Selvfølgelig er det relevant i forhold til hvordan det da og i mange år fram til i dag er blitt brukt som maktmiddeljhn skrev:Å trekke inn kristningen av norge for 1000 år siden er vel neppe relevant?
Note 4
Selvfølgelig er det relevant i forhold til hvordan det da og i mange år fram til i dag er blitt brukt som maktmiddeljhn skrev:Å trekke inn kristningen av norge for 1000 år siden er vel neppe relevant?
Jeg vet selvfølgelig ikke om det ligger andre grunner bak, men dette er en gammel sak, og du er den første jeg har sett som nevner dette.LordShaft skrev:Det er hvertfall relativt lett å dra konklusjoner om hvilke hensikter som ligger bak....jhn skrev:Jeg kan ikke svare på HVEM ... og jeg kan heller ikke svare på mine egne spørsmål. Jeg vet ikke engang om det er spørsmål som bør stilles.mekkern skrev:Så spør jeg HVEM skal bedømme dette "misbruket"? OG skal da straffen være døden???eller en par hundrelapper i bøter?(som er dødsstraff godt nok for mange mennesker rundt i verden)jhn skrev:Et spørsmål er kanskje: "Går det an å misbruke ytringsfriheten? I så fall ... bør man kunne stilles til ansvar for slik misbruk?mekkern skrev:Religion er makt.
Alle angrep på religion er et angrep på makten.
Religion blir da brukt for å utøve makt.
Religion er den mest effektive måten å lede store uskolerte masser på.(når jeg sier uskolerte mener jeg mennesker som ikke søker/tilegner seg/er isolert fra kunnskap)
Ytringsfrihet er ikke bare gjeldende religion men også politikk og samfunn.
Skal man begrense denne-HVOR skal grensen gå? og HVEM skal sette denne?(Denne har i Norge også visse begrensninger.)
En kan jo si at man ikke skal provosere men provokasjon er ofte et effektivt middel for å få ting frem og diskutert og belyst-Se også eksempelvis "pussy-riot" i Russland.
At tegningene hadde blitt slått brutalt ned på (underforstått dødsstraff) i en "shariadomstol" som en muslimsk leder uttalte i England nå viser jo bare at slike "religiøse holdninger" stiller på lik linje med andre ting som vi muligens ikke ønsker skal bli en del av vårt samfunn?
Personangrep/ærekrenkelse av person er en ting vi HAR i rettssystemet og er ikke helt samme sak som ytringsfrihet.
Tror nok verden hadde blitt bedre hvis religion kun hadde vært en personlig ting og ikke noe en skal påtvinges.
Men så lenge det er 2 mennesker igjen på jorden vil det være rom for konflikt.
Jeg vet ikke et eneste land hvor man har full ytringsfrihet. Også både Frankrike og Charlie Hebdo har sine svin på skogen i den forbindelse ... så deres ærefulle argumentasjon kan til tider virke litt hul.
At en kan finne "svin på skogen" eller andre overtramp rundt i verden er det en grunn til å avskaffe et prinsipp som er nedfelt i menneskerettighetene?
selv om de kun kan brytes av stater per definisjon mener jeg de bør ha en verdi mellom mennesker også:De viktigste menneskerettighetene er de rettighetene som naturretten innrømmer alle levende vesener, nemlig personlig frihet, næringsfrihet, organisasjonsfrihet og retten til å binde seg ved løfte, avtale eller skadegjørende handling. I den vestlige kulturen regner vi også retten til liv, ytringsfrihet, stemmerett, rettssikkerhet og religionsfrihet som viktige menneskerettigheter.
Jeg bare lurer på om handlinger man nærmest vet utløser vold kan forsvares i ytringsfrihetens navn. Om svaret er "ja", er ofrene også enig?
Når den samme avisa sparket en av sine ansatte fordi han nektet å unnskylde en av sine artikler/tegninger til den franske presidenten, så kan man kanskje lure på om det egentlig er ytringsfrihet som er deres motivasjon?
Selv om det sikkert er mere rundt dette enn hva som er kommet fram. Der kan jo være flere grunner til at nettopp dette vedkommende har fått fyken, men det var lett å konkludere med at den ene grunnen var utslaget.
Note 4
Men er ikke det en litt skummel tankegang? ... det er jo mange andre ting vi får vite gjennom media, som er tosidig. Hvem er det som skal sitte å avgjøre om hva som er bra for allmenheten?SuperMorten skrev:Jeg tenker at pressen har et mye større ansvar enn vi ønsker å tro. Se på det om at Bhatti er kommet hjem og ble pågrepet mer på flyplassen etter hva jeg skjønte. Hvis vi (nordmenn flest) er enige om at han ikke er et forbilde for oss, hva er da vitsen med å blåse saken så til de grader ut av alle proporsjoner? Han er et null, en taper, en småkjeltring som bruker religion for å få makt, og har på grunn av media blitt en kjendis. Det eneste vi oppnår ved media sin overdrevne dekning er at han får sympati blant sine meningsfeller, og de som ikke allerede visste at han var tilbake i landet, fikk vite det via media..
Men dette er media i et nøtteskall. Media produserer og gjør det troverdig, og sosiale nettverk sprer det.. Ukritisk, uten å tenke over konsekvensene.
Jo det er en skummel tankegang, men det er jo sånn det er. Dersom media ikke omtaler en sak, er det jo ingen som får vite om det. Derfor er det den enkelte redaktør eller tilsvarende som avgjør hva som er viktig, og mindre viktig. Se på sjakk-VM. Norge går fullstendig amok, og alle vet hvemsom vant. Det er derimot svært få som vet hvem som vant VM i synkron-svømming...jhn skrev:Men er ikke det en litt skummel tankegang? ... det er jo mange andre ting vi får vite gjennom media, som er tosidig. Hvem er det som skal sitte å avgjøre om hva som er bra for allmenheten?SuperMorten skrev:Jeg tenker at pressen har et mye større ansvar enn vi ønsker å tro. Se på det om at Bhatti er kommet hjem og ble pågrepet mer på flyplassen etter hva jeg skjønte. Hvis vi (nordmenn flest) er enige om at han ikke er et forbilde for oss, hva er da vitsen med å blåse saken så til de grader ut av alle proporsjoner? Han er et null, en taper, en småkjeltring som bruker religion for å få makt, og har på grunn av media blitt en kjendis. Det eneste vi oppnår ved media sin overdrevne dekning er at han får sympati blant sine meningsfeller, og de som ikke allerede visste at han var tilbake i landet, fikk vite det via media..
Men dette er media i et nøtteskall. Media produserer og gjør det troverdig, og sosiale nettverk sprer det.. Ukritisk, uten å tenke over konsekvensene.
I dette tilfellet er det kanskje lett å være enig, men det vil ganske sikkert være andre saker hvor det ikke er like opplagt. Vi vil uten tvil komme i konflikt med ytringsfriheten etterhvert.
Men du har helt klart et poeng.
Nullet, taperen, småkjeltringen har vært i Syria og sansynligvis fått både våpentrening, kamperfaring og en stor porson indoktrinering, i "profetens navn".SuperMorten skrev:Jeg tenker at pressen har et mye større ansvar enn vi ønsker å tro. Se på det om at Bhatti er kommet hjem og ble pågrepet mer på flyplassen etter hva jeg skjønte. Hvis vi (nordmenn flest) er enige om at han ikke er et forbilde for oss, hva er da vitsen med å blåse saken så til de grader ut av alle proporsjoner? Han er et null, en taper, en småkjeltring som bruker religion for å få makt, og har på grunn av media blitt en kjendis. Det eneste vi oppnår ved media sin overdrevne dekning er at han får sympati blant sine meningsfeller, og de som ikke allerede visste at han var tilb....
Det var en god ide - Moland/French saken er noe av det mest skammelige i norsk historie.Jompa skrev: Synes forresten regjeringa er lite kreativ i forhold til mullah Krekar.
De kunne jo bytte han imot Joshua Frensch, for selv om han er dømt til døden to ganger lever han enda.
Da burde det være minst like trygt for mullahen i Kongo.
Hvorfor det egentlig? Hva er det vi skal skjemmes over i den saken?poulet_cavalier skrev:Det var en god ide - Moland/French saken er noe av det mest skammelige i norsk historie.Jompa skrev: Synes forresten regjeringa er lite kreativ i forhold til mullah Krekar.
De kunne jo bytte han imot Joshua Frensch, for selv om han er dømt til døden to ganger lever han enda.
Da burde det være minst like trygt for mullahen i Kongo.