Hvis den store majoriteten av forskere tar feil (hvilket jeg absolutt ikke tror), hva er skaden med å ta klimaendringer på alvor uansett?
Vi reduserer eller i beste fall slutter helt med fossile brensler, med renere luft som resultat - spesielt i store byer der luftforurensning faktisk dreper.
Vi slutter i beste fall helt å ta opp olje, med resultat at vi slipper oljesøl - som ødelegger mye for natur og dyrelivet der det skjer, men også kan ha negativ innvirkning på fiskenæring (områder der det ikke vil være mulig å fiske på frem til oljen er borte) og turisme (ødelagte badestrender for eksempel).
Jeg ser mye utvikling og nye muligheter innen energi, matproduksjon og andre industrier som resultat av at man må stramme inn og redusere utslippene.
Så hva har vi å miste?
Det er kun vår egen fremtid som står på spill. Ja, vi vil dra med oss mange arter i fallet, men jorda vår vil overleve uten oss. (Ble visst litt domedagsprofet over meg der...

)
Så føler jeg at jeg må nevne litt om den vitenskapelige prosessen... Det er nemlig ikke slik at forskere finner frem en idé de liker, og så prøver de å bevise den. Nei, de lager seg en
hypotese, for å så finne flest mulige måter å stikke hull på den. Hvis de klarer det, holder ikke hypotesen vann og de må justere den basert på resultatene. Så tar de den nye hypotesen, utsetter den for en rekke nye 'stikk' for å se hvis den holder - og slik fortsetter de frem til at hypotesen er tett nok. Da har du en vitenskaplig teori, som best mulig beskriver virkeligheten.
Det er slik vi har kommet frem til evolusjonsteorien, relativitetsteorien og faktisk da også til at menneskelig aktivitet faktisk akselererer oppvarminga av kloden vår. Usikkerheten som råder er om
hvor mye - men også de mest optimistiske tallene er rett så dårlig nytt for oss.
Men, i lys av hvordan vitenskapen virker, så vil alle studier som er seriøst og nøyaktig utførte vurderes. Det er ikke resultatet i seg som hindrer en forskningsrapport fra å vinne frem, men feil/mangler i metodikk, spørsmål kring hvordan resultatet ble produsert og eventuelle uegentligheter eller konklusjoner som ikke støttes av dataen.
Puh... Ikke en diskusjon jeg egentlig tenkt å gi meg inn i, men jeg er en sterk tilhenger til den vitenskapelige metoden - og selv om jeg er klar over at forskere er mennesker de og, med feil og mangler som resultat, er det den beste måten vi har å lære kjenne verden vår på.
Vi har tross alt kommet et godt stykke lenger nå enn på tiden til de gamle raseforskerne!