Hva er den beste sykkelen?
Re: Hva er den beste sykkelen?
Er desmodromisk ventilstyring best? Hvem brukte det først?
- ejs
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Delage bil 1914
Azzarati motorsykkel 1933
Tror jeg.
Azzarati motorsykkel 1933
Tror jeg.

If it ain't broke, I'll break it.
Tja, best til hva?ZZR-Erling skrev:Er desmodromisk ventilstyring best? Hvem brukte det først?
Du får jo ikke ventilflyt på høyt turtall som du gjør med ventilfjører.
Du får også en mer økonomisk motor siden du ikke bruker av motorkraften til og presse mot ventilfjørene når de skal åpne.
Men de har jo bakdeler også.
- L-NA
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
....
....den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)

-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier

- DrGreve
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Nå må Guzzi snart få en vannkjølt motor slik at de kan dra de svære skotørkerne inn der de skal være?L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)

2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- ojda
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Når "Høneflokken" samler seg på McSiden, må vi nok regne med litt kakkling 

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
-
OnlineAJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Jeg skal slett ikke påstå at de er ekte motorsykler kun de som har luftkjøling og de som har dette assistert av oljekjøling med oljekjølingsregister i tillegg.
Men jeg synes fortsatt det er fascinerende at det fortsatt finnes slike sykler i 2013/14.
Det er noe spesielt med med slike sykler. En liten detalj for mange, helt sikkert. Men for meg har det noe med hva motorsykler har vært i alle år inntil "effekthysteriet" fikk bre om seg i tillegg til støy- og utslippskrav. Nenver samtidig at Honda og Yamaha også har modeller hvor de holder på dette konseptet.
Synes ellers det er artig at Moto Guzzi greier å holde stand fortsatt. Nye California greide alle nye krav uten problemer med den nye 1400 motoren.
Oljekjøling = væskekjøling? Gjerne det. Men fortsatt med det "gode gamle" motorsykkelkonseptet i behold, etter min mening.
Likevel er det nok ingen vei utenom for Moto Guzzi heller. Ordinær væskekjøling kommer nok om ikke altfor lenge – med mindre ingeniørene finner nye funksjonelle løsninger med oljekjøling som evner å møte framtidens krav til både effektutnyttelse og støy- og utslippskrav.
Enn så lenge trives jeg utmerket med luft- og oljekjølt Guzzi uten at jeg av den grunn skal utnevne den som den beste motorsykkelen man kan skaffe seg. Selv om det ikke er langt unna

Men jeg synes fortsatt det er fascinerende at det fortsatt finnes slike sykler i 2013/14.
Det er noe spesielt med med slike sykler. En liten detalj for mange, helt sikkert. Men for meg har det noe med hva motorsykler har vært i alle år inntil "effekthysteriet" fikk bre om seg i tillegg til støy- og utslippskrav. Nenver samtidig at Honda og Yamaha også har modeller hvor de holder på dette konseptet.
Synes ellers det er artig at Moto Guzzi greier å holde stand fortsatt. Nye California greide alle nye krav uten problemer med den nye 1400 motoren.
Oljekjøling = væskekjøling? Gjerne det. Men fortsatt med det "gode gamle" motorsykkelkonseptet i behold, etter min mening.
Likevel er det nok ingen vei utenom for Moto Guzzi heller. Ordinær væskekjøling kommer nok om ikke altfor lenge – med mindre ingeniørene finner nye funksjonelle løsninger med oljekjøling som evner å møte framtidens krav til både effektutnyttelse og støy- og utslippskrav.
Enn så lenge trives jeg utmerket med luft- og oljekjølt Guzzi uten at jeg av den grunn skal utnevne den som den beste motorsykkelen man kan skaffe seg. Selv om det ikke er langt unna

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- Jompa
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Mulig dette blir reprise, men :simpson skrev:Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier![]()
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Kanskje, men æ tilhøre ikke de som like den "konfigurasjonen", så før mæ e den ikke best.Jompa skrev:Mulig dette blir reprise, men :simpson skrev:Spytt ut, det er jo snev av seriøsitet innimellom da.L-NA skrev:........den beste sykkelen? Tja, det kunne jeg jo selvfølgelig fortalt Dere, men siden denne tråden ikke er seriøs, så lar jeg det være :-)
Men ikke prøv deg med noe sånn Guzzigreier![]()
Over 70 års utviklingstid, testet i fra - 60 til + 60 på alle slags veier og i alle slags terreng på alle fronter fra øst til vest og i nordafrika, med og uten sidevogn, under heftig beskyting.
Kopiert av både øst og vestmaktene, Ural og HD.
Samme motorkonsept helt frem til i dag.
BMWsR-serie må jo bare være best, eller hva ?
Er nok mer enig med deg jompa i den konklusjonen enn mye av det andre som er nevnt ja.
-
OnlineAJ
- Administrator
- Kontakt:
Opplevde ingen ulemper med dette på Italia-turen vår i sommer. Selv ikke i bykjøring i eksempelvis Milano med mye stopp og bykjøring i tett trafikk.JohnnyTh skrev:Luft/oljekjøling har jo og en stor ulempe i varmt vær. Men så slipper man å bekjymre seg for vannet.
Og det var temmelig hett der nede. Spesielt på vei til Nizza Monferrato, ikke altfor langt unna Middelhavskysten.
Tror for øvrig ikke at Guzzi-motorene har problemer med varmen andre steder heller. Som f.eks. i Australia hvor det stedvis er glodhett så det holder...
Så det er nok ikke der problemet/utfordringen er.