Den store forumtråden om adventure motorsykler og tureventyr MC'er!

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39932
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

L-NA skrev: SÅ hva er det vi ser etter, Fartsegenskaper, kjøreegenskaper, ytelse, komfort, sittestilling, design, merke, eller...??
Enkelt svar......mest mulig av alt ;-)
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Best i adventureklassen?:

https://www.cycleworld.com/2014/08/01/b ... s-of-2014/

Bilde
Mulig noen synes det. Men for meg etter en prøvetur på 5 mil, så fremstod den som litt mangelfull. Svært potent maskin, men kåpen var for dårlig for min smak. Brytere, knapper og hendler virket litt "billig" etter min smak. Og så har den et kjede som må smøres og strammes.
Fjæringen var fin, men jeg liker bedre det litt spesielle paralever systemet. Men.....smaken er som baken og den er delt i to :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av kjellv »

Nå er Yamaha i full gang med å oppdatere hjemmesiden sin med 2015 modellene.
Akkurat i skrivende øyeblikk er det ingen bilder av World Crosser, men bilder av XT1200ZE Super Tènèrè i fargekobinasjonen Race Blu 2015 (silver tank). Det ble riktig bra også på denne!http://www.yamaha-motor.eu/no/produkter ... enere.aspx
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39932
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Super Ténéré er absolutt en spennende og interessant sykkel!
Men det er også nye Caponord Rally:

Bilde

Men om den greier å hevde seg i konkurransen med Yamaha'en og de andre fra hjemlandet, nabolandet og ikke minst den markedsledende fra Tyskland, gjenstår å se...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av gbruaset »

AJ skrev:Super Ténéré er absolutt en spennende og interessant sykkel!
Men det er også nye Caponord Rally:

Bilde

Men om den greier å hevde seg i konkurransen med Yamaha'en og de andre fra hjemlandet, nabolandet og ikke minst den markedsledende fra Tyskland, gjenstår å se...
Oi, den var lekker...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39932
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Et råskinn av en reiseenduro/eventyr/allroad-sykkel fra KTM :yeyeye !
Klar i 2015?
Tipper denne vil gjøre vei i vellinga her i landet :knegg

Bilde

Mer info her:

https://blog.ktm.com/world-premiere-ktm ... rmot-2014/
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24699
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev:Et råskinn av en reiseenduro/eventyr/allroad-sykkel fra KTM :yeyeye !
Klar i 2015?
Tipper denne vil gjøre vei i vellinga her i landet :knegg

Bilde

Mer info her:

https://blog.ktm.com/world-premiere-ktm ... rmot-2014/
Likte denne langt bedre enn Aprilia'n vertfall :prf

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Den har jo blitt "Beemerfeit" på tanken, jo! :<
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Et råskinn av en reiseenduro/eventyr/allroad-sykkel fra KTM :yeyeye !
Klar i 2015?
Tipper denne vil gjøre vei i vellinga her i landet :knegg

Bilde

Mer info her:

https://blog.ktm.com/world-premiere-ktm ... rmot-2014/

“enough is never enough" 160 hp, 150 Nm :-) :-)

...når man nærmer seg de 50, så er det jo på sin plass i si "...hva skal man med det"....men, så lenge gutten lever i mannen, og han har gode levevilkår slik som hos meg..... så sier jeg bare Yesss...nå begynner det og ligne noe :D :D :D

Kan jo bli spennende å lese hva som blir sagt og skrevet etter hvert som testene kommer, men det som imponerer meg i denne sammenhengen er hvordan KTM klarer og gjøre det så bra som det gjør uten for asfalten samtidig som de begeistrer slike som meg.... :D :D

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

Uten kardang og enkeltsving så er det uinteressant.

Aldri mer kjedespray !!
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Snikendeugle »

Kardang er en fin måte å ha stort effekttap på! Da blir det neppe noen Multistrada utfordrer ut av det :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39932
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av AJ »

Nebb-fri og med 30 liters tank.
Jo'a... kan fort bli en aktuell kandidat ved senere sykkelbytte, dette :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

Snikendeugle skrev:Kardang er en fin måte å ha stort effekttap på! Da blir det neppe noen Multistrada utfordrer ut av det :)
Det er nok effekttap men hvor stort det er vet jeg ikke. Får dra fram denne videoen igjen da ;-)


Liten pris å betale for å slippe greaseklumpen ved framdrevet etter min mening. Enkeltsving er også veldig kjekt å ha.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1272
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Bosted: Asker

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:Nebb-fri og med 30 liters tank.
Jo'a... kan fort bli en aktuell kandidat ved senere sykkelbytte, dette :-)
Nebbet på GS er en filleting etter min mening - skjønner ikke hvorfor det engasjerer så mye :-)

Sykkel uten nebb blir jo litt sånn her:
pug.jpg
:P :p
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av L-NA »

AJ skrev:Nebb-fri og med 30 liters tank.
Jo'a... kan fort bli en aktuell kandidat ved senere sykkelbytte, dette :-)

Imponerende konstruksjon, uten nebb, og stor tank, Ja, ......men aktuell kandidat ... :-) ...Nei det blir å dra den litt for langt... :D :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

Snikendeugle skrev:Kardang er en fin måte å ha stort effekttap på! Da blir det neppe noen Multistrada utfordrer ut av det :)
Nåja, ikke så veldig stort. Det sies vel at tapet pr vinkeldrev er 3-4%.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Flanker »

Meget snasen sykkel! Hvor la jeg den Lotto-kupongen igjen...

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av ojda »

Synes ikke den var stygg, men fikk meg til å tenke på
barndommers Jul med tegnefilmen Roadrunner (Stankelbein og ulven). :lol

Skulle nå gjerne hatt kardang på den jeg da :-k
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Bosted: Åsgårdstrand

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av SuperMorten »

poulet_cavalier skrev:Uten kardang og enkeltsving så er det uinteressant.

Aldri mer kjedespray !!
Helt enig :prf Ang effekttap, så spiller det veldig liten rolle etter min mening. Er som regel nok krefter i massevis :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av jhn »

Ja, om man kjøper en sykkel med 100-150 hk og fokuserer på bortfallet av 3-5 hk, burde man jo heller ha valgt en sykkel med 105-155 hk.
Effekttapet er et usedvanlig dårlig argument for å velge bort kardang på en gatesykkel

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av KydeX »

Kardang er fantastisk :)

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Nebb-fri og med 30 liters tank.
Jo'a... kan fort bli en aktuell kandidat ved senere sykkelbytte, dette :-)
Ja KTM er faktisk en av de få "nebbfrie" i ADV klassen som jeg synes ser bra ut. Denne sykkeltypen uten "nebb" ser etter min mening uferdig ut :-k Men min mening om dette er jo allerede kjent :D
Er forbruket lavt kan denne nå langt på en tank også, de integrerte LED ekstralysene ser snasen ut.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Bosted: Bergen

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Bringisen »

KydeX skrev:Kardang er fantastisk :)
Helt klart, jeg ønsket meg tilbake til kardang når jeg gikk fra R1200GS til F800GS. En befrielse i år med R1200GS igjen uten kjedegris og stramming. Bare tanken på det gjorde meg litt småstresset til tider :P :p
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Viking84
Innlegg: 10
Registrert: 13 okt 2014, 13:16
Motorsykkelen din: KTM EXC 500

Re: MCsidens store tråd om eventyr/adventure- og reiseenduro

Legg inn av Viking84 »

Er det noen andre enn meg som gleder seg til denne? Reise-enduro med finfin motor, offroadtilpasset understell og våtvekt rundt 200kg er drømmen for min del hvertfall :)

https://idratherberiding.com/2014/05/13 ... n-is-back/

Bilde

Bilde
Sist redigert av Viking84 den 15 okt 2014, 10:21, redigert 1 gang totalt.

Svar