Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
- Kmann
- Innlegg: 504
- Registrert: 27 jul 2011, 13:00
- Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
- Bosted: Grue i Hedmark
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Ja for å dra den videre og stå i fare for å bli vel useriøs. Det farligste er vel da å kjøre med jakka bak-fram, " han pustet til jeg fikk hodet på plass igjen...."Snikendeugle skrev:Forusatt at de som tar av hjelmen din _vet_ at det er en åpningshjelm :)Kimshans skrev:Ett element jeg ikke har sett her, som kan være en fordel med åpningshjelm. Hva om uhellet skulle være ute, og noen kommer over deg og skal hjelpe til. Det vil være mye lettere å lirke en åpningshjelm av hodet ditt, evt. åpne den opp for å sjekke pust/munn-til-munn metode. Har man helhjelm, så risikerer man at de ikke får av deg hjelmen uten at du kanskje risikerer større konsekvenser ved en evt. nakkeskade.
Kunne blitt stygt om noen prøver å dra av en Schuberth C3 hjelm av hodet på en uten å åpne den først (den lukker seg rundt haken og har ingen mulighet for å tas av uten å åpne hjelmen) ^^
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km
- SuperMorten
- Innlegg: 5292
- Registrert: 03 mar 2012, 04:23
- Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
- Bosted: Åsgårdstrand
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg tok mitt teorikurs tilbake i 1986, og da lærte vi at hjelmen ikke skulle av. Det skulle fagfolk gjøre. Var på den tiden også vitne til en mopedulykke, hvor hjelmen ble tatt av av vitner til ulykken. Disse fikk "strekk" av helsepersonell. Jeg er helt sikker på at du har rett, men hvor mange vet egentlig dette? Når ble de endret fra "være på" til "ta av"?LordShaft skrev:Hjelmen skal av om det er snakk om ulykke. En pasient som ligger på ryggen med hjelm vil ikke ha frie luftveier. For å oppnå dette må Hjelmen av. Dette er en treningssak å få til. Overraskende lett faktisk.
Sent from my SM-N9005 using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly
Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg var på oppfriskningskurs i bruk av halvautomatisk hjertestarter i fjor vår og spurte da kursleder om dette og fikk da til svar at hjelmen skal av.
Sent from my C6903 using Tapatalk
Sent from my C6903 using Tapatalk
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Bosted: Bergen
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg kan ikke svare på når dette ble endret. Men det er umulig for en bevistløs pasient å ha frie luftveier når han/hun ligger på rygg med hjelmen på!
Folk må slutte å henge seg opp i det med nakken, alt for mange er redd for å gjøre noe...eller fokuserer bare på nakken. Men hva hjelper det å skåne nakken om pasienten ikke får surstoff??
Løsne hakestroppen helt opp.... (best å være to) en stabiliserer nakken på pasient, mens den andre trekker sidene (ved ørene) utover også jokker hjelmen forsiktig fram og tilbake (mot hake, så mot nakke...gjenta) til hjelmen er av!
har pasienten pust og puls, legges de over i sideleie. Observer pasienten til nødetatene ankommer stedet
Folk må slutte å henge seg opp i det med nakken, alt for mange er redd for å gjøre noe...eller fokuserer bare på nakken. Men hva hjelper det å skåne nakken om pasienten ikke får surstoff??

Løsne hakestroppen helt opp.... (best å være to) en stabiliserer nakken på pasient, mens den andre trekker sidene (ved ørene) utover også jokker hjelmen forsiktig fram og tilbake (mot hake, så mot nakke...gjenta) til hjelmen er av!
har pasienten pust og puls, legges de over i sideleie. Observer pasienten til nødetatene ankommer stedet

- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Akkurat dette har jeg også hørt flere ganger. Har en person overlevd en høyenergiskade som en trafikkulykke ofte er, så skal det noe til at nødvendig førstehjelp gjør det noe verre enn det er.LordShaft skrev:Jeg kan ikke svare på når dette ble endret. Men det er umulig for en bevistløs pasient å ha frie luftveier når han/hun ligger på rygg med hjelmen på!
Folk må slutte å henge seg opp i det med nakken, alt for mange er redd for å gjøre noe...eller fokuserer bare på nakken. Men hva hjelper det å skåne nakken om pasienten ikke får surstoff??![]()
Løsne hakestroppen helt opp.... (best å være to) en stabiliserer nakken på pasient, mens den andre trekker sidene (ved ørene) utover også jokker hjelmen forsiktig fram og tilbake (mot hake, så mot nakke...gjenta) til hjelmen er av!
har pasienten pust og puls, legges de over i sideleie. Observer pasienten til nødetatene ankommer stedet
Gamle skrekkhistorier om at man tar av hjelmen og hjernemassen ligger igjen inni der bør man bare glemme. Da er det heller ikke håp for pasienten uansett. Det verste må vel være at man lar være å gjøre nødvendig livreddende førstehjelp av frykt for å gjøre noe feil.
Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
MCsiden i et nøtteskall derkjellv skrev: Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Godt forslag, som jeg tar for gitt blir fulgtkjellv skrev: Ellers...denne tråden starter med en som ber om råd ved kjøp av hjelm. Mitt forslag er at videre diskusjon om førstehjelp ved trafikkulykker legges i egen tråd.

Har jo denne tråden her inne som rette sted for diskusjon om førstehjelp...:
http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=78685#p78685" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Når det gjelder gode åpningshjelmer med lite støy er det to som peker seg spesiellt ut.
Dett er Schuubert C3 og Shoei Neotec. Ville selv ha valgt Shoei, på grunn av det solide visiret.
Samt etter min smak, et bedre utseende
Dett er Schuubert C3 og Shoei Neotec. Ville selv ha valgt Shoei, på grunn av det solide visiret.
Samt etter min smak, et bedre utseende

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg har hatt både åpningshjelm og helhjelm, både Nolan, Shark, Nitro og Schuberth, og generelt er helhjelmer mer støysvake sammenlignet med åpningshjelmer. De siste år har jeg kjørt Schuberth S1 og var såpass fornøyd at jeg investerte i en S2 i vinter. Det eneste som ikke imponerte meg med S1 var at visiret ikke kan kalles ripefritt.. Jeg lover meg selv å være mere "øm" med visiret på S2 :)ojda skrev:Når det gjelder gode åpningshjelmer med lite støy er det to som peker seg spesiellt ut.
Dett er Schuubert C3 og Shoei Neotec. Ville selv ha valgt Shoei, på grunn av det solide visiret.
Samt etter min smak, et bedre utseende
Schuberth S1 i størrelse 57-58 selges rimelig, slik at kjøperen får en billig hjelm selv om han kjøper nytt visir.. eller byttes i noe mc-relatert. Kunne tenkt meg gode, brukte hansker, eller ny (brukt) ryggskinne eller regndress (fortrinnsvis vanntett) :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
gorbys skrev:Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå
Har noe negativt å tilføye på den;
Kan godt hende det er mer Schuberth SRC intercom'en sin feil enn hjelmen, men etter at jeg byttet ut standard nakkekragen med Schuberth SRC på min C3 Pro, så virket den ikke like tett mellom hjelm og nakkekrage lenger (Ja, det var riktig størrelse SRC, og den var festet ordentlig inn i sporene) , og det ble ofte plagsom susing i hjelmen. Endte med å måtte legge en teipbit i "sprekken" mellom hjelm og krage, det hjalp litt, men ikke kjempemye.
Orginale kragen og SRC'en hadde begge en tendens til å dette ut av hakket der de blir holdt fast med jevne mellomrom også.
Men men, vil fortsatt anbefale hjelmen om en vil gå strekke seg litt ekstra på kronene :).
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Jeg har en C3 hjelm uten SRC, som er 4-5 år nå. Har ikke hatt slike problemer.Snikendeugle skrev:gorbys skrev:Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå
Har noe negativt å tilføye på den;
Kan godt hende det er mer Schuberth SRC intercom'en sin feil enn hjelmen, men etter at jeg byttet ut standard nakkekragen med Schuberth SRC på min C3 Pro, så virket den ikke like tett mellom hjelm og nakkekrage lenger (Ja, det var riktig størrelse SRC, og den var festet ordentlig inn i sporene) , og det ble ofte plagsom susing i hjelmen. Endte med å måtte legge en teipbit i "sprekken" mellom hjelm og krage, det hjalp litt, men ikke kjempemye.
Orginale kragen og SRC'en hadde begge en tendens til å dette ut av hakket der de blir holdt fast med jevne mellomrom også.
Men men, vil fortsatt anbefale hjelmen om en vil gå strekke seg litt ekstra på kronene :).
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.
- DrGreve
- Innlegg: 2304
- Registrert: 31 aug 2012, 01:50
- Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
- Bosted: Helgeland
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Muligens litt off topic, men hvordan er rekkevidden på SRC? Jeg har jo kjøpt meg en S2 hvor SRC kan settes inn, men har valgt å montere gamle Scala Rider G4 siden jeg syns 300 meter rekkevidde er en tilbakegang..Snikendeugle skrev:gorbys skrev:Tilbake til hjelmer med lite støy, snubla over denne artikkelen: http://rideapart.com/2014/01/5-quietest ... helmets/2/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ser ut som schubert c3 er en innertier når det kommer til lavt støynivå
Har noe negativt å tilføye på den;
Kan godt hende det er mer Schuberth SRC intercom'en sin feil enn hjelmen, men etter at jeg byttet ut standard nakkekragen med Schuberth SRC på min C3 Pro, så virket den ikke like tett mellom hjelm og nakkekrage lenger (Ja, det var riktig størrelse SRC, og den var festet ordentlig inn i sporene) , og det ble ofte plagsom susing i hjelmen. Endte med å måtte legge en teipbit i "sprekken" mellom hjelm og krage, det hjalp litt, men ikke kjempemye.
Orginale kragen og SRC'en hadde begge en tendens til å dette ut av hakket der de blir holdt fast med jevne mellomrom også.
Men men, vil fortsatt anbefale hjelmen om en vil gå strekke seg litt ekstra på kronene :).
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)
Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Åpningshjelm med lite støy. Hvilken skal jeg velge?
Njaa, ca. 3-400-500 meter om jeg husker riktig.
Merket på vei oppover mot Trondheim, i de svingene jeg gjerne ville gi på litt, men kammeraten min holdt grensen så flink som han er, da tok det ikke lange stunden før det ble radiostille. Men var oftest pga ute av klar luftlinje imellom at det kunne dette ut litt.
Merket på vei oppover mot Trondheim, i de svingene jeg gjerne ville gi på litt, men kammeraten min holdt grensen så flink som han er, da tok det ikke lange stunden før det ble radiostille. Men var oftest pga ute av klar luftlinje imellom at det kunne dette ut litt.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013