Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av FredrikE24 »

Ladekabler har ingenting å si i utgangspunktet(innen rimelighetens grenser..) med mindre du overbelaster som følge av for lav strømføringsevne(varmgang).
Det er ombord-laderen i bilen som kommuniserer til boksen hva den har lyst på. Så må du tillegg regne med noe tap i selve ombord-laderen. Det er forskjell på AC-lading og DC-lading.

Hva er det du føler er feil her? Forstår ikke helt hva du mener. Når jeg regner ut antall kW med 227V, 1-fasanlegg, 30A og en dæsj faseforskyvning så kommer jeg frem til omtrent 6,5-6,7kW. Så kan du regne med at du har litt tap i ombord-laderen i bilen.

Du har tidligere sagt at du ikke trenger lynlading hjemme osv. Men det viser seg jo at du ønsker å tyne ut all tilgjengelig kapasitet allikevel? :-k
Sist redigert av FredrikE24 den 27 okt 2024, 13:52, redigert 3 ganger totalt.

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av FredrikE24 »

DAE skrev: 27 okt 2024, 13:47 Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.
Bjerknez har 1-fasanlegg.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 27 okt 2024, 13:47 Ladekabler har ingenting å si i utgangspunktet(innen rimelighetens grenser..) med mindre du overbelaster som følge av for lav strømføringsevne(varmgang).
Det er ombord-laderen i bilen som kommuniserer til boksen hva den har lyst på. Så må du tillegg regne med noe tap i selve ombord-laderen. Det er forskjell på AC-lading og DC-lading.

Hva er det du føler er feil her? Forstår ikke helt hva du mener. Når jeg regner ut antall kW med 227V, 1-fasanlegg, 30A og en dæsj faseforskyvning så kommer jeg frem til omtrent 6,5-6,7kW. Så kan du regne med at du har litt tap i ombord-laderen i bilen.

Du har tidligere sagt at du ikke trenger lynlading hjemme osv. Men det viser seg jo at du ønsker å tyne ut all tilgjengelig kapasitet allikevel? :-k
Det som er feil, er at jeg ikke får ladet bilen med intill 6.9kw. Den starter på 5.8kw og ender på 6kw. Blank. Alle bilene jeg har testet skal klare 22kw. AC lading. Jada, litt tap her og der er greit, men ikke 1000kw?

Nei, jeg har ikke tengt til å tyne laderen, men jeg vil at alt skal være i orden og fungere som det skal. Både Futurehome og elektriker mener det bør være noe galt ett sted så dem skal komme og teste samt ta med ny lader.

Avviket er for stort mener nå jeg, å det ser det ut til at dem også mener.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 13:47 Einaste måten å koble den feil på er å koble feil jord og fase, då vil jordfeilbryter koble ut, har dei kobla inn alle tre faser? I såfall kan dei koble vekk L3, har ikkje bruk for den i 230 anlegg.
Så spørs det ka sikringen er satt til i laderen.
Jeg har 1 fas anlegg og kursen til laderen er 32A. Laderen er satt til maks 30A av elektriker. Han har dog koblet til en 3-fas kabel til ladeboksen. (4x6mm2). Hvordan disse faktisk er koblet inne i laderen vet jeg dog ikke. Kan det være noe feil der som gir symptomene jeg nevner?

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Det er ihvertfall uansett, bilen som ruler over ladeboksen
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 okt 2024, 15:35 Det er ihvertfall uansett, bilen som ruler over ladeboksen
Ja, men den burde ikke ha noe problem med å ta til seg 6.9kw (eller deromkring) lading. Dette gjelder ikke bare en elbil men tre forskjellige. Merk også at jeg skrev at den heller ikke klarer 3.6kw (16A) på madammens sin UP. (16A er maks på UP'en). Når jeg setter den til 16A så lader den kun med 2.9-3kw. Så det er noe galt ett eller annet sted, å det er ikke bare jeg som mener det. :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Å, da så 😸
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

GSXR-Erling skrev: 27 okt 2024, 15:53 Å, da så 😸
Med all mulig respekt, er det noen mulighet for at du kan fjerne eller forminske bildet i signaturen din? Ikke noengalt med verken sykkel eller annet, men det bildet tar enormt med plass på skjermen og er irriterende :)

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 380
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av GSXR-Erling »

Helt umulig 😸
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Solgt: Kh100Es, GSX750, VF1000F, FJ1100, CB1100F, VF500F2, YZF1000R, ZX6R, FZS1000, ZZR1200, K1200S (2), K1300S (2), ZZ1400 (2), XR800, R1150R, GSX1400, XT1200Z, RSV1000R, VTR1000F, GSXR1000 bane, R6 bane.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39829
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av AJ »

Enig med @Bjerknez.

Derfor har vi redusert størrelsen på signaturbildet og tar for gitt at dette aksepteres.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Er ikkje det det styresystemet ditt som legg inn begrensning på laderen slik at du har litt att til å lage deg middag?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 19:10 Er ikkje det det styresystemet ditt som legg inn begrensning på laderen slik at du har litt att til å lage deg middag?
Hehe, nei. Det var deaktivert. Jeg har prøvd det meste (alt). Noe må definitivt være galt noe sted. Det KAN jo feks. være dårlig kontakt inne i laderen slik at motstanden blir høy. Men elektriker må da ha klart og montere de fire lederene vil jeg tro.

Uansett... svaret på mysteriet kommer nok så fort dem får testet ut dette og eller fått byttet ut laderen. :)

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Har det blitt satt begrensninger i menyen i bilen?
Om det er lagt inn 40A hovedsikring og 32A kurssikring og lader er satt til 30A så kan det vere den begrenser seg sjøl.
Gammel lærdom tilseie belastning 80% av sikringstr.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 19:33 Har det blitt satt begrensninger i menyen i bilen?
Om det er lagt inn 40A hovedsikring og 32A kurssikring og lader er satt til 30A så kan det vere den begrenser seg sjøl.
Gammel lærdom tilseie belastning 80% av sikringstr.
Da er det jo veldig rart at madammen sin bil lader med 3.6kw fra hennes "dumme" lader, men bare 3kw. Fra min lader. ?

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Det er der den dumme er best, begge er berre ein grisedyr stikk-kontakt🙂
Eg montere mest Zaptec, tre trykk så er eg ferdig med det eg skal gjere

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 19:45 Det er der den dumme er best, begge er berre ein grisedyr stikk-kontakt🙂
Eg montere mest Zaptec, tre trykk så er eg ferdig med det eg skal gjere
FutureHome laderen er da ikke noe dyrere denn enn andre ladere. Dessuten blir den jo byttet hvis det er noe galt. Noe jeg finner ut av om ikke så alt for lenge. :)

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Sikkert feil i kalkulatoren, heng på et tangamperemeter eller trykk fram kw på strøm-måleren, skal vere ein knapp for det

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 20:10 Sikkert feil i kalkulatoren, heng på et tangamperemeter eller trykk fram kw på strøm-måleren, skal vere ein knapp for det
Det der for fagfolk ta seg av. Gidder ikke å bruke min tid på dette så lenge jeg slipper. :thumleft

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Vi venter i spenning🙂

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 20:23 Vi venter i spenning🙂
Finn frem popcorn :lol

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Venter i fruens bil, sånn med lyd i, 4,2l v8🙂 og mange engelske gremlinser

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24622
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Bjerknez »

DAE skrev: 27 okt 2024, 20:29 Venter i fruens bil, sånn med lyd i, 4,2l v8🙂 og mange engelske gremlinser
Sikkert fin lyd i den om ikke annet :knegg

DAE
Innlegg: 373
Registrert: 28 apr 2022, 16:35
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT
Bosted: Samnanger, Vestland

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av DAE »

Det er der🙂

Toalmar
Innlegg: 538
Registrert: 16 mar 2013, 14:18
Motorsykkelen din: .
Bosted: **

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 27 okt 2024, 15:52 Merk også at jeg skrev at den heller ikke klarer 3.6kw (16A) på madammens sin UP. (16A er maks på UP'en). Når jeg setter den til 16A så lader den kun med 2.9-3kw. Så det er noe galt ett eller annet sted, å det er ikke bare jeg som mener det. :)
Du kan fint la laderen stå på 30A selvom du lader bilen til madamen som "kun" kan ta 16A da det er bilen og ikke laderen som bestemmer hvor mye som skal "slippes" inn i bilen.
Hva lader den med om lader står på 30A?

Svar