sesongen 2017 har såvidtt starta

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Voodoodoo »

Med mindre de fleste kilometer skal tilbringes på bane ser jeg ikke noe poeng i å kjøre annet enn sporttouring dekk.
Prøvd mye forskjellig men har hengt meg opp i pirelli Angel GT. På bane funker de også bra med mindre det skal kjøres ekstremt fort.

Om en skal kjøre skikkelig idiot på vei er det vel bare et dekk som gjelder..
racetecrr.metzeler.com/product/special-edition

Godt nok til å kjøre iom tt med bør være godt nok for oss vanlige dødelige..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av KTM950SMR »

Voodoodoo skrev:Med mindre de fleste kilometer skal tilbringes på bane ser jeg ikke noe poeng i å kjøre annet enn sporttouring dekk.
Prøvd mye forskjellig men har hengt meg opp i pirelli Angel GT. På bane funker de også bra med mindre det skal kjøres ekstremt fort.

Om en skal kjøre skikkelig idiot på vei er det vel bare et dekk som gjelder..
racetecrr.metzeler.com/product/special-edition

Godt nok til å kjøre iom tt med bør være godt nok for oss vanlige dødelige..
Har du prøvd trackdays dekk? Jeg brukte pilot power 3 på bane hele sist år, de kan ikke sammenlignes med RS10 dekkene jeg bruker nå, du kjenner at du har mer kontaktflate i fullt nedlegg og kan derfor gå på gass mye tidliger i sving.
Jeg hadde ikke satt på sportstouringdekk på en 1000r sykkel. Hestmann som er norgesmester i roadracing 6-7 ganger dro i edens ære sist år på rudskogen senior mc for å be folk slutte å gi råd angående dekk. I følge han er det ikke mange som kjører godt nok til å teste og gi råd angående dekk basert på erfaring. Når han sier at en må ha Hypersport dekk på 1000r så følger jeg dette. Husk at Rsykler har godt med moment nede i registeret også + gode bremser. Dekkene er det eneste som er i kontakt med bakken, så der sparer ikke jeg pengene mine.

Jeg får ikke frem linken din på metzler dekket, men kan garantere deg at det ikke er det eneste valget. Tror du bridgestone har vært dekklevrandør til motogp for morroskyld? Dunlop og Pirelli har jo også topp banedekk som er lovlige på vei.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Voodoodoo »

Har ikke kjørt på slike dekk på mange år.. Når bakhjul må skiftes med 150 mils intervall og framhjul hver 300mil blir det litt håpløst.
Hadde jeg hatt en rr sykkel hadde jeg skaffa 2 felgsett og hatt ett sett med hjul for vei og ett for bane..

Hestmann må jo mene det han vil men jeg synes at pirelli supercorsa etc. ikke er egna for vanlig gatebruk. Ikke minst pga totalt fraværende egenskaper på vått føre.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av KTM950SMR »

Han mente ikke at folk skulle kjøre på supercorsa på vei. Men poenget hans er at folk ikke må drive å lytte og anbefale dekk til andre når en egentlig ikke har så mye mer grunnlag å uttale seg om en hvordan de føles. Tenk på alle faktorene som er inne i bildet som omkrets på dekk, lufttrykk, geometri, varme i asfalt, og luft. instilling av dempere. For å ikke nevne førerfeil.
Han mente nok heller ikke trackdaysdekk, men hypersport som S20 og konkurentene til dette.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av LordShaft »

Nå er jeg litt forundra her... han mener at jeg som kjører 1000rr skal kjøre hypersport uansett? Da må jeg i alle høflighet få be han om å gå en lang tur på en kort brygge. For å anbefale hypersport dekk til vei og gate kjøring. Da kan du ha så mye erfaring du vil, du kommer ikke utenom at du er tjukk i hodet.

Driftstemperatur, vei temperatur, underlag og mangel på underlag osv er relativt store variabler som en er nødt å kalkulere med når en skal velge dekk til gatebruk.

Banebruk derimot. Det er noe helt annet :thumleft

Note4

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av KTM950SMR »

LordShaft skrev:Nå er jeg litt forundra her... han mener at jeg som kjører 1000rr skal kjøre hypersport uansett? Da må jeg i alle høflighet få be han om å gå en lang tur på en kort brygge. For å anbefale hypersport dekk til vei og gate kjøring. Da kan du ha så mye erfaring du vil, du kommer ikke utenom at du er tjukk i hodet.

Driftstemperatur, vei temperatur, underlag og mangel på underlag osv er relativt store variabler som en er nødt å kalkulere med når en skal velge dekk til gatebruk.

Banebruk derimot. Det er noe helt annet :thumleft

Note4
Hva er din erfaring innen dekkbransjen? Dette er mann som jobber med å skru motorsykler, tett kontakt med racingmiljøet og førere som kjører på norske veg, og selger dekk daglig. Den tåpelige kommentaren med brygga gidder jeg ikke engang kommentere....
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Voodoodoo »

KTM950SMR skrev:Han mente ikke at folk skulle kjøre på supercorsa på vei. Men poenget hans er at folk ikke må drive å lytte og anbefale dekk til andre når en egentlig ikke har så mye mer grunnlag å uttale seg om en hvordan de føles. Tenk på alle faktorene som er inne i bildet som omkrets på dekk, lufttrykk, geometri, varme i asfalt, og luft. instilling av dempere. For å ikke nevne førerfeil.
Han mente nok heller ikke trackdaysdekk, men hypersport som S20 og konkurentene til dette.
Trur egentlig vi er ganske enige.. Ser at trådstarter her bor like ved rudskogen og tilbringer endel tid på banen og da ser jeg poenget. Iallefall når man begynner å få opp tempoet og tempen..
Trackday hjul er kun for transport til og fra bane. Og gatehjul på bane er kun til en og annen runde i moderat tempo.

Jeg baserer meg ikke først og fremst på hva jeg føler sjøl men på testresultater foretatt av folk som kan det de driver med.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av LordShaft »

Jeg vil si jeg har god innsikt i dekk bransjen. Men jeg skrur ikke sykkel til daglig, ei heller var jeg vunnet x antall race på bane.
Men hvordan mener du at folk skal ta en slik uttalelse seriøst?

Å anbefale dekk som i utgangspunktet trenger dekk varmere til en 1000r på gaten? Har du noe innsikt i dekk selv? Eller sluker du bare rått det en "mester" har fortalt deg?
Du vet at, ja la oss ta en multistrada, eller ktm 1290 har mer bunndrag enn den nye h2 til kawasaki. Å tro at en 1000r sykkel er det sinteste du får i dag målt i krefter er veldig naivt. Å i tillegg mene at alle som kjører R sykkel bør gå for hypersport dekk til gatebruk ja da et du på grensen til å ødelegge din egen integritet. Tro ikke at du er den enste som kjenner folk i racing miljøet. Tro heller ikke at andre folk enn deg kan ha gode kontakter og hører på erfaringer fra både racing, stunt og gate miljøene. Men jeg håper virkelig for din egen del, at du mener rent bruk på bane.
For om denne karen som du kjenner. Drar ens erend til rudskogen for å belære folk om dekk og at andre ikke skal belære om dekk, når du har slike meninger. Ja da bør du virkelig ta turen på bryggen :thumleft

Note4

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av KTM950SMR »

Det er ikke snakk om dekk en bruker dekkvarmere på her....

Legg nå heller fram litt dokumentasjon enn å gå til personennangrep og bruk av hersketeknikker
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Snikkeren »

Når vanlige ST dekk holder med de hastighetene jeg hadde på ACR, så kan jeg ikke skjønne at det skal være behov for sportsligere dekk for vanlig veikjøring.
Jeg kjørte som F, og dekkene holdt som bare det.
Sportsligere dekk trenger også mer varme enn ST dekkene for å fungere optimalt. Hvor fort og hardt må man kjøre for p oppnå denne varmen da? Jeg tror ikke litt aktiv kjøring på vei gjør at sportsdekk får opp varmen så mye.

Et bilde av dekkene jeg kjørte med på ACR:

Bilde


Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Voodoodoo »

Poenget er vel at det bakhjulsslippet du fikk med dine st hjul hadde du neppe fått med et trackday dekk.. Men om du hadde kjørt på deg et slikt slipp med et trackday dekk hadde ingen tc i verden kunnet redde deg...

Og uansett hvor fort du synes det gikk med ktm'n vil nok en habil fører kjøre vesentlig raskere enn deg på bane med en rr sykkel. Når det gjelder bunndrag så er det egentlig ganske uinteressant på bane da man aldri slipper turtallet ut av sonen for maks effekt.

Men som nevnt, trackday gummi er ubrukelig til gatebruk og direkte farlig på våt veg.
Lorden holder jo til i Bergen og da sier det seg selv at dekk uten gode egenskaper på vått er ubrukelige.

Sier en som kjører gammel hayabusa med touringoppsett.....
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Sted: Ørsta

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Snikkeren »

Det er klart at en habil fører på en RR sykkel vil kjøre raskere enn meg på bane. Men det vil jo ikke si at samme fører kjører fortere enn meg på vei. Og det er litt av poenget her.

Det er jo ikke tvil om at sportslige dekk er bedre på bane enn ST dekk, hvor man faktisk klarer å opprettholde god arbeidstemperatur i dekkene. Det klarer man ikke på samme måte på vei.

Du har jo sett hvordan jeg kjører, Voodoodoo, og jeg kan vel ikke kalles noen sinke på vei? Men jeg har aldri vært i nærheten av å utnytte dekkene på vei sånn som jeg fikk utnyttet de på bane. På bane lå jeg nok på grensen til hva dekkene klarte, med småslipp gjennom 180 graderne.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Voodoodoo »

Ingen tvil om at du kjører friskt snikkeren, husker Fremdeles godt stigedalen for et par år siden.. Er forøvrig fullstendig enig med deg bortsett fra at allt går fortere på rr sykkel.. Nå har aldri jeg vært noen harding på grisekjøring men jeg har sett hvor fort enkelte klarer å dra avgårde og ikke Faen om man holder følge.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av Olav K »

Voodoodoo skrev:
Hestmann må jo mene det han vil men jeg synes at pirelli supercorsa etc. ikke er egna for vanlig gatebruk. Ikke minst pga totalt fraværende egenskaper på vått føre.

Jeg fikk levert Speed'n min med Supercorsadekkene, og min lykkeligste dag ifjor var ikke den dagen jeg fikk Speed'en, men derimot 12.oktober da jeg fikk av de dekka og satt på PR4. Som er dekk som er tilpasset praktisk og allsidig bruk langs normale veier.
SuperCorsa er sikkert supre dekk til banekjøring men ikke til veibruk :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KTM950SMR
Innlegg: 96
Registrert: 15 feb 2013, 23:11
Motorsykkelen din: CBR1000RR Repsol

Re: CBR929 nye dekk ankommet

Legg inn av KTM950SMR »

Olav K skrev:
Voodoodoo skrev:
Hestmann må jo mene det han vil men jeg synes at pirelli supercorsa etc. ikke er egna for vanlig gatebruk. Ikke minst pga totalt fraværende egenskaper på vått føre.

Jeg fikk levert Speed'n min med Supercorsadekkene, og min lykkeligste dag ifjor var ikke den dagen jeg fikk Speed'en, men derimot 12.oktober da jeg fikk av de dekka og satt på PR4. Som er dekk som er tilpasset praktisk og allsidig bruk langs normale veier.
SuperCorsa er sikkert supre dekk til banekjøring men ikke til veibruk :prf
Vil igjen presisere at sitatet du henviser er feil. Ingen har påstått at Hestmann har ment at supercorsa var gode gatedekk.
Men for denne mannen som eier denne loggen som kjører litt på bane blir det nok gøy å teste de.
Har selv kjøpt meg ett ekstra sett felger som jeg setter S20 Evo på, mens felgsettet jeg nå forblir til trackdays med RS10.
---------------------------------
Honda CBR1000RR Repsol
Yamaha R1 *Stjålet*
KTM 950SMR *Solgt*
Yamaha XT 600 *Solgt*
--------------------------------

Svar