Carpas Blogg - Solgt Kawaen, hva nå?

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

bjornen skrev:som sagt, i morgen må jeg ut å kjøre litt.
tar gjerne turen utom Røyken/ Hurum/ omegn. :vs
noe skal man jo bruke dagene til, og da helst noe fornuftig :prf
:D Det var hyggelig av deg. :thumleft
Jeg klarer dessverre ikke å planlegge dagen min før litt utpå formiddagen i morgen men jeg kan sende deg en PM så fort jeg vet hva jeg får til
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Bosted: Drammen

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av bjornen »

helt fint :vs

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

Ser ikke ut som om det er noen spesiell funksjonalitet bygget inn for å slå av ladingen/strømmen når motoren er av - så ja, da trenger du tilkobling via rele for å sikre at ikke batteriet tappes når MC'n er parkert (glemmer mobilen på lading, eller om produktet bruker bittelitt strøm uansett så lenge det er koblet til).
Sist redigert av RuneMC den 10 mai 2013, 22:20, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ser ikke ut som om det er noen spesiell funksjonalitet bygget inn for å slå av strømmen når motoren er av - så ja, da trenger du rele for å sikre at ikke batteriet tappes (glemmer mobilen på lading, eller om produktet bruker bittelitt strøm uansett så lenge det er koblet til).
Jeg tviler veldig sterkt på at jeg kan finne på å glemme å ta med meg mobiltelefonen når jeg parkerer og vil den bruke noe strøm når den ikke er i bruk altså?
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

Kommer an på hvordan den "step down transformer" (volt-konvertereren) er laget... om den hele tiden står der og konverterer spenning ned til 5V uansett om noe er koblet til eller ei...
(Det går også an å måle med et ampere-meter.)

EDIT: Fant et eksempel på en slik krets
http://arduinos.ecrater.co.uk/p/1653844 ... down-to-5v
Standby current: 6mA

EDIT2: Fant datablad som viser at denne TAPP-pluggen's volt-konverter bruker 35mA uten noe koblet til:
http://www.pashnit.com/pics/products/3B ... PP_2_1.pdf
TAPP quiescent current (power consumption with no load) will drain a small motorcycle battery in as little as three to five days if connected directly to the battery. It is recommended that TAPP be connected to a switched power source to prevent battery drain when the vehicle is not running. A Posi-Tap™ tap connector supplied in the installation kit makes a robust connection to the vehicle electrical system quick and easy.
Sist redigert av RuneMC den 10 mai 2013, 23:32, redigert 5 ganger totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

Tror jeg legger en ny slagplan jeg

Jeg kobler det direkte til batteriet nå og når jeg skal ha kaffe-, kake-,symtec-, hurumlandet rundt treff her så kan jeg få en opplæring i å koble releer og sikringbokser og hva det måtte være :knegg Varmeholkene må jeg koble via et rele, de drar vel en del strøm og er fort gjort å glemme og skru av.
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av ojda »

Carpa skrev:Tror jeg legger en ny slagplan jeg

Jeg kobler det direkte til batteriet nå og når jeg skal ha kaffe-, kake-,symtec-, hurumlandet rundt treff her så kan jeg få en opplæring i å koble releer og sikringbokser og hva det måtte være :knegg Varmeholkene må jeg koble via et rele, de drar vel en del strøm og er fort gjort å glemme og skru av.

Synes ditt siste utspill høres fornuftig ut jeg Carpa.
En ting som ingen har nevnt her. Når du har verktøy borti plusspolen (rød ledning)
på batteriet MÅ DU IKKE komme borti noe annet av metall på sykkelen med verktøyet samtidig. Populært kalt kortslutning =; Det kan skape store problemer :[-X

Sikringsboks har du overhode ingen bruk for. Det er allerede en sikring på ledningen til usb-boksen din som tar seg av den jobben :mk Det vil det garrantert også være
på varmeholkene når du kjøper de :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av ojda »

DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

ojda skrev:
DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Ok, ber om orsak :)
Jeg bare så noen la ut et bilde av en stor matboks av en sikringsholder..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
ojda skrev:
DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Ok, ber om orsak :)
Jeg bare så noen la ut et bilde av en stor matboks av en sikringsholder..
Det var jeg, og hvis det er størrelsen på matboksen din, så stakkars deg :) plass til 4 små flate sikringer, så slipper man maset med å koble rele, og så blir det mye mer oversiktlig :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

SuperMorten skrev:
DrGreve skrev:
ojda skrev:
DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Ok, ber om orsak :)
Jeg bare så noen la ut et bilde av en stor matboks av en sikringsholder..
Det var jeg, og hvis det er størrelsen på matboksen din, så stakkars deg :) plass til 4 små flate sikringer, så slipper man maset med å koble rele, og så blir det mye mer oversiktlig :)

Sent from my GT-I9300
Du skulle gjort slik som de som legger ut skrytebilder av fisken de har fanget, å legge ved eb lighter eller fyrstikkeske for å se proposjonene. Den så ENORM ut :)
Og det var ikke noen form for kritikk, jeg bare syns den så unødvendig stor ut på bildet og trekker hele kommentaren tilbake. :-) :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av SuperMorten »

DrGreve skrev:
SuperMorten skrev:
DrGreve skrev:
ojda skrev:
DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Ok, ber om orsak :)
Jeg bare så noen la ut et bilde av en stor matboks av en sikringsholder..
Det var jeg, og hvis det er størrelsen på matboksen din, så stakkars deg :) plass til 4 små flate sikringer, så slipper man maset med å koble rele, og så blir det mye mer oversiktlig :)

Sent from my GT-I9300
Du skulle gjort slik som de som legger ut skrytebilder av fisken de har fanget, å legge ved eb lighter eller fyrstikkeske for å se proposjonene. Den så ENORM ut :)
Og det var ikke noen form for kritikk, jeg bare syns den så unødvendig stor ut på bildet og trekker hele kommentaren tilbake. :-) :thumleft
Tok bare et bilde fra biltema. Egentlig er den ca på størrelse med en gammeldags fyrstikkeske :)

Sent from my GT-I9300
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av ojda »

SuperMorten skrev:
DrGreve skrev:
ojda skrev:
DrGreve skrev:Du trenger overhodet ikke en stor sikringsholder. Kjøp løse sikringsholdere til 20 kroner stykket som du monterer på ledningene, klipp og skjøyt med sikringsholder. Holder i massevis og tar ingen plass.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... der-35873/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nå må du ikke forvirre henne mer en nødvendig da DrGreve :[-X
Det er allerede sikringsholder på usb-laderen :thumleft
Ok, ber om orsak :)
Jeg bare så noen la ut et bilde av en stor matboks av en sikringsholder..
Det var jeg, og hvis det er størrelsen på matboksen din, så stakkars deg :) plass til 4 små flate sikringer, så slipper man maset med å koble rele, og så blir det mye mer oversiktlig :)

Sent from my GT-I9300
Nå er jeg fryktelig redd for at vi forvirrer Carpa, Men! Usb-laderen og forsåvidt også varmeholker leveres med ledninger påmontert sikringsholder.
En sikringsboks fra eller til har da ingenting med hvorvidt man i tillegg velger å sette på
et relee eller ikke :scratch Når Carpa senere velger
å koble til varmeholker bør derimot et relee kobles på, for disse blir garantert
før eller siden glemt når sykkelen parkeres :-)å (Hvordan jeg vet det) :redface
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av ojda »

Du kan selvfølgelig gjøre som Morten sier Carpa.
Men da kan du klippe vekk de sikringsholderene som allerede er på ledningene
til de duppedittene du kjøper :scratch
(hvorfor du skulle bruke ekstra sikringsboks for 2 ekstra ledninger forstår ikke jeg). Men det kan også gjøres sånn :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

Ref min edit lenger oppe - fant altså at TAPP pluggen bruker 35mA i hvile-modus som betyr
TAPP quiescent current (power consumption with no load) will drain a small motorcycle battery in as little as three to five days if connected directly to the battery. It is recommended that TAPP be connected to a switched power source to prevent battery drain when the vehicle is not running. A Posi-Tap™ tap connector supplied in the installation kit makes a robust connection to the vehicle electrical system quick and easy.
Dvs rele MÅ brukes, vil jeg si.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av ojda »

RuneMC skrev: Dvs rele MÅ brukes, vil jeg si.

:thumleft :thumleft :thumleft


Jeg forandret mening om dette, da forbruk var 5-10 ganger så høyt som forventet ;-)
Sist redigert av ojda den 11 mai 2013, 00:13, redigert 1 gang totalt.
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Duville »

Carpa skrev:
RuneMC skrev:Ser ikke ut som om det er noen spesiell funksjonalitet bygget inn for å slå av strømmen når motoren er av - så ja, da trenger du rele for å sikre at ikke batteriet tappes (glemmer mobilen på lading, eller om produktet bruker bittelitt strøm uansett så lenge det er koblet til).
Jeg tviler veldig sterkt på at jeg kan finne på å glemme å ta med meg mobiltelefonen når jeg parkerer og vil den bruke noe strøm når den ikke er i bruk altså?

Ikke tenk på det en gang - rele må du koble inn uansett om det er litt vanskelig første gangen :-) - telefonen kommer du til å glemme før eller senere eller noe annet og det kommer til å skje når det passer aller dårligst....

Ellers sier Ojda mye fornuftig.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Bosted: Helgeland

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av DrGreve »

For en del år siden var jeg på ett mc-treff langt oppe i en dal mellom Orkanger og Oppdal, tror jeg.
Jeg hadde montert en strømkontakt rett på batteriet som jeg brukte en kompressor til å blåse opp luftmadrassen. Jeg brukte å starte sykkelen når jeg gjorde dette, men mine kjørekompiser fant ut at dette var en lettvindt løsning for de også. Problemet var bare at dette ble gjort når jeg snudde ryggen til og selvfølgelig når sykkelen ikke gikk.
Så jeg var strømløs når hjemturen startet :)
Da var jeg snar til å legge inn relè og styrestrøm fra tenningslåsen :lol
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av biker7 »

Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4327
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av RuneMC »

@biker7 - støtter den :thumleft Det enkleste er ofte det beste :janikk
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

RuneMC skrev:Ref min edit lenger oppe - fant altså at TAPP pluggen bruker 35mA i hvile-modus som betyr
TAPP quiescent current (power consumption with no load) will drain a small motorcycle battery in as little as three to five days if connected directly to the battery. It is recommended that TAPP be connected to a switched power source to prevent battery drain when the vehicle is not running. A Posi-Tap™ tap connector supplied in the installation kit makes a robust connection to the vehicle electrical system quick and easy.
Dvs rele MÅ brukes, vil jeg si.
Ok, da blir det ikke å koble direkte til batteriet allikevel. Får se om jeg kommer meg en tur på Biltema i løpet av dagen
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Bosted: Røyken

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Carpa »

biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Tusen takk for flere nyttige tips :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3348
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Bosted: Kongsberg

Re: Carpas Blogg - Elektronikk....

Legg inn av Dexter »

biker7 skrev:Hvorfor gjøre det så vanskelig folkens? :-) Finn +ledningen til enten baklampa eller framlampa feks, koble plussledningen til den, minusledningen rett til jord eller minuspol på batteriet. Da slipper du å tenke på at det tappes strøm når tenning er av. Må vel ikke ha rele hvis man i første omgang bare skal lade mobil,gps etc. med den usb-dingsen. Jeg har gjort dette med både 12v-uttak og tilogmed varmehåntak på Dominatorn, og sikringen på baklampa holder til både gps og varme faktisk. Mulig det er i grenseland med varmehåndtak på(varmehåndtak drar noe under 4 A maks, gps veldig lite), men så lenge ikke sikring ryker så.
Men skal man koble til masse dingser etterhvert så kan det være greit med rele selvfølgelig. Her er evt. en veiledning for dette: http://demo.abcdata.no/Mekketips/stroemkurs" onclick="window.open(this.href);return false;
Carpa, denne løsningen er den enkleste du kan overhode gjøre bare for å ha ladestrøm til en mobil el. tilsv.

Dette gjør at du får strøm når sykkelen er i gang og stopper når sykkelen stopper. Strømmen belastes sikringskursen til der du kobler på +, f.eks. baklys. Dette er uproblematisk! Om du ikke skal ha krølltang, rettetang, microbølgeovn og støvsuger tilkoblet så lag nå ikke mer styr ut av det! :thumleft
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Svar