Bjerknez' | BMW i4 M50 M-Sport Pro

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Toalmar
Motorsykkelen din: .

Re: Bjerknez' | BMW i4 M50 Super Charged

Legg inn av Toalmar »

Venter i spenning på de "lærde" som skal komme og sjekke systemet de har levert.
Har du sjekket denne siden når det kommer ladeeffekt?
https://www.elbilgrossisten.no/pages/la ... b0QAvD_BwE

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 27 okt 2024, 21:50
Bjerknez skrev: 27 okt 2024, 15:52 Merk også at jeg skrev at den heller ikke klarer 3.6kw (16A) på madammens sin UP. (16A er maks på UP'en). Når jeg setter den til 16A så lader den kun med 2.9-3kw. Så det er noe galt ett eller annet sted, å det er ikke bare jeg som mener det. :)
Du kan fint la laderen stå på 30A selvom du lader bilen til madamen som "kun" kan ta 16A da det er bilen og ikke laderen som bestemmer hvor mye som skal "slippes" inn i bilen.
Hva lader den med om lader står på 30A?
Ja, jeg er egentlig klar over det, men dette har jeg ikke testet.

Men jeg kommer uansett ikke til å tilegne denne laderen mer energi før dem får sett på den og evt. funnet feilen. :)

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Som du sikkert vet snakker man også mye om ladetap, noe som er nevnt tidligere i tråden din her.
Jeg har ikke fulgt med på min egen om jeg har noe særlig ladetap da dette ikke er spesielt nøye.
Du har jo fulgt med på dette og reagerer på dine målinger. Nå vet man at det er forskjell på teori og praksis.
Jeg er ikke elektriker, men tror nok det vil være litt tap i 4x6m2 når kabel er 20meter (mener det var det du hadde)
Du målte 227V * 30A = 6,8 kw så det er faktisk ikke sikkert 6 kw er så feil.
Som sagt blir det spennede og høre når de "lærde" har vært der

Sjekke linken vedrørende ladetap

https://www.elbil24.no/lading/sa-mye-st ... n/80095139
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Dem kommer i morgen fikk jeg beskjed om å sjekker, så da tenker jeg at jeg får svaret :)

Brukeravatar
FredrikE24
Motorsykkelen din: BMW K1200RS

Legg inn av FredrikE24 »

Toalmar skrev: 28 okt 2024, 16:47 Som du sikkert vet snakker man også mye om ladetap, noe som er nevnt tidligere i tråden din her.
Jeg har ikke fulgt med på min egen om jeg har noe særlig ladetap da dette ikke er spesielt nøye.
Du har jo fulgt med på dette og reagerer på dine målinger. Nå vet man at det er forskjell på teori og praksis.
Jeg er ikke elektriker, men tror nok det vil være litt tap i 4x6m2 når kabel er 20meter (mener det var det du hadde)
Du målte 227V * 30A = 6,8 kw så det er faktisk ikke sikkert 6 kw er så feil.
Som sagt blir det spennede og høre når de "lærde" har vært der

Sjekke linken vedrørende ladetap

https://www.elbil24.no/lading/sa-mye-st ... n/80095139
Få på en dæsj faseforskyvning også, så blir det enda litt lavere enn 6,8kW.

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Ledermotstand i lederne i kabelen er 0,06ohm på 20m kabel, så er vel lite tap i den.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kan godt hende flere her har rett. Men da før jeg vertfall utelukket at noe er galt. Men både elektriker og futurehome mente at avviket var for stort. Det rare er at madammen sin "dumme" lader dint klarer 3.6kw i 16A på en 16A sikring. Og det er kun en 3x2.5mmw kabel (tror jeg) å den er lenger da den er trukket et annet sted.

Men lader hun med kin satt til 16A så får hun kun 3kw maks. Det synes jeg er merkelig.

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

DAE skrev: 28 okt 2024, 21:00 Ledermotstand i lederne i kabelen er 0,06ohm på 20m kabel, så er vel lite tap i den.
Da kan det punktet sjekkes ut :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Toalmar skrev: 28 okt 2024, 23:13
DAE skrev: 28 okt 2024, 21:00 Ledermotstand i lederne i kabelen er 0,06ohm på 20m kabel, så er vel lite tap i den.
Hvis jeg sjåkal gjette og synse litt, så tror jeg følgende kan være årsaken.

1. software. Man stiller inn laderen via app til å lade med feks. 16A. Da vil jeg tro det er et regnestykke der som gjøres for å begrense ladingen til nettopp 16A. Jeg tipper den kalkulatoren kan være feil.

2. Ladekablene jeg har testet med er alle ratet for 32A men med den som fulgte med UP'en som aldri har vært brukt tidligere klarte kun 4.6kw når jeg stilte inn laderen til 30A. Denne var også tydelig merket 32A. Mens de to andre klarte 6kw med laderen innstillt til 30A. Noe sier meg at det KAN være dårlig kontakt ett sted hvor motstanden blir dor stor....?

3. Det tredje scenarioet som kanskje er kindre sannsynlig er at alle bilene jeg har testet synes 30A er for mye og struper ned ladehastigheten. Det er litt merkelig i så tillfelle siden maks AC lading er satt til 32A i bilenes innstillinger.

Jeg holder en knapp på de to første, HVIS det er noe galt. Uansett så har dem sagt at et så stort tap som jeg opplever ikke er riktig.

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Bjerknez skrev: 28 okt 2024, 23:44
Toalmar skrev: 28 okt 2024, 23:13
Hvis jeg sjåkal gjette og synse litt, så tror jeg følgende kan være årsaken.

1. software. Man stiller inn laderen via app til å lade med feks. 16A. Da vil jeg tro det er et regnestykke der som gjøres for å begrense ladingen til nettopp 16A. Jeg tipper den kalkulatoren kan være feil.

2. Ladekablene jeg har testet med er alle ratet for 32A men med den som fulgte med UP'en som aldri har vært brukt tidligere klarte kun 4.6kw når jeg stilte inn laderen til 30A. Denne var også tydelig merket 32A. Mens de to andre klarte 6kw med laderen innstillt til 30A. Noe sier meg at det KAN være dårlig kontakt ett sted hvor motstanden blir dor stor....?

3. Det tredje scenarioet som kanskje er kindre sannsynlig er at alle bilene jeg har testet synes 30A er for mye og struper ned ladehastigheten. Det er litt merkelig i så tillfelle siden maks AC lading er satt til 32A i bilenes innstillinger.

Jeg holder en knapp på de to første, HVIS det er noe galt. Uansett så har dem sagt at et så stort tap som jeg opplever ikke er riktig.
1. Dersom man begrenser laderen til 16A tar ikke denne høyde for tap i ombord-laderen i bilen. Da mister du ladeeffekt der.
2. Nei
3. Kan være, viktig at batteripakken er varm nok, og SOC er lav nok til å kunne ta i mot.

Husk at det i utgangspunktet er ombord-laderen i bilen som bestemmer ladingen, med mindre strømbegrenseren i ladeboksen slår inn.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da har jeg fått svaret. For det første er det riktig at det ikke er normalt med så stort spenningstap til lader. Spenningen ble målt til 210V når dem testet laderen.

Så svaret på problemet er for stor last på inntakskabel til huset fra stolpe ute. Jeg målte nettopp 227V når jeg kom hjem fra jobb og da var totalforbruket på min bolig 350W. Jeg målte igjen etter at jeg satt på stekeovn på full guffe og kokeplate i boost mode. Da brukte jeg så vidt over 5000W (5kw) totalt og spenningen sank til 217V. Jeg har målt 217V tidligere mens jeg ladet bil og totalforbruket var rundt 6.5kw. Dog var dette en annen tid på døgnet, noe som kan ha innvirkning i følge elektriker.

Så da må jeg sjekke kostnad og forhøre meg litt om bytting av denne inntakskabelen. Huset er bygget 1967 og strømforbruket er nok noe helt annet i dag enn for 60 år siden :)

Brukeravatar
FredrikE24

Legg inn av FredrikE24 »

Hvor langt er det fra trafoen hos deg egentlig?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

FredrikE24 skrev: 29 okt 2024, 17:40 Hvor langt er det fra trafoen hos deg egentlig?
Det vet keg neimen ikke. Det står en trafo nederst på byggefeltet her jeg bor. I luftlinje snakker vi vel kanskje 100 meter....

Toalmar

Legg inn av Toalmar »

Bjerknez skrev: 29 okt 2024, 17:26 Da har jeg fått svaret. For det første er det riktig at det ikke er normalt med så stort spenningstap til lader. Spenningen ble målt til 210V når dem testet laderen.

Så svaret på problemet er for stor last på inntakskabel til huset fra stolpe ute. Jeg målte nettopp 227V når jeg kom hjem fra jobb og da var totalforbruket på min bolig 350W. Jeg målte igjen etter at jeg satt på stekeovn på full guffe og kokeplate i boost mode. Da brukte jeg så vidt over 5000W (5kw) totalt og spenningen sank til 217V. Jeg har målt 217V tidligere mens jeg ladet bil og totalforbruket var rundt 6.5kw. Dog var dette en annen tid på døgnet, noe som kan ha innvirkning i følge elektriker.

Så da må jeg sjekke kostnad og forhøre meg litt om bytting av denne inntakskabelen. Huset er bygget 1967 og strømforbruket er nok noe helt annet i dag enn for 60 år siden :)
Da snakker vi vel også mulighet for større hovedsikring samtidig, da kunne det vel også vært smart med større tverrsnitt i kabel til lader for og få bedre utnyttelse selvom det ikke var nødvendig tidligere.
Har vel en følelse dette kan bli dyrt uansett hva du velger, da er jo spørsmålet, må du endre inntakskabel, er det farlig slik det er nå?
Hvis ikke så får du greit med km pr time når du lader med ca 6kw

DAE
Motorsykkelen din: Kawasaki VN1500CT

Legg inn av DAE »

Og e-verket sei vel +/- 10% fra 230v og det gjemme dei seg bak, mulig dei kan skru opp trafoen litt, kan også vere du må søke om 32A lading, her må man det om det skal lades med meir enn 16A.

Svar