Jompa, en mann i slutten av 50årene

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

DrGreve skrev:Tror du bare skal holde på hesten til neste høst siden NT er i Bodø 2014 og da har jeg med en kompis med en sølv unitrac. Da kan dere ha merketreff samtidig :)
Det må bli tidenes merketreff :eft :thumleft
DrGreve skrev:
l-k-p skrev::[-o< Da møtes vi i Bodø i 2014 :GARANTERT.
Avtale! :thumleft
Æ må gjøre et alvorlig forsøk på å kræke meg dit, nån Roma-tur blir det uansett ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Carpa »

Jompa skrev:
DrGreve skrev:Tror du bare skal holde på hesten til neste høst siden NT er i Bodø 2014 og da har jeg med en kompis med en sølv unitrac. Da kan dere ha merketreff samtidig :)
Det må bli tidenes merketreff :eft :thumleft
DrGreve skrev:
l-k-p skrev::[-o< Da møtes vi i Bodø i 2014 :GARANTERT.
Avtale! :thumleft
Æ må gjøre et alvorlig forsøk på å kræke meg dit, nån Roma-tur blir det uansett ikke.

Tenkte jeg også skulle gjøre et alvorlig forsøk på å kreke meg til Norgestreffet 2014. Hytte er bestilt så får jeg se hvordan det går med logistikken her hjemme. Hadde vært hyggelig å hilst på dere der oppe i nord også :D
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

I dag har GPz,en vært 4 uker på Finn.no uten den store responsen.
Det er kun en som har ringt, og han ringte mest for å fortelle at han hadde eid sykkelen da den var nesten ny. Han var andre eier.
Det var enda godt at han ikke ville kjøpe sykkelen, for jeg var ikke akkurat i humør til å starte noen
prisdiskusjon fredag ettermiddag, med en halvtimes arbeid igjen og klokka som var over fire.

Etterhvert som det gikk opp for meg at det ikke var en mulig kjøper, steg humøret flere hakk og det ble ettrhvert en trivelig mc-prat.
Æ kom selvsagt for sent til middagen,og da kjerringa spurte hvorfor svarte æ som sant var t æ blei hefta av en som ringte på annonsa mi på Finn.

Skal du selge sykkeln ? spurte ho, det har du ikke sagt et pip om.

Næ, æ vet ikke, svarte æ da, sku no bare se om nån kunne være interressert.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Intruder »

Har du tenkt å selge sykkelen,herregud nå står ikke verda til jul engang..er`n ikke vetteran nå a...hva har du da eventuelt tenkt å erstatte`n med ?

Og valgprogrammer fra Liv Signe og desslike er jeg null interessert i... :-)å

Og var det mye multe opp ått deg i høst ?

Ha det bra !! :rose :rose :walk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:Har du tenkt å selge sykkelen,herregud nå står ikke verda til jul engang..er`n ikke vetteran nå a...hva har du da eventuelt tenkt å erstatte`n med ?

Og valgprogrammer fra Liv Signe og desslike er jeg null interessert i... :-)å

Og var det mye multe opp ått deg i høst ?

Ha det bra !! :rose :rose :walk
Hvis noen vil betale det æ skal ha, e den solgt. Kanskje......
Har ikke tenkt så mye på hva den evt kunne erstattes med.

Det var omtrent normalt mye multebær, så det ble noen få kilo en søndag formiddag i slutten av juli.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:
Intruder skrev:Har du tenkt å selge sykkelen,herregud nå står ikke verda til jul engang..er`n ikke vetteran nå a...hva har du da eventuelt tenkt å erstatte`n med ?

Og valgprogrammer fra Liv Signe og desslike er jeg null interessert i... :-)å

Og var det mye multe opp ått deg i høst ?

Ha det bra !! :rose :rose :walk
Hvis noen vil betale det æ skal ha, e den solgt. Kanskje......
Har ikke tenkt så mye på hva den evt kunne erstattes med.

Det var omtrent normalt mye multebær, så det ble noen få kilo en søndag formiddag i slutten av juli.
Ble noen kilo multe,bra,og du kom deg ut av myra uten slagsmål og eventuell juling ?? :orefk :ills :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

Juling ?
Det var ingen andre enn meg og fruen på myra. I det hele tatt veldig få som plukker bær, så det er ikke lenger nån kamp om "reviret" når vi er
ute på bærmyrene.
Da blir det verre når rypejakta starter.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:Juling ?
Det var ingen andre enn meg og fruen på myra. I det hele tatt veldig få som plukker bær, så det er ikke lenger nån kamp om "reviret" når vi er
ute på bærmyrene.
Da blir det verre når rypejakta starter.
Du som har fruen er vel ikke med på rypejakt ? :lol :lol

Husker jeg var med en kamerat på rypejakt inni fjellet her,lite ryper men da han fyrte av et par skudd dukket det opp jegere fra alle kanter... :prf :prf
Jeg var fornøyd,fordi jeg synes sausen er best... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:Juling ?
Det var ingen andre enn meg og fruen på myra. I det hele tatt veldig få som plukker bær, så det er ikke lenger nån kamp om "reviret" når vi er
ute på bærmyrene.
Da blir det verre når rypejakta starter.
Beklager dobbeltposteringa..!!

Du som har fruen er vel ikke med på rypejakt ? :lol :lol



Husker jeg var med en kamerat på rypejakt inni fjellet her,lite ryper men da han fyrte av et par skudd dukket det opp jegere fra alle kanter... :prf :prf
Jeg var fornøyd,fordi jeg synes sausen er best... :prop:
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

Intruder skrev:
Du som har fruen er vel ikke med på rypejakt ? :lol :lol
Catch and release ?? Milf hunting ?
Skal ikke la tankene spinne videre på temaet, ihvertfall ikke her hvor all verdens tankelesere har tilgang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

Pakket og klar for "langtur" i morra.
Æ har hatt lyst til å kjøre til Nordkapp siden tidlig i sommer, og i morra tidlig bær det ivei.
Oljen e peila, kjeden smurt.
Fotoapparat, lommebok, mobil, ørepropper, nyrebelte funnet frem og visiret e nyvaska.
48 mil t/r skulle vel bli en passelig dagstur ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av DrGreve »

Jompa skrev:Pakket og klar for "langtur" i morra.
Æ har hatt lyst til å kjøre til Nordkapp siden tidlig i sommer, og i morra tidlig bær det ivei.
Oljen e peila, kjeden smurt.
Fotoapparat, lommebok, mobil, ørepropper, nyrebelte funnet frem og visiret e nyvaska.
48 mil t/r skulle vel bli en passelig dagstur ?
Ja, det burde være overkommelig, selv for en Kawa :)
God tur :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Intruder »

Jompa skrev:
Intruder skrev:
Du som har fruen er vel ikke med på rypejakt ? :lol :lol
Catch and release ?? Milf hunting ?
Skal ikke la tankene spinne videre på temaet, ihvertfall ikke her hvor all verdens tankelesere har tilgang.

Ikke noe går fortere enn tanken,sa lærerinna....Å jo,je dreit på meg i går og det kom fortere enn jeg hadde tenkt... :thumleft :lol
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7013
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av Jompa »

Etter grundige forberedelser var det endelig klart for årets store nordkapptur i går.
Nåja, forberedelsene var unnagjort på en halvtime kvelden før. Pusse sko, vaske visir, finne frem stillongs, ullgenser, fotoapparat som æ glemte å lade,
solbriller sigaretter og lighter.
Opp kl 7, rask frokost, mate hundene og få dem ut i hundegården, på med rustninga og ut på veien.

De første 11 milene hjemmefra til Olderfjord er en ren transportetappe.
Her e æ midt oppe på Sennaland.
Det er ca 7 grader og videre nordover ser det GRÅTT ut.
DSCF2534.JPG
Æ var heldig med været, det blei ikke mye regn. Desto mere rein.....
DSCF2536.JPG
Her e æ såvidt starta utover vestsida av Porsangerfjorden.
Æ har litt sans for naturbilda med så få farga som mulig, legg merke til hvor blank fjorden er. Det er som oftest vind fra minst ei retning på Porsangerfjorden
DSCF2535.JPG
.


Noen kilometer før du kommer til Honningsvåg ligger Sarnes, og det gamle skoleinternatet. Æ stoppa her for å ta en røyk, og som den nyskjerrige fyren æ e,
måtte æ selvsagt inn å kike.
Internatet ble lagt ned i 1971 og etter den tid har vær og vind og lokale helter sørget for at det bare er ruiner igjen.
DSCF2537.JPG
Det var mange skoleinternat rundt omkring i Finnmark, og ellers i landet. Dit ble ungene sendt fra de var 7 år gamle, og mange av dem fikk ikke reise hjem hver helg engang.
Jeg har lest boka "Bortsendt og internert" av Inghjerd Tjelle. Mange tragiske historier og få positive.
Det er umulig for meg å forstå hva slags oppvekst disse ungene hadde, sjøl hadde æ 200 m skolevei og mor som venta hjemme etter skoletid.

Internatene blir som oftest fremstilt som en stor tragedie, og det stemmer nok helt sikkert også.
Men det er verdt å ta med seg at hadde ikke skoleinternatene vært der, hadde mange veiløse bygder med noen få hus vært avfolket lenge før de
til slutt ble fraflyttet.


Her er flere bilder av internatet
http://marenlockertsen.com/2012/07/20/i ... ildeserie/" onclick="window.open(this.href);return false;

Og en historie som delvis omhandler det samme internatet:
http://skuvla.info/skolehist/ingunn-n.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Det første glimtet av Nordkapplatået.
DSCF2540.JPG
Fremme ved globusen.
En snill dame fra trøndelag som var på bobilferie knipsa bilde av meg. Hun kunne fortelle at de hadde overnattet oppe på Nordkapp i stiv kuling, tett tåke og regn. Ingen av delene da æ kom dit opp.
DSCF2544.JPG
"The egde of Europe"
DSCF2545.JPG
Og her er det nordligste punktet, Knivskjellodden.
DSCF2541.JPG

Og ett til av Globusen og kanten
DSCF2546.JPG
Æ var ikke mer enn en halvtime på Nordkapp før hjemturen starta.
Det er utrulig fine mc-veier på Magerøya, massevis av oversiktelige svinger og jevnt over god asfalt. Anbefales :thumleft
Det ble en flott tur og en fin dag. Utover dagen ble det mye varmere, 16 grader da æ kom hjem i tre-tida.
Syns sjøl at æ var kjempekvikk etter turen, men måtte ha en to-timers middagshvil. Sikkert sjølufta som gjorde det....

Dette er ikke den mest oversiktelige svingen, tok bildet mest for å vise at dette er ett av de aller mest værharde strøkene i landet.
DSCF2549.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: GYLLENE TIDER, snart høst

Legg inn av jhn »

Jompa skrev: Etter grundige forberedelser var det endelig klart for årets store nordkapptur i går. ...

.. Her e æ såvidt starta utover vestsida av Porsangerfjorden.
Æ har litt sans for naturbilda med så få farga som mulig, legg merke til hvor blank fjorden er. Det er som oftest vind fra minst ei retning på Porsangerfjorden
DSCF2535.JPG
.
Ja, men det er to retninger som er dominerende ... østlig er forsåvidt greit, den er ikke så sterk, men den er meget jevn. Som regel 10-12 m/s, tørt og kaldt. Dette er et vær vi har mye av på seinhøsten, ofte veldig stabilt over flere uker.
Vestlig er verre, som regel mye nedbør og veldig variabel i styrke ... fra 0-100-0 igjen på et øyeblikk.
Jompa skrev: Noen kilometer før du kommer til Honningsvåg ligger Sarnes, og det gamle skoleinternatet.
DSCF2537.JPG
Internatene blir som oftest fremstilt som en stor tragedie, og det stemmer nok helt sikkert også.
"Skammens hus" .. ikke på grunn av noen tragedier som jeg har hørt om.
Men, de siste 20 år har det vært flere eiere på dette bygget, som alle skulle lage hotell av det, men ingenting skjer, bortsett fra at forfallet akselererer.
Vi har forresten på slutten av 90-tallet, arrangert mc-treff der. Artig.
Alle eiere har fått pålegg om riving eller oppbygging, men har da solgt videre. Nå tror jeg kommunen skal besørge rivingen, men det skal visstnok være location for en filminnspilling først.
Det er jo ellers et fint område, så de få sjelene som bor der blir sikkert glade for rivingen.
Jeg var mye der som barn, da var det kanskje 10-20 fastboende der, og kun tilgjengelig med båt, eller et par timers mars over fjellet.
Stedet døde vel helt på 80-tallet, men har våknet igjen etter veiforbindelsen kom, og har kanskje igjen kommet opp i 20 innbyggere.
Jompa skrev: Dette er ikke den mest oversiktelige svingen, tok bildet mest for å vise at dette er ett av de aller mest værharde strøkene i landet.
DSCF2549.JPG
Det går gjerne et par sykler, et par busser og et par campingvogner for året på den strekningen pga vind

Svar