Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?

Legg inn av LordShaft »

Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk

Brukeravatar
Kmann
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85

Legg inn av Kmann »

Snikendeugle skrev:
Kimshans skrev:Ett element jeg ikke har sett her, som kan være en fordel med åpningshjelm. Hva om uhellet skulle være ute, og noen kommer over deg og skal hjelpe til. Det vil være mye lettere å lirke en åpningshjelm av hodet ditt, evt. åpne den opp for å sjekke pust/munn-til-munn metode. Har man helhjelm, så risikerer man at de ikke får av deg hjelmen uten at du kanskje risikerer større konsekvenser ved en evt. nakkeskade.
Forusatt at de som tar av hjelmen din _vet_ at det er en åpningshjelm :)
Kunne blitt stygt om noen prøver å dra av en Schuberth C3 hjelm av hodet på en uten å åpne den først (den lukker seg rundt haken og har ingen mulighet for å tas av uten å åpne hjelmen) ^^
Ja for å dra den videre og stå i fare for å bli vel useriøs. Det farligste er vel da å kjøre med jakka bak-fram, " han pustet til jeg fikk hodet på plass igjen...."
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

LordShaft skrev:Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.

Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Jeg tok mitt teorikurs tilbake i 1986, og da lærte vi at hjelmen ikke skulle av. Det skulle fagfolk gjøre. Var på den tiden også vitne til en mopedulykke, hvor hjelmen ble tatt av av vitner til ulykken. Disse fikk "strekk" av helsepersonell. Jeg er helt sikker på at du har rett, men hvor mange vet egentlig dette? Når ble de endret fra "være på" til "ta av"?

Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Legg inn av gorbys »

Jeg var på oppfriskningskurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter i fjor vår og spurte da kursleder om dette og fikk da til svar at hjelmen skal av.

Sent from my C6903 using Tapatalk

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan ikke svare på når dette ble endret. Men det er umulig for en bevistløs pasient å ha frie luftveier når han/hun ligger på rygg med hjelmen på!

Folk må slutte å henge seg opp i det med nakken, alt for mange er redd for å gjøre noe...eller fokuserer bare på nakken. Men hva hjelper det å skåne nakken om pasienten ikke får surstoff?? :scratch

Løsne hakestroppen helt opp.... (best å være to) en stabiliserer nakken på pasient, mens den andre trekker sidene (ved ørene) utover også jokker hjelmen forsiktig fram og tilbake (mot hake, så mot nakke...gjenta) til hjelmen er av!

har pasienten pust og puls, legges de over i sideleie. Observer pasienten til nødetatene ankommer stedet :vs

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Legg inn av kjellv »

LordShaft skrev:Jeg kan ikke svare på når dette ble endret. Men det er umulig for en bevistløs pasient å ha frie luftveier når han/hun ligger på rygg med hjelmen på!

Folk må slutte å henge seg opp i det med nakken, alt for mange er redd for å gjøre noe...eller fokuserer bare på nakken. Men hva hjelper det å skåne nakken om pasienten ikke får surstoff?? :scratch

Løsne hakestroppen helt opp.... (best å være to) en stabiliserer nakken på pasient, mens den andre trekker sidene (ved ørene) utover også jokker hjelmen forsiktig fram og tilbake (mot hake, så mot nakke...gjenta) til hjelmen er av!

har pasienten pust og puls, legges de over i sideleie. Observer pasienten til nødetatene ankommer stedet :vs
Akkurat dette har jeg også hørt flere ganger. Har en person overlevd en høyenergiskade som en trafikkulykke ofte er, så skal det noe til at nødvendig førstehjelp gjør det noe verre enn det er.

Gamle skrekkhistorier om at man tar av hjelmen og hjernemassen ligger igjen inni der bør man bare glemme. Da er det heller ikke håp for pasienten uansett. Det verste må vel være at man lar være å gjøre nødvendig livreddende førstehjelp av frykt for å gjøre noe feil.

Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.

Brukeravatar
gorbys

Legg inn av gorbys »

kjellv skrev: Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.
MCsiden i et nøtteskall der :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

kjellv skrev: Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.
Godt forslag, som jeg tar for gitt blir fulgt :drg .
Har jo denne tråden her inne som rette sted for diskusjon om førstehjelp...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=78685#p78685" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
gorbys

Legg inn av gorbys »

Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Når det gjelder gode åpningshjelmer med lite støy er det to som peker seg spesiellt ut.
Dett er Schuubert C3 og Shoei Neotec. Ville selv ha valgt Shoei, på grunn av det solide visiret.
Samt etter min smak, et bedre utseende :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

ojda skrev:Når det gjelder gode åpningshjelmer med lite støy er det to som peker seg spesiellt ut.
Dett er Schuubert C3 og Shoei Neotec. Ville selv ha valgt Shoei, på grunn av det solide visiret.
Samt etter min smak, et bedre utseende :thumleft
Jeg har hatt både åpningshjelm og helhjelm, både Nolan, Shark, Nitro og Schuberth, og generelt er helhjelmer mer støysvake sammenlignet med åpningshjelmer. De siste år har jeg kjørt Schuberth S1 og var såpass fornøyd at jeg investerte i en S2 i vinter. Det eneste som ikke imponerte meg med S1 var at visiret ikke kan kalles ripefritt.. Jeg lover meg selv å være mere "øm" med visiret på S2 :)
Schuberth S1 i størrelse 57-58 selges rimelig, slik at kjøperen får en billig hjelm selv om han kjøper nytt visir.. eller byttes i noe mc-relatert. Kunne tenkt meg gode, brukte hansker, eller ny (brukt) ryggskinne eller regndress (fortrinnsvis vanntett) :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

gorbys skrev:Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Har noe negativt å tilføye på den;
Kan godt hende det er mer Schuberth SRC intercom'en sin feil enn hjelmen, men etter at jeg byttet ut standard nakkekragen med Schuberth SRC på min C3 Pro, så virket den ikke like tett mellom hjelm og nakkekrage lenger (Ja, det var riktig størrelse SRC, og den var festet ordentlig inn i sporene) , og det ble ofte plagsom susing i hjelmen. Endte med å måtte legge en teipbit i "sprekken" mellom hjelm og krage, det hjalp litt, men ikke kjempemye.
Orginale kragen og SRC'en hadde begge en tendens til å dette ut av hakket der de blir holdt fast med jevne mellomrom også.

Men men, vil fortsatt anbefale hjelmen om en vil gå strekke seg litt ekstra på kronene :).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

Snikendeugle skrev:
gorbys skrev:Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kan godt hende det er mer Schuberth SRC intercom'en sin feil enn hjelmen, men etter at jeg byttet ut standard nakkekragen med Schuberth SRC på min C3 Pro, så virket den ikke like tett mellom hjelm og nakkekrage lenger (Ja, det var riktig størrelse SRC, og den var festet ordentlig inn i sporene) , og det ble ofte plagsom susing i hjelmen. Endte med å måtte legge en teipbit i "sprekken" mellom hjelm og krage, det hjalp litt, men ikke kjempemye.
Orginale kragen og SRC'en hadde begge en tendens til å dette ut av hakket der de blir holdt fast med jevne mellomrom også.

Men men, vil fortsatt anbefale hjelmen om en vil gå strekke seg litt ekstra på kronene :).
Jeg har en C3 hjelm uten SRC, som er 4-5 år nå. Har ikke hatt slike problemer.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

Snikendeugle skrev:

Muligens litt off topic, men hvordan er rekkevidden på SRC? Jeg har jo kjøpt meg en S2 hvor SRC kan settes inn, men har valgt å montere gamle Scala Rider G4 siden jeg syns 300 meter rekkevidde er en tilbakegang..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

Njaa, ca. 3-400-500 meter om jeg husker riktig.
Merket på vei oppover mot Trondheim, i de svingene jeg gjerne ville gi på litt, men kammeraten min holdt grensen så flink som han er, da tok det ikke lange stunden før det ble radiostille. Men var oftest pga ute av klar luftlinje imellom at det kunne dette ut litt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Svar