MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av vim »

Inspirert av middels suksess med å montere clipons på min GSX650F (ble OK til slutt, men jeg måtte senke fronten en tomme og det ble kanskje litt vel "sportslig" sittestilling, samt at det er trangt mot innsiden av kåpen ved full sving), så satt jeg i går kveld i gang med å montere Tail Tidy settet fra R&G. Kveld ble til natt og plastdeklsler er et helvete å jobbe med - alltid, men det kom da på plass til slutt. Ikke alt for mange skruer til overs og "bare" 1 knekt plastdetalj, som jeg ikke umiddelbart kan se skapte noe problem :-)å

Måtte bore ut en bolt som festet toppboksen, da Snellingen hadde dratt bolten rund ved montering og må nå finne en ny. Litt irriterende, men litt småplukk må man vel alltid regne med ved mekking, virker det som.

Nå mangler bare montering av speil med blinklys, samt innfelling av eksisterende blinklys foran, så begynner det å ligne ferdig sykkel.

Bilder kommer.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av cannon »

Å senke fronten med 1 tomme på gaffelen er dramatisk mye, og det påvirker sykkelen svært negativt. Du ville nok fått et mye bedre resultat med clipons uten "riser" og fronten i normal høyde. Du merker ikke så mye til endringen ved ordinær kjøring, men sykkelens evner til turn-in og svinggjennomføring endres dramatisk. Den blir bråere/mer nervøs på turn-in, og vanskeligere å få med seg i sporet gjennom sving. Men det "verste" er at du får helt andre opplevelser ved harde nedbremsinger. Bakhjulet vil løfte seg fortere, og sykkelen blir mindre retningsstabil.
Hvis du er ute etter denne sittestillingen og andre egenskaper så er det nok langt klokere å gå for en GSX-R i ditt tilfelle.

Ved andre behov for høydejustering av front så pleier man å ligge innenfor +/- 4 til 5 millimeter, og 5 millimeter regnes som mye.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Bosted: Stavanger

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Tobben84 »

cannon skrev:Å senke fronten med 1 tomme på gaffelen er dramatisk mye, og det påvirker sykkelen svært negativt. Du ville nok fått et mye bedre resultat med clipons uten "riser" og fronten i normal høyde. Du merker ikke så mye til endringen ved ordinær kjøring, men sykkelens evner til turn-in og svinggjennomføring endres dramatisk. Den blir bråere/mer nervøs på turn-in, og vanskeligere å få med seg i sporet gjennom sving. Men det "verste" er at du får helt andre opplevelser ved harde nedbremsinger. Bakhjulet vil løfte seg fortere, og sykkelen blir mindre retningsstabil.
Hvis du er ute etter denne sittestillingen og andre egenskaper så er det nok langt klokere å gå for en GSX-R i ditt tilfelle.

Ved andre behov for høydejustering av front så pleier man å ligge innenfor +/- 4 til 5 millimeter, og 5 millimeter regnes som mye.
Støtter denne 100%. Jeg ville også vært SVÆRT forsiktig med en såpass dramatisk endring, og som Cannon skriver vil du kanskje ikke merke det så mye før du merker det altfor godt!!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Kjørt den inn til Oslo, til AMD, for førstegangsservice. Håper resten av tilleggsutstyret jeg har kjøpt kommer på plass. Ble en smule usikker da jeg leverte sykkelen da det kom noen heller ganske vage og ikke akkurat oppklarende opplysninger fra bak den høye skranken...

Håper dog at alt er på stell når jeg henter sykker'n på onsdag.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Snikkeren »

Endelig fått montert de nye Oxford varmeholkene. Eller, det vil si nesten montert. Limen ville ikke holde på venstre siden, så nå har jeg sprayet Elnett hårspray på. Vente til det stivner før jeg gjør siste finishen.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Snikkeren »

Hmm. Ser ikke ut til at venstre holken vil feste seg med Elnett hårspray heller. Noen tips?
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens

Legg inn av AJ »

Snikkeren skrev:Hmm. Ser ikke ut til at venstre holken vil feste seg med Elnett hårspray heller. Noen tips?
Har du reingjort festeflaten på styret skikkelig? Kan være det som er årsaken til at sprayen ikke limer seg fast.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Snikkeren »

Er rengjort med rødsprit, så er ikke det som er problemet.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Jeg hadde samme problemet og jeg bare dro holken noen cm av og penslet på lim på det feltet som ble liggende åpent og trykte de på plass igjen...
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Snikkeren »

Hvilken lim brukte du da? Jeg er tom for den limen som fulgte med holkene.
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Noe superglue som jeg kjøpte på den lokale ESSO/Best. Jeg kjøpte den geltypen siden den ikke drypper så mye, men anbefaler deg uansett å legge noe under i tilfelle det drypper. Dette er noe herk å fjerne når det ført setter seg..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikkeren
Innlegg: 4964
Registrert: 02 jul 2010, 14:03
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure 2015
Bosted: Ørsta

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Snikkeren »

Hmm. Ta meg en tur på bensinstasjonen etter ungene er lagt da. :)
http://www.snikkeren-mc.no" onclick="window.open(this.href);return false;

KTM 1290 Super Adventure 2015
Yamaha TDM 900 2011 (2008 overligger)
Suzuki GSX 650F 2008
Yamaha XT 600 1985

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Ja, selv om holkene limes skikkelig fast og du av en eller annen grunn må fjerne de, så må det jo være for at selve varmeholkene er ødelagte.. Da spiller det liten rolle om man må skjære de av :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Bosted: Viken

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av vim »

Tobben84 skrev:
cannon skrev:Å senke fronten med 1 tomme på gaffelen er dramatisk mye, og det påvirker sykkelen svært negativt. Du ville nok fått et mye bedre resultat med clipons uten "riser" og fronten i normal høyde. Du merker ikke så mye til endringen ved ordinær kjøring, men sykkelens evner til turn-in og svinggjennomføring endres dramatisk. Den blir bråere/mer nervøs på turn-in, og vanskeligere å få med seg i sporet gjennom sving. Men det "verste" er at du får helt andre opplevelser ved harde nedbremsinger. Bakhjulet vil løfte seg fortere, og sykkelen blir mindre retningsstabil.
Hvis du er ute etter denne sittestillingen og andre egenskaper så er det nok langt klokere å gå for en GSX-R i ditt tilfelle.

Ved andre behov for høydejustering av front så pleier man å ligge innenfor +/- 4 til 5 millimeter, og 5 millimeter regnes som mye.
Støtter denne 100%. Jeg ville også vært SVÆRT forsiktig med en såpass dramatisk endring, og som Cannon skriver vil du kanskje ikke merke det så mye før du merker det altfor godt!!
Kjøper de argumentene og når jeg nå har vennet meg til ny kjørestilling, merker jeg vel også at sykkelen er mer nervøs i svingene. Bytte sykkel er ingen option (tror konemor hadde tiltet, hvis jeg allerede hadde byttet sykkel etter noen få uker, når hun endelig var med på tanken om å kjøpe sykkel etter 20 års pause :roll ) og lavere sittestilling skal jeg ha, så nå har jeg bestilt Apex riser clipons. De ser ut til å skulle passe. Tilbake til normal gaffeljustering blir det ihvertfall og clipons under styrekrona går ikke - da subber det i kåpa.
Og i mellomtiden monterte jeg korte clutch- og bremsehendler, hvilket var en befrielse.

Brukeravatar
LoneRider
Innlegg: 154
Registrert: 10 aug 2013, 13:02
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R1000 2003
Bosted: Telemark

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av LoneRider »

vim skrev:
...så nå har jeg bestilt Apex riser clipons. De ser ut til å skulle passe.
Jeg har lett etter en tilsvarende løsning til (nesten) samme sykkel og Apex ser veldig interessant ut med tanke på alle tilpasningsmulighetene. Fint om du oppdaterer, gjerne med bilder, når du har montert de nye hendlene. Håper de passer!

Brukeravatar
cosmogs
Innlegg: 306
Registrert: 05 jul 2014, 22:09
Motorsykkelen din: Speed Triple RS
Bosted: Drammen

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av cosmogs »

Ikke så ofte jeg har anledning til å skrive noe her, jeg kjører jo langt mer enn jeg mekker. Men i dag har jeg montert slip on, og synes det fortjener å bli nevnt her i tillegg til i "bløggen" min. :P :p
IMG_2641.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
2018 Triumph Speed Triple RS (2018 -->)
2014 Triumph Street Triple (2014 - 2018)
1976 Kawasaki Z650 (1987 - 1989)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Skifta olje og oljefilter. Første gang jeg har gjort noe som helst sånt, så det ble bratt læringskurve med facebook-assistanse fra Toven. :prf
Dog er det en viss fare for at jeg fikk på for mye. Skal se igjen i morgen når den har fått stått litt, også må jeg finne en plass som er helt flat hvor jeg kan sette den på midtstøtta.
Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av ojda »

Ikke gjort noe enda, men er på vei opp i garasjen for å montere styrehever og forlenger
til forskjermen før morgendagens tur til Lindesnes :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Tommas »

Jeg har justert "sag"foran og bak, da jeg fant ut at han tyske ingeniøren som bor i støtdemperne jobber best om man kompenserer litt for at det ikke er 80kg i setet - men vesentlig mer...

Synes fjæringen har vært bra, men sykkelen var litt løs i fronten ved entusiastisk kjøring og litt ujevnt veidekke i svinger (på lukket bane, under kontrollerte forhold så klart).
Skal dog sies at jeg ikke kan klage på noe, den har vært fantastisk fra første kilometer - men tenk om det blir bedre :scratch

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av MrPitlane »

Idag;

Vaska biken og smurt kjedet. :thumleft

[album]5083[/album]

Det er jo 1. mai i morgen, og da er det Mjøsa rundt :prop:

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av ojda »

ojda skrev:Ikke gjort noe enda, men er på vei opp i garasjen for å montere styrehever og forlenger
til forskjermen før morgendagens tur til Lindesnes :prf

Færddi :P :p

Putta forresten på plass Kaffekopp-holderen min med det samme :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Ikkeno' annet enn å kjørt den noen mil for å sjekke om KTM sideveskene fant det hensiktsmessig å klynge seg til originalfestene eller slippe taket og slenge seg si asfalten...
Funka helt fint. Boksene rikket seg ikke, de.
Ser ut til at disse vil være gode å ha på langturene som Bakpå og jeg har tenkt å gjøre denne sesongen :thumleft
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

I går oppdaget jeg en våt flekk på asfalten under ventre gaffel etter en fin tur til Bjerka Kro. Heldigvis hadde jeg en tetting og en støvkappe liggende, så i formiddag plukket jeg ned den gaffelen som lakk. Siden jeg er avhengig av skruestikke og ikke minst gummiklosser til stikken, måtte jeg vente til langt ut på ettermiddag/kveld før jeg fikk tilgang på en. Byttet og og gaffel montert så nå er jeg klar for årets vårmønstring i morgen :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Busa Trond »

AJ skrev:Ikkeno' annet enn å kjørt den noen mil for å sjekke om KTM sideveskene fant det hensiktsmessig å klynge seg til originalfestene eller slippe taket og slenge seg si asfalten...
Funka helt fint. Boksene rikket seg ikke, de.
Ser ut til at disse vil være gode å ha på langturene som Bakpå og jeg har tenkt å gjøre denne sesongen :thumleft
Alltid spennende med nye sidevesker. Selv har jeg originale Triumph vesker på Exploreren. På høstturen 2013 sa Voodoodoo som lå bak at jeg ikke hadde så mye å gå på før det smalt.
Sikkert lurt å ha en bak som følger med i den første svingen.
Snikkeren har heller ikke mye å gå på ned Stigedalen med TDMen sin :[-(

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Hva er egentlig prosedyren om jeg har fått på for mye olje? Vanskelig å tappe bare litt, vel?

Svar