Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av Jompa »

Jeg har hatt ei flott helg på fjellet, 3 dager med rypetelling og trening av hund, så jeg har " gått glipp" av de siste dagenes skriverier på forumet.
" Gått glipp av" i den forstand at jeg ikke fikk mulighet til å kommentere i etpar av trådene som nå er stengt.

Og det samme kan det egentlig være.
Jeg har for flere år siden valgt å la andre kjempe sine kriger uten at jeg skal blande meg inn. Det har blitt ett nærmest hellig prinsipp for meg, selv
om det hender at jeg bryter dette.
Bakgrunnen for dette er at jeg engang i mine yngre dager var hovedtillitsvalgt i bedriftsklubben der jeg jobbet.
Der stormet det både hardt og ofte, og da jeg ble kastet som tillitsvalgt for andre gang bestemte jeg meg for å la andre løse sine
konflikter, oppkonstruerte og oppblåste problemer som det oftest var.
Jeg har også i etterrtid skjønt at jeg ikke egner meg som fredsmegler.

Jeg rakk ikke å svare tagesk på spørsmålet hans til meg i tråden " Hvilken vei går forumet her ?" før tråden ble stengt.

Skulle referert hele avsnittet, men nøyer meg med spørsmålet.
tagesk skrev: Er ikke poenget med et forum at man kan iføre seg de klærne som passer for anledningen ?

Jo, man kan gjøre det, men jeg vet ikke om det er riktig å skape seg "rollefigurer" etter anledning.
Jeg tror at alle som leser det jeg skriver får ei oppfatning av meg som person, og jeg vil ihvertfall at folk oppfatter meg på samme måte som jeg selv oppfatter meg sjøl.
Det er mulig at jeg har et selvbilde som ikke stemmer med virkeligheten, men den sjansen får jeg ta.
Folk som opptrer med mange hatter vil etterhvert avsløre seg selv.

Og som jeg har skrevet før flere ganger, jeg har truffet ganske mange fra mc-siden de tre siste årene.
Ganske mange til at jeg bor litt usentralt i forhold til de fleste medlemme her.
Og det fine er at de jeg har truffet, var akkurat sånn som jeg trodde de skulle være.
Så enten var de ærlige mennesker, eller så spiller de "rollen" sin godt. Jeg velger å tro det første.

Jeg er en eneste gang blitt kastet ut fra en pub, med begrunnelsen at jeg var for full.
Det var en pianopub i Oslo, og vi var en hel gjeng som hang rundt pianoet og sang med på tekstene.
Jeg var nok høyrøstet, men ikke fullere enn resten av gjengen.
Nå var ikke dette min stampub, og sansynligvis ikke en pub som jeg kommer til å besøke igjen. Allikevel stakk det ganske dypt at jeg var den som ble
kasta ut, jeg hylte jo bare med de andre ulvene..........

Jeg har lest en god del på BAN ( tidl ikkebike) de siste dagene.
Først og fremst GVs utestengttråd, men også flere av de andre temaene. BAN har f. eks et eget avsnitt for Prosjekter. Mye interressant der.

Dette siste avsnittet er til Godtvoksen.
Jeg beklager på det sterkeste at jeg trakk inn familien din i mitt innlegg i "Hvilken vei går forumet her" for noen dager siden.
Det var et helt unødvendig overtramp fra min side, som jeg skammer meg over.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
tagesk
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, et hundeliv igjen

Legg inn av tagesk »

Bilde
Jompa skrev: Jeg rakk ikke å svare tagesk på spørsmålet hans til meg i tråden " Hvilken vei går forumet her ?" før tråden ble stengt.

Skulle referert hele avsnittet, men nøyer meg med spørsmålet.
tagesk skrev: Er ikke poenget med et forum at man kan iføre seg de klærne som passer for anledningen ?

Jo, man kan gjøre det, men jeg vet ikke om det er riktig å skape seg "rollefigurer" etter anledning.
Jeg tror at alle som leser det jeg skriver får ei oppfatning av meg som person, og jeg vil ihvertfall at folk oppfatter meg på samme måte som jeg selv oppfatter meg sjøl.
Det er mulig at jeg har et selvbilde som ikke stemmer med virkeligheten, men den sjansen får jeg ta.
Folk som opptrer med mange hatter vil etterhvert avsløre seg selv.
Enig, men jeg mente noe litt annet.

Her inne har jeg kjøreklærne på, og det er langtur-klær. For meg er alt under 500 km a walk in the park (kjørte 355 med ei 65 år (!) gammel kjerring på baksetet i går), jeg avskyr ting som må pusses (har jeg tid til sykkelen skal det kjøres ikke gnikkes), og sykkelen er vasket én eneste gang på ti år. Dette er ikke en "falsk" eller "uriktig" TaSK, men det er bare en veldig liten del av meg. Og poenget er: Her inne kan du forvente at jeg har kjøreklærne på.

Når jeg sitter i biblioteket mitt efter middag, røyker sigarer, spiller Bach Cantater og leser Shakespeare med brillene på nesen, da er jeg en (ganske) annen. Da kan du forvente at jeg ler av nerde-vitsen "Hva er Hamlet uten Prinsen av Danmark?" og er hjertens enig i at bedre definisjon av intet finnes ikke. Iført røkejakken er jeg, som fagansvarlig på Store Norske Leksikon og Dr. Philos, opptatt av hvorfor det tar så lang tid før elliptiske kurver tas i bruk for fullt.
Men de klærne, røkejakken om du vil, de passer ikke her inne.

For meg er en del av kjøreutstyret at dette er et forum på internett som jeg hverken eier eller bidrar til driften av. Jeg er derfor en gjest her, og som gjest må man finne seg i hva vertskapet finner på. I mitt bibliotek inviteres alle til å røyke (jo dyrere sigarer, jo bedre!) og de som vil lese i røykfrie lokaler de må gå et annet sted. I mitt bibliotek kan du gjerne holde en forelesning om retten til røykfritt miljø, men du må gjøre det innhyllet i sigarrøyk.

Eller med andre ord: Jeg mente ikke at man bør forsøke å fremstå som en annen enn man er, men man må velge med en viss omhu hvilke sider av seg selv man tar med seg til selskapet. Om demokratikamp og (din egen) medbestemmelse er ditt kjøreutstyr, da er du i feil selskap akkurat her.

Bildet viser én (norsk) fyr med langt hår, og en amerikaner med kort. Den ene er på besøk fordi hans sykkel Astrid er død, den andre fordi har bruker livet sitt på å besøke folk som meg. Alle har vi kjøreklærne på, der vi drikke Dry Martini under sitrontrærne. Jeg spør ikke han med det lange håret hvorfor han ikke klipper det, og jeg spør ikke han med det korte hvorfor han har crew cut. Og de spør ikke meg hvorfor jeg ikke slanker meg. Vi hadde en hyggelig aften, nettopp fordi vi hadde kjøreklærne på.

Jeg kan ikke se at det er noen forskjell mellom det du og det jeg sier. En kveld i biblioteket vil helt sikkert fjerne alle misforståelser. Som en del av oppkjøringen til å ankomme Roma, mener jeg.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Jompa

Re: GYLLENE TIDER, tanker en mandagsmorgen

Legg inn av Jompa »

Ok tagesk, jeg trur vi forstår hverandre.
Jeg kunne nok trives godt i biblioteket ditt, også med andre klær enn mc-klær.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Re: GYLLENE TIDER, reaching the redline ?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Når jeg nå har kjørt sykkel igjen i tre sesonger, føler jeg vel at jeg er "i mål" på en måte.
Jeg har bevist for meg selv at jeg enda mestrer kjøringa sånn noenlunde, har greid å restaurere en gammel sykkel til "god bruksstand" og fått mye anerkjennelse for det.
Og når "livet på veien" ikke gir meg all verden, mangler jeg jo en vesentlig del for å være
en komplett motorsyklist ?
Hm... :-k
En liten tanke herfra...:

Hva med å følge den opprinnelige drømmen?
Kjøp deg en Guzzi og planlegg turen til Italia. Ikke nødvendigvis Roma. Hvorfor ikke Mandello del Lario? Du sparer mange mil på det... ;-) :P :p
Kjør Guzzi'en "hjem" og kjenn hvordan den virkelig våkner til liv!
Det gjorde min Stelvio til gangs straks den krysset grensen til Italia.
Jeg tuller ikke!
Det var faktisk en en helt spesiell opplevelse som fortsatt sitter i kroppen - og kommer til å gjøre det i lang tid framover.
Har kjørt et par turer etter hjemkomsten og MC-kjøring er blitt enda morsommere enn før.
Jeg er ikke i tvil om at det skyldes både egen og Guzzi'ens 'oppvåkning' (endelig innkjørt begge to, kanskje...?) i løpet av Italia-turen.

Brukeravatar
Kjellrf
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi

Legg inn av Kjellrf »

Når jeg får i gang min gamle Guzzi, har jeg 3 langtur-ønsker, en tur til Alta, der den var før jeg kjøpte den, og en tur tilbake til fabrikken.

Og en til Isle of Man, der sykkelen var i 73 og 74.

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Kjellrf skrev:Når jeg får i gang min gamle Guzzi, har jeg 3 langtur-ønsker, en tur til Alta, der den var før jeg kjøpte den, og en tur tilbake til fabrikken.

Du kan slå opp teltet i hagen min, eller overnatte inne.
Få bare noen dagers varsel først.

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:
Kjellrf skrev:Når jeg får i gang min gamle Guzzi, har jeg 3 langtur-ønsker, en tur til Alta, der den var før jeg kjøpte den, og en tur tilbake til fabrikken.

Du kan slå opp teltet i hagen min, eller overnatte inne.
Få bare noen dagers varsel først.

Takker for tilbudet!

:)

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: Hm... :-k
En liten tanke herfra...:

Hva med å følge den opprinnelige drømmen?
Kjøp deg en Guzzi og planlegg turen til Italia. Ikke nødvendigvis Roma. Hvorfor ikke Mandello del Lario? Du sparer mange mil på det... ;-) :P :p
Kjør Guzzi'en "hjem" og kjenn hvordan den virkelig våkner til liv!
Det gjorde min Stelvio til gangs straks den krysset grensen til Italia.
Jeg tuller ikke!
Det var faktisk en en helt spesiell opplevelse som fortsatt sitter i kroppen - og kommer til å gjøre det i lang tid framover.
.
Det blir omtrent som da æ va på bilferie i Sverige i sommer med Volvoen, den ville bare mer og mer da vi kom ned på E-fyran.
Næ, ikke helt det samme....... :-k
Om det skulle bli mc-tur i Italia måtte det bli "kortversjonen" som tagesk foreslo.
Æ har sett igjennom bildene dine og turen over passene ser fristene ut. Da er det verre med trafikken mot storbyene.
Æ har vært to ganger i Italia, til Pisa på firmatur og sist i vår til Napoli.
Et herlig land, men selv en drosjetur i Italiensk trafikk er skremmende.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Jompa skrev: Et herlig land, men selv en drosjetur i Italiensk trafikk er skremmende.
Tja... :-k
Gikk greit å kjøre i Italia... Til og med gjennom Milano.
Men jeg kjører gjerne sånn passelig 'italiensk' her i landet også, så noen stor forskjell ble det ikke... :roll

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev: Et herlig land, men selv en drosjetur i Italiensk trafikk er skremmende.
Jeg digger det når jeg kjører selv (drosjeturene kan være skremmende ja). Har kjørt ganske mye i Italia, og det er nesten som dop, man blir avhengig, og vil bare ha mer og mer. Spesielt på landsbygda. Når jeg kom hjem til Norge var det bare flaks at jeg beholdt lappen.. :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
Jeg digger det når jeg kjører selv (drosjeturene kan være skremmende ja). Har kjørt ganske mye i Italia, og det er nesten som dop, man blir avhengig, og vil bare ha mer og mer. Spesielt på landsbygda. Når jeg kom hjem til Norge var det bare flaks at jeg beholdt lappen.. :knegg
Har også kjørt i Italia, men riktignok en bil. Ikke no problem, der er det skikkelig flyt i trafikken.
Fikk beskjed om å roe ned kjøringa da vi kom tilbake på norske veier da :redface
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Uten å kuppe bloggen din Jompa, har bare en liten kuriositet å komme med: Det er på mer eller mindre like langt herifra hjemme hos meg til Alta 1869 km (via Sverige og Finland), som det er for meg å reise til Stelviopasset i alpene, 1842 km.. :knegg

Som du sikkert skjønner, pga mangel på tid, økonomi osv vil ferien min i år foregå på Google Maps.. :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

SuperMorten skrev:Uten å kuppe bloggen din Jompa, har bare en liten kuriositet å komme med: Det er på mer eller mindre like langt herifra hjemme hos meg til Alta 1869 km (via Sverige og Finland), som det er for meg å reise til Stelviopasset i alpene, 1842 km.. :knegg

Som du sikkert skjønner, pga mangel på tid, økonomi osv vil ferien min i år foregå på Google Maps.. :lol
kjellrf fikk akkurat tilbud om å slå opp teltet i hagen min, du får slå opp ditt hvor du vil på Google Maps. :lol

Forresten, jeg kan sende deg et PM med adressen min, så finner du hagen min på Google Street View.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Det ser ikke ut som sykkelen blir solgt i høst.
Null respons på annonsen på Finn.no så langt, og det gjør ingen ting.
Nå kan det jo hende at noen sitter på gjerdet og venter på at æ skal senke prisen, og de må gjerne gjøre det.

Det har blitt lite kjøring de siste to ukene, forresten, ingen kjøring.
Årsak: mye å gjøre.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av DrGreve »

Tror du bare skal holde på hesten til neste høst siden NT er i Bodø 2014 og da har jeg med en kompis med en sølv unitrac. Da kan dere ha merketreff samtidig :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

l-k-p
Motorsykkelen din: Flere

Legg inn av l-k-p »

:D Ta vare på din gamle hest. Det gjør jeg. Og jeg har 2, og jeg er fra Mo. Men bor i sør.

l-k-p

Legg inn av l-k-p »

:[-o< Da møtes vi i Bodø i 2014 :GARANTERT.

Brukeravatar
DrGreve
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2

Legg inn av DrGreve »

l-k-p skrev::[-o< Da møtes vi i Bodø i 2014 :GARANTERT.
Avtale! :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

l-k-p

Legg inn av l-k-p »

:D Jepp. Ja helt klart. Og da kommer Jompa med.,Ned.fra litt lenger nord. Og da driter vi i alle de Italienerne.

Brukeravatar
Kjellrf

Legg inn av Kjellrf »

Jompa skrev:Det ser ikke ut som sykkelen blir solgt i høst.
Null respons på annonsen på Finn.no så langt, og det gjør ingen ting.
Nå kan det jo hende at noen sitter på gjerdet og venter på at æ skal senke prisen, og de må gjerne gjøre det.

Det har blitt lite kjøring de siste to ukene, forresten, ingen kjøring.
Årsak: mye å gjøre.
Har merket med flere sykler, at jeg kjører mest de 2 første åra. 3. året har ikke sykkelen nyhetens interesse lengre, og det blir mindre kjøring, dermed oppstår et ønske om å bytte. Men kan aldri tenke meg å ikke ha en motorsykkel i garasjen. Sist det skjedde, var i 1983...

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Tror du bare skal holde på hesten til neste høst siden NT er i Bodø 2014 og da har jeg med en kompis med en sølv unitrac. Da kan dere ha merketreff samtidig :)
Det må bli tidenes merketreff :eft :thumleft
DrGreve skrev:
Æ må gjøre et alvorlig forsøk på å kræke meg dit, nån Roma-tur blir det uansett ikke.

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:
DrGreve skrev:Tror du bare skal holde på hesten til neste høst siden NT er i Bodø 2014 og da har jeg med en kompis med en sølv unitrac. Da kan dere ha merketreff samtidig :)
Det må bli tidenes merketreff :eft :thumleft
DrGreve skrev:
Æ må gjøre et alvorlig forsøk på å kræke meg dit, nån Roma-tur blir det uansett ikke.

Tenkte jeg også skulle gjøre et alvorlig forsøk på å kreke meg til Norgestreffet 2014. Hytte er bestilt så får jeg se hvordan det går med logistikken her hjemme. Hadde vært hyggelig å hilst på dere der oppe i nord også :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

I dag har GPz,en vært 4 uker på Finn.no uten den store responsen.
Det er kun en som har ringt, og han ringte mest for å fortelle at han hadde eid sykkelen da den var nesten ny. Han var andre eier.
Det var enda godt at han ikke ville kjøpe sykkelen, for jeg var ikke akkurat i humør til å starte noen
prisdiskusjon fredag ettermiddag, med en halvtimes arbeid igjen og klokka som var over fire.

Etterhvert som det gikk opp for meg at det ikke var en mulig kjøper, steg humøret flere hakk og det ble ettrhvert en trivelig mc-prat.
Æ kom selvsagt for sent til middagen,og da kjerringa spurte hvorfor svarte æ som sant var t æ blei hefta av en som ringte på annonsa mi på Finn.

Skal du selge sykkeln ? spurte ho, det har du ikke sagt et pip om.

Næ, æ vet ikke, svarte æ da, sku no bare se om nån kunne være interressert.

Brukeravatar
Intruder
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750

Legg inn av Intruder »

Har du tenkt å selge sykkelen,herregud nå står ikke verda til jul engang..er`n ikke vetteran nå a...hva har du da eventuelt tenkt å erstatte`n med ?

Og valgprogrammer fra Liv Signe og desslike er jeg null interessert i... :-)å

Og var det mye multe opp ått deg i høst ?

Ha det bra !! :rose :rose :walk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Har du tenkt å selge sykkelen,herregud nå står ikke verda til jul engang..er`n ikke vetteran nå a...hva har du da eventuelt tenkt å erstatte`n med ?

Og valgprogrammer fra Liv Signe og desslike er jeg null interessert i... :-)å

Og var det mye multe opp ått deg i høst ?

Ha det bra !! :rose :rose :walk
Hvis noen vil betale det æ skal ha, e den solgt. Kanskje......
Har ikke tenkt så mye på hva den evt kunne erstattes med.

Det var omtrent normalt mye multebær, så det ble noen få kilo en søndag formiddag i slutten av juli.

Svar