MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av ojda »

ojda skrev:Ikke gjort noe enda, men er på vei opp i garasjen for å montere styrehever og forlenger
til forskjermen før morgendagens tur til Lindesnes :prf

Færddi :P :p

Putta forresten på plass Kaffekopp-holderen min med det samme :thumleft
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38204
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Ikkeno' annet enn å kjørt den noen mil for å sjekke om KTM sideveskene fant det hensiktsmessig å klynge seg til originalfestene eller slippe taket og slenge seg si asfalten...
Funka helt fint. Boksene rikket seg ikke, de.
Ser ut til at disse vil være gode å ha på langturene som Bakpå og jeg har tenkt å gjøre denne sesongen :thumleft
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

I går oppdaget jeg en våt flekk på asfalten under ventre gaffel etter en fin tur til Bjerka Kro. Heldigvis hadde jeg en tetting og en støvkappe liggende, så i formiddag plukket jeg ned den gaffelen som lakk. Siden jeg er avhengig av skruestikke og ikke minst gummiklosser til stikken, måtte jeg vente til langt ut på ettermiddag/kveld før jeg fikk tilgang på en. Byttet og og gaffel montert så nå er jeg klar for årets vårmønstring i morgen :thumleft
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Busa Trond »

AJ skrev:Ikkeno' annet enn å kjørt den noen mil for å sjekke om KTM sideveskene fant det hensiktsmessig å klynge seg til originalfestene eller slippe taket og slenge seg si asfalten...
Funka helt fint. Boksene rikket seg ikke, de.
Ser ut til at disse vil være gode å ha på langturene som Bakpå og jeg har tenkt å gjøre denne sesongen :thumleft
Alltid spennende med nye sidevesker. Selv har jeg originale Triumph vesker på Exploreren. På høstturen 2013 sa Voodoodoo som lå bak at jeg ikke hadde så mye å gå på før det smalt.
Sikkert lurt å ha en bak som følger med i den første svingen.
Snikkeren har heller ikke mye å gå på ned Stigedalen med TDMen sin :[-(

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Hva er egentlig prosedyren om jeg har fått på for mye olje? Vanskelig å tappe bare litt, vel?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Hvis du kommer til med en liten slange i påfyllings/peilehullet...
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... 000033701/" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller denne.
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... rtId=20718" onclick="window.open(this.href);return false;
Sist redigert av DrGreve den 01 mai 2015, 00:45, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Nydelig. Litt pricy da, og jeg må bruke mc'en for å komme meg til biltema. Hvor krise er det å kjøre med for mye?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Kommer ann på hvor mye er for mye?:)
Kjører du ikke gris så går det sikkert greit med en desiliter eller 2. Over det, så er det fare for at noen tetninger gir etter, men tviler på det over en kort strekning..
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Jeg fylte opp til max-streken, og mc'en stod litt skeiv, altså lente seg bittelittt til den sida som gjør at det så ut som mer enn det var. Så jeg hadde forventa at det var litt for lite. Så kjørte jeg til butikken(2-3 minutter), og når jeg stoppa der, så tror jeg den stod relativt rett opp, og da så jeg ikke noe luft i glasset.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Kjør ivei, men ikke kjør på 9000rpm hele veien :)
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Voodoodoo »

Busa Trond skrev:
AJ skrev:Ikkeno' annet enn å kjørt den noen mil for å sjekke om KTM sideveskene fant det hensiktsmessig å klynge seg til originalfestene eller slippe taket og slenge seg si asfalten...
Funka helt fint. Boksene rikket seg ikke, de.
Ser ut til at disse vil være gode å ha på langturene som Bakpå og jeg har tenkt å gjøre denne sesongen :thumleft
Alltid spennende med nye sidevesker. Selv har jeg originale Triumph vesker på Exploreren. På høstturen 2013 sa Voodoodoo som lå bak at jeg ikke hadde så mye å gå på før det smalt.
Sikkert lurt å ha en bak som følger med i den første svingen.
Snikkeren har heller ikke mye å gå på ned Stigedalen med TDMen sin :[-(
Det hadde vært skikkelig tøft om du hadde fått fartsstriper pga nedlegg da..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Nå tror jeg at jeg har funnet en plass i gården hvor det er flatt, så jeg kan sjekke olja riktig. Jeg stod flatt uttafor butikken istad, så jeg sjekka oljenivået mens motoren var i gang(motor og olje var altså også varmt) og da var den ved full-streken, med varm olje og motor i gang. Hvor normalt er det?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Da har du nok for mye på. Du bør vente noen minutter etter stans før du sjekker.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av mortenolb »

Sekundet jeg skrur av motoren så flyter det jo opp forbi toppen av glasset, men må vel sjekke når den er kald?

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av DrGreve »

Ikke nødvendigvis kald, men for å få en korrekt måling, så må olja få sige ned fra smørekanalene og ned i bunnpannen. Når motoren går så sørger oljepumpa for sirkulasjon og det som ligger i bunnpanna når motoren går er ikke all olje i motoren :)
Den eneste plassen olja henger igjen til en viss grad er i filteret. Derfor står det 2 tall i manualen på hvor mye olje som skal i motoren.. med eller uten filterbytte. Forskjellen ligger på 2-3 desiliter avhengig av volumet på filteret.
Sist redigert av DrGreve den 02 mai 2015, 17:05, redigert 1 gang totalt.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Svar