Det er de opplysningene jeg sitter med, ja...mekkern skrev:registrert som tung mc og kan ikke kjøres med førerkort A?
er det landet her helt idiot????
Skal snakke med en ATV-klubb i morra og vil helt sikkert få vite mer om dette da...
Det er de opplysningene jeg sitter med, ja...mekkern skrev:registrert som tung mc og kan ikke kjøres med førerkort A?
er det landet her helt idiot????
Øøh, JA!! Men det visste vi vel...mekkern skrev:registrert som tung mc og kan ikke kjøres med førerkort A?
er det landet her helt idiot????
Hvilke regler bør gjelde da? Det dukker vel opp et par paradokser uansett hva de registreres som.MaxTron skrev:Øøh, JA!! Men det visste vi vel...mekkern skrev:registrert som tung mc og kan ikke kjøres med førerkort A?
er det landet her helt idiot????![]()
![]()
![]()
Det de har gjort tidligere med blant anna CAN-AM Spyder, som jo kjøres som en ATV sjøl om den har bare ett hjul bak, er at de kan kjøres på sertifikat klasse B, men det er påbudt med hjelm. De kan vist også¨kjøres i kollektivfelt, og gratis i bommer som em gratis for MC, eller ble det omgjort etter påtrykk fra NMCU??jhn skrev:Hvilke regler bør gjelde da? Det dukker vel opp et par paradokser uansett hva de registreres som.MaxTron skrev:Øøh, JA!! Men det visste vi vel...mekkern skrev:registrert som tung mc og kan ikke kjøres med førerkort A?
er det landet her helt idiot????![]()
![]()
![]()
Hvis de reg. som bil så trenger man vel ikke hjelm? Reg. de som mc så passer vel ikke kjøreopplæringa helt? Det e jo ganske annerledes å kjøre en ATV enn en mc, ganske annerledes enn en bil også forsåvidt. Kanskje et eget sertifikat for ATV? Det har jo vært en del ulykker på disse pga uerfarne sjåfører. Hvis æ ikke huske feil har det vært foreslått men va laangt ifra godt mottatt blandt brukerene
Tja, hva som burde, og hva som faktisk kreves er jo ofte to forskjellige ting.jhn skrev:Æ vet ikke heller hva som gjelder for Spyder'n. Det må jo lages noen unntak uansett hva de reg. som, så æ ser ikke at reg. som mc, men må ha kl. B, e noe stort problem,tvert i mot
Den har vel mest til felles med bil mtp kjøreegennskaper, men automatisk hjelmpåbud, det e jo bra. De økonomiske fordelene ved mc, som årsavgift og bom og fergepriser e jo også bra.
Men hvilket sertifikat som burde kreves e æ ikke helt sikker på ka æ skal mene
Jeg sjekket ganske nøye før jeg startet med MC lappen i 2009 ang kjøring i kollektivfeltet - ettersom det ikke var uviktig...MaxTron skrev: ...
Det de har gjort tidligere med blant anna CAN-AM Spyder, som jo kjøres som en ATV sjøl om den har bare ett hjul bak, er at de kan kjøres på sertifikat klasse B, men det er påbudt med hjelm. De kan vist også¨kjøres i kollektivfelt, og gratis i bommer som em gratis for MC, eller ble det omgjort etter påtrykk fra NMCU??
Vet ikke om de kan kjøres på bare klasse A sertifikat(??)
Da har de nok forandret det ja, ganske sikker på at de hadde lov til å kjøre i kollektivfelt tidligere.RuneMC skrev:Jeg sjekket ganske nøye før jeg startet med MC lappen i 2009 ang kjøring i kollektivfeltet - ettersom det ikke var uviktig...MaxTron skrev: ...
Det de har gjort tidligere med blant anna CAN-AM Spyder, som jo kjøres som en ATV sjøl om den har bare ett hjul bak, er at de kan kjøres på sertifikat klasse B, men det er påbudt med hjelm. De kan vist også¨kjøres i kollektivfelt, og gratis i bommer som em gratis for MC, eller ble det omgjort etter påtrykk fra NMCU??
Vet ikke om de kan kjøres på bare klasse A sertifikat(??)
Det er kun buss/taxi, utrykningskjøretøy, EL-Biler, og to-hjuls motorsykkel som er tillatt i kollektivfeltet.
Dvs ATV'er og 3-hjuls på klasse B sertifikat a la Can Am er ikke tillatt, men ser tidvis noen ATV'er som allikevel kjører i kollektivfeltet.
Piaggio MP3 har to varianter av sin 3-hjuls MC, det er avstanden mellom de to forhjulene som er forskjellig på de to variantene og som bestemmer om det er klasse B (bred avstand) eller A (smal avstand).
Vil det også si at 3-hjulinger har lov å kjøre i kollektivfelt, og er fritatt for bompenger der MC er det. Men at 4-hjulinger IKKE har disse fordelene???AJ skrev:En del rare og uklare regler rundt dette med ATV (klassifisert som 4-hjuls MC) og disse 3-hjuls farkostene, som f.eks. Can-Am Spyder og Piaggio MP3.
Begge disse kan kjøres med B-lappen, klassifisert som MC og kan dermed også kjøres med A-lappen, iflg. Førerkortforskriftenes § 2-3 pkt. 2:
c)Trehjuls motorsykkel: Motorvogn med tre symmetrisk plasserte hjul, som har motor med slagvolum på mer enn 50 m3 dersom den har forbrenningsmotor, og/eller en høyeste konstruksjonshastighet på mer enn 45 km/t.
Men gjelder det samme for trike'ene, tro![]()
Vil tro det siden disse også har tre symmetrisk plasserte hjul... plassert på mer tradisjonelt vis enn Piaggo'en og Can-Am'en...
Mens 4-hjuls MC kun kan kjøres med billappen og effektbegrenset oppad til 15 kW uansett kubikk...
Ingen slike begrensninger på trike og Can-AM...
Forstå det den som kan...
Ikke for min del heller, men er interessant å finne ut dette vist samboersken skal ha Spyder en gang i framtiden...mekkern skrev:Kun 2 hjuls-heller ikke MC med sidevogn...
Der var den æ leita etter tidligere i dag ja! Takk for den globe!!
Veldig enig i dette.RuneMC skrev:Håper det ikke blir tilfelle, isåfall er hele vitsen med kollektivfeltet borte, fordi her i Oslo området er det så enormt gap mellom trafikk-behov og kapasitet at det kun vil bety en eneste ting - kø i 3 felt på E18 istedenfor 2. Da får vi som kjører MC til jobben isåfall "gleden" av å måtte kjøre mellom filene, med bilistenes vilkårlige feltskifter - m.a.o. vesentlig farligere enn idag.
Jo, nå skal du høre...MaxTron skrev:Men hvordan var denne ATV'n å kjøre da AJ?
Kommer aldri til å forstå hvorfor folk på død og liv skal stimle sammen og leve og jobbe i kø og dunge... Men når de velger det går æ ut ifra det er fordi de vil ha det sånnRottenikken skrev:Veldig enig i dette.RuneMC skrev:Håper det ikke blir tilfelle, isåfall er hele vitsen med kollektivfeltet borte, fordi her i Oslo området er det så enormt gap mellom trafikk-behov og kapasitet at det kun vil bety en eneste ting - kø i 3 felt på E18 istedenfor 2. Da får vi som kjører MC til jobben isåfall "gleden" av å måtte kjøre mellom filene, med bilistenes vilkårlige feltskifter - m.a.o. vesentlig farligere enn idag.
Sånn som det er for meg, så funker det greit med kollektivfelt innover på morran, på eftan derimot går det i "lane splitting" omtrent hele veien til Asker med noen unntak (mellom Skøyen og Lysaker)