem gikk langs Eikeren til Eidsfoss, der naturen kallet. Og så hjem. Totalt drøyt 4,5 time inkl. alle stopp, og hjernen har fått fullstendig overdose av klar høstluft og vanvittig fargespill! :prop:
Sist redigert av Flanker den 13 okt 2013, 20:08, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Årets flotteste tur?

Legg inn av rogg »

Mente vi møtt deg og fruen da vi i bil var på vei mot Sande/Drammen i dag. Flott kjørevær i dag i alle fall.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Årets flotteste tur?

Legg inn av Flanker »

rogg skrev:Mente vi møtt deg og fruen da vi i bil var på vei mot Sande/Drammen i dag. Flott kjørevær i dag i alle fall.
Godt mulig det. Dessverre har jeg en velutviklet kjøre-demens, som forhindrer meg fra å noensinne få med meg hvem vi møter. Gjelder dessverre både i bil og på MC :redface

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Flankers rare turer og fjas! - Årets flotteste tur?

Legg inn av Carpa »

Fantastisk å kjøre på denne årstiden når det er så fint vær som i dag. Nydelige farger i naturen og med frisk og deilig luft :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Flankers rare turer og fjas! - Årets flotteste tur?

Legg inn av Flanker »

Da er det nesten gjort... Perioden med PMS kan starte. I ettermiddag fikk sykkelen en grundig vask før den fikk sin siste tur for i år. Den gikk til bensinstasjonen for full tank, og deretter til lokalet hvor den skal vinterlagres.

I morgen skal jeg skifte olje på kardangen, så er det bare tut og kjør våren 2014!

*snufs*

Svar